بازار آریا - «دنیایاقتصاد» صورتهای مالی خودروسازان را در سال 1403 را بررسی کرد.
به گزارش گروه آنلاین روزنامه دنیای اقتصاد ؛ در این گزارش آمده است که بررسی های مالی سال 1403 سه خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد زیان انباشته تلفیقی آنها با رشد 22 درصدی به 305 همت رسیده؛ این در حالی است که در پایان سال 1402 این رقم 250.3 همت بود.
با وجود کاهش 14.8 درصدی زیان عملیاتی (از 27.5 به 23.6 همت)، این کاهش تنها به دلیل سودده شدن عملیاتی ایرانخودرو بوده، چرا که سایپا و پارسخودرو با افزایش زیان عملیاتی مواجه بودهاند.
عدم تخصیص ارز تا اواسط تابستان 1403، حذف ارز نیمایی و جایگزینی با ارز شناور در زمستان، افت تولید خودروهای تجاری، فریز قیمتی تا اواخر آبان و قطعیهای مکرر برق از مهمترین عوامل رشد زیان انباشته خودروسازان در سال گذشته بودهاند.
در عین حال، ایرانخودرو موفق شده پس از سالها برای نخستین بار 4.6 همت سود عملیاتی ثبت کند. این موضوع به عواملی چون مدیریت جدید خصوصی، کاهش هزینهها، طرحهای فروش، حذف خودروهای زیانده و تمرکز بر تولید محصولات سودده نسبت داده میشود.
با این حال، زیان انباشته این شرکت نیز در مجموع 7.6 همت افزایش یافته است.
یک سناریوی محتمل نیز این است که ایرانخودرو بخشی از زیان ناشی از قیمتگذاری دستوری را همانند رویه گذشته از صورتهای مالی حذف کرده باشد؛ هرچند گفته شده مدتی است این روش کنار گذاشته شده بود.