بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و موبایل در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» مطرح کرد

افزایش علاقه مردم به تلویزیون‌های بزرگ اقتصاد ايران

افزایش علاقه مردم به تلویزیون‌های بزرگ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : در بخش لوازم صوتی و تصویری، تلویزیون و سیستم‌های تقویت صوتی آن قرار دارند که اهمیت ویژه‌ای در صنعت لوازم خانگی دارند. تلویزیون از همان ابتدای اختراع، وسیله‌ای جادویی و سرگرم‌کننده محسوب می‌شد و حالا پس از گذشت سال‌ها هنوز نقش ارزشمند خود را برای انسان‌ها ایفا می‌کند. در ایران بسیاری از شرکت‌های داخلی اقدام به تولید تلویزیون می‌کنند و محصولات برخی از آنها فاصله زیادی با تکنولوژی روز دنیا ندارد. رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و موبایل در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در خصوص مسائل مختلف این صنف به صحبت نشسته است.
رکود بازار و کاهش قدرت خرید
محمدرضا رمضان ابتدا با توضیح در خصوص وضعیت فعلی این بازار گفت: بسیاری از بازارها به صورت زنجیروار به نوعی به هم متصل هستند. بنابراین اگر مشکلی برای صنفی به وجود آید دیگر اصناف نیز با آن روبه‌رو خواهند شد. متاسفانه در حال حاضر رکود دامن‌گیر بسیاری از بازارها و اصناف شده و همین مورد بر روی تولید و همچنین سیستم توزیع اثرات نامطلوبی دارد. به نظر می‌رسد یکی از بهترین تصمیم‌ها در این خصوص، ایجاد تسهیلات مناسب خرید از سوی بانک‌ها برای صنف‌های مختلف و به‌خصوص لوازم خانگی و موبایل است تا کمی از این رکود کاسته شود.
وی در همین خصوص ادامه داد: گاهی دیده می‌شود فردی از یک تلفن همراه معیوب که سمتی از آن را با چسب و سمت دیگر را با کش بسته استفاده می‌کند که این برای کشور ما زیبنده نیست. مشخص است این اتفاق محصول کاهش قدرت خرید مصرف‌کننده است. البته نیاز است کالایی مانند موبایل هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ فرهنگی مدیریت مناسبی داشته باشد.
رقابت ناعادلانه بین سراها و بازار
این مقام صنفی با اعلام اینکه ماهانه یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500‌هزار دستگاه گوشی موبایل وارد کشور می‌شود، در خصوص فروش انواع کالا و به‌خصوص لوازم خانگی در سراها و شهرهای فروشگاهی که شکل فعالیت آنها موجب اعتراض بازار و شبکه‌های توزیع بسیاری از کالاها شده است گفت: متاسفانه سراها و شهرهای فروشگاهی شرایط لازم برای عرضه کالا را ندارند. حتی آنها تخصص مناسب برای فروش را هم ندارند. گفته می‌شود با افتتاح هر سرا یا شهرفروشگاهی، تعدادی شغل ایجاد می‌شود. اما متاسفانه دو برابر همین تعداد ایجاد شغل، فروشنده‌های زیادی در سیستم توزیع بازار شغل خود را از دست می‌دهند، چرا که این قبیل فروشگاه‌ها با فعالیت ضد‌تجارت خود باعث کسادی و بی‌رونقی بازارها می‌شوند.
محمدرضا رمضان ادامه داد: مهم‌ترین موضوعی که در خصوص فعالیت سراها و شهرهای فروشگاهی محل اختلاف نیز شده این است که متاسفانه بانک‌ها وقتی باید تسهیلات خود را وارد چرخه تولید کرده یا به دست مصرف‌کننده برسانند، به سمت بنگاه‌داری رفته و با ورود به مقوله فروش از طریق همین سراها، مقدمات ضربه به تولیدکننده و خریدار را ایجاد کرده‌اند. بنابراین رقابت بین سراها و شهرهای فروشگاهی و بازار عادلانه نیست. در همین ارتباط تبلیغات بسیار گسترده از سوی صدا و سیما و شهرداری‌ها برای این قبیل فروشگاه‌ها را شاهد هستیم که این کار نیز ناعادلانه بودن این رقابت را تشدید می‌کند. عجیب اینکه تبلیغات و شعارهای این فروشگاه‌ها واقعی نیست و فقط برای اغوا کردن خریدار انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: با این شرایط هر روز اصناف ضعیف‌تر شده و در آینده نزدیک اگر همین وضعیت ادامه داشته باشد دیگر فعالیت برای بسیاری از فروشندگان بازار توجیه اقتصادی نداشته و باید به فکر تغییر شغل باشند. به همین دلیل بارها عنوان کردیم در فعالیت این فروشگاه‌ها که بدون تحقیق و برنامه آغاز شده باید تجدید نظر انجام شود.

بازار آریا


تغییری که درخرید تلویزیون ایجاد شد
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و موبایل در خصوص آخرین وضعیت بازار فروش تلویزیون نیز گفت: تلویزیون کالایی ضروری برای هر خانواده‌ای است. آمار دقیقی در خصوص تولید یا واردات قانونی آن نداریم اما با توجه به رصد بازار، معتقد هستیم سلیقه مردم برای استفاده از تلویزیون عوض شده است. در طول دو سال گذشته مردم و مصرف‌کننده، علاقه بیشتری به خرید تلویزیون با سایز و اینچ‌های بزرگ‌تر از خود نشان داده و در نتیجه استقبال بیشتری برای خرید تلویزیون‌های بزرگ نشان داده‌اند. به این ترتیب متوسط مصرف خریداران به 55 اینچ رسیده است. وی با طرح این موضوع که افزایش قیمت تلویزیون فعلا توجیه ندارد گفت: خوشبختانه تنوع تولید تلویزیون در بازار زیاد است. قیمت این کالا سال قبل به اندازه کافی افزایش داشته و به نظر می‌رسد در حال حاضر و با شرایط فعلی بازار، افزایش قیمت آن توجیه و کشش کافی را ندارد. شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی پس از کسب مجوز سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می‌کنند. متاسفانه برخی از شرکت‌ها با عوض کردن کد یا برخی علائم محصولات تولیدی خود، اقدام به افزایش قیمت می‌کنند که این کار آنها باعث بر هم خوردن تعادل بازار می‌شود. بهتر است این نوع شرکت‌ها به دنبال افزایش کیفیت محصولات خود باشند تا مصرف‌کننده هم میل و رضایت بیشتری برای خرید داشته باشد.
افزایش کیفیت خدمات پس از فروش
این فعال بازار توزیع لوازم خانگی و موبایل در بخش بعدی صحبت‌های خود میزان رضایتمندی مردم از خدمات پس از فروش را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: تا سال قبل مردم از کیفیت خدمات پس از فروش کالا رضایت کمتری داشتند اما با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده با محوریت وزارت صمت، سازمان استاندارد و اتاق‌های اصناف، کیفیت این خدمات در حال حاضر افزایش قابل قبولی داشته است. بنابراین کالایی که تولید یا وارد کشور می‌شود اگر خدمات پس از فروش قدرتمندی نداشته باشد، اجازه ورود آن به بازار داده نمی‌شود. بر این اساس صدور مجوزهای خدمات پس از فروش به شرکت‌ها سختگیرانه شده و به عنوان مثال باید در تمامی شهرهای بزرگ کشور نماینده داشته باشند. نمایندگی‌ها نیز مدام از طریق مراجع رصد می‌شوند. وی در همین خصوص ادامه داد: در حال حاضر اگر از کیفیت خدمات پس از فروش یک شرکت شکایتی وجود داشته باشد، رتبه آن شرکت در رده‌بندی‌ها کاهش پیدا کرده و در نهایت با خطر ابطال مواجه خواهد شد. بنابراین بساط گارانتی‌های جعلی و تقلبی برچیده خواهد شد.
این فعال صنفی مسیر و راه‌حل شکایت خریدار از شرایط خدمات پس از فروش را نیز تشریح کرد و گفت: اگر خریدار در خصوص خدمات پس از فروش شکایتی داشته باشد می‌تواند به تعزیرات، سامانه 124 یا به بخش نظارت اتحادیه‌ها مراجعه کند تا در عرض 48 ساعت به شکایت آنها رسیدگی شود. خریداران موبایل نیز می‌توانند با مراجعه به سامانه افق و با وارد کردن سریال دستگاه، متوجه شوند موبایل توسط چه شرکتی و با چه قیمتی وارد کشور شده و خدمات آن به چه صورتی خواهد بود. حتی قیمت نهایی کالا که باید به دست مصرف‌کننده برسد نیز درج شده است. بنابراین اصالت کالا با این روش مشخص خواهد شد. البته خوشبختانه به دلیل اجبار رجیستری، هیچ‌گونه دستگاه موبایلی به صورت قاچاق وارد کشور نمی‌شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص افزایش نرخ ارز و تاثیر آن بر روی بازار گفت: بسیاری از کالاهای وارداتی یا با ارز نیمایی یا ارز حاصل از صادرات وارد کشور می‌شوند. واردکننده می‌تواند تا 15‌درصد با احتساب هزینه‌ها و خرید کالایی که در سامانه ثبت کرده آن را وارد بازار کند. بنابراین افزایش نرخ ارز در شرایطی بر روی بازار لوازم خانگی و موبایل تاثیر‌گذار خواهد بود. در حال حاضر اکثر فروشندگان بازار از ضرایب مالیاتی در نظر گرفته شده برای آنها ناراضی هستند. البته مدیران ارشد سازمان امورمالیاتی اخیرا حمایت بیشتری از اصناف داشته و سعی کردند در جداول مالیاتی خود تجدید نظر داشته باشند. اما با این حال گاهی دیده می‌شود تعدادی از همکاران آنها در این خصوص سلیقه‌ای عمل می‌کنند بنابراین اگر نظارت بیشتری در این مورد انجام شود خروجی بهتری خواهد داشت.
هشدار برای ترک شغل
محمدرضا رمضان با توضیح در مورد مشکلات موجود فروشندگان در بازار و خروج آنها از این صنف ادامه داد: در طول یک سال گذشته نزدیک به 100 نفر از اعضای دارای جواز کسب این اتحادیه به دلیل وجود مشکلات متعدد تغییر شغل داده‌اند. برخی از این افراد نزدیک به 30 سال در این شغل فعال بودند و خروج آنها هشداری برای این صنف و سیستم بازار کشور خواهد بود. افزایش اجاره مغازه و ضرایب مالیاتی، رکود بازار، راکد شدن سرمایه در گردش، ناتوانی در پرداخت حقوق و دستمزد و برخی دیگر از عوامل، باعث شده که تعدادی از فروشندگان لوازم خانگی و موبایل عطای کار را به لقای آن بخشیده و از این صنف خارج شوند. اگر همین شرایط ادامه داشته باشد قطعا تا پایان سال‌جاری 20 تا 30‌درصد دیگر فروشندگان از این صنف خارج خواهند شد. این شغل نیاز به سرمایه زیادی دارد و سرمایه‌گذار نیز انتظار دارد که ضمن حفظ اصل سرمایه، سود مناسبی هم از این راه داشته باشد. این درحالی است که سراها و شهرهای فروشگاهی در حال حاضر 50 تا 60‌درصد بازار ما را به دست آورده‌اند و همین نیز عاملی برای خروج از صنف شده است.
نکته پایانی؛ اهمیت تخصیص ارز مناسب
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم صوتی و تصویری و موبایل در پایان به شرایط تخصیص ارز اشاره کرد و گفت: در شرایط فعلی بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان با کمبود منابع ارزی مواجه هستند که همین موضوع اثر منفی بر روی بازار خواهد گذاشت. به همین دلیل از مسوولان وزارت صمت و بانک مرکزی تقاضا داریم که ارز را به کالاهایی اختصاص دهند که در کشور به دلایلی امکان تولید آن نیست و مصرف بیشتری هم در داخل کشور دارند. مشاهده شده بعضا کالاهایی وارد شده که نیاز اصلی کشور نیست و به همین شکل منابع مالی و ارز کشور حیف و میل می‌شود. در خصوص وارد کردن کالاها، بهترین کار این است که از اتحادیه‌های صنفی نظر مشورتی بگیرند تا آنها با در نظر گرفتن جدید‌ترین وضعیت بازار بتوانند به دولت کمک کرده تا به این شکل هم کالای با‌کیفیت و موردنیاز وارد کشور شود و هم اینکه کمی به بهبود وضعیت فعلی بازارها کمک کنند.
--> اخبار مرتبط عرضه نسل پنجم موبایل برای کاربران خانگی تصویری از کارآفرینی، تکمیل زنجیره ارزش افزوده و صادرات محصولات پلیمری چه نهادی باید نظارت بر رمزدارایی‌ها را بپذیرد؟ کوچک‏‏‌نمایی پایتخت سنگ ایران نمایشگاه اصفهان پیشگام معرفی صنعت حلال در کشور می‌شود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152962/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سومین مدیرعامل طلایی پوشان در یک فصل

مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان معرفی شد

پیش‌ بینی قیمت دلار 22 اردیبهشت 1403

قیمت روز تخم‌مرغ

لیمو شیرین ایران وارد چین شد

جانبازان سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی و دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس هستند

هشدار صندوق بین المللی پول درباره تکه‌تکه شدن اقتصاد جهان

پیش بینی 5 میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل

مجتمع گاز پارس جنوبی بزرگترین قرارداد ساخت بار اول را امضا کرد

مجتمع گاز پارس جنوبی بزرگ‌ترین قرارداد ساخت بار اول را امضا کرد

شرکت ملی فرآورده‌های نفتی: 7.5 میلیون لیتر تولید روزانه بنزین افزایش یافته است

صنعت گاز با اقدام‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از خارجی‌ها بی‌نیاز شد

صنعت گاز با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از خارجی‌ها بی‌نیاز شد

8 میلیارد دلار تفا‌هم‌نامه نفتی امضا شد

نگرانی آمریکا از تبعات اقتصادی حمله چین به تایوان

اختصاص 10000 سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی

اکسل بازار خودرو پایین آمد

7 محور تثبیت برای کنترل تورم

نرخ فقر در غرب چه میزان است؟

حضور مدیر نمایشگاه نفت سوریه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران

کاهش سرانه بدهی خارجی با رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی

کسری بالقوه بنزین چقدر است؟

آیا هشدار در خصوص چاپ ماهانه 20 هزار میلیارد تومان پول، مغرضانه است؟

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و بخش‌های خصوصی در حوزه انرژی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

حضور هیئت تجاری بلاروس در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

حضور هیئت تجاری بلاروسی در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

14 قرارداد خرید کالا و تجهیزات صنعت نفت امضا شد

سامانه‌های سنسور مجازی و بینایی ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شدند

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

امام جمعه رشت : نیمی از زنان در اروپا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند/ ایران تنها کشور رعایت کننده حقوق زنان است

ضرورت تقنین قوانین مناسب به منظور تغییر شرایط اقتصادی روز

بلاتکلیفی وارثان سهام عدالت متوفیان پایان یافت

ایران افزون بر تأمین نیاز داخلی صادرکننده کاتالیست است/ حضور پرشمار سازندگان ایرانی در نمایشگاه نفت مایه افتخار است

هم صادرکننده کاتالیست هستیم، هم نیازهای داخلی تأمین می‌شود

نشست خبری عضو کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه نمایشگاه نفت

نشست خبری عضو کمیسیون انرژی مجلس در نمایشگاه نفت

آمادگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای همکاری با بخش خصوصی

وزیر شهرسازی دچار فراموشی آماری شد؟

تلاش برای مشارکت بخش خصوصی در خرید دکل‌های حفاری

مدیرکل امور مجلس وزارت نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

افزایش 5 برابری شمار دکل‌های حفاری اکتشافی در دولت سیزدهم

8 تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های نفت و گاز به ارزش 8 میلیارد دلار امضا شد

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران 3 قرارداد امضا کرد

نفت و گاز پارس 6 تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش نوآوری و تأمین تجهیزات امضا کرد

نشست تخصصی مدیریت کربن در صنعت پتروشیمی برگزار شد

انتقادات اقتصادی مکارم شیرازی خطاب به رئیسی؛ راهکاری بیابید

مالیات 6 میلیاردی برای صاحبه‌خانه‌ها در راه است

مدیرعامل منطقه ویژه لاوان از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

افزایش 36 درصدی تولید نفت خام در نفت و گاز اروندان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی