بازار آریا

آخرين مطالب

فقر عمومی سفره کارگران را کوچک کرده است اقتصاد ايران

فقر عمومی سفره کارگران را کوچک کرده است
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تسنیم / رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت:مطابق آمارهای بانک مرکزی خانوار ایرانی در گذشته 40درصد دستمزد خود را صرف خوراکی ها می کرد, اکنون با توجه به گرانی ها این رقم به 26درصد رسیده است. یعنی سفره جامعه کارگری کوچک شده است.
سمیه گلپور، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور درباره تعداد کارگران گفت: 15میلیون کارگرتحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی در کشور فعالیت می کنند, 45میلیون نفر هم خانواده های آنها هستند که در جمع حدود 60میلیون نفر تعداد کارگران به همراه خانواده هایشان است. این جمعیت 60میلیونی هیچگاه ترند شبکه های اجتماعی نمی شوند.
وی بیان کرد:هیچگاه در شبکه های اجتماعی مشاهده نمی کنیم که مطالبه دستمزد یک مطالبه همگانی باشد, درحالی که موضوعات بی ارزش این روزها ترند شبکه های اجتماعی است. صدای کارگران برای مطالبات دستمزد در هیچ کجا و شبکه اجتماعی خاصی شنیده نمی شود. این روزها شاهد گسترس فقر عمومی در کشور با سرکوب مزدی هستیم.
گلپوردرباره هزینه های اقلام مصرفی خانوار ایرانی گفت: مطابق بررسی های آماری بانک مرکزی از هزینه های اقلام خوراکی خانوار شهری و روستایی که به صورت ماهیانه استخراج می شود,مشاهده می شود که در گذشته یک خانوار کارگری 40درصد درآمد خود را صرف هزینه های سبد خوراکی ها می کرد که این رقم اکنون به 26درصد رسیده است. این به این معنی است که کارگران با توجه به افزایش هزینه های زندگی (مسکن,بهداشت, آموزش) دیگر امکان صرف کردن 40درصد درآمد خود برای خوراکی را ندارند و اکثر آنها دچار سو تغذیه و بیماری های ناشی از آن می شوند. یعنی تغذیه در خانواده ایرانی افت یافته است.در فضایی که پنجره جمعیتی در حال بسته شدن است, کارگران ایرانی آینده به لحاظ تغذیه ای ضعیف و بی بنیه بار می آیند.
رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری کشور گفت: در قانون برنامه بودجه هر ساله رشد و صعود مالیات را داریم, در سال 1403هم این موضوع دیده می شود,کارگران و کارمندان بدون اینکه خبر داشته باشند, قبل از واریز حقوق, مالیات از آنها کسر می شود,‌این در حالی است که دولت فکری برای دستمزد کارگران ندارد, دستمزدی که به معنی واقعی جوابگوی بخش کمی از هزینه های زندگی است. بهانه های نخ نما شده دولت در سرکوب مزدی واقعاً‌ عجیب است. به طور مثال اینکه دولتی ها اعتقاد دارند, دستمزد باعث ایجاد تورم می شود؛ موضوعی است که با یک گزارش میدانی کوتاه می توان به آن رسید که استدلال دولتی ها اشتباه است. کارگران اگر قدرت خرید نداشته باشند, قدرت خرید کالا و محصول تولید ملی را ندارند. زمانی که کارگران خرید نکنند,‌رکود درجامعه رشد پیدا می کند. این در نهایت باعث مهاجرت نیروی کار ایرانی می شود.
وی با انتقاد از سامانه حمایت دهک بندی یارانه گفت: معمولاً‌بر اساس این سامانه اگر مبلغی به حساب خانواری واریز شود,رصد می شود و در برخی مواقع کارگران به اشتباه از لیست دریافت یارانه حذف می شوند و بخشی از آنها که یارانه هایشان قطع شده است, به دلیل اینکه روند وصل مجدد را بلد نیستند, مدت ها طول می کشد تا پرس و جو کنند وبتوانند مجددا یارانه دریافت کنند. متأسفانه ارزیابی برای دهک ها اشتباه است. به طور مثال یک کارگر 100میلیون تومان ودیعه داشته است که صاحب خانه به حساب بانکی مستأجر واریزکرده است. مستأجر نیز به دنبال یافتن خانه ای جدید است تا 100میلیون تومان را ودیعه خانه بعدی خود کند, این مبلغ می شود, ملاک حساب این کارگر و بهانه ای برای قطع یارانه اش می شود. مالیاتی که از حقوق کارگر کسر می شود حدود 40درصد است, درحالی که قیمت دستمزد بر کالا و خدمات حدود 8تا11است. این درحالی است که در کشورهای پیشرفته این رقم حدود 67 تا70درصد است, چرا؟چون در کشورهای پیشرفته دولت ها هدف از کارکردن مردم را , رفاه مردم گذاشته اند. اما در کشور ما چنین نیست.مقصود از تولید، فربه شدن کارفرما و دولت است. اگر در کشورهای اروپایی40درصد مالیات کسر می کند, 70درصد قیمت تمام شده کالا را به کارگر به عنوان حقوق پرداخت می کنند, اما در کشور ما اینچنین نیست.
گلپور ادامه داد: مطابق آمارها 70درصد کارگران و کارمندان تحت پوشش شرکت ها و مجموعه ها و سازمان های زیرمجموعه دولتی هستند و صرفاً‌30درصد کارگران بخش خصوصی هستند. پس طبیعی است که اگر دولت خود را کارفرمای بزرگ بداند و تمایلی به افزایش دستمزد ندارند و به دنبال سرکوب مزدی است. با سرکوب مزدی نمی توانیم تورم را کنترل کنیم. با سرکوب مزدی مانع رونق تولید می شویم. وقتی حداقل حقوق در برخی از کشورها 25و 30میلیون تومان باشد، کارگر ترجیح می‌دهد مهاجرت کند که نباید به‌راحتی از کنار این موضوع گذشت.کارگران صدقه‌بگیر نیستند و از دسترنج خود گذران زندگی می‌کنند بنابراین خواسته ما که اجرای ماده 41قانون کار و اجرای فرمایش رهبری مبنی بر حفظ قدرت خرید مردم است باید مورد توجه قرار گیرد و مزد بدون لحاظ تورم واقعی و سبد معیشت تعیین نشود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1142705/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستمزد کارگران در سال 1403 به نسبت تورم افزایش پیدا نکرد

واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی موفق خواهد بود؟

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

ماندگاری نام شهید «الداغی» در غیرت و فداکاری ایرانیان

عملیات «وعده صادق» خنجر جهان اسلام روی گلوی رژیم صهیونیستی بود

بر قطع روابط اقتصادی و دانشگاهی با اسرائیل اصرار داریم

موافقت با درخواست کوبا برای استفاده از کشتی‌های ایرانی

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود

شوراها در تحول دیپلماسی اقتصادی باید نقش آفرین باشند

کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟

افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت جهانی حبوبات/ واسطه‌ها بازار را بهم می‌ریزند

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران از پدر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی در بیمارستان آمل

پدر شهیدان والامقام بابایی ملکشاه از مازندران آسمانی شد

مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید چه باشد؟ ماده 96 قانون تامین اجتماعی چه می گوید؟

آخرین وضعیت ارائه ارز از زبان معاون ارزی مرکز مبادله

رمزگشایی از علنی شدن اختلاف دولت و مجلس /آصفری: حذف قالیباف؟ بعید است /حاجی دلیگانی: تا روز آخر بر مجلس نظارت خواهیم کرد

گام‌های بلند دولت سیزدهم برای رونق اقتصادی در گلستان

بدترین روز بورس آمریکا در یک سال گذشته

فروش اقساطی خودرو کارکرده؛ رونمایی از تب جدید معاملات خودرویی

عضو شورای عالی کار: سپردنِ تعیین حقوق کارگران به مجلس، عملا به معنای بی‌صداترکردن و بی‌نظرتر کردنِ کارگران است

مسیر شفافیت از ارتباطات سامانه‌ای با حذف کاغذ می‌گذرد

روند کاهشی نرخ ارز درپی شکست بازار از مرکز مبادله

مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد

مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد

چرا دلار سقوط کرد؟

طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان با یک ثبت‌نام ساده

ادامه روند کاهش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز

اقتصاددان: میانگین جهانی تورم حدود 7 درصد است؛ ببینید عزیزان در ایران چه گلی کاشته اند!

کشف بیش از 48 میلیارد ریال کالای قاچاق در ایلام

از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود

پوتین: شاخص‌های کلان اقتصادی روسیه بالاتر از پیش‌بینی هاست

الگوی عملیاتی تحقق شعار سال باید منجر به رشد تولید و خلق ثروت شود

طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی

گوشت دوباره گران می‌‌شود؟

انتقاد یک نماینده مجلس از سیاست های نادرست ارزی دولت/ کالاهای اساسی با قیمت 2 تا 3 برابری به دست مردم می‌رسد

مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران

استاندار هرمزگان: از فعالان اقتصادی واقعی حمایت می‌شود

رونمایی از 20 محصول جدید استان فارس در نمایشگاه اکسپو 2024

جنبه‌های اقتصادی مالکیت فکری مغفول مانده است

رفع مشکلات اقتصادی بدون مشارکت مردم ممکن نیست

حجم تجارت خارجی ایران 153 میلیارد دلار است

رئیسی: تحریم‌ ایران به نتیجه نرسیده

جهت توسعه مناسبات پولی و بانکی رئیس کل بانک مرکزی به عربستان رفت

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس: سرکار گذاشتن مردم با خودروهای برقی کار درستی نیست

پیامک عجیب برای متقاضیان نهضت ملی مسکن؛ هر 2 ماه 40 میلیون واریز کنید

شناسایی و انهدام باند قاچاق خودرو‌ در مازندران

گردش مالی اوراسیا از مرز 8.7 میلیارد دلار عبور کرد

طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران

سازمان ملی استاندارد صدرنشین جدول تبدیل دستگاهی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی