بازار آریا

آخرين مطالب

خودرو در سرلیست دریافت‌کنندگان ارز

انحراف ارزی بازار خودرو اقتصاد ايران

انحراف ارزی بازار خودرو
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : تخصیص سه‌میلیارد دلار به مونتاژکاران خودرو این سوال را مطرح کرده که ارز مذکور چرا به تنظیم بازار خودرو کمکی نکرده است؟ واضح است که مسیرهای فراوانی برای تنظیم بازار پیش پای سیاستگذار بوده است؛ به‌طوری‌که مسیر واردات هم می‌توانست در کنار تزریق ارز به مونتاژی‌ها به‌طور همزمان مورد نظر قرار بگیرد.
حواشی تخصیص ارز سه‌میلیارد دلاری به مونتاژکاران خودرو، ابهاماتی در ارتباط با تخصیص ارز مذکور و تنظیم بازار خودرو ایجاد کرده است.آنچه مشخص است از سال 97 تاکنون همراه با توقف واردات خودرو و اعمال تحریم‌های بین‌المللی که منجر به افت 50‌درصدی تیراژ خودروسازان شد، بازار خودرو تا به امروز روی خوش به خود ندیده است. در سال‌های گذشته از یک‌سو به واسطه قیمت‌گذاری دستوری و تحریم خارجی، خودروسازان محصولات خود را با زیان به بازار عرضه کردند و از سوی دیگر متقاضیان نیز از دسترسی به خودروی مورد‌نیاز خود آن هم با قیمت کارخانه محروم شدند. با وجود آشفته‌بازار خودرو اما سیاستگذار همچنان بر توقف واردات خودرو آن هم به بهانه مشکلات ارزی اصرار کرده و از سال 97 تا 1401 بازار روی خودروهای خارجی نو را به خود ندید.
آنچه مشخص است در سال‌های قبل از توقف واردات، تولید خودرو در کنار ورود محصولات خارجی و تیراژ محدود خودروسازان مونتاژی توانسته بود به تنظیم بازار کمک کند. این در شرایطی است که توقف واردات در کنار تیراژ محدود خصوصی‌ها بار اصلی بازار را به دوش دو خودروساز بزرگ کشور انداخت که همین مساله منجر به هم‌ریختگی و کمبود خودرو در بازار شد. برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو تاکید دارند که واردات می‌توانسته تا حدودی بازار را تامین کند و عرضه و تقاضا تنها محدود به خودروسازان نمی‌شد. اما سیاستگذار ترجیح داد که در قدم اول واردات خودرو را متوقف و تمرکز خود را بر تولید خودرو قرار دهد.
اما جهش درآمدهای ارزی کشور که از حدود دو سال گذشته شروع شد، سیاستگذاری جدیدی در عرضه خودرو به بازار را رقم زد. مبنای این سیاستگذاری هم تا حدودی به توافق 25ساله ایران و چین و همچنین سرعت فروش نفت ایران به این کشور برمی‌گردد. استراتژی یا پروژه سیاستگذار خودرو در این زمینه تزریق دلار به شرکت‌های مونتاژکار خودرو یا همان خودروسازان چینی برای رشد تولید بود. هر چند تا به امروز شنیده نشده که تزریق دلار به خصوصی‌ها با هدف تنظیم بازار صورت گرفته اما بارها عنوان شده که لغو توقف واردات با هدف تنظیم بازار ملتهب خودرو بوده است.طبق آخرین آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخش خصوصی خودروسازی کشور در سال 1402 به میزان 72درصد نسبت به سال 1401 رشد تولید را تجربه کرده است. این بدین معناست که ترجیح سیاستگذار همراه با تزریق دلار به این بخش از خودروسازی کشور، توسعه مونتاژ خودرو بوده تا واردات.حالا این سوال را بار دیگر تکرار می‌کنیم که آیا هدف سیاستگذار در این راستا، کاهش التهاب بازار و تنظیم بازار بوده است؟
واضح است که مسیرهای فراوانی برای تنظیم بازار خودروی کشور پیش پای سیاستگذار بوده است، به‌طوری‌که مسیر واردات هم می‌توانست در کنار تزریق دلار به مونتاژی‌ها به طور همزمان انجام شود. نتیجه این سیاست این بود که هم از قیمت‌گذاری عجیب‌وغریب خودروهای وارداتی در بازار جلوگیری می‌شد و هم بار اصلی و تمرکز تولید از دوش خودروسازی کشور برداشته می‌شد. با‌این‌حال سیاستگذار باز هم بر توقف واردات خودرو اصرار ورزید و مونتاژ محصولات گران‌قیمت را بر ورود خارجی‌ها ترجیح داد.
نتیجه این سیاستگذاری هم حالا نمود پیدا کرده است. خودروهای مونتاژی با قیمت‌های میلیاردی جایگزین محصولات وارداتی شدند و ورود خارجی‌ها نیز به صورت قطره‌چکانی ادامه دارد. روش قطره‌چکانی روشی است که سیاستگذار برای واردات در پیش گرفته و عایدی آن نیز به‌هم‌ریختگی بیشتر بازار خودرو است؛ این در شرایطی است که قرار بود ورود خارجی‌ها به تنظیم بازار خودرو کمک کند.
واردات یا مونتاژ؟
وزارت اقتصاد و دارایی همراه با انتقادهایی که از نحوه تخصیص ارز به برخی از صنایع و نهادها صورت گرفته بود، اقدام به انتشار جدولی کرد که در آن لیست 100واردکننده به ‌لحاظ ارزش دلاری در سال 1402دیده می‌شود؛ نکته قابل‌توجهی که در این لیست و بین شرکت‌هایی که بیشترین میزان ارز را در سال گذشته دریافت کرده‌اند به چشم می‌خورد، نقش پررنگ شرکت‌های خودروساز مونتاژی است. در چهار ردیف اول لیست شرکت‌هایی دیده می‌شوند که اقدام به واردات کالاهای اساسی یا ضروری کرده‌اند؛ این در شرایطی است که از ردیف پنجم خودروسازانی قرار دارند که بیشترین ارز را دریافت کرده‌اند.
ارز تخصیصی به مونتاژکاران خصوصی این سوال را مطرح می‌کند که چرا سیاستگذار توازنی میان واردات و مونتاژ ایجاد نکرده که منجر به تنظیم بازار خودروی کشور شود؟ اگر این توازن برقرار می‌شد به طور حتم اتفاقی در راستای بهبود التهاب بازار رخ می‌داد؛ با‌این‌حال سیاستگذار ظاهرا تنها با تخصیص ارز به مونتاژ و رشد 72درصدی تولید خودرو در این حوزه، به دنبال ایده‌پروری در بازار بوده است.
آمارها در این زمینه چه می‌گویند؟
آنچه مشخص است تولید خودرو در کشور به دلیل اعمال تحریم‌های سفت‌و‌سخت، بسیار پرهزینه است. اما ورود خارجی‌ها از ابتدا مشمول تحریم نبوده است و وارد‌کنندگان قادر به واردات از برخی کشورها بوده‌اند. بنابراین واردات خودرو به کشور می‌توانست با دردسرهای کمتری انجام شود، اما تولید به دلیل دور زدن تحریم‌ها با هزینه زیادی همراه است. طبق جداولی که وزارت صمت در سند تحول صنعت خودرو منتشر کرد، سقف ارزی برخی خودروهای مونتاژی 20 تا 25هزار دلار برآورد شده؛ این در حالی است که سقف واردات خودرو نیز در آیین نامه واردات 20هزار دلار تعیین شده است. البته در این جدول ارقام مختلفی از ارزبری محصولات مونتاژی و تولیدی به چشم می‌خورد، اما میانگین ارزبری خودروهای چینی حدود 15هزار دلار برآورد شده است.
طبق گفته معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌کل گمرک ایران، در سال 1402 به‌میزان 8میلیارد و 380میلیون دلار اجزا و قطعات خودرو و موتورسیکلت از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است. اگر این رقم را مبنا قرار دهید و سقف ارزی خودروهای وارداتی را نیز 20هزار دلار در نظر بگیرید، بنابراین در سال گذشته با 8میلیارد دلار، 400هزار دستگاه خودرو می‌توانست وارد کشور شود. اما اگر مبنا را همان 3میلیارد ارز تخصیصی به مونتاژکاران قرار دهیم 150هزار خودرو با این رقم به کشور ورود می‌کرد. اما همان‌طور که گفته شد سیاستگذار ترجیح داد فقط 224میلیون دلار، یعنی یک‌چهارم یک شرکت مونتاژی، ارز به واردات تخصیص دهد؛ ارزی که نتوانست چندان کمکی به بازار خودرو کند و فقط خلأ محصولات وارداتی را پر کرد.
در این زمینه یک کارشناس خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که سهم خودرو در سبد ارزی کشور، که سهم بسیار قابل‌توجهی است؛ در سال گذشته نتوانست مشکلی از بازار خودرو حل کند. وی تاکید می‌کند که سیاستگذار در خطایی فاحش با توقف واردات خودرو، آسیب جبران‌ناپذیری به بازار خودرو زد و این بازار زمان طولانی برای بهبود در پیش دارد. این کارشناس خودرو معتقد است که حمایت‌های دولتی در بخش خصوصی نیز ایجاد انحصار کرده و این دخالت‌ها به ضرر متقاضیان خودرو تمام شده است. اما روز گذشته باز هم وزیر صمت به تکرار وعده‌های قبلی خود پرداخت. وی در بحث واردات خودرو تاکید کرد که «این موضوع را در دستور کار داریم تا به این وسیله تعادل بهتری در تامین تقاضای بازار و بحث ناترازی به وجود بیاوریم و اخبار خیلی خوبی در این زمینه داریم». اظهارات عباس علی‌آبادی تکرار وعده‌های قبلی است هر چند وی اذعان کرده که واردات خودرو می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.
--> اخبار مرتبط تاثیر واردات روی بازار خودرو توضیح وزیر صمت درباره آینده قیمت خودروها در بازار چراغ سبز ارزی به خودروی برقی تدبیر و بی‏‏‌تدبیری در سیاست خودرو پل صادراتی تامین ارز خودروسازان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارائه برنامه تحولی استان در حضور ریاست سازمان برنامه و بودجه کشور

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران بازدید کرد

پیام تسلیت مدیرعامل شرکت ملی گاز برای درگذشت معاون پیشین وزارت نفت

آیین رونمایی از سامانه‌ جریان‌سنج سیار چندفازی هسته‌ای برگزار شد

چرا طرح «مالیات بر عایدی سرمایه» جنجالی شد؟

بدرود مرد متین صنعت نفت

دلیل افزایش قیمت مرغ

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌ اقتصادی ایران‌وترکیه ماه آینده

اگر ترامپ هم بیاید به اندازه سال 96 دستش برای تحریم ایران باز نیست / با دانستن نیازهای 89 میلیون ایرانی، می توان کسب و کاری موفق داشت/ بهترین سرمایه گذاری خرید خانه است

مجلس به نمایندگانی با رویکرد و توانمندی اقتصادی نیاز دارد

مجلس به نمایندگانی با رویکرد و دانش اقتصادی نیاز دارد

شرکت دانش‌بنیان برای پالایشگاه گاز ایلام تجهیزات راهبردی می‌سازد

قیمت دلار، سکه، طلا و یورو پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403/ حرکت خلاف جهت طلا و سکه

رئیسی جمهور در قم: با سخنرانی مردم امیدوار نمی‌شوند/تامین اشتغال، مسکن و کاهش تورم محور برنامه اقتصادی دولت است

رئیسی: از نسخه‌های دیگران بدون مطابقت با فرهنگ دینی و بومی خود استفاده نمی‌کنیم

تصمیم حیاتی دولت برای حقوق و دستمزد کارگران

پیش نویس تفاهم نامه ریلی منطقه آزاد اینچه برون تهیه شد

روحیه ایثار تبلوری ترجیح منافع عمومی به شخصی است

پذیرش دومین طرح پروژه کرمانشاه در بورس

پژوهشگر توسعه: سهم ایران از تجارت جهانی شرم‌آور است

وزیر کشور اهداف، برنامه‌ها و اقدامات حوزه اقتصادی را ابلاغ کرد

فرافکنی تکراری رئیسی علیه دولت روحانی این بار از قم

ناترازی 3 بانک مهم کشور از سال 95 به دلیل تصمیم بانک مرکزی

3.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق در 2 استان جنوبی کشور کشف شد

(ویدیو) رئیسی: کشور را می‌توان علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها اداره کرد

(ویدیو) رئیسی: در ابتدای دولت لغو سند 2030 را امضا کردم

تصاویری از فرود زیبای یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه کیش

صفر پول آرژانتینی‌ها 4 تایی شد

شناخت مشی شهدا و ایثارگران موثرترین روش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

برگزاری آئین تجلیل از دختران شاهد و ایثارگر سمنان به مناسبت روز دختر

برنامه‌ریزی اقتصادی باید مبتنی بر زیست بوم فرهنگی باشد

عددسازی ها و قیمت گذاری ارز درکانال ها جلوه ای از جنگ اقتصادی است

عددسازی و قیمت گذاری ارز در کانال‌ها جلوه‌ای از جنگ اقتصادی است

عزم جدی دستگاه قضا برای حمایت از واحدهای تولیدی در کردستان

افزایش 90 درصدی تجارت با ارزهای ملی

وزیر کشور اهداف، برنامه ها و اقدامات حوزه اقتصادی را ابلاغ کرد

استاندار کرمانشاه: خون پاک شهدا پشتوانه محکم انقلاب اسلامی است

شفاف‌سازی در ماموریت‌ها جزو تاکیدات اولیه ما در بنیاد است

با کارت‌های فیزیکی بانکی خداحافظی کنید

پیش بینی افزایش قیمت بیت کوین تا 100 هزار دلار

رکورد عجیب نرخ تکفل ایران در جهان: هر شاغل خرج چند نفر را می‌دهد؟

با متر و مقیاس آقای همتی فقط درسال 1399معادل 100 برابر کل دوران سازندگی خلق پول شده است

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد و پارک علم و فناوری خراسان

پالایشگاه گاز پارسیان و دانشگاه علم و صنعت یک تفاهم‌نامه و یک قرارداد امضا کردند

نشست تخصصی شرکت نفت و گاز پارس برگزار می‌شود

صرفه‌جویی 1.2 میلیارد یورویی در طرح توسعه پالایشگاه تهران با خرید سهام کنترلی پتروشیمی شازند

ضرورت استفاده به‌موقع از ابزارهای پولی مناسب توسط مقام پولی

شهرت و اعتبار بانک مرکزی؛ شرط اول اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی

ایمن‌سازی تأسیسات؛ مهم‌ترین برنامه شرکت پایانه نفتی ایران در سال 1403

مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی