بازار آریا

آخرين مطالب

برای تحقق شعار سال گلوگاه‌های تولید برداشته شود اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : محمدجواد امانی، رئیس اتاق اهواز، حل مشکلات بخش‌خصوصی را برای تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم موثر دانست و بر لزوم رسیدگی به مشکلات صنایع کوچک به‌عنوان مردمی‌‌‌‌ترین بخش اقتصاد تاکید کرد. رئیس اتاق اهواز با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان در حوزه‌های مختلف گفت: برای تحقق شعار سال ‌با تعامل بخش‌خصوصی و نهادهای مرتبط، گلوگاه‌های تولید در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و دیگر بخش‌های اقتصادی باید برداشته شوند.
محمدجواد امانی در نشست هم‌‌‌‌اندیشی با رئیس بسیج اصناف کشور، افزود: باوجود چالش‌های موجود، نباید اجازه داد که صنایع کوچک آسیب‌‌‌‌پذیر شوند، بنابراین با اقدامات کارشناسی و بررسی‌‌‌‌های میدانی باید نسبت به رفع موانع و گلوگاه‌‌‌‌ها در مسیر کار فعالان اقتصادی تلاش کرد. وی با اشاره به دغدغه‌‌‌‌های فعالان بخش‌خصوصی در زمینه رویه‌‌‌‌ها و فرآیندهای مربوط به سازمان تامین اجتماعی، ادامه داد: برای اصلاح برخی رویه‌‌‌‌ها، فعالان اقتصادی از این سازمان در دیوان عدالت اداری شکایت‌‌‌‌هایی را ثبت و آرایی نیز صادر شد که پیروی تامین‌اجتماعی از این آرا، باید همواره موردتوجه قرار گیرد.
رئیس اتاق اهواز ابراز امیدواری کرد: دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع موانع و به‌منظور تحقق شعار سال، باید حمایت از تولید را در دستور کار قرار دهند تا تولیدکنندگان در شرایط سخت کنونی بتوانند فعالیت کنند. امانی درخصوص شهرک‌های صنعتی اهواز نیز گفت: شهرک صنعتی شماره یک اهواز قدیمی‌ترین شهرک کشور است که سال‌1345 در 38 هکتار راه‌اندازی شد و باید توجه داشت که توسعه و توجه به بهبود زیرساخت‌های مربوطه همواره باید موردتوجه قرار گیرد. رئیس اتاق اهواز همچنین از برخی رویه‌‌‌‌های بانکی به‌خاطر مسدود‌شدن حساب کاری فعالان بخش‌خصوصی به‌خاطر بدهی‌‌‌‌های کوچک انتقاد کرد و گفت: مسوولان و سیاستگذاران حوزه اقتصادی اجازه ندهند فعالان بخش‌خصوصی به علت بدهی اندک به بانک، تامین‌اجتماعی یا دارایی دچار مشکل شوند چراکه شعار امسال نیز جهش تولید با مشارکت مردم است و این امر با فعالیت مستمر بخش‌خصوصی و تولیدکنندگان محقق می‌شود. وی به مشکلات فراوان بخش صنعت در خوزستان اشاره کرد و گفت: اعتباراتی برای واحدهای تولیدی درنظر گرفته‌شده ولی گرفتن استعلام‌‌‌‌های بانکی با وقفه چندماهه همراه است و این باعث تحمیل برخی هزینه‌ها به تولیدکننده می‌شود.
شرکت‌های توسعه صادرات راه‌اندازی شوند
رئیس بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور بر ضرورت توانمندسازی واحدهای تولیدی کوچک در امر صادرات تاکید کرد و گفت: واحدهای تولیدی باید خوشه‌‌‌‌بندی شوند و تحت‌آموزش‌های کاربردی قرار گیرند و مشخص شود که باید چه محصولی و با چه میزان تولید کنند تا بیشترین سود را داشته باشند. غلامرضا حسن‌‌‌‌زاده در نشست هم‌‌‌‌اندیشی با هیات‌رئیسه اتاق اهواز، افزود: سه‌میلیون واحد صنفی و 600‌هزار واحد تولیدی در کشور و 170‌هزار واحد صنفی در خوزستان فعال هستند که از این تعداد 30‌هزار واحد تولیدی است. وی ارتقای کیفیت و کمیت محصولات تولیدی این واحدها را ضروری بیان کرد و افزود: ایجاد چنین شرایطی در زمینه تولید می‌تواند توسعه صادرات غیرنفتی را بیش‌‌‌‌ازپیش فراهم کند. رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور به برخی پیگیری‌های این سازمان برای توسعه صادرات غیرنفتی و رشد تولید اشاره کرد و گفت: باید تاجران امین کشورهای هدف صادرات را شناسایی و شرکت‌های توسعه صادرات راه‌اندازی شوند. حسن‌‌‌‌زاده خاطرنشان کرد: برای صادرات باید برند تولید مشخص شود و علاوه‌بر این کشت فراسرزمینی نیز موضوعی است که باید همواره موردتوجه قرار گیرد. وی با بیان اینکه در حال‌حاضر 60‌درصد پنبه مورد‌نیاز کشور وارداتی است، ادامه داد: در صورت توجه به منافع و سود حاصل از کشت فراسرزمینی، می‌توان ضمن تامین بخشی از نیاز کشور از این طریق، به رشد اقتصادی نیز کمک کرد. رئیس سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور در بخش دیگری از این نشست تنوع قومیتی خوزستان را برای این استان و همچنین جلب مشارکت‌‌‌‌های مردم به‌منظور حضور توانمندتر در فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی به‌عنوان یک فرصت دانست و گفت: چنین تنوعی در خوزستان می‌تواند زمینه توسعه ارتباطات و تعاملات تجاری با کشورهای همسایه به‌خصوص حوزه خلیج‌‌‌‌فارس را فراهم کند.
وی با اشاره به تاثیرگذاری استان خوزستان در حوزه تجارت خارجی با عراق گفت: سالانه 500‌هزار نفر از مردم عراق برای درمان از این کشور خارج می‌شوند و این موضوع برای توسعه فعالیت‌های توریست درمانی در خوزستان یک فرصت محسوب می‌شود.
بانک‌های خوزستان باید همکاری اثربخشی با فعالان اقتصادی داشته باشند
نایب‌‌‌‌رئیس اتاق اهواز نیز در این نشست گفت: مشکلات استان خوزستان در زمینه تولید و فعالیت‌های اقتصادی به‌صورت کارشناسی باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد. شهلا عموری اظهار کرد: بانک‌های استان باید همکاری اثربخشی با فعالان اقتصادی داشته باشند؛ همچنین صنایع بزرگ مانند شرکت نفت و ملی حفاری نیاز است که از شرایط بخش‌خصوصی درک روشنی داشته و مطالبات فعالان اقتصادی را در موعد مقرر پرداخت کنند. وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ در برخی مواقع حاضر به انجام تهاتر نیستند و فرآیند پرداخت مطالبات فعالان اقتصادی در خوزستان اغلب طولانی است.
نایب‌‌‌‌رئیس اول اتاق اهواز به شرایط محیط‌زیست در خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌های بزرگ در خوزستان به‌‌‌‌رغم ایجاد آلایندگی، حاضر نیستند گردش مالی و پرداخت مالیاتشان را در استان خوزستان انجام دهند؛ بنابراین این عوامل باعث‌شده واحدهای تولیدی متوسط و کوچک با بحران مواجه شوند. عموری گفت: واردات خوزستان بر صادرات غلبه دارد و همیشه تراز صادرات منفی است زیرا بیشتر محصولات از مرزهای خوزستان وارد می‌شوند. وی با اشاره به دیگر چالش‌های موجود در فعالیت‌های اقتصادی استان خوزستان ادامه داد: مواد اولیه واحدهای تولیدی در استان موجود است ولی واحدهای تولیدی مجبور هستند که مواد اولیه مورد‌نیاز خود را از استان‌های دیگر تامین کنند.
خوزستان ظرفیت تامین 30‌درصد گندم مورد‌نیاز کشور را دارد
نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز نیز با بیان اینکه خوزستان همیشه رتبه نخست را در تولید گندم دارد، گفت: سال‌گذشته یک‌‌‌‌میلیون و 750‌هزار‌تن گندم از مزارع خوزستان برداشت و بیش از 500‌هزار‌تن گندم برای مصرف بذر و مصرف کشاورزان ذخیره شده‌است. صفدر پیرمرادی افزود: اگر زیرساخت‌ها تامین و آبیاری کشاورزی بهینه شود، خوزستان توان تولید سه‌میلیون‌تن گندم معادل 30‌درصد نیاز کشور را دارد. وی اظهار کرد: خوزستان علاوه‌بر اینکه قطب صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد است در کشاورزی و زمینه‌‌‌‌های مختلف دیگر پیشتاز است.
نایب‌رئیس اتاق اهواز با تاکید بر فعال‌شدن زنجیره تولید مرغ و گوشت در خوزستان بیان کرد: این صنعت در استان نیاز به حمایت و پشتیبانی‌‌‌‌های کاربردی دارد که پیگیری این موضوع از سوی سازمان بسیج اصناف، بازاریان و فعالان اقتصادی کشور ضروری است. پیرمرادی ادامه داد: سه‌میلیون و 500‌هزار‌تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که یک‌‌‌‌میلیون و 550‌هزار‌تن آن در داخل مصرف و امکان صادرات 950‌هزار‌تن دیگر وجود دارد اما اینکه چرا در مقابل صادرات مازاد تولید این محصول مقاومت می‌شود؛ نیاز به بررسی دقیق دارد. وی بیان کرد: همچنین یک‌‌‌‌میلیون و 400‌هزار‌تن تخم‌‌‌‌مرغ در کشور تولید می‌شود که یک‌‌‌‌میلیون‌تن مصرف داخلی و مازاد تولیدی این محصول صادر می‌شود ولی باوجود قیمت‌ها و تولید دستوری مشکلات زیادی ایجاد شده‌است. نایب‌رئیس اتاق اهواز همچنین یکی از اولویت‌های مهم در استان خوزستان را فراهم‌کردن زیرساخت‌های مورد‌نیاز در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد.
انتقاد از صدور مجوزهای متعدد برای ایجاد شهرک خودرویی در شهرستان اهواز
عضو هیات‌رئیسه اتاق اهواز در این نشست نیز یکی از دغدغه‌‌‌‌های بخش‌خصوصی را برخی بی‌‌‌‌توجهی‌‌‌‌ها در تعیین چشم‌‌‌‌اندازهای اقتصادی استان عنوان کرد و گفت: شهرک خودرو در سال‌های گذشته راه‌اندازی و برای سه یا چهار‌هزار نفر اشتغال‌زایی شد. شهرک دوم نیز بعد از یک سال‌تاسیس شد ولی بازدهی نداشت اکنون شهرک خلیج‌‌‌‌فارس در غرب اهواز و ملاشیه با 500 غرفه راه‌اندازی شد اما فاقد کاربرد لازم و اثرگذار است. عیسی نعامی ادامه داد: باوجود شهرک‌ خالی خودرو، مجددا یک مجوز برای ایجاد شهرک خودرو با 80 غرفه در منطقه کیانشهر اهواز صادرشده که باوجود ظرفیت‌های قبلی که از سوی سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی انجام شده، می‌توان گفت که رویه صدور چنین مجوزهایی معضلاتی ایجاد‌کرده و فعالیت اقتصادی و اشتغال حدود 300 یا 400 نفر را تحت‌تاثیر قرار داده‌است.
توسعه صادرات غیرنفتی از خوزستان آسیب‌‌‌‌شناسی شده‌است
رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این نشست اظهار کرد: در حوزه توسعه صادرات غیرنفتی، مشکلات موجود در استان شناسایی‌شده و در نشست‌های مختلف مطرح شدند. مصطفی دهقان افزود: مدیریت مرزها باید مشخص شده و متولی ثابتی داشته باشیم، البته در کارگروه قبلی قرار شد برای چذابه متولی مشخص شود که هنوز این امر محقق ‌نشده‌است. وی بیان‌کرد: درخصوص صادرات ‌ریالی به عراق و افغانستان نیز شرایط برای بانک‌مرکزی مهیا شده که امیدواریم به‌زودی این شرایط عملیاتی شود؛ اگر بخواهیم شاهد توسعه صادرات باشیم باید در قالب تعهدات ارزی، بازگشت ارز تسهیل شود.
--> اخبار مرتبط الفبای جهش تولید در 1403 تامین مالی جمعی؛ ابزاری مناسب برای پیشبرد شعار سال 1403 تشدید معضل نقدینگی بنگاه‏‏‌ها موانع جهش تولید در بخش کشاورزی مهارت‌افزایی؛ لازمه جهش تولید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152941/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سومین مدیرعامل طلایی پوشان در یک فصل

مدیرعامل جدید باشگاه سپاهان معرفی شد

پیش‌ بینی قیمت دلار 22 اردیبهشت 1403

قیمت روز تخم‌مرغ

لیمو شیرین ایران وارد چین شد

جانبازان سرمایه‌های ارزشمند نظام اسلامی و دانش آموختگان مکتب دفاع مقدس هستند

هشدار صندوق بین المللی پول درباره تکه‌تکه شدن اقتصاد جهان

پیش بینی 5 میلیارد دلار برای واردات بنزین و گازوئیل

مجتمع گاز پارس جنوبی بزرگترین قرارداد ساخت بار اول را امضا کرد

شرکت ملی فرآورده‌های نفتی: 7.5 میلیون لیتر تولید روزانه بنزین افزایش یافته است

صنعت گاز با اقدام‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از خارجی‌ها بی‌نیاز شد

صنعت گاز با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان از خارجی‌ها بی‌نیاز شد

8 میلیارد دلار تفا‌هم‌نامه نفتی امضا شد

نگرانی آمریکا از تبعات اقتصادی حمله چین به تایوان

اختصاص 10000 سهمیه بیمه به کارگران ساختمانی

اکسل بازار خودرو پایین آمد

7 محور تثبیت برای کنترل تورم

نرخ فقر در غرب چه میزان است؟

حضور مدیر نمایشگاه نفت سوریه در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران

کاهش سرانه بدهی خارجی با رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی

کسری بالقوه بنزین چقدر است؟

آیا هشدار در خصوص چاپ ماهانه 20 هزار میلیارد تومان پول، مغرضانه است؟

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و بخش‌های خصوصی در حوزه انرژی تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

حضور هیئت تجاری بلاروس در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

حضور هیئت تجاری بلاروسی در نمایشگاه بین‌المللی نفت ایران

14 قرارداد خرید کالا و تجهیزات صنعت نفت امضا شد

سامانه‌های سنسور مجازی و بینایی ماشین مبتنی بر هوش مصنوعی رونمایی شدند

مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

امام جمعه رشت : نیمی از زنان در اروپا مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند/ ایران تنها کشور رعایت کننده حقوق زنان است

ضرورت تقنین قوانین مناسب به منظور تغییر شرایط اقتصادی روز

بلاتکلیفی وارثان سهام عدالت متوفیان پایان یافت

ایران افزون بر تأمین نیاز داخلی صادرکننده کاتالیست است/ حضور پرشمار سازندگان ایرانی در نمایشگاه نفت مایه افتخار است

هم صادرکننده کاتالیست هستیم، هم نیازهای داخلی تأمین می‌شود

نشست خبری عضو کمیسیون انرژی مجلس در نمایشگاه نفت

نشست خبری عضو کمیسیون انرژی مجلس در حاشیه نمایشگاه نفت

آمادگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای همکاری با بخش خصوصی

وزیر شهرسازی دچار فراموشی آماری شد؟

تلاش برای مشارکت بخش خصوصی در خرید دکل‌های حفاری

مدیرکل امور مجلس وزارت نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

افزایش 5 برابری شمار دکل‌های حفاری اکتشافی در دولت سیزدهم

8 تفاهم‌نامه توسعه میدان‌های نفت و گاز به ارزش 8 میلیارد دلار امضا شد

مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران 3 قرارداد امضا کرد

نفت و گاز پارس 6 تفاهم‌نامه همکاری برای افزایش نوآوری و تأمین تجهیزات امضا کرد

نشست تخصصی مدیریت کربن در صنعت پتروشیمی برگزار شد

انتقادات اقتصادی مکارم شیرازی خطاب به رئیسی؛ راهکاری بیابید

مالیات 6 میلیاردی برای صاحبه‌خانه‌ها در راه است

مدیرعامل منطقه ویژه لاوان از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

افزایش 36 درصدی تولید نفت خام در نفت و گاز اروندان

انحصارشکنی متخصصان ایرانی در ساخت سبد حمل نفر در سکوهای نفت و گاز

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی