بازار آریا

آخرين مطالب

توریست‏‏‌های سالمند چگونه می‌توانند منشأ تحولات اقتصادی و اجتماعی شوند؟

فرصت‏‏‌های گردشگری نقره‏‏‌ای گزارش ويژه

فرصت‏‏‌های گردشگری نقره‏‏‌ای
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-گروه گردشگری : تا سال 2050 یک‌ششم جمعیت جهان را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند. این یعنی بیش از 1.3 میلیارد نفر از ساکنان زمین، سالمندان هستند. در ایران نیز روند پیر شدن جمعیت به سرعت در حال طی شدن است و برخی کارشناسان پیش‌بینی کرده‌‌‌اند که تا سال 2060، ‌‌‌ نزدیک به 30‌درصد جمعیت شامل سالمندان شود. این موضوع فارغ از بحث بیمه و سلامت و... ضرورت پرداختن به یک مقوله را روشن می‌کند؛‌‌‌ گردشگری سالمندان!
آرزو کرد، پژوهشگر حوزه گردشگری سالمندان، در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: افزایش سن یک روند طبیعی در زندگی انسان است و برخلاف گذشته که تعداد کمی از افراد به دوران سالمندی می‌‌‌رسیدند، با پیشرفت علوم ‌‌‌درمانی و پزشکی و همچنین پیشرفت سریع تکنولوژی، امروزه مردم عمر طولانی‌‌‌تر و در عین حال توأم با سلامتی و کیفیت بالاتری را تجربه می‌کنند و طبق آمار ارائه‌‌‌شده توسط سازمان ملل، امید ‌‌‌به ‌‌‌زندگی جهانی از سن50 سال در 1950 میلادی به 73.2 سال در 2023 رسیده است و تلفیق «افزایش امید به زندگی» و «کاهش نرخ باروری» باعث شده که جمعیت جهان به سوی سالمند شدن در حرکت است.
چه سنی را سالمند به حساب می‌‌‌آوریم؟ کرد در این باره عنوان می‌کند: درباره سن شروع سالمندی نظرات گوناگونی وجود دارد و منابع مختلف از سن 55 تا 65 را مبنای شروع این دوره قرار داده‌‌‌اند. سازمان ملل بازه سنی 60 تا 65 سال به بالا را سن شروع سالمندی تعیین کرده است و به عنوان مثال در کشورهای توسعه‌‌‌یافته، عدد 65سال مبنا قرار می‌گیرد در حالی که در کشورهای درحال توسعه سن 60 سال را شروع سالمندی درنظر می‌‌‌گیرند. در ایران نیز، طبق قانون تشکیل شورای ملی سالمندان، سن 60 و بالاتر سن شروع سالمندی تعیین شده است. تا سال 2050، یک‌‌‌ششم جمعیت جهان را افراد بالای 65 سال تشکیل می‌دهند و تعداد آنها به حدود 1.2میلیارد نفر می‌رسد که این نسبت در سال 2019، یک‌‌‌یازدهم بود.
با وجود آنکه روند پیر‌‌‌شدن جمعیت، ابتدا در مناطق غنی نظیر اروپا و آمریکای‌‌‌شمالی آغاز شد، در حال‌‌‌حاضر کشورهای با درآمد متوسط و کم نیز این روند را به طور گسترده‌‌‌ای تجربه می‌کنند و تا سال 2050 بالغ بر 80‌درصد جمعیت سالمند دنیا متعلق به این کشورها خواهد ‌‌‌بود. داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که در روند سالمند شدن جمعیت‌‌‌ جهان، ایران نیز مستثنی نیست. در سال 2020، حدود 10.43 ‌‌‌درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌‌‌دادند در صورتی‌که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2060 به حدود 30 ‌‌‌درصد افزایش یابد. همچنین طبق دو سرشماری اخیر صورت‌‌‌گرفته توسط مرکز آمار ایران در سال‌های 1390 و 1395، به ترتیب 8.2‌درصد و 9.2‌درصد جمعیت ایران را افراد بالای 60 سال تشکیل داده‌‌‌اند.
به گفته این کارشناس حوزه گردشگری سالمندان امروزه اهمیت صنعت گردشگری و نقش مهمی که در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند بر هیچ‌‌‌کس پوشیده نیست و به عنوان یکی از سودآورترین موتورهای رشد برای اقتصاد جهانی شناخته می‌شود. او می‌افزاید: مطابق با گزارش سازمان ‌‌‌جهانی ‌‌‌گردشگری در سال2020، گردشگری بعد از صنایع سوخت و دارو، در سال 2019 رتبه سوم میزان صادرات دنیا را به خود اختصاص داد. این پژوهشگر گردشگری ادامه می‌دهد: تلفیق دو مفهوم سالمندی جمعیت و گردشگری، گردشگری سالمندی یا گردشگری نقره‌‌‌ای است. در ادبیات گردشگری فارسی، اصطلاح گردشگری نقره‌‌‌ای کمتر شناخته‌‌‌شده و مصطلح است و بیشتر در منابع انگلیسی‌‌‌زبان از اصطلاح سیلور توریسم به معنای گردشگری نقره‌‌‌ای استفاده شده است.
او می‌گوید: سازمان ‌‌‌جهانی‌‌‌ گردشگری، گردشگری ‌‌‌نقره‌‌‌ای (سالمندی) را به عنوان فرصتی حائز اهمیت در صنعت‌‌‌گردشگری معرفی کرده است چون از یکسو، جهان با روند رو‌‌‌به‌‌‌رشد سالمندی و در نتیجه افزایش جمعیت سالمندان مواجه ‌‌‌است و از سوی دیگر سالمندان وضعیت مالی بهتر، وقت آزاد بیشتر و وضعیت سلامت مناسب‌‌‌تری جهت شرکت کردن در سفرهای ‌‌‌تفریحی و فعالیت‌‌‌های ‌‌‌گردشگری دارند. همچنین طول اقامت افراد سالمند نسبت به گروه‌‌‌های دیگر طولانی‌‌‌تر است.
به گفته کرد از دو جنبه می‌توان به اهمیت گردشگری ‌‌‌نقره‌‌‌ای (سالمندی) نگریست. او اضافه می‌کند: از جنبه اقتصادی ‌درصد زیادی از کشورهای فرستنده توریست در حال پیر‌‌‌شدن و حرکت به سوی سالمندی جمعیت هستند و در‌‌‌نتیجه با توجه به اینکه نسل جدید سالمندان، غالبا اوقات فراغت بیشتر، وضعیت سلامتی بهتر، درآمد ‌‌‌قابل‌‌‌تصرف بیشتر و مسوولیت‌‌‌های اجتماعی و خانوادگی کمتری دارند، پس تمایل زیادی به فعالیت‌‌‌های گردشگری و هزینه کردن در بازار سفر دارند. همچنین با توجه به ویژگی فصلی بودن محصولات گردشگری، بازار گردشگری سالمندان می‌تواند راه‌‌‌حل مناسبی برای پرکردن فاصله بین فصل‌‌‌های کم‌‌‌تقاضا و فصل‌های پر‌‌‌تقاضا باشد. در‌‌‌واقع، غالبا افراد سالمند به عنوان یک بازار ایده‌‌‌آل معرفی می‌‌‌شوند که در فصل‌‌‌‌‌‌های کم‌‌‌‌‌‌تقاضا نیز می‌توانند به راحتی سفر کنند.
او ادامه می‌دهد: از جنبه اجتماعی نیز سفر بر روی بهبود کیفیت زندگی افراد بسیار تاثیرگذار است و باعث می‌شود که سالمندان، از لحاظ روحی و روانی وضعیت بهتری داشته ‌‌‌باشند. افزایش سطح کیفیت زندگی، خود منجر به بهبود وضعیت سلامتی و در نتیجه به طور غیرمستقیم منجر به کاهش هزینه‌‌‌های درمانی جامعه می‌شود. بنابراین این بازار، بازاری مهم و با پتانسیل بالاست به‌ویژه در کشوری مانند ایران که اولا با روند رو‌‌‌به‌‌‌رشد سالمند شدن جمعیت مواجه است، ثانیا دارای ظرفیت‌‌‌های کلان گردشگری به‌خصوص جاذبه‌‌‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی است، که از قضا سفرهای مبتنی بر تاریخ و فرهنگ بسیار مورد علاقه گردشگران سالمند است. و ثالثا اقتصادی تک‌‌‌محصولی و متکی به نفت دارد. قطعا با برنامه‌‌‌ریزی صحیح برای این بازار می‌توان از مزایای اقتصادی آن از یکسو و مزایای اجتماعی آن نظیر افزایش نشاط اجتماعی سالمندان به عنوان گروهی قابل‌توجه از جمعیت بهره‌‌‌مند شد.
به گفته این پژوهشگر گردشگری برای دستیابی به این بازار و بهره‌‌‌مندی از آن‌، در وهله اول نیاز است تا مراجع سطوح بالای سیاستگذاری به اهمیت این موضوع واقف شوند و توسعه گردشگری سالمندی را جزو اولویت‌‌‌های مهم قرار دهند و در مرحله بعد سراغ فازهای مطالعاتی، امکان‌‌‌سنجی و اجرایی توسعه گردشگری سالمندی بروند. او می‌گوید: قطعا در این مسیر مشکلات مختلفی همچون چالش‌‌‌های اجتماعی مانند کلیشه‌‌‌های فرهنگی که اولویت چندانی برای سفر و گردشگری سالمندان قائل نیستند یا چالش‌‌‌های کالبدی همچون دسترس‌‌‌پذیری اماکن و جاذبه‌‌‌ها و زیرساخت‌‌‌ها و... وجود دارد.
او با بیان اینکه توسعه گردشگری سالمندی در ایران که ابعاد مختلفی همچون بُعد سیاستگذاری و قانون‌گذاری، بُعد کالبدی یعنی بحث زیرساخت‌‌‌ها و دسترس‌‌‌پذیری و...، بُعد مالی و اقتصادی و بُعد اجتماعی و فرهنگی را در بر می‌گیرد، دو گروه از سالمندان را هدف قرار می‌دهد توضیح می‌دهد: دسته اول، سالمندان ایرانی هستند که پژوهش‌‌‌های متعددی مبین این موضوع است که مشارکت در گردشگری موجب ارتقای کیفیت زندگی آنها و افزایش نشاط اجتماعی می‌شود. دسته دوم، سالمندان غیر‌ایرانی که در صورت فراهم آوردن شرایط گردشگری برای این گروه سنی، می‌توان به آنها به عنوان یکی از گروه‌‌‌های هدف مهم برای صنعت گردشگری ایران نگریست و به‌ویژه می‌توان به گردشگران سالمند کشورهایی همچون چین اشاره کرد که در عین‌‌‌اینکه روابط سیاسی مناسبی با ایران دارد، دارای یکی از بالاترین نرخ‌های سالمندی جمعیت در سطح جهان است و بخش بزرگی از گردشگران چینی را افراد بالای 55سال تشکیل می‌دهند.
--> اخبار مرتبط اقتصاد سلامت پس از پاندمی توریست‏‏‌های دهه آینده «گردشگری ممنوع» برای سالمندان نوزایی گردشگری در اردیبهشت دو لیدر خارجی توریسم ایران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1139807/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر کشور اهداف، برنامه‌ها و اقدامات حوزه اقتصادی را ابلاغ کرد

فرافکنی تکراری رئیسی علیه دولت روحانی این بار از قم

ناترازی 3 بانک مهم کشور از سال 95 به دلیل تصمیم بانک مرکزی

3.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق در 2 استان جنوبی کشور کشف شد

(ویدیو) رئیسی: کشور را می‌توان علی‌رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها اداره کرد

(ویدیو) رئیسی: در ابتدای دولت لغو سند 2030 را امضا کردم

تصاویری از فرود زیبای یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه کیش

صفر پول آرژانتینی‌ها 4 تایی شد

شناخت مشی شهدا و ایثارگران موثرترین روش ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

برگزاری آئین تجلیل از دختران شاهد و ایثارگر سمنان به مناسبت روز دختر

برنامه‌ریزی اقتصادی باید مبتنی بر زیست بوم فرهنگی باشد

عددسازی ها و قیمت گذاری ارز درکانال ها جلوه ای از جنگ اقتصادی است

عددسازی و قیمت گذاری ارز در کانال‌ها جلوه‌ای از جنگ اقتصادی است

عزم جدی دستگاه قضا برای حمایت از واحدهای تولیدی در کردستان

افزایش 90 درصدی تجارت با ارزهای ملی

وزیر کشور اهداف، برنامه ها و اقدامات حوزه اقتصادی را ابلاغ کرد

استاندار کرمانشاه: خون پاک شهدا پشتوانه محکم انقلاب اسلامی است

شفاف‌سازی در ماموریت‌ها جزو تاکیدات اولیه ما در بنیاد است

با کارت‌های فیزیکی بانکی خداحافظی کنید

پیش بینی افزایش قیمت بیت کوین تا 100 هزار دلار

رکورد عجیب نرخ تکفل ایران در جهان: هر شاغل خرج چند نفر را می‌دهد؟

با متر و مقیاس آقای همتی فقط درسال 1399معادل 100 برابر کل دوران سازندگی خلق پول شده است

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد و پارک علم و فناوری خراسان

پالایشگاه گاز پارسیان و دانشگاه علم و صنعت یک تفاهم‌نامه و یک قرارداد امضا کردند

نشست تخصصی شرکت نفت و گاز پارس برگزار می‌شود

صرفه‌جویی 1.2 میلیارد یورویی در طرح توسعه پالایشگاه تهران با خرید سهام کنترلی پتروشیمی شازند

ضرورت استفاده به‌موقع از ابزارهای پولی مناسب توسط مقام پولی

شهرت و اعتبار بانک مرکزی؛ شرط اول اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی

ایمن‌سازی تأسیسات؛ مهم‌ترین برنامه شرکت پایانه نفتی ایران در سال 1403

مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی

افزایش بی‌رویه مصرف، ظرفیت‌های صادراتی گاز ایران را از بین‌ می‌برد

کشف 3.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق تنها در یک فقره عملیات ویژه در 2 استان جنوبی کشور

سفر بارزانی همراه با تعهد کتبی امنیتی و همکاری با بانک مرکزی ایران/ منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز باشید

چگونه طرح جنجال‌برانگیز دستمزد منتفی شد؟

وزیر نفت با دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیدار کرد

دستور مسکنی رئیس جمهور به بانک‌ها

ضرورت توجه به هوش مصنوعی برای ایجاد مزیت رقابتی در صنعت نفت

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با صندوق پژوهش و فناوری نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

جلوگیری از انحراف روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل با راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط

هدیه دولت به بازار اجاره؛ سامانه خودنویس به داد مستاجران می رسد؟

جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است

تأمین 5800 قلم کالابه ارزش 12 هزار میلیارد ریال در نفت و گاز گچساران

آمادگی ایران برای امضای توافق‌نامه همکاری با کمیسیون انرژی اتحادیه آفریقا

رهاورد نمایشگاه بین‌المللی مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است

کاهش 43 درصدی کربن تا افق 2030

آفریقا پس از خاورمیانه بزرگترین صادرکننده گاز خواهد شد

استقبال کشورهای آفریقایی از حضور ایران برای توسعه صنعت نفت و گاز این قاره

اطلاعیه مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران درباره پرونده بابک زنجانی

ریل گذاری برای تامین مالی غیرتورمی

وزیر اقتصاد: رکورد ورود سرمایه خارجی به کشور شکسته شد.

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی