بازار آریا

آخرين مطالب

اگرچه ممکن است پایان نفت قریب‌الوقوع نباشد،اما نشانه‌های تغییر غیرقابل‌انکار است

پایان نفت؛ رویایی تعبیرنشدنی تحلیل بازار آریا

پایان نفت؛ رویایی تعبیرنشدنی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-حمید ملازاده : به گفته هیثم الغیس، دبیرکل اوپک، تصور پایان استفاده از نفت و فرآورده‌های آن در کوتاه‌مدت خیالی واهی است. الغیس در مقاله‌‌‌‌‌ای که در نشریه بررسی اقتصادی خاورمیانه (MEES) منتشر شد، نسبت به روایت‌‌‌‌‌های ضد‌ونقیض هشدار داد و تاکید کرد که سرعت سرسام آور رشد تقاضای انرژی به این معناست که هنوز نمی‌توان جایگزینی برای نفت در مقیاس مورد‌نیاز متصور شد. در عین حال، الغیس استدلال کرد؛ تمرکز باید بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای باشد و نه حذف استفاده از طلای‌سیاه. الغیس با تاکید بر آنچه که آن را «روند نگران‌کننده روایات» نامید، ابراز نگرانی کرد که بحث در مورد پایان نفت می‌تواند به سیاست‌های انرژی منجر شود که به‌جای راه‌حل، هرج و مرج غیر‌قابل برگشت ایجاد می‌کند. او سوال قابل‌تاملی را مطرح کرده و می‌گوید: اگر سرمایه‌گذاری در عرضه تولید نفت درحالی‌که تقاضا همچنان روند صعودی دارد، کاهش یابد، نیاز روزافزون انرژی در جهان چگونه تامین خواهد شد؟
برخلاف پیش‌بینی‌های سازمان‌هایی مانند آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) که پیش‌بینی می‌کند جهان تا سال‌2030 به اوج تقاضا برای نفت برسد، اوپک معتقد است که مصرف نفت در دهه‌های آینده همچنان سیر صعودی خواهد داشت. برای رفع نگرانی‌های مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای، صنعت نفت در حال سرمایه‌گذاری در فناوری‌هایی مانند استفاده و ذخیره‌سازی کربن، هیدروژن پاک و جذب مستقیم هوا است. به گفته الغیس، این سرمایه‌گذاری‌ها نشان می‌دهد که امکان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در عین تامین نیازهای نفتی جهان وجود دارد. الغیس همچنین تفاوت بین سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و سهم واقعی آن در تامین انرژی جهانی را برجسته کرد.
9.5‌تریلیون دلار سرمایه‌گذاری
با وجود بیش از 9.5‌تریلیون دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های‌ انتقال از سوخت فسیلی به انرژی‌های پاک طی دو دهه‌گذشته، انرژی‌های بادی و خورشیدی در مجموع تنها کمتر از 4‌درصد از انرژی جهان را تامین می‌کنند. به‌طور مشابه، وسایل نقلیه الکتریکی، درحالی‌که جذابیت بیشتری پیدا می‌کنند، ضریب نفوذ جهانی 2 تا 3‌درصدی دارند. الغیس استدلال کرد که بسیاری از جایگزین‌‌‌‌‌های نفت یا قادر به‌جایگزینی آن در مقیاس لازم نیستند یا از نظر اقتصادی در بسیاری از مناطق عملی نیستند. دنیای مدرن با نفت کار می‌کند.
از سوخت‌‌‌‌‌رسانی به وسایل نقلیه گرفته تا نیرو‌‌‌‌‌بخشی به صنایع و گرم‌کردن خانه‌‌‌‌‌ها، نفت منبع حیاتی مصرف جهانی انرژی بوده، هست و خواهد بود، با این حال با تشدید نگرانی‌ها در مورد تغییرات اقلیمی و افزایش فشار برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر، این سوال مطرح می‌شود که آیا پایان نفت نزدیک است، یا اینکه این تصور صرفا یک چشم‌‌‌‌‌انداز دور است که ما هنوز آمادگی مقابله با آن را نداریم؟ در نگاه اول، چشم‌انداز دور‌شدن از نفت دلهره‌آور به‌نظر می‌رسد. کل زیرساخت‌ها، اقتصاد و شیوه زندگی ما عمیقا با این منبع محدود درهم تنیده‌شده، با این حال نشانه‌های تغییر مشهود است. انتقال به منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی باد، خورشیدی و برق آبی در سراسر جهان در حال افزایش است. دولت‌ها، مشاغل و افراد به‌طور فزاینده‌ای در حال سرمایه‌گذاری در جایگزین‌های پاک‌تر برای کاهش اثرات زیست‌محیطی مصرف سوخت فسیلی از جمله نفت و گاز هستند.
هاله‌ای از ابهام
با وجود این تلاش‌ها، خداحافظی همیشگی با نفت همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی ‌مانده‌است. یکی از دلایل آن، میزان تسلط نفت در ترکیب انرژی جهانی است. نفت بخش قابل‌توجهی از مصرف انرژی جهان را تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای دهه‌های آینده همچنان بالا باشد. اقتصادهای نوظهور، به‌ویژه در آسیا، همچنان به‌شدت به نفت متکی هستند تا توسعه سریع خود را تقویت و تقاضا را افزایش دهند. علاوه‌بر این، زیرساخت‌های ساخته‌شده پیرامون استخراج، پالایش و توزیع نفت، گسترده و عمیقا ریشه‌دار هستند.کشورهای نفت‌خیز از نفوذ ژئوپلیتیک قابل‌توجهی برخوردارند و اقتصاد جهانی به‌طور پیچیده‌ای با نوسانات قیمت نفت گره‌خورده است.
دور‌شدن از نفت نه‌تنها مستلزم نوآوری‌های تکنولوژیک، بلکه بازسازی اقتصادی و سیاسی اساسی است؛ فرآیندی که هم پیچیده و هم زمان‌بر است، درحالی‌که منابع انرژی تجدیدپذیر نویدبخش هستند، اما بدون چالش نیستند. پاره‌ای از مسائل مختلف از جمله ذخیره‌سازی و مقیاس محدود تولید انرژی برق از باد و خورشید همواره نگران‌کننده بوده و مانع از توانایی آنها برای جایگزینی کامل نفت به‌عنوان منابع انرژی قابل‌اعتماد می‌شود. علاوه‌بر این، انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر نیازمند سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌های اولیه است که چالش‌های اقتصادی بسیاری از کشورها چنین تحولی را لااقل در کوتاه‌مدت غیر‌ممکن می‌کند، با این حال پیشرفت‌های فناوری در ذخیره‌سازی باتری، خودروهای الکتریکی و تولید انرژی‌های سبز به‌سرعت شکاف بین سوخت‌های فسیلی و جایگزین‌‌‌‌‌های پاک‌‌‌‌‌تر را از بین می‌برد.
دولت‌ها در حال اجرای سیاست‌های بلندپروازانه آب‌و‌هوایی، مانند قیمت‌گذاری کربن و اهداف انرژی‌های تجدیدپذیر، برای تسریع روند انتقال از نفت هستند. علاوه‌بر این، آگاهی عمومی و نگرانی در مورد تغییرات اقلیمی به بالاترین حد خود رسیده و تقاضای مصرف‌کنندگان برای راه‌حل‌های انرژی پایدار را افزایش داده‌است. کسب‌وکارها به‌طور فزاینده‌ای فرصت‌های اقتصادی ارائه‌شده توسط انرژی‌های تجدیدپذیر را تشخیص می‌دهند و بر این اساس سرمایه‌گذاری می‌کنند. ظهور وسایل نقلیه الکتریکی، شبکه‌‌‌‌‌های انرژی تجدیدپذیر و برنامه‌‌‌‌‌ریزی شهری پایدار تنها نمونه‌‌‌‌‌هایی از دور‌شدن از سیستم‌های وابسته به نفت هستند.
نشانه‌های غیرقابل‌انکار تغییر
اگرچه ممکن است پایان نفت قریب‌الوقوع نباشد، اما نشانه‌های تغییر غیرقابل‌انکار است. انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر با ترکیبی از نوآوری‌های تکنولوژیک، مشوق‌های سیاستگذاری و فشار اجتماعی در حال انجام است، درحالی‌که چالش‌ها به قوت خود باقی است، شتاب معناداری در دوره گذار در حال شکل‌گیری است و چشم‌انداز آینده‌ای که کمتر به نفت متکی باشد، به‌طور فزاینده‌ای ملموس است. اینکه پایان نفت یک افق دور است یا یک واقعیت در حال ظهور، در نهایت به توانایی ما در پذیرش تغییر، نوآوری و همکاری در مقیاس جهانی برای ساختن آینده انرژی پایدارتر بستگی دارد. این سوال که آیا نفت با ما باقی خواهد ماند یا نه، موضوعی پیچیده است و به عوامل مختلفی مانند پیشرفت‌های تکنولوژیک، نگرانی‌های زیست‌محیطی و تغییرات در سیاست‌های انرژی بستگی دارد.
درحالی‌که برخی استدلال می‌کنند نفت به دلیل استفاده گسترده از آن در حمل‌ونقل، صنعت و سایر بخش‌ها، بخش قابل‌توجهی از ترکیب انرژی جهانی برای آینده قابل پیش‌بینی باقی خواهد ماند، برخی دیگر معتقدند که جهان برای مقابله با تغییرات آب‌و‌هوایی نیاز به دور‌شدن از سوخت‌های فسیلی دارد. شایان ذکر است که شتاب فزاینده‌ای به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر مانند باد، خورشید و هیدروژن وجود دارد که ناشی از پیشرفت در فناوری، کاهش هزینه‌ها و افزایش آگاهی از مسائل زیست‌محیطی است، با این حال دور‌شدن از نفت احتمالا تدریجی خواهد بود و مستلزم سرمایه‌گذاری، نوآوری و همکاری قابل‌توجهی بین دولت‌ها، صنایع و کل جامعه است. در نهایت، آینده نفت به این بستگی دارد که چگونه جوامع نیازهای انرژی خود را با ملاحظات زیست‌محیطی و سرعت تغییرات تکنولوژیک در بخش انرژی متعادل کنند.
--> اخبار مرتبط حمایت ایران از توافق اوپک‏‏‏‏‏‏‏‌پلاس اصرار اوپک بر افزایش تقاضای نفت تقاضای نفت آفریقا تا 22 سال‌آینده 80‌درصد افزایش می‌یابد چینش جدید بازارنفت ادامه خوش‌بینی اوپک برای رشد تقاضای نفت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152948/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اکسل بازار خودرو پایین آمد

7 محور تثبیت برای کنترل تورم

نرخ فقر در غرب چه میزان است؟

حضور مدیر نمایشگاه نفت سوریه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران

کاهش سرانه بدهی خارجی با رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی

کسری بالقوه بنزین چقدر است؟

آیا هشدار در خصوص چاپ ماهانه 20 هزار میلیارد تومان پول، مغرضانه است؟

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و بخش‌های خصوصی در حوزه انرژی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

حضور هیئت تجاری بلاروس در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

حضور هیئت تجاری بلاروسی در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

14 قرارداد خرید کالا و تجهیزات صنعت نفت امضا شد

سامانه‌های سنسور مجازی و بینایی ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شدند

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

امام جمعه رشت : نیمی از زنان در اروپا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند/ ایران تنها کشور رعایت کننده حقوق زنان است

ضرورت تقنین قوانین مناسب به منظور تغییر شرایط اقتصادی روز

بلاتکلیفی وارثان سهام عدالت متوفیان پایان یافت

ایران افزون بر تأمین نیاز داخلی صادرکننده کاتالیست است/ حضور پرشمار سازندگان ایرانی در نمایشگاه نفت مایه افتخار است

هم صادرکننده کاتالیست هستیم، هم نیازهای داخلی تأمین می‌شود

نشست خبری عضو کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه نمایشگاه نفت

نشست خبری عضو کمیسیون انرژی مجلس در نمایشگاه نفت

آمادگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای همکاری با بخش خصوصی

وزیر شهرسازی دچار فراموشی آماری شد؟

تلاش برای مشارکت بخش خصوصی در خرید دکل‌های حفاری

مدیرکل امور مجلس وزارت نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

افزایش 5 برابری شمار دکل‌های حفاری اکتشافی در دولت سیزدهم

8 تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های نفت و گاز به ارزش 8 میلیارد دلار امضا شد

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران 3 قرارداد امضا کرد

نفت و گاز پارس 6 تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش نوآوری و تأمین تجهیزات امضا کرد

نشست تخصصی مدیریت کربن در صنعت پتروشیمی برگزار شد

انتقادات اقتصادی مکارم شیرازی خطاب به رئیسی؛ راهکاری بیابید

مالیات 6 میلیاردی برای صاحبه‌خانه‌ها در راه است

مدیرعامل منطقه ویژه لاوان از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

افزایش 36 درصدی تولید نفت خام در نفت و گاز اروندان

انحصارشکنی متخصصان ایرانی در ساخت سبد حمل نفر در سکوهای نفت و گاز

متخصصان ایرانی، شرکت‌های اروپایی و آمریکایی را از انحصار خارج کردند

انحصارشکنی ایرانی‌ها در ساخت سبد حمل نفر در سکوهای نفت و گاز

پاسخ بانک مرکزی به همتی؛ مدام فرافکنی با ادعاهای مغرضانه

پژوهشگاه صنعت نفت 3 قرارداد و یک تفاهم‌نامه امضا کرد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

کلید حل مشکلات اقتصادی حضور مردم است

قطع روابط اقتصادی ترکیه با اسراییل از دستاوردهای مقاومت است

کشور ما به وعده صادق اقتصادی نیازمند است

زمین خواری 250 میلیاردی در خرم آباد

پژوهشگاه صنعت نفت با 2 شرکت فعال در حوزه پتروشیمی تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

نشست خبری معاون وزیر نفت در امور پالایش‌وپخش در نمایشگاه نفت

سازمان تامین اجتماعی جیب این افراد را پر کرد

امضای 3 قرارداد برای احیای 6 حلقه چاه کم‌بازده نفتی

منطقه 4 عملیات انتقال گاز و پارک علم و فناوری خراسان رضوی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

نشست «پایداری زیرساخت‌های کیفیت در صنعت نفت ایران» برگزار شد/ص منتظر عکس

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی