بازار آریا

آخرين مطالب

روند خرید و ادغام شرکت‌های تکنولوژی در ماه‌های اخیر تغییر کرده است

توسعه و رشد غول‌های فناوری در سایه قوانین جدید اقتصاد ايران

توسعه و رشد غول‌های فناوری در سایه قوانین جدید
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : درست زمانی که رگولاتورها در ایالات‌متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از انحصارطلبی غول‌های فناوری به‌دنبال وضع قانون هستند، این شرکت‌ها در جست‌وجوی استارت‌آپ‌های کوچک و متوسطی هستند که چشم‌انداز رشد خوبی داشته و می‌تواند پله‌ای برای جهش و سودآوری آینده آنها باشند. در سال 2022 شرکت‌های بزرگ فناوری به‌دلایلی مانند انحصارطلبی، انتشار محتوای مخرب در پلتفرم‌های‌شان و نقض آزادی بیان در کانون توجه دولت‌ها قرار گرفته‌اند. با این اوصاف، رگولاتورها به دنبال تصویب قوانینی برای پلتفرم‌های آنلاین هستند؛ قوانینی که قرار است در ماه‌های آینده در ایالات‌متحده و بریتانیا تصویب شود. با این حال، به نظر می‌رسد اروپا سرعت‌عمل کمتری برای قانون‌گذاری در این زمینه و نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری دارد.
شرکت‌های فناوری در محاصره رگولاتورها
در حال حاضر قانون‌گذاران ایالات‌متحده دو لایحه تنظیم کرده‌اند که به کمک آنها می‌توانند بر نحوه فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری نظارت کنند. این دو لایحه در ماه مارس در کمیته قضایی مجلس سنای ایالات‌متحده تصویب شده و در حال حاضر منتظر رای‌گیری در این مجلس است. موافقان لایحه‌های مذکور، قبل از شروع رای‌گیری در تلاش هستند تا از حمایت لازم نمایندگان- حداقل 60 رای مثبت- برخوردار شوند. از طرف دیگر، کمیسیون تجارت فدرال و وزارت دادگستری ایالات‌متحده در حال وضع قانون ضدانحصارطلبی تازه‌ای برای شرکت‌های بزرگ فناوری هستند که به موجب آن، تصاحب استارت‌آپ‌ها توسط غول‌های تکنولوژی دشوار می‌شود. قوانین جدید قدرت بیشتری را در اختیار رگولاتورها قرار می‌دهد تا بتوانند به شکلی کامل و جامع، شرکت‌های بزرگ فناوری را مورد بررسی قرار دهند. مقامات فدرال از آماده‌سازی این قوانین جدید تا پایان سال میلادی خبر داده‌اند.
بزرگ‌ترین تلاش بریتانیا برای مهار شرکت‌های بزرگ فناوری تصویب لایحه ایمنی آنلاین بود که اجرای آن حداقل تا چند هفته متوقف شد و به تاخیر افتاده است. لایحه مذکور به گونه‌ای طراحی شده است که بر اساس آن، شرکت‌های بزرگ فناوری مانند توییتر، گوگل و فیس‌بوک باید محتوای مخرب خود نظیر اظهارنظرهای توهین‌آمیز، موارد تروریستی یا محتواهای خشونت‌آمیز را از پلتفرم‌های‌شان حذف کنند. این لایحه قرار بود هفته گذشته مورد بررسی قرار بگیرد، اما نمایندگان مجلس بریتانیا بررسی آن را به ماه سپتامبر موکول کردند؛ چرا که این قانون یکی از اولویت‌های این دولت است.
اتحادیه اروپا نیز به تازگی دو قانون مهم در این زمینه را تصویب کرده است؛ قانون بازارهای دیجیتال و قانون خدمات دیجیتال که تعهداتی را برای شرکت‌های بزرگ فناوری ایجاد می‌کند. این قوانین که قرار است از چند ماه آینده اجرا شوند، بعضی شرکت‌های فناوری را در خطری محتمل قرار می‌دهند؛ خطری که به شکل یک رویه‌ تازه از سوی رگولاتوری آنها را تهدید کرده و در دسته «گروه کنترل‌کننده» (بازار) قرار می‌دهد.
اقبال بازار سلامت دیجیتال
با وجود سخت‌گیری رگولاتورها، غول‌های فناوری همچنان به تلاش‌های خود برای گسترش حوزه فعالیت‌های‌شان، ورود به بازارهای تازه و البته تضمین رشد آینده، ادامه می‌دهند. در همین راستا حوزه سلامت دیجیتال - که در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته- حالا به عرصه‌ای جذاب برای غول‌های فناوری تبدیل شده است. این شرکت‌ها سعی دارند با خرید استارت‌آپ‌های کوچک و روبه‌رشد سلامت دیجیتال، به تدریج وارد این حوزه شوند. از طرفی استارت‌آپ‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال هم با وجود چالش‌های بسیار زیادی که از سر گذرانده‌اند، این روزها در موقعیت مطلوبی قرار دارند. این بازار حالا آن‌قدر جذاب و البته بااهمیت شده است که حتی شرکت‌های بیمه هم با سودای دسترسی به داده‌های سلامتی و بهداشتی افراد، به دنبال ورود به آن هستند.
شرکت‌های بزرگ فناوری ممکن است برای رسیدن به اهداف خود، روندهایی مانند مشارکت، تامین مالی و خرید استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال را در نظر داشته باشند؛ برای نمونه گوگل به تازگی «باکول پاتل» را که یکی از مقامات سابق سازمان غذا و دارو است، به عنوان مدیر ارشد سلامت دیجیتال خود استخدام کرده است. در همین راستا، مایکروسافت هم با استارت‌آپ امنیت داده «بی‌کیپر‌ای‌‌آی» (BeeKeeperAI) همکاری کرده است تا بتواند از فرآیند دست‌وپاگیر تحقیقات هوش مصنوعی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی فرار کند. اپل نیز به افزودن ویژگی‌های مرتبط با سلامتی به ساعت هوشمند و سایر دستگاه‌های خود ادامه می‌دهد تا به مرور ابزارهای پوشیدنی خود را به ابزار‌هایی بالینی برای تحقیقات پزشکی تبدیل کند.
شرکت بزرگ آمازون در حال افتتاح کلینیک‌های بهداشتی حضوری و ایجاد یک شتاب‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی جدید برای کمک به استارت‌آپ‎‌هایی است که هدف‌شان بهبود کیفیت سلامتی افراد محروم است. این غول تجارت الکترونیکی اعلام کرده است که در فناوری‌هایی سرمایه‌گذاری خواهد کرد که به تحقیق، نوآوری، ساده‌سازی زنجیره تامین و افزایش دسترسی به سلامت کمک می‌کنند. اپل هم به همکاری با شرکت‌های بیمه، سیستم‌های سلامت و محققان بالینی ادامه می‌دهد تا از طریق آی‌فون و دیگر ابزارهای دیجیتال خودش، داده‌های سلامت بیشتری در اختیار آنها قرار دهد. اپل همچنین اپلیکیشن‌های موبایل بیشتری را که مورد تایید FDA هستند، برای مصارف پزشکی در اختیار کاربران می‌گذارد. این غول فناوری همچنین برای کمک به پزشکان و سایر ذی‌نفعان مراقبت‌های بهداشتی، سرویس‌هایی مانند ResearchKit، HealthKit و CareKit را در جهت توسعه اپلیکیشن‌های سلامت‌محور خود ارائه کرده است.
با این همه، ورود این شرکت‌ها به حوزه سلامت دیجیتال می‌تواند ضربه سهمگینی به شرکت‌های کوچک و خرد وارد کند؛ موضوعی که رگولاتورهای ایالات‌متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا را وادار به‌ وضع قوانین سفت و سختی برای کنترل این شرکت‌ها کرده است. طبق تحلیل rock health، به نظر می‌رسد غول‌های فناوری حالا در تمام زمینه‌ها نفوذ کرده‌اند، اما نمی‌توانند هر محصولی را تولید یا هر خدمتی را ارائه دهند. آنها برای رقابت با یکدیگر در حوزه سلامت و مراقبت‌های بهداشتی، به کمک استارت‌آپ‌ها نیاز دارند تا بتوانند خدماتی با کیفیت بیشتر به کاربران‌شان ارائه کنند. در شرایط فعلی رکود اقتصادی و روند افزایشی نرخ تورم، به نظر می‌رسد شرکت‌های فعال در حوزه سلامت دیجیتال فرصت‌های فراوانی برای توسعه و رشد دارند. این شرکت‌ها با پشتکار و انگیزه زیاد به کار خود یعنی بهبود شرایط ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و مصرف‌کنندگان آن ادامه می‌دهند.
روزگار سخت فین‌تک‌ها
در حالی که استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال این روزها محبوبیت و اقبال خوبی در میان غول‌های فناوری دارند، اما استارت‌آپ‌های فعال در حوزه فین‌تک روزهای سختی را می‌گذرانند. در واقع سقوط قیمت ارزهای دیجیتال باعث کاهش چشمگیر ارزش بازار این شرکت‌ها شده و این موضوع خریداران را دچار ابهام و سردرگمی کرده است. هفته گذشته استارت‌آپ پرداخت مبتنی بر بلاک‌چین شرکت‌به‌شرکت «پی‌استند» (Paystand) اعلام کرد که شرکت فین‌تکی مکزیکی Yaydoo را خریده است. مدیران هر دوی این استارت‌آپ‌ها اعلام کرده‌اند که با ایجاد شبکه‌های پرداخت شرکت به شرکت در ایالات‌متحده و مکزیک، بیش از 500 هزار تجارت متصل ایجاد خواهد شد. آنها در هنگام انجام این معامله اعلام کردند: «شبکه‌های پرداخت شرکت به شرکت مبتنی بر دارایی‌های غیرمتمرکز که در زنجیره بلاک‌چین هستند، می‌توانند مسیر را برای انجام فعالیت‌‌های متحول‌کننده مربوط به بهره‌وری سرمایه باز کنند و خدمات مالی - به‌ویژه در بازارهای در حال توسعه آمریکای لاتین (LATAM) - را به شکلی عادلانه‌تر و در دسترس‌ ارائه دهند.
بر اساس گزارش اخیر KPMG که یکی از چهار سازمان بزرگ حسابرسی بزرگ دنیاست، کاهش چشمگیر میزان معاملات خرید و ادغام شرکت‌ها در سه ماهه دوم به دلیل وضعیت نه چندان مساعد اقتصاد کلان، آن‌قدرها هم تعجب‌آور نیست. حجم کل این معاملات از 2087 در سه ماهه اول 9/ 30 درصد کاهش یافت و به 1442 رسید و ارزش این معاملات با 8/ 14 درصد کاهش از 191 میلیارد دلار به 163 میلیارد دلار رسیده است. «باب روآرک»‌ مدیرعامل و رهبر استراتژی بانکداری و فین‌تک KPMG US، خاطرنشان کرد که با توجه به کاهش سریع و شدید ارزش شرکت‌های فعال در حوزه فین‌تک در ماه‌های اخیر، قیمت‌گذاری آنها دشوار به‌نظر می‌رسد. او معتقد است که ارزش بعضی شرکت‌های فین‌تک تقریبا 60 درصد کاهش یافته و قیمت سهام بعضی شرکت‌های فعال در بازار ارز دیجیتال تا بیش از 65 درصد هم کاهش یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/702059/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی