بازار آریا

آخرين مطالب

بررسی بخش دوم لایحه بودجه تا جدول برآورد اعتبارات متفرقه پیش رفت

جابه‌جایی بودجه برخی دستگاه‌های دولتی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : روز گذشته جداول بودجه 1403 در صحن علنی مجلس به تصویب رسید. بر این اساس جداول یک تا 9 لایحه بودجه 1403 به تصویب نمایندگان رسید. جدول یک در مورد منابع و مصارف بودجه، جدول 2 خلاصه درآمدها و هزینه‌های دولت، جدول 3 در خصوص خلاصه درآمدها و هزینه‌های دولت، جدول 4 در مورد خلاصه واگذاری و تملک دارایی‌های مالی، جدول 5 در مورد منابع قانون بودجه، جدول 7 در مورد اعتبارات دستگاه‌های اجرایی ذیل دستگاه‌های سیاستگذار، جدول 8 در خصوص برآورد تملک دارایی‌های مالی و جدول 9 در خصوص برآورد اعتبارات ردیف‌های متفرقه در نوبت صبح به تصویب نمایندگان رسید. اما در نوبت عصر به دلیل به حد نصاب نرسیدن جلسه رای‌گیری انجام نشد و بررسی جداول در روز اول به پایان رسید.
ترمیم بودجه سه وزارتخانه
احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 با اشاره به جداول به تصویب رسیده در صحن مجلس، گفت: جداول هزینه‌های جاری دستگاه‌های اجرایی به تصویب رسید و جدول 9 در مورد هزینه‌های متفرقه بود که خیلی جامعیت داشت. در تصویب جداول بودجه 1403 باید توجه کرد که دولت از لایحه خودش دفاع می‌کند و خیلی علاقه‌مند به تغییر نیست و از سوی دیگر بسیاری از دستگاه‌های اجرایی نسبت به لایحه معترض بودند و می‌گفتند که ماموریت‌ها و حقوق‌شان دیده نشده بود. مجلس نقش تنظیم‌گری دارد و تا حدودی حق دارد جداول را تعدیل و حذف و اضافه کند.
او تاکید کرد: ما در تلفیق بودجه تمام هدفمان این بود که نیازمندی‌های واقعی دستگاه اجرایی را که در لایحه دیده نشده، ببینیم. برای مثال یکی از مصوبات روز گذشته، ترمیم حقوق کارکنان وزارت کشور بود. کم بودن حقوق و مزایای کارکنان وزارت کشور به عنوان یک وزارتخانه بالا‌دستی که همیشه ماموریت و موظفی دارند، آسیب‌زاست و به همین دلیل ترمیم حقوق کارکنان این وزارتخانه در صحن مجلس انجام شد. این نماینده مجلس‌ ادامه داد: همچنین برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت جهادکشاورزی 700 میلیارد تومان اختصاص دادیم؛ چون امنیت غذایی برای ما حائز اهمیت است.
سیل و زلزله می‌آید؛ جهاد کشاورزی گرفتار است و فصل برداشت هرمحصولی؛ دوباره جهاد کشاورزی گرفتار است. موضوع امنیت غذایی به واقع جامع است و در مورد حقوق و مزایای وزارت جهاد کشاورزی تشخیصمان این بود که باید کمک کنیم. البته این امر با هماهنگی دولت و مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت و در جدول 9 دیده شد که 700 میلیارد تومان برای ترمیم حقوق کارکنان وزارت جهاد کشاورزی در نظر بگیریم. علاوه بر این به وزارت آموزش‌وپرورش و دانشگاه‌ها کمک‌های خیلی خوبی کردیم. همچنین تهیه کتاب دانش‌آموزان برای مسائل پرورشی و تربیتی از جمله ماموریت‌هایی بود که در جدول دیده شد.
آزادی‌خواه با دفاع از تغییرات کمیسیون تلفیق در جداول تصریح کرد: از تغییراتی که در کمیسیون تلفیق در جداول شده دفاع می‌کنیم. او با اشاره به برگشت جدول 7 به لایحه دولت گفت: جدول 7 در مورد حقوق و مزایا است و قدرت مانور زیادی ندارد و دولت موظف است که حقوق و مزایای کارکنان دولت و سازمان‌ها را بدهد. اما سایر جداول مانند جدول 9 و جدول 12 ذیل تبصره 13 بخشی از آن سهم یک درصد شرکت‌ها برای حوزه فرهنگی بود. در این میان در واقع تضارب آرا و رقابتی میان دستگاه‌های فرهنگی بود و لازم بود که مجلس ورود و تنظیم‌گری کند و برابر با ماموریت‌ها نگذارد حق دستگاهی ضایع شود.
کمک به دانشگاه‌ها
همچنین محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: برای نخستین بار جداول بودجه در صحن مورد بررسی قرار می‌گیرد. ضمن اینکه کمیسیون‌های تخصصی نشست‌هایی را با کمیسیون تلفیق داشتند و برخی پیشنهادها را ارائه کردند و بر این اساس تغییراتی در اعداد و رقم‌ها داده شده است. او ادامه داد: رویکردمان در تنظیم جداول بودجه این بود که با توجه به اینکه هزینه‌های خوابگاهی و هزینه غذای دانشجویان افزایش پیدا کرده است، توجه و کمک ویژه‌ای شود. در سال‌های گذشته از جدول 14 مبلغی را برای این بخش می‌گذاشتیم، اما در حال حاضر که دولت جدول 14 را به سمت قانون هدفمندی یارانه‌ای و پرداخت نقدی و کالایی برده است، در عمل به محیط‌های دانشگاهی توجه کمتری می‌شود و در اصلاحات جدول به این حوزه کمک شد.
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس‌ تصریح کرد: از محل اعتبارات فرهنگی حدود 1.5 همت هم کمک ویژه‌ای به دانشگاه‌های کشور شد. علاوه بر این از این محل 200 میلیارد تومان به دانشگاه فرهنگیان کمک شد. همچنین کمک ویژه 3 همتی به معاونت پرورشی و تربیت‌بدنی وزارت آموزش‌وپرورش شد. آن چیزی که انتظار جدی ما بود، توجه جدی به اعتبارات حوزه آموزش بود، ولی در برخی از بخش‌ها در کمیسیون تلفیق امکان جابه‌جایی وجود نداشت مانند بحث‌های جهاد دانشگاهی که پروژه‌های دانش‌بنیان و پیشران را انجام می‌دهند.
انتقاد از عدم توازن در درآمدهای مالیاتی سراسر کشور
وحیدی با اشاره به تصویب جدول شماره 5 اظهار کرد: در صحن مجلس انتقادی از جدول 5 داشتم و این جدول در خصوص افزایش مالیات در برخی از استان‌ها بود. در برخی از استان‌ها تحقق مالیاتی در حد عددی که در جدول دیده شده، ممکن نیست اما در توضیحاتی که آقای حاجی‌بابایی دادند گفتند که این مالیات‌ها به صورت سرجمع ملی دیده شده که در این شرایط فشار به برخی از استان‌ها نمی‌آید. تحقق مالیات برخی از شرکت‌های صنعتی مانند پتروشیمی خراسان در حالی‌که سال‌ 1402 معادل 49 درصد مجموع درآمد این واحد کاهش پیدا کرده است، ممکن نیست و به همین دلیل مقدار آن کاهش پیدا کرد؛ البته قرار هم نیست که در استان‌ها بر مشاغل خرد فشار وارد شود و ما باید واحدهای تولیدی را به عنوان واحدهای جداگانه بررسی کنیم که اگر کاهش مالیاتی درآن قسمت اتفاق افتاد، در بخش‌های دیگری فشار مالیاتی بر مردم وارد نشود.
او افزود: در جدول 8 هم موضوع کسب درآمد مولد‌سازی بود. سنوات گذشته نشان داده که مولد‌سازی هنوز روال واقعی خود را پیدا نکرده است. با وجود اینکه برخی از اختیارات مولدسازی مستقیما به سران قوا داده شده و وزیر اقتصاد مستقیما درگیر این موضوع است، اما هنوز درآمد واقعی که از مولدسازی در سطح کشور در جداول بودجه پیش‌بینی شده، محقق نشده است.
ردیف اعتباری صمت به حالت اول برگشت
مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به جدول 7 لایحه بودجه 1403 اظهار کرد: در جدول 7 اعتبارات دستگاه‌ها دیده شده بود و پیشنهادهایی که دستگاه‌ها داده بودند عموما این بود که جابه‌جایی انجام شود، اما ما با این موضوع موافق نبودیم. بر این اساس بنده پیشنهاد دادم ردیف‌های دستگاه‌ها که در مجلس جابه‌جا شده بود و بدون چارچوب بود به حالت قبل بازگردد. برای مثال 2 هزار میلیارد از بودجه عمرانی وزارت صمت برداشته بودند و به دستگاه دیگری داده بودند و ما به عنوان کمیسیون تخصصی در جریان این موضوع نبودیم که چرا در سال تولید باید این جابه‌جایی انجام شود. او ادامه داد: بنابراین ردیف اعتباری وزارت صمت را که 8.5 همت بود و در کمیسیون تلفیق به 6.5 همت کاهش پیدا کرده بود، به حالت اولیه برگرداندیم. همچنین آی‌سی‌تی 400 میلیارد تومان از ردیف‌هایشان را به دستگاه دیگری داده بودند که به نظر ما بدون منطق بود و قرار شد با توافق باشد و میزانی که نیاز است برداشته شود.
--> اخبار مرتبط چالش‌های مالیاتی تولیدکنندگان در لایحه بودجه سال 1403 لایحه بودجه سال 1403 کل کشور در اتاق تبریز بررسی شد انعطاف مالیاتی در حقوق 1403 بهارستان - 1402/09/02 زمان ارائه بودجه 1403

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153434/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ارز صادرات صنایع دستی در اختیار صادرکننده قرار گرفت

مقایسه صنایع نظامی و خودروسازی اشتباهی بزرگ است؟

شرکت های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

آینده استان کرمانشاه در عرصه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی بسیار روشن است

جدیدترین آمار پرداخت تسهیلات بانکی به تفکیک استان‌ها مشخص شد

دوره آموزش تولید محتوا در رسانه برگزار شد

خیرمقدم مادر شهید مدافع حرم رادمهر به ریاست محترم جمهور در سفر به مازندران

فراخوان مدیران خودرو بیانگر تعهد این شرکت در حوزه خدمات پس از فروش است

یاسر جبرائیلی: سیستم بانکی، اسلام مالی شده نه اسلامی‌سازی

کاهش قیمت ارز ادامه دارد/ نوسان دلار در بازار آزاد بین 57 تا 58 هزار تومان

ساخت بندر جدید در بندرلنگه در راستای اقتصاد دریامحور

نرخ بهره بین بانکی افزایش یافت

قدردانی وزیر کشور از خدمت‌رسانی فوری شرکت گاز در سیل خراسان رضوی

قیمت مصوب شکر اعلام شد

حضور موفق گیلان در نمایشگاه بین المللی «اکسپو»

ظرفیت های بالای مازندران در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری

مالیات کارمندان سه برابر طلافروشان و دو برابر دفاتر اسناد

طرح‌های توسعه‌ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است

روابط‌عمومی بانک صادرات ایران روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

رفع ممنوعیت واردات برخی اقلام گروه 4

جزئیات کمیسیون‌های مجلس در روزهای پایانی مجلس یازدهم

اجازه نمی‌دهیم چرخ تولید در کرمان متوقف شود

پایداری شبکه سراسری گاز خراسان رضوی پس از وقوع سیل/ قعطی‌های موردی ناشی از تخریب علمک به‌زودی برطرف می‌شود

پایداری شبکه سراسری گاز خراسان رضوی پس از سیل/ قعطی‌های موردی ناشی از تخریب علمک، به‌زودی برطرف می‌شوند

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی/ مفاسد اقتصادی را اطلاع دهید

گرانی شدید، کمر مردم را شکسته؛ دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

پیش‌بینی یک محصول هویت بنیان برای استان‌های کشور

استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان

آژانس بین‌المللی انرژی: دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

کشف بیش از 4300 میلیارد فرارمالیاتی از سوی پلیس

اقتصاد مردمی در افق تمدن نوین اسلامی

احیای 8770 واحد راکد و نیمه فعال در دولت سیزدهم

روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام جزو روابط عمومی های برتر قرار گرفت

بیت‌کوین صعود کرد

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است

قیمت طلا، سکه و ارز 27 اردیبهشت‌ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه «صبح عالی»

کسب رتبه برتر روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید در میان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در استان بوشهر

کشف بیش از 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

هنر روابط‌عمومی و دانش تخصصی لازمه دفاع از دستاورد‌های اقتصادی است

موانع داخلی برای توسعه کشور

کشف بیش از 4300 میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس

ایجاد مرکز مطالعات اقتصاد دریا و مرکز توسعه کسب‌وکارهای دریایی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: پیام انقلاب اسلامی به عالم، بیداری اسلامی و فهم مستقل بود + فیلم

اعتراض مدیر مسئول کیهان به تعطیل شدن شنبه‌ها

شرکت‌های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای ثبت طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

دلار در کانال 58 هزار تومان؛ سکه 41 میلیون تومان شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی