بازار آریا

آخرين مطالب

بایدن می‌تواند آشفتگی توافق هسته‌ای را سامان دهد؟

2025؛ سال بد برای برجام اقتصاد ايران

2025؛ سال بد برای برجام
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : «ترامپ که به سیاست خشن ضد ایرانی متمایل شده بود، توافق هسته‌ای را که باراک اوباما سلف او با تهران امضا کرده بود، نابود کرد. جو بایدن ضمن اعتراف به اشتباه، اما در اصلاح آن کاملا شکست خورده است، در عوض با اصرار بر بهبودهای غیرواقعی توافق، فرصت را از دست داده است. اگر جنگ سرد در خاورمیانه بین آمریکا، اسرائیل و ایران داغ شود، همه امیدها از بین خواهد رفت.»
باب دریفوس روزنامه‌نگار مستقل آمریکایی و سردبیر «دنیشن» 26 آوریل در پایگاه تحلیلی فیر آبزرور نوشت: یک مرد آشفته و غالبا بی‌بند و بار، توافق آمریکا و ایران را که دستاورد مهم سیاست خارجی دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده بود، نابود کرد. او سپس دستور ترور یک ژنرال ارشد ایرانی را صادر کرد که به طور چشمگیری تنش‌ها را در منطقه افزایش داد. مرد دیگر مدافع سنتی استثناگرایی آمریکاست، حامی توافق آمریکا و ایران که وعده داد پس از روی کار آمدن، توافق را بازگرداند.
در ماه نوامبر، رای‌دهندگان آمریکایی باید انتخاب کنند که به کدام یک از این دو نفر برای مدیریت تنش‌های انفجاری با تهران در سراسر خاورمیانه که اکنون در بحران است، اعتماد کنند. جنگ در غزه خطر درگیری ایران و اسرائیل را تشدید کرده است - با حمله ویرانگر اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه و پاسخ موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل شانس درگیری افزایش یافته است. علاوه بر این، محور مقاومت ایران هژمونی آمریکا را در سراسر خاورمیانه به چالش می‌‌‌کشد.
در حالی که بایدن سیگنال‌هایی را به تهران نشان داد، بحران‌های شعله‌‌‌ور در سال‌های 2022 و 2023، از جمله حمله حماس به اسرائیل، موانع بزرگی را بر سر راه پیشرفت ملموس در بازیابی برجام قرار داد. بدتر از آن، این است که ایران تمایلی به اعتماد به یک سرمایه‌گذاری دیپلماتیک دیگر با آمریکا ندارد. در واقع، در طول گفت‌وگوهای قبلی، ایران به وضوح بیش از حد از قدرت خود استفاده کرد و بسیار بیشتر از آنچه بایدن می‌توانست ارائه دهد، مطالبه کرد.
در همین حال، ایران تحقیقات هسته‌‌‌ای و تاسیسات بالقوه تولید خود را تسریع کرده و ذخایر زیادی از اورانیوم را غنی‌سازی کرده است، همان‌طور که واشنگتن پست گزارش داد، «ایران در یک بازه زمانی از چند روز تا چند هفته می‌تواند به درجه سلاح برای حداقل سه بمب دست یابد.»
کنش ضد‌ایرانی ترامپ
زمانی که ترامپ در ژانویه 2017 روی کار آمد، ایالات متحده و ایران دقیقا در صلح نبودند، اما برجام حداقل پایه و اساس چیزی را ایجاد کرده بود که بسیاری امیدوار بودند دوره جدیدی در روابط آنها باشد. ایران موافقت کرده بود که مقیاس و دامنه برنامه غنی‌‌‌سازی اورانیوم خود را به شدت محدود کند، تعداد سانتریفیوژها را کاهش دهد، تولید اورانیوم با غنای پایین برای سوخت نیروگاه را محدود و تقریبا تمام ذخایر اورانیوم غنی‌‌‌شده خود را به خارج از کشور منتقل کند. این کشور رآکتور پلوتونیوم اراک خود را غیرفعال کرد؛ در حالی که با رژیم سختگیرانه‌ای موافقت کرد که در آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه جنبه‌های برنامه هسته‌ای‌اش را زیر نظر داشته باشد. در مقابل، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سازمان ملل موافقت کردند که مجموعه‌‌‌ای از تحریم‌‌‌های اقتصادی را که تا آن زمان، ایران را به تحریم‌‌‌شده‌‌‌ترین کشور جهان تبدیل می‌‌‌کرد، لغو کنند. ولی نصر، تحلیلگر باسابقه دانشگاه جانز هاپکینز و یکی از نویسندگان کتاب تحریم‌ها چگونه کار می‌کند، به من گفت: «خروج آمریکا از برجام و شدت تحریم‌‌‌های پس از آن تلاشی برای فشار شدید بر ایران یا بدتر از آن، نابودی کامل آن بود. ایران به مراتب امنیتی‌‌‌تر شد.»
اشتباه بایدن
جو بایدن که مدت‌‌‌ها از توافق با ایران حمایت کرده بود و تصمیم ترامپ برای خروج از برجام را یک «فاجعه خودساخته» خواند، با ورود به دفتر بیضی‌شکل، به سادگی به آن ملحق نشد. با وجود اینکه برجام کاملا خوب کار می‌کرد، تیم بایدن اصرار داشت «توافق طولانی‌تر و قوی‌تری» را با ایران امضا کند.
تریتا پارسی، کارشناس مسائل ایران و معاون اجرایی موسسه کوئینسی برای مملکت‌داری مسوولیت‌پذیر، به من گفت: «اوایل سال 2021 آخرین فرصت برای بازگرداندن توافق بود. بایدن می‌توانست با صدور یک فرمان اجرایی به برجام بازگردد، اما برای هفته‌ها، کاری انجام نداد.» این بسیار مهم بود، چرا که دولت روحانی در حال پایان یافتن بود و قرار بود انتخابات جدید برای ژوئن 2021 برگزار شود. سید‌حسین موسویان، محقق دانشگاه پرینستون و یکی از مقامات ارشد سابق ایران که از سال 2005 تا 2007 بخشی از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای این کشور بود، ماه آوریل به من گفت: «یکی از اشتباهات بزرگ بایدن این بود که مذاکرات هسته‌ای را به تعویق انداخت. این یک فرصت طلایی برای مذاکره با تیم روحانی بود، اما بایدن تا یک ماه قبل از انتخابات ایران مذاکرات را به تعویق انداخت.» به گفته نیویورک‌تایمز هنگامی که مذاکرات سرانجام در آوریل از سر گرفته شد، مسائل پیچیده‌تر شدند، چون تنها چند روز قبل از آن، یک عملیات مخفی اسرائیل یکی از مراکز تحقیقاتی هسته‌ای ایران را با انفجار مواجه ساخت. ایران با متعهد شدن به افزایش خلوص اورانیوم غنی‌شده خود از 20‌درصد به 60‌درصد پاسخ داد.
در ژوئن همان سال، ایرانیان به رئیس‌جمهور جدید، ابراهیم رئیسی رای دادند. او تیم جدیدی را برای رهبری مذاکرات هسته‌ای منصوب کرد. به گفته مقامات آمریکایی، تا ماه ژوئیه، این گفت‌وگوها در مورد نسخه جدید برجام به «توافق تقریبا کامل» رسیده بود، اما زمانی که طرف ایرانی از آن عقب‌نشینی کرد، از بین رفت.
همچنین واضح بود که دولت بایدن مذاکرات با ایران را در اولویت قرار نداده، چرا که کمتر مشتاق بود با مخالفت‌‌‌های شدید اسرائیل و متحدانش در کاپیتول هیل مقابله کند. پارسی خاطرنشان کرد: «دیدگاه بایدن این بود که تنها در صورتی با احیای برجام همراهی می‌کند که احساس کند این کار کاملا ضروری است و آن را با حداقل هزینه سیاسی انجام دهد و به نظر می‌‌‌رسید که او این کار را تنها در صورتی انجام می‌دهد که برای اسرائیل قابل قبول باشد.»
در طول دو سال گذشته، ایالات متحده و ایران درگیر یکسری مذاکرات غیرمولد بودند که به نظر می‌‌‌رسید به طرز وسوسه‌‌‌انگیزی به توافق نزدیک می‌‌‌شدند. در تابستان 2022، به نظر می‌رسید که مذاکرات هسته‌ای بار دیگر در حال پیشرفت بود، اما باز هم شکست خورد. جوزپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «پس از 15 ماه مذاکرات سازنده و فشرده در وین و تعاملات بی‌‌‌شماری با شرکت‌کنندگان برجام و ایالات متحده، به این نتیجه رسیدم که فضا برای سازش‌‌‌های مهم، دیگر تمام شده است.»
طبق گزارش‌‌‌ها، بایدن در پایان سال 2022 توافق ایران را «مرده» اعلام کرد و مذاکره‌‌‌کننده ارشد او تاکید کرد که برای احیای آن «زمان تلف نمی‌‌‌کند». با وجود این‌، در سال 2023، دور دیگری از گفت‌وگوها - احتمالا با تبادل زندانیان بین ایالات متحده و ایران، از جمله توافق برای آزادسازی 6 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران - به یک توافق غیررسمی و آزمایشی منجر شد که مقامات ایرانی آن را به عنوان آتش‌بس سیاسی توصیف کردند. اما حتی آن توافق غیررسمی پس از حمله حماس در 7 اکتبر به زباله‌دان تاریخ فرستاده شد.
یک سوال همچنان باقی می‌ماند: آیا می‌توان برخی از نسخه‌های برجام را در سال 2025 احیا کرد؟ اگر همان‌طور که اکنون به طور فزاینده‌‌‌ای ممکن به نظر می‌‌‌رسد، جنگ بین آمریکا، ایران و اسرائیل آغاز شود، بحرانی فاجعه‌‌‌بار با عواقب غیرقابل پیش‌بینی رخ می‌دهد. مطمئنا اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، ایالات متحده و ایران را عمیق‌‌‌تر در جنگ سرد (اگر نه یک جنگ ویرانگر) فرو خواهد برد.
کارشناسان چه می‌گویند؟ به گفته ولی نصر، در برابر احتمال احیای توافق، ایران به این نتیجه رسیده است که واشنگتن شریک مذاکره‌کننده کاملا غیرقابل اعتماد است و حرفش بی‌ارزش است. ایران به این نتیجه رسیده که هیچ تفاوتی بین دموکرات‌‌‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد و بنابراین تهران تصمیم گرفت تنش‌‌‌ها را بیشتر کند تا بتواند اهرم‌‌‌های بیشتری را در مقابل واشنگتن به دست آورد.
حسین موسویان می‌گوید: «قصد بایدن احیای توافق بود. او گام‌‌‌های عملی برای این کار برداشت و حداقل تلاش کرد تا تنش‌ها را کاهش دهد. با این حال، ایران تمایل کمتری برای حرکت رو به جلو داشت، چون بایدن بر حفظ تحریم‌‌‌هایی که ترامپ اعمال کرده بود اصرار داشت.» با این حال، تریتا پارسی لحظه‌‌‌ای را می‌‌‌بیند که در آن ایران و اسرائیل (که به‌طور قابل ملاحظه‌‌‌ای مورد حمایت کامل واشنگتن قرار دارد) در لبه جنگ واقعی قرار دارند. او می‌‌‌گوید: «بهترین چیزی که می‌توانیم به آن امیدوار باشیم این است که هیچ اتفاقی رخ ندهد. دیگر امیدی به چیزی نیست.» و اینجاست که امید امروز در خاورمیانه‌ای است که به نظر می‌رسد به سوی آتش بزرگ پیش می‌رود.
--> اخبار مرتبط انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه به دست نخواهد آمد مسیر انتخابات به نفع ترامپ طی می شود/ بایدن عقب ماند اعتماد آمریکایی ها به ترامپ/ دونالد از بایدن پیشی گرفت گاف تازه بایدن باعث خنده حضار شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1153433/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت مصوب شکر اعلام شد

حضور موفق گیلان در نمایشگاه بین المللی «اکسپو»

ظرفیت های بالای مازندران در حوزه های مختلف اقتصادی و گردشگری

مالیات کارمندان سه برابر طلافروشان و دو برابر دفاتر اسناد

طرح‌های توسعه‌ای در بندرکاوه در حال آماده‌سازی است

روابط‌عمومی بانک صادرات ایران روابط‌عمومی برتر دستگاه‌های تابعه وزارت اقتصاد شد

رفع ممنوعیت واردات برخی اقلام گروه 4

جزئیات کمیسیون‌های مجلس در روزهای پایانی مجلس یازدهم

اجازه نمی‌دهیم چرخ تولید در کرمان متوقف شود

پایداری شبکه سراسری گاز خراسان رضوی پس از وقوع سیل/ قعطی‌های موردی ناشی از تخریب علمک به‌زودی برطرف می‌شود

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی/ مفاسد اقتصادی را اطلاع دهید

گرانی شدید، کمر مردم را شکسته؛ دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

پیش‌بینی یک محصول هویت بنیان برای استان‌های کشور

استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان

آژانس بین‌المللی انرژی: دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

کشف بیش از 4300 میلیارد فرارمالیاتی از سوی پلیس

اقتصاد مردمی در افق تمدن نوین اسلامی

احیای 8770 واحد راکد و نیمه فعال در دولت سیزدهم

روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام جزو روابط عمومی های برتر قرار گرفت

بیت‌کوین صعود کرد

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است

قیمت طلا، سکه و ارز 27 اردیبهشت‌ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه «صبح عالی»

کسب رتبه برتر روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید در میان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در استان بوشهر

کشف بیش از 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

هنر روابط‌عمومی و دانش تخصصی لازمه دفاع از دستاورد‌های اقتصادی است

موانع داخلی برای توسعه کشور

کشف بیش از 4300 میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس

ایجاد مرکز مطالعات اقتصاد دریا و مرکز توسعه کسب‌وکارهای دریایی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: پیام انقلاب اسلامی به عالم، بیداری اسلامی و فهم مستقل بود + فیلم

اعتراض مدیر مسئول کیهان به تعطیل شدن شنبه‌ها

شرکت‌های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای ثبت طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

دلار در کانال 58 هزار تومان؛ سکه 41 میلیون تومان شد

جذب100هزار نفر از دانشجویان نخبه درکارخانه‌های تولیدی/ورود دانش آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها

احصای بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی

مولدسازی، لازمه توسعه اقتصادی در فرآیند شهرسازی

طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه

جزیره قشم، کانون کسب‌وکارهای اقتصادی دریا پایه است

موانع داخلی جهت توسعه کشور

همه ظرفیت پروازهای استان کرمان توسط معادن و شرکت‌های زیرمجموعه پُر می‌شود

افزایش 54 درصدی تورم تولیدکننده بخش خدمات

فرار سرمایه از 11 به 20 میلیارد دلار رسید

قدردانی رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی

تولید بار اول لوله‌های RTP در کشور

تولد دوباره 395 واحد تولیدی اقتصادی مرده

دیدار وزیر صنعت و تجارت طالبان با رئیس‌جمهور تاتارستان

وزیر جهاد کشاورزی: تولیدکنندگان برنج حمایت می‌شوند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی