بازار آریا

آخرين مطالب

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

6 پیشنهاد‌ برای اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی در بازار سهام بورس و بانک

6 پیشنهاد‌ برای اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی در بازار سهام
  بزرگنمايي:

بازار آریا - کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مشکل اساسی دستورالعمل حاکمیت شرکتی، 6 پیشنهاد برای اصلاح آن و بکارگیری در شرکت‌ های بورس و فرابورسی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حمید مظفری با انتشار مطلبی با عنوان "پیشنهاد‌هایی برای اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی بورس" در دنیای اقتصاد اعلام کرد: موضوع حاکمیت شرکتی در قرن حاضر از یک الزام رعایتی به یک الزام استراتژیک کسب و کار تبدیل شده است. در بازارهای سرمایه امروزی که سهامداران متنوع و مالکیت گسترده شده، حاکمیت شرکتی مناسب در افزایش و حمایت از ثروت سهامداران نقش بسزایی دارد.
بنابراین نیاز به ارائه اصول یا دستورالعملی برای استقرار و ارزیابی حاکمیت شرکتی در بازارهای سرمایه ایجاد شد تا سهامداران از آن به‌عنوان یکی از عوامل تصمیم‌گیری در تصمیمات استفاده کنند و در اکثر بازار سرمایه کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، اصول حاکمیت شرکتی تدوین شده است.
در ایران مفهوم حاکمیت شرکتی به شکل امروزی آن از دهه 80 مطرح شد. این موضوع در اوایل دهه و در مصاحبه‌های مسئولان وقت کانون کارگزاران بورس و مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح و بررسی شد و در وزارت اقتصاد، کمیته‌‌ای به موضوع حاکمیت شرکتی پرداخت. در اواخر سال 83، مرکز تحقیقات و توسعه بازار سرمایه، اولین ویرایش آیین‌نامه حاکمیت شرکتی را تنظیم و در سامانه اطلاعاتی بورس تهران قرار داد. 
سال 86 بورس تهران با تشکیل کارگروهی تحت‌عنوان کارگروه حاکمیت شرکتی شروع به تدوین دستورالعملی برای بکارگیری اصول حاکمیت شرکتی توسط شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس کرد. دستورالعمل نهایی شده در این کارگروه به سازمان بورس ارسال و در کمیته آموزش و استانداردهای این سازمان مورد بررسی مجدد قرار گرفت.
اردیبهشت سال 92، پیش‌نویس دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های بورسی و فرابورسی جهت نظرخواهی عمومی در سامانه اطلاعاتی بورس قرار گرفت و نهایتا سال 97، سازمان بورس، دستورالعمل حاکمیت شرکتی برای شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران و فرابورس را ابلاغ کرد. لکن با توجه به‌وجود برخی مشکلات در دستورالعمل تاکنون بطور کامل اجرایی نشده است. 
رکن اساسی حاکمیت شرکتی، هیات‌مدیره است. به همین منظور یکی از مشکلات اساسی دستورالعمل، انتخاب عضو مستقل هیات‌مدیره است. در این‌خصوص پیشنهاداتی به شرح زیر ارائه می‌شود:
6 پیشنهاد برای شرکت‌های پذیرش‌شده در بورس و فرابورس
1- در بند 6-الف ماده یک دستورالعمل مزبور، یکی از شرایط عدم‌ تحقق استقلال هیات‌مدیره "مالک بیش از پنج‌ درصد سهام شرکت اصلی، شرکت‌ های فرعی، وابسته، مشارکت خاص و سهامداران عمده آن" است. پیشنهاد می‌شود سازمان بورس برای تعیین شرایط استقلال عضو هیات‌مدیره به‌جای تعیین‌ درصد مشخصی جهت تعیین استقلال، سامانه‌ای را طراحی کند تا براساس میزان شناوری سهام هر شرکت، نسبت به اعلام‌ درصد مشخص سهامداری جهت تعیین استقلال و عدم‌استقلال عضو هیات‌مدیره اقدام کند.
2- در بند 6- ح ماده یک یکی دیگر از شرایط عدم‌تحقق استقلال هیات‌مدیره "منتخب سهامدار عمده بودن" عنوان شده و طبق تعریف دستورالعمل، منظور از سهامدار عمده، سهامداری است که بطور مستقیم یا غیرمستقیم به‌همراه شرکت‌های فرعی و وابسته، توانایی انتخاب حداقل یکی از اعضای هیات‌‌‌ مدیره شرکت را دارا است. با توجه به تمرکز مالکیت و شناوری پایین سهام ناشران پذیرفته‌شده در دو بازار بورس و فرابورس، عملا شرایط انتخاب عضو مستقل بسیار سخت است. به همین منظور پیشنهاد می‌شود در صورت عدم‌تغییر بند 6- الف ماده یک دستورالعمل، بند مزبور به این شرح اصلاح شود:
عضو مستقل هیات‌مدیره منتخب سهامداری است که بطور مستقیم یا غیرمستقیم به همراه شرکت‌های فرعی و وابسته، توانایی انتخاب حداکثر یکی از اعضای هیات ‌‌مدیره شرکت را دارا است.
عضو مستقل هیات مدیره، منتخب اقل سهامدار بیش از پنج‌ درصد سهام شرکت اصلی و سهامداری که بطور مستقیم یا غیرمستقیم به همراه شرکت‌های فرعی و وابسته، توانایی انتخاب حداکثر یکی از اعضای هیات‌‌‌مدیره شرکت را دارد، است.
3- پیشنهاد می‌شود در ترکیب هیات‌مدیره، عضو مستقل ارشد هیات‌مدیره و منشور جداگانه‌‌ای برای عضو مستقل تعریف شود و مسئولیت‌ها و وظایف بیشتری در اختیار آن قرار گیرد تا از این طریق بتواند منافع سهامداران خرد را تامین کند. در نتیجه نظارت بر مدیران اجرایی هم توسط رئیس هیات‌مدیره (نماینده سهامداران اکثریت) و هم توسط عضو مستقل ارشد (نماینده سهامداران اقلیت) صورت می‌پذیرد و منافع سهامداران اقلیت نیز تضییع نمی‌شود.
4- در ماده 121 لایحه اصلاحیه قانون تجارت عنوان شده، "تصمیمات هیات‌مدیره بایـد بـا اکثریت آرای حاضرین اتخاذ شود، مگر آنکه در اساسنامه اکثریت بیشتری مقرر شده باشد". در راستای تقویت عضو مستقل هیات‌مدیره، پیشنهاد می‌شود فرمت اساسنامه ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس اصلاح و ذکر شود تمامی مصوبات هیات‌مدیره شرکت باید به تصویب عضو مستقل هیات‌مدیره برسد.
5- در تبصره یک ماده 4 دستورالعمل مزبور عنوان شده، "تعداد اعضای هیات‌‌‌مدیره برای شرکت‌های بزرگ به تشخیص و اعلام سازمان، حداقل 7 نفر است". با توجه به تمرکز مالکیت و شناوری پایین سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس در جهت تسهیل‌ شرایط و بستر انتخاب عضو مستقل هیات‌مدیره، پیشنهاد می‌شود تعداد اعضای هیات‌مدیره برای تمامی شرکت‌ها 7 نفر لحاظ شود و برای شرکت‌های بزرگ نیز بنا به تشخیص و اعلام سازمان بورس از 7 نفر به بالا قابل افزایش است. البته با توجه به تغییر سهام شناوری شرکت‌‌ها، تعیین تعداد اعضای هیات‌مدیره پس از کسب تاییدیه سازمان بورس قابل‌ تعدیل است.
6- پیشنهاد می‌شود عضو مستقل هیات‌مدیره در کمیته‌های تخصصی هیات‌مدیره ‌بخصوص کمیته حسابرسی به‌عنوان رئیس کمیته تعیین شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/640804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی