بازار آریا

آخرين مطالب

افزایش 9.5 درصدی برق ورودی به صنایع/تولید فولاد به 6.9 میلیون تن رسید اقتصاد ايران

افزایش 9.5 درصدی برق ورودی به صنایع/تولید فولاد به 6.9 میلیون تن رسید
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بر اساس آمار صنعت برق،‌ افزایش 9.5 درصدی تامین برق صنایع زمینه تولید 6.9 میلیون تن فولاد در 3 ماهه اخیر را مهیا کرده است.

بر اساس آمار صنعت برق،‌ افزایش 9.5 درصدی تامین برق صنایع زمینه تولید 6.9 میلیون تن فولاد در 3 ماهه اخیر را مهیا کرده است.

بازار آریا


گروه صنعت، معدن وتجارت بازارنیوز؛ صنایع کشور به عنوان قطب تولید نقش پر رنگی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند. در این میان صنعت فولاد به واسطه توسعه زیرساخت بسیار قوی نقش پر‌رنگ‌تری در اقتصاد خواهد داشت.
بر این اساس، در سال‌های اخیر یکی از گلوگاه‌های مهم صنعت فولاد کشور، مسئله تامین برق به حساب می‌آید. در این راستا بررسی آخرین وضعیت تولیدات صنعت فولاد کشور از حال خوب این صنعت در کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم خبر می‌دهد.
تولید فولاد ایران به 6.9 میلیون تن رسید
به استناد آمار انجمن جهانی آهن و فولاد، با وجود اینکه تولید فولاد در دنیا با افت 6.8 درصدی مواجه شده است و این آمار برای کشور چین به 10.5 درصد کاهش تولید نیز می‌رسد، تولید فولاد در 3 ماهه نخست سال میلادی به 6.9 میلیون تن رسیده است.
بر اساس این گزارش، ایران دهمین تولیدکننده بزرگ فولاد در این دوره شناخته شده است. پس از چین، کشور‌های هند، ژاپن، آمریکا، روسیه، کره جنوبی، آلمان، ترکیه و برزیل به ترتیب در رتبه‌های دوم تا نهم بزرگترین تولیدکنندگان فولاد جهان در سه ماهه نخست 2022 قرار گرفته‌اند.
بنابر آمار‌های منتشر شده توسط وزارت صمت، در سال 1400 بیش از 28 میلیون و 40 هزار تن فولاد خام در کشور تولید شده که این آمار در مقایسه با سال 99 کاهش 2.1 درصدی نشان می‌دهد.
علاوه بر آمار تولید، بازار صادرات فولاد نیز این روز‌ها بازار مناسبی است، تا جاییکه مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت عنوان کرد: «آمار گمرکات کشور نشان می‌دهد که صادرات فولاد ایران به‌مراتب بیشتر هم شده است.»
رشد 9.5 درصدی تامین برق صنایع نسبت به سال گذشته
با توجه به اخبار مثبت این روز‌های صنعت فولاد کشور، صنعت برق نقش قابل توجهی در تداوم شرایط مطلوب صنعت فولاد بازی کرده است. در همین راستا به استناد آخرین اطلاعات از شبکه برق، برق ارائه شده به کلیه صنایع کشور در در 2 ماه ابتدایی سال نسبت به سال گذشته با رشد 9.5 درصدی مواجه شده است.
به معنای دیگر انرژِی تامین شده برای صنایع کشور در حال حاضر معادل 7 هزار 868 گیگاوات ساعت رسیده است، در حالیکه سال گذشته در مدت زمان مشابه 7 هزار 184 گیگاوات ساعت انرژی برق به صنایع کشور تحویل شده بود.
با توجه به شرایط عنوان شده بر مبنای اظهارات یک منبع آگاه در وزارت صنعت معدن و تجارت، تامین برق کلیه واحد‌های صنعتی و به خصوص فولادی‌ها تاکنون بدون هیچ اعمال محدودیتی تداوم داشته است و همین مسئله زمینه پایداری تولید فولاد و سایر صنایع در کشور به حساب می‌آید.
صنایع چگونه زمینه ایجاد فشار برای صنعت برق را فراهم می‌کنند
صنعت برق با وجود مسائل و مشکلات گسترده، در شرایطی نیاز انرژی مورد نیاز صنایع و فولادی‌ها را به صورت پایدار تامین می‌کند، که تعرفه بسیار پایین برق سبب شده این بخش اقتصاد کشور تحت فشار شدید قرار بگیرد.
با توجه به آمار سالانه فروش برق به صنایع فولادی کشور، به نظر می‌رسد، صنعت برق در زمان‌هایی که تولید و مصرف این حامل انرژی تراز بوده است، نسبت به پاسخگویی به نیاز صنایع اقدام کرده است، از سوی دیگر قطعی برق در بازه‌های زمانی کوتاهی از سال که با ناترازی دست و پنجه نرم می‌کردیم، نیز در سایر بازه‌های زمانی سال جبران شده است.
در همین راستا واکاوی دلایل اصلی ناترازی تولید و مصرف برق بیان‌کننده آن است که صنایع کشور به ویژه در بخش فولاد یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل گیری خاموشی هستند.
به گزارش بازارنیوز، زمانی که به صنعت برق مراجعه می‌کنیم، تا دلیل قطعی برق را متوجه بشویم با سیل بدهی‌های بخش مرتبط با این حامل انرژی مواجه خواهیم شد.
یکی از دلایل اساسی که زمینه انباشت بدهی برای صنعت برق مهیا می‌کند، مسئله نظام مبتنی بر تعرفه‌گذاری یارانه‌ای برق است. به عبارت دیگر مشترکان صنعتی، خانگی، کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصاد برای هر کیلووات ساعت برق هزینه‌ای بسیار کمتر از قیمت تمام شده را برای این حامل انرژی می‌پردازند.
به استناد گزارش دیوان محاسبات کشور در سال 1399، هزینه تمام شده تولید هر کیلووات ساعت برق بدون احتساب هزینه سوخت مصرف نیروگاه‌ها معادل 215 تومان برآورد شده است. این در حالی است که متوسط بهای پرداختی به صنعت برق برابر 94 تومان بوده است.
در چنین شرایطی اگر مشترکان برق به طور تمام و کمال نسبت به پرداخت هزینه برق خود اقدام کنند. نیروگاه‌دار روی هر کیلووات ساعت برق باید مبلغ 121 تومان ضرر بپردازد.
از آنجایی که در قانون پیش‌بینی شده هزینه ضرر نیروگاه‌داران توسط دولت و از منابع متعلق به همه مردم پرداخت شود، لذا این بدهی به دولت منتقل خواهد شد. با توجه به سهم 65 درصدی بخش خصوصی در نیروگاه‌داری، حجم مطالبات بخش خصوصی از دولت با شیب زیادی در حال افزایش است و تا پایان سال 1399 به 67 هزار میلیارد تومان رسیده است.
این درحالی است که در پایان سال 98 بدهی دولت به نیروگاه‌داران معادل 58 هزار میلیارد تومان بوده و تنها در یک سال این بدهی 9 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
تامین پایدار برق صنایع در گرو اصلاح تعرفه برق
با توجه به جزئیات یاد شده، در شرایطی که تعرفه برق صنایع به شکل مطلوب اصلاح نشود و صنایع از این مسیر انگیزه استفاده بهینه از برق را در دستور کار خود قرار ندهند، تامین پایدار برق این صنایع برای صنعت برق مشکلات گسترده‌ای را فراهم می‌کند.
مشکلاتی که در قالب محدودیت تامین برق در گام ابتدایی ممکن است، زمینه ایجاد مسئله برای صنایع کشور را مهیا کند. به عبارت دیگر در شرایطی که صنعت فولاد کشور بهای واقعی برق را بپردازد، بخشی از بدهی صنعت برق ناشی از تعرفه یارانه‌ای جبران خواهد شد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/689029/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

علت گرانی شدید قیمت پیاز

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی