بازار آریا

آخرين مطالب

12 اصل اخلاقی برای مدیریت کسب‌وکار مقالات اقتصاد جهاني

12 اصل اخلاقی برای مدیریت کسب‌وکار
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: کامران اکبری برای قضاوت درباره خوب و بد زندگی روزانه، مجموعه‌‌‌ای از ارزش‌‌‌های اخلاقی یا استانداردهای شخصی می‌‌‌تواند راهنما باشد. اخلاق در کسب‌وکار نیز اصولی شبیه به اخلاق فردی دارد، اما در سطح بسیار وسیع‌‌‌تری اثرگذار است و عواقب گسترده‌‌‌تری به جا می‌‌‌گذارد. اخلاق کاری هر شرکت، اثر قابل توجهی بر موفقیت یا شکست آن دارد. مثلا شرکتی را در نظر بگیرید که صرفا به قصد کسب سود بیشتر به شیوه‌‌‌های غیرمنصفانه و سوال‌‌‌برانگیز عمل می‌‌‌کند.
بدیهی است گماردن یک فرد بیش از حد جاه‌طلب به عنوان مدیرعامل این شرکت می‌‌‌تواند فاجعه‌‌‌بار باشد. چنین شرکتی ممکن است در کوتاه‌مدت به موفقیت‌‌‌هایی دست یابد، اما در بلندمدت بر شهرت مدیران و اعتبار شرکت لطمه وارد می‌‌‌شود. وارن بافت می‌‌‌گوید: «رسیدن به خوشنامی بیست سال زمان می‌برد، اما برای نابود کردن آن فقط پنج دقیقه کافی است. اگر خوب به آن فکر کنید آنگاه کارها را به گونه‌‌‌ای دیگر انجام خواهید داد.»
رفتار اخلاقی در کسب‌وکار را می‌‌‌توان بر اساس اصول پایه‌‌‌ای کسب‌وکار، اخلاقیات خاص هر شرکت و استانداردهای رفتاری خاص هر صنعت تعیین کرد. مثلا اصول پایه‌‌‌ای کسب‌وکار، می‌‌‌طلبد که محصول باکیفیت تولید کرده و به کارکنان دستمزد عادلانه بپردازید، درباره محصول تبلیغ نادرست نکنید و در پرداخت‌‌‌ها از تبعیض نژادی یا جنسیتی اجتناب کنید. یا مثلا اخلاقیات خاص یک شرکت ممکن است شما را از تبلیغ در شبکه‌‌‌هایی خاص باز بدارد یا افشای عمومی دستمزد مدیران ارشد را اخلاقی نداند. و بالاخره استانداردهای رفتاری خاص هر صنعت است که مختص حرفه‌‌‌های مختلف است. مثلا در صنعت مشاوره مالی، از مشاوران مالی انتظار می‌‌‌رود که «وظیفه امانتداری» را رعایت کنند. البته این خواسته اخلاقی در صنعت مشاوره مالی یک الزام قانونی نیز هست.
اگرچه بلندپروازی، رقابت‌‌‌پذیری و ظاهر شدن در سطحی بالاتر از متوسط بازار ویژگی‌‌‌های مهم موفقیت هستند، اما به منظور نیل به موفقیت ماندگار و پایدار، این ویژگی‌‌‌ها باید توسط یک هسته اخلاقی قوی هدایت شوند. رعایت اخلاقیات توسط کارکنان، به ویژه در غیاب هر نوع نظارتی چندان آسان نیست.
بنابراین به کار گماردن مدیرعاملی که خود ذاتا به اصول اخلاقی پایبند باشد برای تدوین و ترویج اصول اخلاقی سازمان و ایجاد محیطی که در آن رفتار اخلاقی مورد تشویق قرار گیرد بسیار مفید است. در زیر به 12 اصل اخلاقی موردنیاز برای مدیریت کسب‌وکار اشاره شده است.
1- صداقت: همه باید در تمام اقدامات و اشکال ارتباطی خود به گفتن همه حقیقت متعهد باشند. بیان تنها بخشی از حقایق، حذف مغرضانه اطلاعات و ارائه نادرست یا اغراق‌‌‌آلود اطلاعات اخلاقی نیست. همچنین اخبار خوب و بد هر دو باید با صراحت یکسان با دیگران به اشتراک گذاشته شوند.
2-انصاف: برخورد برابر و نجیبانه با همه افراد، عدم اعمال خودسرانه قدرت و عدم استفاده از نقطه ضعف افراد در جهت منافع شخصی و سازمانی از الزامات انصاف است.
3- سرمشق بودن: مدیران باید در عمل نشان دهند که هنگام تصمیم‌‌‌گیری در امور اخلاقی، عالی‌‌‌ترین گزینه را انتخاب می‌‌‌کنند و رهبری اخلاقی خود را با بهبود عملکرد عملیاتی، رضایت کارکنان و مشتریان تثبیت می‌‌‌کنند.
4- یکپارچگی: لازمه یکپارچگی، یکی بودن گفتار و کردار، عمل به وعده‌‌‌ها و تعهدات، رعایت زمان‌بندی‌‌‌ها و عدم شرکت در فعالیت‌‌‌ها و معاملات غیراخلاقی است.
5- مهربانی: لازمه ایجاد فضای همدلی، مراقبت دلسوزانه از همه کارکنان، شرکای تجاری و مشتریان است. اهداف کسب‌وکار همچنین باید با دیدگاه خیرخواهانه و از جمله با توجه به حساسیت‌‌‌ها و نیازهای جوامع محلی تعیین شوند.
6- احترام: لازمه احترام، پایبندی کامل به حقوق بشر، رعایت منزلت، استقلال عمل، منافع و حریم خصوصی افراد و پشتیبانی از آنها برای بیان بدون ترس ایده‌‌‌ها و انتظاراتشان است.
7- مسوولیت‌‌‌پذیری: احساس مالکیت در کار، مسوولیت‌‌‌پذیری افراد را بالا می‌‌‌برد و لذا تلاش می‌‌‌کنند که نسبت به عواقب مالی، تجاری و عاطفی اقدامات خود آگاهی یابند. مسوولیت‌‌‌پذیری بالا نشانه بلوغ کارکنان و عدم نیاز آنها به نظارت‌‌‌های سختگیرانه است.
8- وفاداری: عدم افشای اطلاعات محرمانه و نیز وفادار ماندن به همکاران، مشتریان، شرکای تجاری و تامین‌‌‌کنندگان از علائم وفاداری هستند. کارکنان وفادار از تعارض منافع دوری می‌‌‌جویند و به ایجاد و حفظ حسن شهرت شرکت کمک کرده و روحیه همکاران را تقویت می‌‌‌کنند.
9- قانون‌‌‌گرایی: پایبندی به قوانین و استانداردهای منطقه‌‌‌ای و کشوری، استانداردهای بازار، مقررات تجارت و نیز خط مشی‌‌‌ها و روش‌‌‌های اجرایی اجباری سازمانی از مصادیق قانون‌گرایی است.
10- پاسخگویی: لازمه پاسخگو بودن تعهد کامل به کیفیت اخلاقی همه تصمیمات، اقدامات و ارتباطات است. انتظار بالا برای رفتار اخلاقی در صورتی موجب پیشرفت کسب‌وکار می‌‌‌شود که مدیران در مقابل کارکنان، مشتریان، جوامع محلی و کل جامعه پاسخگو باشند.
11- شفافیت: شفافیت مستلزم در دسترس قرار دادن اطلاعات و خط مشی‌‌‌های مرتبط برای گروه‌‌‌های ذی‌نفع همچون سرمایه‌‌‌گذاران مالی، کارکنان، مشتریان و... است.
12- برخورد آگاهانه با محیط زیست: آثار منفی انجام عملیات کسب‌وکار روی محیط زیست باید کاهش یابد. تعهد به بهبود عملکرد سیستم‌های انرژی برای کاهش تولید کربن، کاهش مصرف آب و کاهش ضایعات مسوولیت مهم مدیران اجرایی است.
منبع: marquette.edu

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1149588/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرداخت 890 میلیارد تسهیلات تولید و اشتغال به لرستان

اداره مرکزی آمار اسرائیل: شاخص قیمت‌ها به طور بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است

اخذ شناسه یکتا موجب حمایت از تولید واقعی و جلوگیری از اقتصاد زیرزمینی می‌شود

لرستان رتبه اول دریافت تسهیلات کمک به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار

امروز در جنگ اقتصادی دشمن را به بن‌بست رساندیم

نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان کشور

برگزاری نشست روابط عمومی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ارس

امروز در جنگ اقتصادی با این نگاه دشمن را به بن‌بست رساندیم

توقیف محموله 80 میلیارد ریالی بلوریجات

زنجیره اقتصادی نمد در شهرکرد ایجاد شود

اجرای فیبر نوری در 55 شهر گیلان/ کشاورزی دانش بنیان فعال شود

توسعه تعاملات فرهنگی و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان

قیمت تخم مرغ چند؟

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز / جدیدترین آمار پرداخت وام

سپاهان 1-0 ملوان؛ برد اقتصادی برای زنده ماندن رویای قهرمانی

رئیس سازمان بسیج: بیداری‌هایی که امروز در آمریکا، کانادا، ژاپن شاهد هستیم، همگی نشأت‌گرفته از فرهنگ مقاومت اسلامی است/ حضور نیروهای جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی، برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور است

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

چطور احتمال مسدود سازی تتر را کم کنیم؟

عزم دولت حمایت از تولید داخلی و توسعه‌ی زنجیره ارزش غذایی است

تولیدکنندگان داخلی افسران جنگ اقتصادی و رزمندگان جبهه مقابله با تحریم‌ها می‌باشند

حمایت از صادر کنندگان صنایع دستی

بازگشت مزدا به ایران؛ سه‌تفنگدار نیمه‌ژاپنی در راه بازار خودرو

«عدم تخصیص ارز» یا «احتکار» موبایل؛ دلیل التهاب بازار موبایل چیست؟

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی ازسوی پلیس

رئیسی در نشست با فعالان اقتصادی : زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!

نماینده مجلس: برای صفرشدن صف وام ازدواج 800 همت نیاز است

هوشمندسازی میدان‌های نفت و گاز به‌همت بازیگران توانمند زیست‌بوم فناوری

فقط 5 سال برای رهایی از تله جمعیتی فرصت داریم

اقتصاد آینده مبتنی بر حرکت‌هایی همراه با دانش ودانایی است

قیمت جدید مرغ و گوشت در بازار

روایت عظیم زاده اردبیلی از رویداد همتایابی در قشم

فعالیت های فرهنگی و اقتصادی ایران و ترکمنستان رو به گسترش است

صادرات ماهی و خشکبار از ایران به نروژ مورد استقبال قرار خواهد گرفت

مهارت آموزی اقتصادی ، فرصتی برای بازگشت زندانی به آغوش جامعه + فیلم

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای حمایت از فناوران

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها

واردکنندگان موبایل در انتظار تامین ارز

گازرسانی به 6500 روستای کم‌برخوردار و سخت‌گذر کشور از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم

روایت محسن رضایی از عملیات وعده صادق/اقتدار امروز کشور مدیون سلحشوری رزمندگان است

در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران؛ رئیسی: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

اوراق بانکی و بازار سرمایه راه جبران کمبود منابع مالی تولید

رئیسی در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

بهره برداری از خط تولیدهای جدید کارخانه فولاد اهواز

مقصد اشتباه خودروی وارداتی؛ 12هزار خودرو وارد شده کجا رفتند؟

شنبه دیگر اول هفته نیست! / تکلیف شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها چه می‌شود؟

مدیریت برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در حوزه رویداد جوانی جمعیت

دخیل کردن مردم در اقتصاد اولویت مهم است

اقتصاد آینده مبتنی بر دانش و دانایی است

سبحانیان: مالیات 50 درصد اصناف و مشاغل صفر است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی