بازار آریا

آخرين مطالب

عزم چین برای کاهش اتکا به بخش مسکن به زیان کامودیتی‏‏‌ها تمام شد

چین بازارها را ناامید کرد اقتصاد جهان

چین بازارها را ناامید کرد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد - راضیه احقاقی : هدف‌گذاری رشد 5درصدی برای اقتصاد چین ظرف سال جدید میلادی، سیگنال منفی موثری برای بازارهای کالایی با محوریت فلزات آهنی و غیرآهنی، نفت و فرآورده‏‏‌های نفتی، زغال‏‏‌سنگ و گاز طبیعی به همراه داشت. با وجود این، عقبگرد شاخص دلار آمریکا ظرف روزهای اخیر تا حدی اثر این سیگنال منفی را خنثی کرد. با این حال عزم چین برای عبور از اقتصادی مبتنی بر ساخت‏‏‌وساز و کاهش ظرفیت تولید صنعتی در چین در میان‌مدت و بلندمدت، افت نرخ فلزات، نفت و سایر نهاده‏‏‌های انرژی را رقم خواهد زد. البته سیاستگذاران چینی از تدوین برنامه‏‏‌ یک‌ساله برای رشد مصرف داخلی بدون اتکا به بخش مسکن خبر دادند.
انتشار جزئیات بیشتر از این برنامه می‌‌‌تواند آینده بازارهای کالایی را بهتر مشخص کند. چین دومین اقتصاد جهانی و بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کننده انواع کالا در دنیاست؛ جایگاه چین در بازار مصرف جهانی به میزانی جدی است که برنامه‌‌‌های اقتصادی این کشور می‌‌‌تواند روند نوسان قیمت‌‌‌ کالاها در بازارها را تغییر دهد.
بازگشت از اهداف بلندپروازانه اقتصادی
کنگره ملی خلق چین (NPC)، نشست سالانه خود را روز سه‌‌‌شنبه پنجم ماه مارس آغاز کرد. سران حزب کمونیست چین در این نشست یک‌هفته‌‌‌ای به تدوین برنامه‌‌‌های اصلی اقتصادی این کشور برای سال 2024 می‌‌‌پردازند. ظرف روز ابتدایی این نشست لی کیانگ، نخست‌‌‌وزیر چین، اولین گزارش کاری خود در سال نو چینی را ارائه و برنامه‌‌‌های این کشور برای سال جدید را اعلام کرد.
با وجود انتظارها چین لی‌‌‌کینگ در این نشست اعلام کرد که چین برای سال جدید رشد اقتصادی 5درصدی را هدف‌گذاری کرده است. این در حالی است که سال گذشته نیز دولت چین رشد اقتصادی 5درصدی را هدف‌گذاری کرده بود و در نهایت توانست رشد اقتصادی 5.2درصدی را محقق کند. این رقم کمترین میزان رشد اقتصادی ظرف دهه‌‌‌های اخیر بدون درنظر گرفتن سال 2020 و زمان اوج‌‌‌گیری کرونا در دنیا بود.
هدف‌گذاری رشد اقتصادی 5درصدی برای سال‌جاری میلادی باعث شد تا فعالان بازارهای مالی و کالایی دنیا امید خود به بهبود عملکرد بزرگ‌ترین رشد اقتصادی دنیا ظرف سال‌جاری میلادی را از دست دهند و این موضوع به قرمزپوشی بازارهای سهام آسیایی ظرف ساعات ابتدایی روز چهارشنبه ششم ماه مارس انجامید و عقبگرد بهای سنگ‌‌‌آهن و فولاد در بازارهای چین را به دنبال داشت. در این شرایط، فلزات اساسی در بورس فلزات لندن و معاملات آتی کامکس آمریکا از این جریان کاهش نرخ در امان ماندند.
تضعیف همزمان شاخص دلار آمریکا و افزایش امیدواری به آغاز پیش از موعد کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا باعث شد تا این محصولات، در مدار صعود قیمت باقی بمانند. چین در سال‌جاری رشد اقتصادی حدود 5‌درصد را هدف قرار خواهد داد؛ زیرا در تلاش برای تغییر مدل توسعه خود، محدود کردن ظرفیت مازاد صنعتی، خنثی کردن خطرات بخش املاک و کاهش هزینه‌‌‌های بیهوده توسط دولت‌‌‌های محلی است.
کسری بودجه چین نسبت به تولید ناخالص ملی برای سال 2024 طبق برنامه 3‌درصد است که این رقم از میزان کسری بودجه چین در سال 2023 نسبت به تولید ناخالص ملی چین افت 3.8درصدی خواهد داشت.
به این ترتیب باید اذعان کرد که چین در مسیر ثبات اقتصادی حرکت می‌کند؛ ثباتی که در بلندمدت به سود دومین اقتصاد جهانی است، اما تاثیر منفی عمیقی بر بازارها می‌‌‌گذارد. از جمله نکات حائز اهمیت در برنامه‌‌‌های اقتصادی چین برای سال آینده قصد این کشور برای فروش یک‌تریلیون یوآن معادل 139میلیارد دلار اوراق خزانه ویژه فوق بلندمدت است که در بودجه چین گنجانده نشده است.
اهداف چین در خصوص انرژی و منابع
از جمله برنامه‌‌‌هایی که لی کیانگ در گزارش خود در نشست کنگره خلق چین به آن اشاره داشت، اهداف چین در خصوص انرژی و منابع معدنی و فلزی بود. در این گزارش تاکید شد که چین برای تضمین امنیت انرژی و منابع خود برنامه‌‌‌های خود در زمینه اکتشاف و توسعه تولید نفت، گاز طبیعی و مواد معدنی استراتژیک را افزایش خواهد داد؛ در عین حال چین تاکید کرد که برنامه کنترل مصرف سوخت‌‌‌های فسیلی را تشدید کند.
شورای دولتی چین در میان اهداف خود کاهش 2.5درصدی تولید کربن به ازای هر واحد تولید ناخالص داخلی را هدف‌گذاری کرد؛ این رقم تنها کمی جاه‌‌‌طلبانه‌‌‌تر از آن چیزی است که چینی‌‌‌ها برای سال 2023 هدف‌گذاری کرده بودند.
براساس گزارش رسمی روز سه‌‌‌شنبه، این کشور با هدف تامین امنیت غذایی دومین اقتصاد جهانی بر تولید سویا و دانه‌‌‌های روغنی افزوده و میزان تولید محصولاتی نظیر دام و شیلات را ثابت نگه می‌دارد.
تلاش برای افزایش مصرف
چین در این نشست تاکید کرد برنامه یک‌ساله برای افزایش مصرف را در این کشور راه‌‌‌اندازی خواهد کرد. این در حالی است که چینی‌‌‌ها به دنبال کاهش رشد اقتصادی خود به بخش ساخت‌‌‌وساز هستند. در شرایطی که بخش ساخت‌‌‌وساز و صنایع وابسته به آن حدود 30‌درصد تولید ناخالص ملی چین را پشتیبانی می‌کند، تقویت تقاضای داخلی برای دور کردن اقتصاد چین از رکود در شرایط کنونی ضروری است.
لی در این نشست گفت: امسال اقتصاد چین رشد اقتصادی 5.2درصدی را محقق کرد که این نرخ در زمره یکی از بیشترین رشدهای اقتصادی در دنیا بود. وی تاکید کرد: البته دولت چین به‌خوبی از مشکلات اقتصادی و شدت آنها آگاه بوده و برای رفع آن برنامه‌‌‌ریزی می‌کند.
--> اخبار مرتبط اژدهای زرد ترمز کامودیتی‏‏‌ها را کشید آمریکا سلاح جدید به دست گرفت/ جنگ با چین و روسیه کلید خورد هدف‌گذاری 5درصدی در اقتصاد چین پاشنه آشیل اقتصاد چین اهرم‌های ناکارآمد پکن/ آیا اقتصاد چین پایان قدرت «شی» را رقم می‌زند؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1141464/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری نشست روابط عمومی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ارس

امروز در جنگ اقتصادی با این نگاه دشمن را به بن‌بست رساندیم

توقیف محموله 80 میلیارد ریالی بلوریجات

زنجیره اقتصادی نمد در شهرکرد ایجاد شود

اجرای فیبر نوری در 55 شهر گیلان/ کشاورزی دانش بنیان فعال شود

توسعه تعاملات فرهنگی و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان

قیمت تخم مرغ چند؟

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز / جدیدترین آمار پرداخت وام

سپاهان 1-0 ملوان؛ برد اقتصادی برای زنده ماندن رویای قهرمانی

رئیس سازمان بسیج: بیداری‌هایی که امروز در آمریکا، کانادا، ژاپن شاهد هستیم، همگی نشأت‌گرفته از فرهنگ مقاومت اسلامی است/ حضور نیروهای جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی، برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور است

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

چطور احتمال مسدود سازی تتر را کم کنیم؟

عزم دولت حمایت از تولید داخلی و توسعه‌ی زنجیره ارزش غذایی است

تولیدکنندگان داخلی افسران جنگ اقتصادی و رزمندگان جبهه مقابله با تحریم‌ها می‌باشند

حمایت از صادر کنندگان صنایع دستی

بازگشت مزدا به ایران؛ سه‌تفنگدار نیمه‌ژاپنی در راه بازار خودرو

«عدم تخصیص ارز» یا «احتکار» موبایل؛ دلیل التهاب بازار موبایل چیست؟

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی ازسوی پلیس

رئیسی در نشست با فعالان اقتصادی : زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!

نماینده مجلس: برای صفرشدن صف وام ازدواج 800 همت نیاز است

هوشمندسازی میدان‌های نفت و گاز به‌همت بازیگران توانمند زیست‌بوم فناوری

فقط 5 سال برای رهایی از تله جمعیتی فرصت داریم

اقتصاد آینده مبتنی بر حرکت‌هایی همراه با دانش ودانایی است

قیمت جدید مرغ و گوشت در بازار

روایت عظیم زاده اردبیلی از رویداد همتایابی در قشم

فعالیت های فرهنگی و اقتصادی ایران و ترکمنستان رو به گسترش است

صادرات ماهی و خشکبار از ایران به نروژ مورد استقبال قرار خواهد گرفت

مهارت آموزی اقتصادی ، فرصتی برای بازگشت زندانی به آغوش جامعه + فیلم

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای حمایت از فناوران

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها

واردکنندگان موبایل در انتظار تامین ارز

گازرسانی به 6500 روستای کم‌برخوردار و سخت‌گذر کشور از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم

روایت محسن رضایی از عملیات وعده صادق/اقتدار امروز کشور مدیون سلحشوری رزمندگان است

در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران؛ رئیسی: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

اوراق بانکی و بازار سرمایه راه جبران کمبود منابع مالی تولید

رئیسی در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

بهره برداری از خط تولیدهای جدید کارخانه فولاد اهواز

مقصد اشتباه خودروی وارداتی؛ 12هزار خودرو وارد شده کجا رفتند؟

شنبه دیگر اول هفته نیست! / تکلیف شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها چه می‌شود؟

مدیریت برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در حوزه رویداد جوانی جمعیت

دخیل کردن مردم در اقتصاد اولویت مهم است

اقتصاد آینده مبتنی بر دانش و دانایی است

سبحانیان: مالیات 50 درصد اصناف و مشاغل صفر است

معاون وزیر نفت در امور گاز به مازندران سفر کرد

ارز صادرات صنایع دستی در اختیار صادرکننده قرار گرفت

مقایسه صنایع نظامی و خودروسازی اشتباهی بزرگ است؟

شرکت های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

آینده استان کرمانشاه در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بسیار روشن است

جدیدترین آمار پرداخت تسهیلات بانکی به تفکیک استان‌ها مشخص شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی