دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴
اقتصاد ایران

چالش جدید خودروهای وارداتی در بازار

چالش جدید خودروهای وارداتی در بازار
بازار آریا - کارشناس بازار خودرو با اشاره به تاثیر مثبت تعرفه پلکانی واردات خودرو، نوسانات ارزی را تهدید اصلی این بازار دانست.
  بزرگنمايي:

بازار آریا - کارشناس بازار خودرو با اشاره به تاثیر مثبت تعرفه پلکانی واردات خودرو، نوسانات ارزی را تهدید اصلی این بازار دانست.

پس از ماه‌ها کش‌وقوس میان دولت و مجلس، سرانجام تکلیف تعرفه واردات خودرو برای سال 1404 مشخص شد. با رفع ایرادات هیأت تطبیق مقررات مجلس، دولت مجاز شد تعرفه‌ای پلکانی از 20 تا 165 درصد را براساس حجم موتور و سطح فناوری خودروها اعمال کند؛ تصمیمی که می‌تواند نقطه پایانی بر بلاتکلیفی چندماهه بازار خودروهای وارداتی باشد.
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو می‌گوید: «تصویب تعرفه‌های پلکانی توانست از جهش ناگهانی قیمت خودروهای خارجی جلوگیری کند، اما خطر نوسان ارزی همچنان تهدید اصلی بازار است.» به گفته او، خودروهای وارداتی موجود در بازار عمدتاً با نرخ دلار 70 تا 80 هزارتومانی قیمت‌گذاری شده‌اند و اگر نرخ ارز افزایش یابد، این تعادل به‌سرعت بر هم می‌خورد.
صدرایی می‌گوید: «تعرفه جدید به‌ویژه برای خودروهای 1500 و 2000 سی‌سی تصمیمی منطقی بود، اما باید دید با محدودیت‌های ارزی موجود، چه تعداد خودرو قابلیت ورود به کشور را دارند. اگر حجم واردات محدود باشد یا نرخ ارز مجدداً افزایش یابد، اثر مثبت این تعرفه‌ها در عمل خنثی می‌شود.»
وی افزود: «بازار خودروهای وارداتی طی هفته‌های اخیر روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشته است. کاهش قیمت بیشتر اختصاص به مدل‌های خاص داشت که از طریق سامانه جانبازان وارد کشور شده بودند. این خودروها به دلیل تعرفه‌های خاص و عرضه محدود، در ابتدا با قیمت‌هایی بسیار بالا وارد بازار شدند، اما حالا بخش زیادی از این قیمت‌های غیرواقعی تعدیل شده است. برای نمونه، بنز کلاس A سدان A180L که در بدو ورود با قیمت حتی 20 میلیارد تومان هم آگهی می‌شد، اکنون در بازار حدود 8 تا 9 میلیارد تومان معامله می‌شود.»
سعید مؤتمنی، رئیس اسبق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی تهران، تأکید می‌کند: «در حال حاضر بازار درگیر رکود است. مراجعه‌کننده بسیار کم شده و تقاضای کاذب برای خریدهای سرمایه‌ای تقریباً از بین رفته است. تنها کسانی که نیاز واقعی دارند وارد بازار می‌شوند.» او در مورد تعرفه خودروهای 1500 تا 2000 سی‌سی می‌گوید: «این تصمیم به نفع مردم و مصرف‌کنندگان واقعی تمام خواهد شد. تعرفه 20 تا 40 درصدی برای این رده از خودروها بهترین تصمیم ممکن بود. این نرخ هم واردات را توجیه‌پذیر می‌کند و هم مانع از جهش غیرمنطقی قیمت‌ها می‌شود.»


نظرات شما