بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است! اقتصاد ايران

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!
  بزرگنمايي:

بازار آریا - گسترش نیوز /رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران گفت: کاهش قیمت در قسمت میوه های نوبرانه همواره خوشحال کننده بوده است و باعث می شود این میوه ها در دسترس افراد بیشتری قرار بگیرد اما در برخی مواقع کشاورزان با این کاهش قیمت ضرر می کنند.
قیمت میوه های نوبرانه در چند روز اخیر با کاهش روبرو شده است. این اتفاق شاید از جهاتی به نفع مصرف کننده باشد ولی از طرفی به نقل از کارشناسان و مسئولان کاهش قیمت شدید در برخی اقلام به ضرر کشاورزان تمام می شود. برخی میوه های نوبرانه در ابتدای فصل با قیمت های نجومی به دست مصرف کننده می رسید و شاید درصد زیادی از مردم توان خرید آن را با این قیمت ها نداشتند.
در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به بررسی عوامل مختلف و موثر بر بازار میوه و تره بار و همچنین وضعیت کشاورزان در خصوص فروش محصولات پرداخته است که در ادامه می خوانیم.
کاهش قیمت میوه های نوبرانه
 اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران به خبرنگار گسترش نیوز گفت: قیمت میوه های نوبرانه بهار نسبت به چند هفته اخیر کاهش قیمت خوبی را تجربه کرده است. این کاهش قیمت برای مصرف کننده خوشحال کننده است و می تواند مایحتاج مورد نیاز را با قیمت کمتری خریداری کند ولی این اتفاق سمت دیگری نیز دارد. ریزش قیمت در برخی از اقلام خیلی خوشایند نیست. مثلا زمانی که قیمت ها در برخی از اقلام با کاهش شدید روبرو می شود این اتفاق روند مقرون به صرفه ای برای کشاورزان نخواهد بود. بنابراین باید یک عدالت یا ثباتی در روند قیمت گذاری همواره در جریان باشد که هم مصرف کننده از آن راضی باشد و هم عرضه کننده از آن منفعت ببرد.
وی افزود: کاهش قیمت در قسمت میوه های نوبرانه همواره خوشحال کننده بوده است و باعث می شود این میوه ها در دسترس افراد بیشتری قرار بگیرد و مردم در قیمت های مختلف بتوانند این میوه ها را خریداری کنند. مثلا در روزهای اخیر بنده شاهد بودم که نوبرانه گوجه سبز از کیلو 100 هزار تومان تا 200 هزار تومان هم موجود است و با توجه به کیفیت قیمت های مختلفی را دارد. این اتفاق خوشایندی بود که این میوه نوبرانه تا عرضه به صورت انبوه آن، در فاصله کمتری این تغییر قیمت را تجربه کرد.
کارگر ادامه داد: در اقلامی مثل گوجه فرنگی در برخی از ماه های سال با افزایش قیمت روبرو می شود و به فرض به 60 هزار تومان می رسد و حدود 10 روز طول می کشد تا به ثبات قیمت برسد. وقتی قیمت گوجه فرنگی کاهش پیدا می کند، این بار از حد نصاب قبلی خیلی بیشتر ریزش قیمت پیدا می کند و در نتیجه این ریزش قیمت منجر به زیان کشاورزان می شود. مثلا فرض کنید این محصول را از کشاورز کیلویی 5 هزار تومان می خرند و مشخص است که این قیمت هیچکدام از هزینه های تولید از جمله کارگر، بذر، آبیاری و دیگر موارد را پوشش نمی دهد.
ضرر و زیان سنگین کشاورزان
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران تاکید کرد: تمام موارد گفته شده دردسرهایی است که نوسان قیمت شدید در بازار میوه و تره بار ایجاد می کند و باید راه حلی برای حل آن پیدا کرد. این اتفاق تنها در صورتی رخ می دهد که وزارت جهاد کشاورزی بهترین راهکارها را برای حل این معضل بررسی کند و در اختیار کشاورزان و بازار قرار دهد. اگر راه حلی اندیشیده نشود باعث می شود کشاورز به دلیل ضرر و زیان در پروسه تولید و فروش محصولات، برای سال بعد محصول جدیدی را نکاشته باشد و همین امر باعث کاهش محصولات در بازار و در ادامه گران تر شدن محصول مورد نظر در بازار می شود.
کارگر افزود: باید یک برندسازی در پروسه تولید محصولات کشاورزی انجام شود تا کشاورزان در مورد فروش محصولات خود نگرانی نداشته باشند. تا امروز این اتفاق رخ نداده است و از تحصیل کرده ها و کارشناسان این حوزه برای رفع مشکلات موجود استفاده نشده است. نتیجه همه این اتفاقات رخ داده این بود که در چند سال گذشته حدود 700 میلیارد تومان در زمینه تنظیم بازار دولت ضرر کرد و وقتی این رقم زیان دولت ثبت می شود، در واقع تک تک آحاد مردم مشمول این هزینه و ضرر سنگین می شوند.
چرا محصولات کشاورزی گران می شود؟
وی در پاسخ گفت: در مورد تغییر قیمت محصولات کشاورزی و البته این معادله برای اغلب خرید و فروش ها بر قرار است که هر زمان عرضه نسبت به تقاضا کمتر باشد، قیمت آن محصول پایین آمده و هر چقدر عرضه نسبت به تقاضا کمتر باشد، قیمت محصول مورد نظر بالا می رود و بنابراین اگر محصولات در دست کشاورزان زیاد باشد و تقاضایی برای خرید آن نباشد، کشاورزان مجبور می شوند محصولات خودشان را به قیمت های خیلی پایین تری به فروش برسانند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران ادامه داد: برای اینکه این اتفاق رخ ندهد باید مدیریت صحیحی در حوزه کشاورزی کشورمان داشته باشیم. اول از همه باید از پتانسیل نیروی انسانی تحصیل کرده در حوزه کشاورزی استفاده کنیم و به کمک مهندسان کشاورزی پروسه تولید را به روزتر کنیم. موضوع دیگر استفاده از تکنولوژی های به روز در حوزه کشاورزی است. باید کشاورزان خیال شان راحت باشد که محصولاتی که برای آن زحمت می کشند به قیمت متناسب فروخته می شود. باید جهاد کشاورزی این اطمینان را بدهد که مثلا این مقدار از محصولات صرف صادرات می شود و اگر احیانا در کاشت و برداشت شما اختلالی رخ داد، باز هم مورد حمایت قرار خواهید گرفت. متاسفانه این حس حمایت را هیچ وقت کشاورزان دریافت نکرده اند و در دوره هایی با ضرر و زیان روبرو می شوند و در دوره هایی محصولات خود را می فروشند و در مجموع روند کاری با ثباتی ندارند.
کارگر در پایان به خبرنگار گسترش نیو گفت: کشاورزان ما باید به آن حد برسند که انقدر برندسازی خوبی برای مصولاتشان انجام شده باشد که بستر صادرات برایشان مهیا شود. باید به آن درجه برسیم که صادرات ما فقط محدود در نفت و گاز نباشد و به فرض صادرات گوجه و پیاز را هم داشته باشیم. حال در بخشی باز هم با عدم مدیریت و برنامه ریزی روبرو هستیم، مثلا ارگانی با یک شرکت خارجی قرارداد صادرات گوجه می بندند و اما در زمان برداشت محصول می بینیم که بار گوجه به اندازه کافی وجود ندارد که صادرات به خوبی انجام شود. همه این عوامل دست به دست هم می دهد که تعادل بازار و قیمت ها را به هم می ریزد و همه این اتفاق ها هم در اثر عدم مدیریت درست و برنامه ریزی به موقع در حوزه کشاورزی است.
نرخ نامه جدید اقلام میوه و تره بار

بازار آریا


لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1157577/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت دلار در چه محدوده قیمتی حرکت می‌کند؟

بهره برداری از آخرین تکه پازل کریدور شمال- جنوب

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 12 خرداد

ثبات بخشی به حوزه اقتصاد کلان، اولویت مجلس دوازدهم

اقتصاد کشور را قفل کرده اید؛ تراز تجاری به شدت منفی شده، پول ملی هم سقوط کرده

حدود نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش نفت و گاز است

انتصاب سرپرست دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران

اقتصاد کشور را قفل کزده اید؛ تراز تجاری به شدت منفی شده، پول ملی هم سقوط کرده

انتصاب سرپرست اداره کل استعدادیابی و مدیران آینده بنیاد شهید و امور ایثارگران

300 خودرو پاداش کاهش مصرف برق

معاون وزیر کار: بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود

هشدار صندوق بین المللی پول به اروپا درباره امنیت انرژی

الحاق 26 واگن مسافری به ناوگان ریلی طی 3 سال اخیر

چهار اولویت اقتصادی مجلس دوازدهم

امکان شکایت قانونی کارگران در مشاغل سخت و زیان آور

طلای جهانی به رکورد قبلی نزدیک شد

مناطق آزاد چقدر در تحقق رشد اقتصادی موفق بوده‌اند؟

عوارض مصرف بی‌رویه مکمل‌‌‌ها

افزایش عرضه شیرخشک آپتامیل 3

نظارت سختگیرانه سازمان غذا و دارو بر واحدهای تولیدی غذایی و آشامیدنی

قیمت‌‌‌‌گذاری دستوری؛ سراب تولید

چالش‌های تولید صنعتی نان

عکس‌هایی از داریوش مهرجویی در گالری آریانا

هفته سفال و سرامیک در جشنواره «توراندخت»

«جن گیر» جدید در راه است

بزرگداشت نادر نادرپور در موسسه بزرگمهر حکیم

مختصات بازار اکران در 1403

تولید 25تن ماهی خاویاری در هرمزگان

حکمرانی خسارت‌بار

ترکیه؛ مقصد بعدی مورینیو؟

خیبر در یک قدمی صعود

جنگ خونین برای بقا

شب دراماتیک لندن

جام حق توست!

ایجاد سازوکارهای چندجانبه برای حکمرانی اینترنت

از کار افتادن صدها هزار روتر اینترنتی در آمریکا با حمله هکری

نسخه آمریکایی تیک‌تاک ساخته می‌شود

شروع عرضه اینترنتی دارو معطل رگولاتور

تحول هوشمند زندگی روزمره با الگوهای زبانی کوچک

گام بلند آی‌‌بی‌‌شاپ برای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری

جایگاه نیروی انسانی در فولاد

شروع توفانی بازار بیمه

نوسازی صنایع نساجی به خرج دولت

تحدید بخش‌خصوصی در برنامه هفتم؟

پلیمر خاورمیانه - 1403/03/12

زنجیره فولاد - 1403/03/12

بازار آتی - 1403/03/12

نیکل اندونزی راهی بورس فلزات لندن شد

بازگشت رونق به رینگ لوب‏‏‌کات

31 خرداد؛ زمان قطعی پایان تولید پژو پارس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی