بازار آریا - فرشید فرامرز* امروز با نفوذ روزافزون هوشمصنوعی در تمام ارکان زندگی انسانها بحث داغی در عرصه روزنامهنگاری به وجود آمده است. هوش مصنوعی در فضای روزنامهنگاری، سرعت تولید محتوا را به شکل چشمگیری افزایش داده است. امروز ابزارهای هوش مصنوعی قادرند خبرها و مقالات کوتاه یا بلند را در کوتاهترین زمان ممکن و ظرف چند دقیقه تولید کنند و حتی تحلیلهای اولیه را به مخاطب ارائه دهند. با این حال مساله امروز مدیران مسوول و سردبیران روزنامهها این است که آیا استفاده از هوش مصنوعی در نوشتن مقالات فضیلت است یا رذیلت؟
هوش مصنوعی توانایی تولید محتوا دارد، اما هنوز محدودیتهای مشخصی دارد. یکی از مهمترین این محدودیتها، دقت و صحت اطلاعات است. الگوریتمها گاهی اطلاعات ناقص یا حتی اشتباه ارائه میدهند و تشخیص خطاهای احتمالی نیازمند مهارت و تجربه نیروی انسانی متخصص است. علاوه بر این، «سبک» و «صدای» رسانه نیز عاملی است که هوش مصنوعی به سختی میتواند آن را بازآفرینی کند. هر رسانه برای خود سبک خاصی دارد و متن باید با سیاستهای کلی، لحن و چارچوب آن هماهنگ باشد.
در این میان سرعت و راحتی کار با هوش مصنوعی نهتنها نقش خبرنگاران و روزنامهنگاران را کمرنگ نمیکند، بلکه آنها به عنوان ناظر وظیفهای بس خطیرتر و حیاتیتر دارند. البته پیش از این هم دادههای اطلاعاتی گوگل یا دیگر ابزارهای جستوجو به عنوان منبعی برای تحقیقات و گزارشهای تحلیلی مورد استفاده قرار میگرفت که حالا با ظهورAI این نقش به «او» سپرده شده، اما با سرعت بالاتر و دقت بیشتر. بنابراین استفاده از هوشمصنوعی نه تنها خبط و خطا نیست، بلکه به عنوان یک دستیار هوشمند بسیار کاربردی و حیاتی است. البته در کشورمان ابتدا باید زیرساختهای اینترنت و سرعت آن به سطح جهانی برسد و سپس چگونگی استفاده از هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گیرد. بر این اساس، آخرین گزارش اسپیدتست از وضعیت اینترنت جهانی تا سپتامبر 2025 نشان میدهد شکاف دیجیتال میان کشورهای توسعهیافته و در حال توسعه همچنان در حال گسترش است.
درحالیکه امارات و سنگاپور رکورد سرعتهای چند صد مگابیتی را ثبت کردهاند، ایران با میانگین سرعت 19 مگابیت در اینترنت ثابت و 55 مگابیت در اینترنت همراه، از نظر کیفیت در میان پایینترین کشورهای جهان قرار گرفته است. این موضوع بیانگر این مساله است که ما در حوزه زیرساختهای لازم برای توسعه هوش مصنوعی کارهای بسیاری برای انجام داریم.
مقاومت در برابر تغییر
مقاومت در برابر تغییر در شرکتها و سازمانها بهخصوص از جانب مدیران و نیروهای قدیمیتر همیشه وجود داشته است و با ظهور تکنولوژیها و فناوریهای جدید این مقاومت بیشتر هم میشود، اما ایستادن در برابر این موج نه تنها مانع آن نمیشود، بلکه موجب جاماندن و در نهایت شکست است. بهتر است استفاده درست از آن را آموخت، خود را با آن وفق داد و از آن برای بهرهوری و تعالی سازمانی استفاده برد. بدیهی است در روزگاری که هر روز و هر ساعت تکنولوژی و فناوری با سرعت تمام در حال پیشرفت است، لحظهای درنگ میتواند شما را از بازی کنار بگذارد .
نقش ویراستاران در روزنامهنگاری عصر هوش مصنوعی
در این میان ویراستاران مطبوعات در روزگار هوش مصنوعی نقش پررنگی دارند. آنها صحت اطلاعات را بررسی میکنند و متن را روان و قابل فهم میسازند. همچنین، حساسیتهای فرهنگی و اخلاقی را رعایت میکنند تا مخاطب تجربهای دلپذیر و معتبر داشته باشد. به عبارت دیگر، هوش مصنوعی ابزار قدرتمندی برای تولید محتواست، اما ویراستاران نگهبان کیفیت، انسجام و جذابیت متن هستند. ترکیب سرعت هوش مصنوعی و مهارت آنها، راهی مطمئن برای ارائه محتوای دقیق و جذاب به مخاطب است. در روزگاری که جوانان و نوجوانان به اصطلاح نسل زدیها کمتر علاقهای به خواندن و مطالعه دارند و به اصطلاح سهخطی(یعنی حوصله خواندن متنها و مطالب بالای سه خط را ندارند) شدهاند، این روزنامهنگاران و ویراستاران هستند که باید با کوتاه کردن و موجزگویی، مطالب را خواندنیتر کنند. همچنین، انسجام و روانی متن از دیگر نکاتی است که ویراستاران به آن توجه دارند. هوش مصنوعی ممکن است جملاتی تولید کند که منطقی باشند، اما جریان متن را مختل کند. ویراستاران با بازنویسی و اصلاح جملهبندیها، متن را قابل فهم و جذاب میکنند.
از سوی دیگر، مسائل فرهنگی و اخلاقی نیز نیازمند حساسیت انسانی است؛ برخی جملات ممکن است از نظر مخاطب نامناسب یا بیاحساس باشند که ویراستار آنها را اصلاح میکند تا مخاطب تجربهای دقیق و دلپذیر از محتوای تولیدی داشته باشد. کلمات از قدرت بسیاری برخوردار هستند و برای استفاده از آنها باید نهایت دقت و ظرافت را به کار برد. به همین دلیل، در واقع نقش روزنامهنگاران و ویراستاران پررنگتر از قبل شده، چون باید از درستی، جذابیت و هماهنگی متن با مخاطب اطمینان حاصل کنند.
* روزنامهنگار و ویراستار