بازار آریا

آخرين مطالب

مدیرعامل اسبق سایپا:

دلالان هر سال 1 تا 2 میلیارد دلار از صنعت خودرو به جیب می‌زنند/ تشدید رکورد تورمی بازار خودرو در پاییز خودرو

دلالان هر سال 1 تا 2 میلیارد دلار از صنعت خودرو به جیب می‌زنند/ تشدید رکورد تورمی بازار خودرو در پاییز
  بزرگنمايي:

بازار آریا - یک کارشناس صنعت خودرو در این رابطه می گوید: درست است دلالان در هر بازاری نفوذ کرده اند و پول های زیادی به جیب میزنند اما اصولاً دولتها تلاش می‌کنند تا تأثیر رفتارهای مخرب خود را بر همه بازارها از جمله بازار خودرو به گردن افرادی به اسم دلال بیاندازند و بگوید این‌ها بازار خودرو را خراب کرده‌اند. ولی این موضوع فقط یک فرار از مسئولیت است. فربد زاوه اضافه کرد: در حال حاضر صنعت خودوری کشور مشکلات بسیاری دارد که عدم رسیدگی به آنها و تعیین راهکارها می تواند عواقب بدتری به دنبال داشته باشد.
اما کارشناسان بسیاری معتقدند برای نجات بازار خودرو و کل اقتصاد ایران از دلالی، اساسی ترین کار این است که سیستم بانکی و مالیاتی ایران شفاف شده و از دلالان مالیات های سنگین گرفته شود.
در همین رابطه مدیرعامل اسبق سایپا با بیان این که هر ساله بین 1 تا 2 میلیارد دلار پول صنعت خودرو در جیب دلالان می رود گفت: صنعت خودروسازی ما تنها به سرپا نگه داشتن خود توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی کند. سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا در مورد قیمت خودرو گفت: آن چیزی که باعث شده صنعت خودرو سازی ما شرایط خوبی راطی نکند و حال خوشی نداشته باشد دولتی بودن صنعت خودرو و در واقع خصولتی بودن آن است. وی افزود: شرکت های خصولتی بدترین نوع بنگاه داری در دنیا هستند که معایب هر دو بخش دولتی و خصوصی را دارند و بی برنامه گی زیادی در مدیریت این شرکت ها وجود دارد که نمونه آن در صنعت خودروسازی ما مشهود است.
مدنی اظهار داشت: صنعت خودرو سازی در کشور ما علیرغم کم وکاستی ها و حلقه های مفقود این صنعت با زیرساخت های موجود حدود 2 تا 5 درصد تولید ناخالص ملی را تشکیل می دهد که در سال های گذشته این رقم بین 1٫5 تا 2 درصد بوده است که تا 5 درصد قابل افزایش است. وی با بیان اینکه صنعت خودرو سازی از زمانی که دخالت دولت به خصوص در دولت نهم ودهم در این صنعت بیشتر شد، دچارمشکل شده است بیان داشت: در سال 90، یک میلیون و 600 هزار خودرو در کشور تولید می شد که اگر با همان ظرفیت و برنامه پیش می رفت در چشم انداز 1400، ظرفیت تولید ما باید به 2 میلیون خودرو در سال می رسید.
وی افزود: صنعت خودروسازی ما به دلیل اینکه تولید خود را با کمک تسهیلات مالی بانک ها انجام می دهد و محصول خود را با قیمتی که دولت تعیین می کند باید بفروشد تنها به سرپا نگه داشتن صنعت توجه دارد و به مقوله بهبود کیفیت و طرح وتوسعه محصول فکر نمی کند.مدنی اظهار داشت: چسبندگی به دلار در ایران وحشتناک است و قیمت همه کالاها از گوجه، خیار گرفته تا فولاد وپتروشیمی به قیمت دلار بستگی دارد وخودرو سازان مجبورند مواد اولیه گران قیمت وبراساس قیمت دلار را تهیه کنند و با قیمتی که تعیین می کنند بفروشند.
کارشناس صنعت خودرو در این رابطه گفت: درست است دلالان در هر بازاری نفوذ کرده اند و پول های زیادی به جیب میزنند اما اصولاً دولتها تلاش می‌کنند تا تأثیر رفتارهای مخرب خود را بر همه بازارها از جمله بازار خودرو به گردن افرادی به اسم دلال بیاندازند و بگوید این‌ها بازار خودرو را خراب کرده‌اند. ولی این موضوع فقط یک فرار از مسئولیت است. فربد زاوه اضافه کرد: در حال حاضر صنعت خودوری کشور مشکلات بسیاری دارد که عدم رسیدگی به آنها و تعیین راهکارها می تواند عواقب بدتری به دنبال داشته باشد. در سال‌های 93، 95 و 96 که برای خرید خودرو متقاضی وجود نداشت و ماشین‌ها به فروش نمی‌رفتند دلالان در کجای این ماجرا بودند.
فرد زاوه اضافه کرد: در حال حاضر صنعت خودوری کشور مشکلات بسیاری دارد که عدم رسیدگی به آنها و تعیین راهکارها می تواند عواقب بدتری به دنبال داشته باشد اما به طور یقین نقش واسطه‌ها را در افزایش قیمت‌ها بی‌تأثیر می‌دانم. در همه کالاها، تعداد دلال‌ها و واسطه‌گری نقشی در قیمت نهایی ندارد. قیمت نهایی را خریدار نهایتاً تعیین می‌کند. یعنی قیمت‌ها ناشی از میزان نقدینگی و تقاضا در بازار است به عبارت دیگر توان خریدی مردم و ضرورتی که کالا برایش وجود دارد که چقدر بودجه برای آن کالا بگذارد تعیین کننده سقف قیمت یک کالا است.
وی با اشاره به وضعیت بازار خودرو در فصل پاییز بیان کرد: باید دید که آیا تحویل خودرو های ثبت نامی در زمان مشخص انجام می شود. از سویی دیگر سیاست های پولی نیز اشتباه بوده و باید اصلاح شود. انتظار بر آن بود با روی کار آمدن دولت جدید شاهد کاهش قیمتی در بازار باشیم که متاسفانه به دلایلی این موضوع عملی نشد. حال احتمال تشدید رکود بازار در پاییز و به دنبال آن کاهش قیمت وجود دارد. زاوه در ادامه به تشدید بروز رکود تورمی در صورت تداوم وضعیت کنونی رشد قیمت خودرو اشاره کرد و گفت: اگر افزایش قیمت‌ها به شیوه کنونی ادامه‌دار شود، با توجه به کاهش قدرت خرید مردم شاهد تداوم رکود بازار و نبود مشتری خواهیم بود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/627752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

تعهد پاکستان برای اجرایی کردن خط لوله صلح/ پارادایم جدید از قدرت اقتصادی ایران در آسیا

مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

ساماندهی فضای کسب و کار؛ جهش تولید و صنعت در استان اردبیل

علت گرانی شدید قیمت پیاز

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد

مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند

خودروهای زرهی لوکس؛ کدام یک را انتخاب می کنید؟

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان

قیمت لاستیک خودرو تغییر کرد/ اعلام میزان افزایش قیمت لاستیک

وزیر کشور: مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند

در همایش ملی مناطق آزاد چه گذشت؟/ قشم و کیش برترین در حوزه اقتصاد

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی