بازار آریا

آخرين مطالب

سوال مجلس از وزیر صمت بابت کندی ورود خودرو

احضار به‌خاطر کمای واردات تحلیل بازار آریا

احضار به‌خاطر  کمای واردات
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : پرسش تعدادی از نمایندگان از وزیر صمت درباره دلایل اجرا نشدن قانون ساماندهی صنعت خودرو با محوریت واردات خودروهای نو در شرایطی اعلام وصول شد که به نظر می‌رسد کندی ورود خودرو ریشه در مشکلات ارزی و مخالفت‌های پنهان دارد. با این حال افکار عمومی می‌پرسد چرا برای مواردی همچون چای و گوشی همراه، ارز هست، اما برای خودرو ارزی تخصیص نمی‌یابد.
کندی واردات خودرو سرانجام وزیر صنعت، معدن و تجارت را به مجلس شورای اسلامی کشاند. ظهر دیروز بود که خبر رسید پرسش تعدادی از نمایندگان از وزیر صمت درباره دلایل اجرا نشدن قانون ساماندهی صنعت خودرو - با محوریت واردات خودروهای نو- در صحن مجلس اعلام وصول شده است.حالا عباس علی‌آبادی که اواخر خرداد امسال سکان هدایت وزارت صمت را به دست گرفت، باید راهی بهارستان شود تا مجلسی‌ها را بابت کندی واردات خودرو قانع کند (البته اگر آنها قانع شوند).هرچند قانون ساماندهی خودرو دارای موارد و بندهای مختلفی چه در بخش تولید و چه در حوزه واردات است، با‌این‌حال گویا در مقطع فعلی مهم‌ترین بخش آن برای نمایندگان مجلس، موضوع واردات خودروهای صفر‌کیلومتر و کندی روند آن است. فعلا مشخص نیست وزیر صمت چه روزی راهی بهارستان خواهد شد تا پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان باشد، اما به نظر می‌رسد علی‌آبادی روز سختی را با توجه به کمای واردات خودرو، خواهد داشت و شاید در قانع کردن مجلسی‌ها به چالش برخورد کند.
جدا از اینکه در نهایت اهالی بهارستان از پاسخ وزیر صمت قانع خواهند شد یا نه‌، این پرسش پیش می‌آید که اصلا سیاستگذار و متولی خودرو به‌تنهایی مقصر کندی روند ورود خودرو به کشور است؟
آیا کندی واردات خودرو ریشه در مخالفت‌های پنهان دارد؟ اگر این‌طور نیست، پس چرا با وجود قانون مجلس، واردات خودرو این‌قدر کند پیش می‌رود؟ اگر هم پای مخالفان پنهان (از چشم افکار عمومی) در میان است، چرا نمایندگان مجلس آنها را بازخواست نمی‌کنند؟ البته این نکته را نیز نباید فراموش کرد که سیاستگذار خودرو در موضوع واردات بلندپروازی کرد و آمار و ارقامی نجومی وعده داد و در نهایت دچار بدعهدی شد. از همین رو، برنامه‌های رویایی سیاستگذار در عرصه واردات خودرو، این توقع و انتظار را ایجاد کرد که پس از پنج سال ممنوعیت واردات، حالا بازار با سیل خودروهای خارجی روبه‌رو خواهد شد. حالا که سیلی در میان نیست و بازار با آب‌باریکه واردات خودرو مواجه است، نمایندگان مجلس، سیاستگذار خودرو را فراخوانده و قصد بازخواست او را دارند.
این در شرایطی است که کندی واردات خودرو دلایل خاص خود را دارد و نهادهای مختلفی (علاوه‌بر وزارت صمت) در آن نقش دارند. از همان روزی که موضوع لغو ممنوعیت واردات خودرو مطرح شد، این ابهام بزرگ وجود داشت که آیا ارز آن تامین خواهد شد؟ طبق اعلام تصمیم‌سازان، یک میلیارد یورو برای واردات خودرو در نظر گرفته شد و انتظار می‌رفت با تخصیص این مقدار ارز، بالغ بر 50هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود. با‌این‌حال، با گذشت بیش از یک سال از اعلام آیین‌نامه واردات، تعداد خودروهای وارد‌شده به کشور از پنج هزار دستگاه نیز تجاوز نمی‌کند (آن هم درحالی‌که 33هزار نفر در صف دریافت خودروی ثبت‌نامی خود قرار دارند). بنابر آخرین آمار رسمی اعلام‌شده از سوی گمرک، طی هشت ماه امسال چیزی حدود سه‌هزار و 500 دستگاه خودرو وارد کشور شده است. با تجمیع این آمار با رقم واردات سال گذشته، تعداد خودروهای وارداتی نهایتا پنج‌هزار دستگاه بیشتر نخواهد بود.
اما در ظاهر ورود قطره‌چکانی خودرو نه وارد‌کنندگان را نگران کرده و نه مسوولان صنعتی را؛ چرا که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و احتمال نوسان دوباره نرخ ارز، هیچ‌یک از دو طرف دچار زیان نخواهند شد. بنابراین عجله‌ای هم برای تسریع واردات نیست. روند واردات، از آزادسازی آن در مجلس گرفته تا تدوین آیین‌نامه در هیات دولت، تا به امروز تنها منجر به تعدیل بازار خودرو شده؛ این در شرایطی است که با تداوم کندی این روند، این وجه مثبت نیز کارآیی خود را از دست خواهد داد.
کمبود ارز و مخالفان پنهان
در باب اینکه چرا واردات خودرو کند پیش می‌رود، بیشتر موضوع کمبود ارز مطرح است. گفته می‌شود با توجه به اینکه کشور به دلیل تحریم با کمبود ورودی ارز مواجه است، امکان تامین ارز وعده‌داده‌شده وجود ندارد و از همین رو واردات کند پیش می‌رود. در واقع روایت رسمی این است که ارز لازم و کافی برای واردات گسترده خودرو وجود ندارد و تا وقتی این چالش حل نشود، روند واردات رونق نخواهد گرفت. این در حالی است که افکار عمومی می‌پرسد چرا برای موارد دیگر ارز هست و زیاد هم هست (مانند ماجرای تخصیص ارز 3.7میلیارد دلاری به واردات چای یا ورود گوشی همراه) اما برای واردات خودرو با این همه مدافع عمومی و نظر مثبت دولت و مجلس، ارز نیست؟ آن‌طور که یکی از فعالان عرصه واردات خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید، واردکنندگان کندی ورود خودرو به کشور را احساس می‌کنند و تا همین چند وقت پیش نیز بابت ثبت سفارش‌های جدید دچار تردید بودند (زیرا نسبت به تامین ارز موردنیاز اطمینان نداشتند).
وی که نخواست نامش فاش شود، درعین‌حال از بهبود نسبی روند ورود خودرو به کشور از حدودا یک ماه و نیم پیش صحبت به میان می‌آورد و می‌گوید: تا پیش از آن، شرکت‌های مختلف واردکننده درگیر بوروکراسی واردات بودند، اما در حال حاضر روند کار تا حدی بهبود یافته است. این فعال عرصه واردات با تایید وجود مانع ارزی بر سر راه واردات خودرو، تاکید می‌کند: واردات خودرو مخالفانی جدی اما پنهان دارد که مانع‌تراشی می‌کنند و این موضوع یکی دیگر از دلایل کندی ورود خودرو به کشور است. به گفته وی، ازآنجاکه واردات خودرو سبب ایجاد رقابت در بازار می‌شود، مخالفان پنهان مانع‌تراشی می‌کنند؛ این در حالی است که اگر بحث تولید داخل در میان است، می‌توان با ابزار تعرفه، واردات را کنترل و از محصولات داخلی حمایت کرد.
این فعال عرصه واردات می‌گوید: آزاد شدن واردات خودرو و آغاز رسمی ورود محصولات خارجی به بازار، یکی از دلایل افت قیمت (در بازار آزاد) است. بنابراین مانع‌تراشی بر سر راه واردات خودرو، در روند مربوطه اختلال ایجاد می‌کند و با ادامه این روند، ممکن است دوباره شاهد افزایش قیمت در بازار باشیم. وی هرچند می‌گوید از 45 روز گذشته تا به امروز، روند تخصیص ارز به واردات خودرو بهتر شده، اما با این پیش‌بینی‌اش از تعداد خودروهایی که تا آخر امسال به ایران می‌آیند، نشان می‌دهد چالش ارزی و البته وجود مخالفان پنهان، همچنان موانع بزرگی بر سر راه ورود خودروهای خارجی هستند. به گفته این فعال عرصه واردات، تا انتهای امسال نهایتا 10هزار دستگاه خودروی دیگر وارد کشور خواهد شد. پیش‌تر پیش‌بینی می‌شد تا انتهای امسال 25هزار خودروی دیگر وارد شود؛ بنابراین افت آمار تا 10هزار دستگاه، گویای تداوم چالش‌هاست.
--> اخبار مرتبط دولت واردات خودرو را تعیین‌تکلیف کند دولت به دنبال درآمدزایی از واردات کارکرده‌ها نباشد انتقاد رئیس کمیسیون صنایع مجلس از روند کند واردات دولت از ابتدای فروردین می‌تواند خودروی سواری وارد کند ترافیک فروش خودروهای صفر خارجی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1114522/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرداخت 890 میلیارد تسهیلات تولید و اشتغال به لرستان

اداره مرکزی آمار اسرائیل: شاخص قیمت‌ها به طور بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است

اخذ شناسه یکتا موجب حمایت از تولید واقعی و جلوگیری از اقتصاد زیرزمینی می‌شود

لرستان رتبه اول دریافت تسهیلات کمک به افزایش تولید و ایجاد اشتغال پایدار

امروز در جنگ اقتصادی دشمن را به بن‌بست رساندیم

نامه سرگشاده نایب رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس جمهور درباره کارگران و بازنشستگان کشور

برگزاری نشست روابط عمومی های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در ارس

امروز در جنگ اقتصادی با این نگاه دشمن را به بن‌بست رساندیم

توقیف محموله 80 میلیارد ریالی بلوریجات

زنجیره اقتصادی نمد در شهرکرد ایجاد شود

اجرای فیبر نوری در 55 شهر گیلان/ کشاورزی دانش بنیان فعال شود

توسعه تعاملات فرهنگی و اقتصادی بین ایران و ترکمنستان

قیمت تخم مرغ چند؟

بانک خسیس، بانک دست‌ودلباز / جدیدترین آمار پرداخت وام

سپاهان 1-0 ملوان؛ برد اقتصادی برای زنده ماندن رویای قهرمانی

رئیس سازمان بسیج: بیداری‌هایی که امروز در آمریکا، کانادا، ژاپن شاهد هستیم، همگی نشأت‌گرفته از فرهنگ مقاومت اسلامی است/ حضور نیروهای جهادی در عرصه اقتصاد مقاومتی، برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشور است

جایگاه جدید سرعت اینترنت ثابت و موبایل ایران مشخص شد

چطور احتمال مسدود سازی تتر را کم کنیم؟

عزم دولت حمایت از تولید داخلی و توسعه‌ی زنجیره ارزش غذایی است

تولیدکنندگان داخلی افسران جنگ اقتصادی و رزمندگان جبهه مقابله با تحریم‌ها می‌باشند

حمایت از صادر کنندگان صنایع دستی

بازگشت مزدا به ایران؛ سه‌تفنگدار نیمه‌ژاپنی در راه بازار خودرو

«عدم تخصیص ارز» یا «احتکار» موبایل؛ دلیل التهاب بازار موبایل چیست؟

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی ازسوی پلیس

رئیسی در نشست با فعالان اقتصادی : زنجیره تولید تا توزیع برنج با هدف جلوگیری از اجحاف به تولیدکننده و مصرف کننده بازنگری شود

رئیس اتحادیه میوه و سبزی: کاهش قیمت میوه به ضرر کشاورز است!

نماینده مجلس: برای صفرشدن صف وام ازدواج 800 همت نیاز است

هوشمندسازی میدان‌های نفت و گاز به‌همت بازیگران توانمند زیست‌بوم فناوری

فقط 5 سال برای رهایی از تله جمعیتی فرصت داریم

اقتصاد آینده مبتنی بر حرکت‌هایی همراه با دانش ودانایی است

قیمت جدید مرغ و گوشت در بازار

روایت عظیم زاده اردبیلی از رویداد همتایابی در قشم

فعالیت های فرهنگی و اقتصادی ایران و ترکمنستان رو به گسترش است

صادرات ماهی و خشکبار از ایران به نروژ مورد استقبال قرار خواهد گرفت

مهارت آموزی اقتصادی ، فرصتی برای بازگشت زندانی به آغوش جامعه + فیلم

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای حمایت از فناوران

احتمال مسدودسازی دارایی تتر ایرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها

واردکنندگان موبایل در انتظار تامین ارز

گازرسانی به 6500 روستای کم‌برخوردار و سخت‌گذر کشور از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم

روایت محسن رضایی از عملیات وعده صادق/اقتدار امروز کشور مدیون سلحشوری رزمندگان است

در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران؛ رئیسی: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

اوراق بانکی و بازار سرمایه راه جبران کمبود منابع مالی تولید

رئیسی در جمع فعالان اقتصادی استان مازندران: دولت فقط وظیفه حمایت، هدایت و نظارت دارد

بهره برداری از خط تولیدهای جدید کارخانه فولاد اهواز

مقصد اشتباه خودروی وارداتی؛ 12هزار خودرو وارد شده کجا رفتند؟

شنبه دیگر اول هفته نیست! / تکلیف شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها چه می‌شود؟

مدیریت برتر بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان در حوزه رویداد جوانی جمعیت

دخیل کردن مردم در اقتصاد اولویت مهم است

اقتصاد آینده مبتنی بر دانش و دانایی است

سبحانیان: مالیات 50 درصد اصناف و مشاغل صفر است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی