بازار آریا

آخرين مطالب

شرکت‌های نفت و گاز دریای‏‏‏‏‌شمال برخلاف اهداف اقلیمی فعالیت‌های اکتشافی خود را توسعه داده‌اند

حفاری بیشتر در برابر اهداف آب‏‏‏‏‌و‏‏‏‏‌هوایی اقتصاد ايران

حفاری بیشتر در برابر اهداف آب‏‏‏‏‌و‏‏‏‏‌هوایی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-پیمان قناعتی‌فرد : شرکت‌های بزرگ نفت و گاز متمرکز بر حوزه دریای شمال برنامه‌‌‌‌‌ای برای توقف عملیات‌های اکتشافی و حفاری‌‌‌‌‌های نفتی، به‌منظور دستیابی به حد مجاز گرمایش جهانی ‌برابر با 1.5‌درجه سانتیگراد ندارند. به‌نظر می‌رسد کشورهایی نظیر نروژ، بریتانیا، آلمان، هلند و دانمارک سیاست‌های نفت و گاز خود را با وعده‌‌‌‌‌های آب‌و‌هوایی خود در توافق پاریس هماهنگ نکرده‌‌‌‌‌اند. در این میان، هرچند دانمارک با کاهش تولید نفت خود به نصف در پنج سال‌گذشته متمایزتر از سایرین عمل کرده، اما طرفداران محیط‌زیست در این کشور خواستار توقف کامل فرآیند صدور مجوزهای حفاری هستند.
انتظار می‌رود همه کشورهای نفتی واقع در حوزه دریای‌شمال به حفاری برای نفت و گاز ادامه دهند زیرا بعید است در مورد اقدامات آب‌و‌هوایی مشترک، به توافق نهایی برسند. کشورهای عمده تولیدکننده نفت که در دریای شمال فعالیت می‌کنند، به‌رغم فشار دولت‌های اروپایی و طرفداران محیط‌زیست برای کاهش تولید سوخت‌های فسیلی به نفع پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر، همگی اهداف بلندپروازانه تولید نفت را برای سال‌های آینده اعلام کرده‌اند. یک گزارش جدید نشان می‌دهد که هیچ‌یک از شرکت‌های بزرگ نفت و گاز فعال در منطقه دریای شمال برنامه‌‌‌‌‌ای برای توقف حفاری برای دستیابی به حد مجاز گرمایش جهانی 1.5درجه سانتی‌‌‌‌‌گراد ندارند.
خلف‌وعده اروپایی‌‌‌‌‌ها
گزارشگر Oil Change International می‌نویسد: بریتانیا، آلمان، هلند، نروژ و دانمارک نتوانسته‌اند سیاست‌های نفت و گاز خود را با وعده‌‌‌‌‌های آب‌و‌هوایی خود در توافق پاریس هماهنگ کنند. این گزارش حاکی از آن است که سیاست‌های نروژ و بریتانیا از مفاد توافق‌نامه آب‌‌‌‌‌وهوای پاریس دورتر است، زیرا هر دو کشور به طرز چشمگیری در حال اکتشاف و صدور مجوز میادین جدید نفت و گاز هستند. هلند نیز اعلام کرده امیدوار است تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد، درحالی‌که آلمان فقط مقادیر کمی نفت و گاز در منطقه تولید می‌کند، دولت این کشور نتوانسته سیاست‌های آب‌و‌هوایی مناسبی را برای «تحول‌‌‌‌‌سبز» تعیین کند.
دانمارک با کاهش تولید نفت خود به نصف در پنج سال‌گذشته در صدر فهرست توقف تولید نفت و گاز، قرارگرفت. این کشور اسکاندیناوی تاریخ پایان تولید نفت و گاز خود را اعلام و راهبرد جدید صدور مجوز حفاری را که توسط دولت آغاز شده‌بود، لغو کرده‌است، با این حال فعالان محیط‌زیست از دولت دانمارک می‌خواهند که مسیرهایی را که اجازه می‌دهد مجوزهای حفاری جدید تحت‌شرایط خاص تا اوایل دهه‌2030 به‌جای سال‌2050 صادر شود را مسدود کند. سیلجی‌‌‌‌‌اسک‌‌‌‌‌لوندبرگ از کارشناسان حوزه انرژی، بر الزام دولت‌های منطقه برای محدود‌کردن تولید نفت و عمل به تعهدات اقلیمی تاکید کرد.
لوندبرگ اظهار کرد: «عدم‌رسیدگی به این مسائل نه‌‌‌‌‌تنها اهداف آب‌و‌هوایی بین‌المللی را تضعیف می‌کند، بلکه زیست‌‌‌‌‌بوم سیاره ما را نیز به‌خطر می‌‌‌‌‌اندازد.» بسیاری بر این باورند که پنج کشور واقع در منطقه دریای شمال باید در زمینه اقدامات اقلیمی پیشرو باشند، نه اینکه مشکلی به مشکلات فعلی اضافه کنند. اینها برخی از ثروتمندترین کشورهای جهان هستند و غیرعادلانه است که انتظار داشته باشیم کشورهای درحال‌توسعه درحالی‌که همچنان از تولید نفت و گاز بهره‌مند هستند، وارد مرحله گذار سبز بشوند. ترولزگولوسن رئیس شاخه نروژی گروه محیط‌زیست دوستان زمین، درباره نقش نروژ در دریای شمال اظهار کرد: «به‌رغم برخورداری از تمام ابزارهای موجود در جهان برای تضمین یک گذار عادلانه، انتخاب دولت ما این است که به کاوش بیشتر نفت و گاز ادامه دهد. این طرز نگرش، قابل‌قبول نبوده و کاملا متضاد با توافق پاریس و مسوولیت آب‌و‌هوایی ماست.»
انتقادات متوجه انگلستان
از سویی دیگر، شاهد آن هستیم که انگلستان به دلیل حمایت مداوم از تولید نفت و گاز بیشتر به‌شدت مورد انتقاد قرارگرفته‌است. دولت این کشور 24مجوز جدید حفاری و عملیات اکتشاف نفت و گاز را در منطقه دریای شمال در ژانویه گذشته صادر کرد. به 17شرکت نفتی از جمله شل و بریتیش‌‌‌‌‌پترولیوم مجوز برای حفاری در دریای شمال مرکزی، شمال دریای شمال و غرب مناطق Shetland داده شد. نمایندگان اپوزیسیون و فعالان محیط‌زیست این اقدام را «به‌شدت غیرمسوولانه» توصیف و اعلام کردند که دولت‌درصدد بهره‌مندی از منافع اقتصادی دریای شمال و در نتیجه خواسته یا ناخواسته، به‌خطر انداختن رهبری آب و هوای بریتانیا است.
گراهام‌‌‌‌‌استوارت وزیر امنیت‌‌‌‌‌انرژی، از این اقدام دولت بریتانیا دفاع کرد و گفت: «اگر مجوزهای جدید نفت و گاز نداشتیم، باید گاز طبیعی مایع را از خارج وارد می‌کردیم که از گاز تولیدشده در اینجا، تا چهار‌برابر کربن بیشتر دارد. من قبول دارم که این اقدام بحث‌‌‌‌‌برانگیز است، اما در عین حال‌ به‌‌‌‌‌درستی این تصمیم شک ندارم.» وی افزود: «نفت و مجوزهای جدید، توانایی ما را برای رسیدن به انتشار کربن‌صفر تقویت می‌کند، نفت می‌تواند رهبری آب‌و‌هوایی ما را تقویت و حمایت کند.» با این‌همه، منتقدان این سیاست پیشنهاد می‌کنند که اگرچه این اقدام‌میلیاردها پوند درآمد بیشتر نفت و گاز را تضمین می‌کند، اما کمک چندانی به تامین انرژی کشور یا کاهش صورت‌‌‌‌‌حساب‌های انرژی نخواهد کرد، زیرا مجوزهای جدید عمدتا نفتی را تولید می‌کنند که بریتانیا معمولا به پالایشگاه‌های اروپایی صادر می‌کند. برخی دیگر دولت را متهم به سبزشویی می‌کنند که تلاش می‌کند در این مسیر نشان دهد تولید جدید نفت و گاز می‌تواند به‌صورت بالقوه به راهبرد کربن‌‌‌‌‌زدایی کشور کمک کند.
از نفت نروژ چه خبر؟
در همین حال در نروژ، شرکت‌های نفت و گاز قصد دارند در سال‌2024 در مجموع 21.85میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنند که نسبت به 20.5میلیارد دلار در سال‌2023 افزایش یافته‌است. میزان این افزایش نسبت به پیش‌بینی قبلی، حدود 18‌میلیارد دلار اعلام ‌شده‌است. این امر در پی چندین تحول جدید و گسترش پروژه‌های موجود و همچنین بروز تورم در این کشور و ضعف پایه‌پولی صورت می‌گیرد. نروژ با وجود تامین حداکثری انرژی داخلی خود از منابع تجدیدپذیر، همچنان بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز اروپا با تولید حدود 4‌میلیون بشکه معادل نفت‌‌‌‌‌خام در روز است. به‌نظر می‌رسد که هدف دولت برای دستیابی به توقف انتشار گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای تا سال‌2050، با راهبرد این کشور برای ادامه اکتشاف و توسعه میادین جدید نفت و گاز مغایرت دارد. پنج کشور از ثروتمندترین کشورهای جهان و حامیان گذار سبز، به‌جای هدایت جهان به دور‌شدن از سوخت‌های فسیلی و حرکت به سمت جایگزین‌‌‌‌‌های تجدیدپذیر، به حمایت از تولید نفت و گاز در دریای شمال ادامه می‌دهند. این کشورها هیچ برنامه روشنی برای کاهش تولید یا همکاری با یکدیگر برای برداشتن گام‌هایی برای دستیابی به تعهدات اقلیمی خود در حوزه دریای شمال ندارند.
--> اخبار مرتبط بهترین سیستم‌های درمانی و خدمات بهداشتی جهان کدام اند؟ سردمداران واردات 2022 بهترین کشورهای جهان برای کار از راه دور ذخایر گاز آلمان و چالش هوای سرد روایت شاه پیشین از حضور در کنسرت هلندی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1151093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بودجه 40 میلیارد تومانی شلمچه - بصره این خط آهن را به کجا می‌رساند؟

منفی شدن رشد ترانزیت بار کشور طی 3 سال پیاپی

عملیات اجرایی بخش دوم فاز 2 طرح توسعه پالایشگاه آبادان، از چند هفته آینده آغاز می‌شود/ سود 317 میلیون دلاری در 1402

مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟

پروندۀ 75 رزمندۀ فاقد مدارک بالینی در کمیسیون تطبیق احراز جانبازی بنیاد شهید آذربایجان شرقی بررسی شد

خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد

با ابطال مصوبه دستمزد؛ افزایش حقوق کارگران 1403 به 15/000/000 تومان می رسد؟

خاندوزی: در آینده‌ای نزدیک شاهد آغاز مرحله عملیاتی‌سازی شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق خواهیم بود

آخرین قیمت مرغ در بازار اعلام شد

افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار در کانال 61 هزارتومان ماند

تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه خط اینترنت اعلام شد

لامبورگینی دیابلو GT فقط 80 دستگاه!/ تصاویر

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها برای سومین ماه پیاپی افزایش داد

کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است

پیش بینی بورس سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

افزایش قیمت گاز در اروپا؟

تبلور دیپلماسی انرژی ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران

نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم

افزایش محسوس قیمت‌های طلا، سکه و دلار

نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت

نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت

قیمت عجیب اجاره اتاق های مجردی

افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است

بهره‌مندی 1650 روستا و 33 شهر کردستان از گاز طبیعی

کشف 20 همت کالای قاچاق و دستگیری 945 متهم اقتصادی در سال جاری

رشد استفاده از خودروهای برقی تقاضای بنزین را کاهش می‌دهد

جزئیات جدید از همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته

درخششی دیگر در صنعت پرداخت ایران/ سپ دوباره پیشتاز شد

سند حکمرانی هوش‌ مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی می‌شود

قیمت مرغ و شترمرغ زنده گوشتی چقدر است؟

5.6 میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد

مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند

دارایی های ارزی افزایش یافت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ: از واردکننده تخم‌مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا

دهه «رکود، عبرت، تجربه»؛ رشد 1000 درصدی نقدینگی و «بلای تورم»

صعود بازار آسیا

افت شاخص بورس ادامه دارد

ریسک کمتر با بازدهی بیشتر، 2 رکن اصلی تصمیم‌گیری در انتخاب نوع دارایی

رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب

پایه‌گذاری بیش از 100000 شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری

رئیس کل بانک مرکزی: دارایی‌های ارزی افزایش یافت

نماینده نیروهای شرکتی: لایحه امنیت شغلی دولت یک تیر مشقی است!

حمایت قاطع شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه‌گذاران توسعه صنعت پتروشیمی

آخرین مهلت استفاده از کالابرگ اعلام شد

مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند

احضار 40 متهم در معاملات مشکوک بورس به دستگاه قضا

واردات اتوبوس بین شهری کارکرده آزاد شد

چینی‌ها برای 12 هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند

ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی