بازار آریا

آخرين مطالب

ارتباط فاجعه ایکس 55 پرو با واگذاری ایران خودرو و سایپا

آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟ تولید و تجارت

آینده صنعت خودرو ایران؛ ارزخوری یا خودروسازی؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، شیوه پاسخگویی برند چینی و شریک تجاری آن، در کنار افشای میل بالای مونتاژکاران برای بلعیدن ارز دولتی، لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان حوزه خودرو را گوشزد می‌کند.

ایکس 55 پرو به‌عنوان خودرویی 1.6 میلیاردی در هفته‌های اخیر با بی‌آبرویی بزرگی روبرو شد، اما این اتفاق ناگوار شاید فتح بابی باشد در حوزه تولید خودرو.
ویدئو در رفتن اکسل عقب ایکس 55 پرو حوالی اتوبان کاشان - قم ضبط شده است و در آن می‌بینیم ماشین با سرعت 80 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است؛ ولی ناگهان اکسل عقب در می‌رود تا راننده کنترل ماشین را از دست بدهد و در چشم بر هم‌زدنی ایکس 55 پرو در شانه خاکی جاده چندمرتبه معلق بزند. تقریباً یک هفته از انتشار ویدئو سپری شده و با وجود حساسیت ماجرا، مدیران‌خودرو، مونتاژکننده و شریک تجاری خودروساز چینی چری در ایران هنوز بابت رفع نگرانی افکار عمومی توضیحی نداده است. از نهاد‌های مسئول، مثل سازمان استاندارد هم خبری نیست. در عوض ویدئو‌هایی از سایر کشور‌ها دیده‌ایم درباره رخداد‌های مشابه و البته همین اتهام به یک دستگاه X22 در جاده‌های ایران وارد شده است. واقعاً علت در رفتن اکسل ایکس 55 پرو چیست و چطور می‌توان از این ماجرا نتیجه مثبت گرفت؟
ایکس 55 پرو و زلزله در اعتماد عمومی
قیمت ایکس 55 پرو در نمایندگی مدیران‌خودرو، تقریبا یک میلیارد و 270 میلیون تومان است و همین خودرو را در بازار آزاد یک میلیارد و 600 میلیون تومان می‌فروشند. اگر آپشن برایتان اهمیت داشته باشد، ممکن است قیمت ایکس 55 پرو تا یک میلیارد و 800 میلیون بالا برود.
ایکس 55 پرو در بازار سایر کشور‌ها با نام چری تیگو 4 پرو عرضه می‌شود و بنابر سیاست گمرکی هر کشور قیمتی متفاوت پیدا می‌کند. قیمت ایکس 55 پرو به‌عنوان مثال در امارات 40 درصد ارزان‌تر از ایران است و در روسیه تقریبا نصف قیمت نمایندگی مدیران‌خودرو فروخته می‌شود.
ویدئو در رفتن اکسل عقب ایکس 55 پرو حتی بدون در نظر گرفتن قیمت خودرو در ایران یا مقایسه هزینه خرید خودرو با سایر کشورها، دارای اهمیت است، چون به ایمنی و سلامت سرنشینان ارتباط دارد و شوخی‌بردار نیست.
واکنش مدیران خودرو به در رفتن اکسل ایکس 55 پرو
علت در رفتن اکسل ایکس 55 پرو قطعا به بررسی تخصصی و انجام تست‌های کارشناسی نیاز دارد. روز‌های اول که ویدئو منتشر شد و بازدید زیادی گرفت، کارشناسان مستقل به اتفاق گفتند ایراد می‌تواند به مونتاژ خودرو ارتباط داشته باشد.
اطلاعیه شماره یک مدیران‌خودرو حاوی چند ابهام است؛ همان اول وقوع حادثه را تایید کرده‌اند، بعد مدعی هستند تیم فنی برای بررسی صحت‌وسقم ماجرا تشکیل شده است. همچنین اضافه کرده‌اند برای دلجویی از سرنشینان تیمی به محل «گسیل داشته‌اند» و قول داده‌اند در کمترین زمان ممکن، اطلاعات جامعی از کم‌و‌کیف اتفاق برای افکار عمومی منتشر کنند. تا اینجا حداقل متوجه می‌شویم ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، جلوه‌های ویژه یا کلک سینمایی نبوده.
مدیران‌خودرو، هم‌زمان با ابراز تواضع در مواجهه با افکار عمومی و خشوع و فروتنی مقابل مشتریان، خط‌و‌نشان ریزی برای رسانه‌ها کشیده و گفته هرگونه حاشیه‌پردازی و تخریب اعتبار معنوی این شرکت را برنمی‌تابد و با فرض «ثبوت قصور احتمالی» در فرآیند تولید، نسبت به پیگیری حقوق عوامل آشکار و نهان در بزرگ‌نمایی آنچه اتفاق افتاده را معمول خواهد داشت.
افکار عمومی بی‌توجه به این تهدیدها، بی‌صبرانه منتظر شنیدن پاسخی قانع‌کننده درباره علت واقعی در رفتن اکسل ایکس 55 پرو است و تا وقتی به این معما پاسخ قانع‌کننده‌ای داده نشود، زمان علیه مدیران خوردو است، چون خریداران با شک‌و‌تردید به تولیدات و محصولات این برند چینی نگاه می‌کند. افکارعمومی نه تنها از آنها، بلکه از نهاد‌های نظارتی مثل سازمان استاندارد توقع دارد ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو را شفاف‌سازی کنند.

بازار آریا

با وجود اشتها برای مصرف ارز، مدیران‌خودرو به ازای هر یک میلیون دلار، تقریبا یک‌چهارم ایرانخودرو و یک‌ششم سایپا، خودرو می‌سازد
آمار گمرک علیه مدیران‌خودرو و مونتاژکاران
مدیران‌خودرو در ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، خودش را بدشانس می‌داند. بعضی‌ها می‌گویند محل قرار گرفتن دوربین فیلمبرداری در محل حادثه غیرطبیعی است. همچنین، کارشناسان صنعت خودرو و رسانه‌ها برای چند روز پیاپی اینترنت را شخم زده اند و تا الان علاوه بر کشف موارد مشابه در چند کشور دنیا، چند تصویر از ایکس 22 پرو با همین وضعیت پیدا کرده‌اند.
بداقبالی مدیران‌خودرو وقتی تکمیل شد که در بحبوحه ماجرای در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، گمرک فهرست 100 واردکننده بزرگ را در دسترس عموم قرار داد. لیست نشان می‌دهد مدیران‌خودرو، بزرگترین مصرف کننده ارز وارداتی کشور پس از شرکت بازرگانی دولتی ایران یا حتی شرکت پشتیبانی امور دام بوده.
خودروسازان ایرانی سال 1402، روی هم‌رفته حدود 5.5 میلیارد دلار ارز دریافت کرده‌اند و موفق شده‌اند یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودروی سواری تولید کنند. تولید هر خودرو ایرانی به طور متوسط در سال گذشته چهارهزار و 900 دلار ارز مصرف کرده است. ایران‌خودرو 1.7 میلیارد دلار ارز دریافت کرده و به‌ازای هر یک میلیون دلار ارز، 300 دستگاه خودرو تحویل داده. ارز دریافتی سایپا 800 میلیون دلار بوده و توانسته به‌ازای هر یک میلیون دلار، 450 دستگاه خودرو تولید کند.
مدیران‌خودرو بیشترین میزان ارز را در سال 1402 میان فعالان این حوزه دریافت کرده است. حتی بیشتر از بزرگترین تولیدکننده خودرو ایران! آمار گمرک عدد تقریبی 1.8 میلیارد دلار را تایید می‌کند و در ادامه به‌شکل ناامیدکننده‌ای متوجه می‌شویم با وجود اشتهای فراوان برای مصرف منابع ارزی، مدیران‌خودرو به ازای هر یک میلیون دلار، تقریبا یک‌چهارم ایرانخودرو و یک‌ششم سایپا، خودرو به بازار عرضه کرده است.
کرمان خودرو، به‌ازای هر یک میلیون دلار ارز دریافتی از دولت، 109 دستگاه ماشین تولید – مونتاژ می‌کند و بهمن با 76 دستگاه، آرین پارس موتور با 69 دستگاه، فردا موتورز با 77 دستگاه و ماموت خودرو با 58 دستگاه در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.
ایکس 55 پرو و درس‌هایی برای آینده صنعت خودرو
مونتاژ خودرو در ایران حداقل از نظر مصرف ارز برای کشور صرفه اقتصادی ندارد؛ شش شرکت فعال در این بخش و پرچم‌دارشان یعنی مدیران‌خودرو، روی‌هم‌رفته نسبت به دو شرکت خودروساز داخلی، 14 درصد بیشتر ارز دولتی گرفته‌اند، اما وقتی پای کار و بررسی عملکرد وسط بیاید متوجه می‌شویم حجم تولیدشان 37 درصد کمتر از ایرانخودرو و سایپا است.
خودروسازان داخلی هم کارنامه درخشانی ندارند؛ ایران‌خودرو و زیرمجموعه‌هایش در نیمه نخست پارسال، روی‌هم‌رفته متحمل 15 هزار و 383 میلیارد تومان زیان شده‌اند. به‌این‌ترتیب جمع کل زیان انباشته گروه ایران‌خودرو به عدد حیرت‌آور 105 هزار و 954 میلیارد تومان رسیده است. سایپا و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش هم فشار روانی 89 هزار و 527 میلیارد تومان زیان انباشته را بالای سرشان احساس می‌کنند.
چاه ضرر و زیان خودروسازان مدام عمیق‌تر می‌شود و بعید است با تداوم مدیریت ناکارآمد فعلی وضعیت بهتر شود. حجم بدهی، دولت را وسوسه می‌کند خودش را از شر پنج درصد سهام ایران‌خودرو و سهم 17 درصدی سایپا خلاص کند.
در رفتن اکسل ایکس 55 پرو، شیوه پاسخگویی برند چینی و شریک تجاری آن، در کنار اشاره به اشتهای بالای مونتاژکاران برای مصرف ارز دولتی، لزوم بازنگری در سیاست‌های کلان اقتصادی مربوط به حوزه خودرو را گوشزد می‌کند. الان می‌دانیم کیفیت و ایمنی خودرو چینی با وجود وعده‌وعید‌ها هنوز نتوانسته به سطح مطلوب برسد.
مونتاژکاران خودرو در ایران همچنان محتاج قطعات و مواد اولیه ارسالی از چین هستند. نظام تعرفه‌ای و روند قیمت‌گذاری باعث می‌شود ماشین چینی با قیمت بسیار بیشتر از سایر نقاط دنیا در دسترس ایرانی‌ها قرار بگیرد و تازه دست آخر بخش اصلی سود تولید خودرو در روش فعلی، روانه جیب چینی‌ها شود.
واگذاری ایران‌خودرو و سایپا را می‌توان از این زاویه‌دید، دوباره بررسی کرد. به‌خصوص بعد از توصیه رهبر انقلاب که بهمن پارسال در پاسخ به درخواست حمید کشاورز، مؤسس شرکت کروز طی سخنرانی‌شان از دولت خواستند: «شنیدم در بعضی شرکت‌هایی که دولت و بخش خصوصی شریک هستند، با اینکه دولت سهم زیادی ندارد، مدیریت در اختیار دولت است، به نظر من این منطق ندارد. از شیوه‌های قانونی استفاده کنند و به خود مردم و سهام‌داران در واقع اختیار بدهند منتهی نظارت بشود.»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1154872/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زمان آغاز تعطیلی شنبه ها اعلام شد

افتتاح سد مرزی «قیز قلعه سی» چه ره‌آوردی برای ایران به ارمغان دارد؟

بزرگ‌ترین واحد هیدروکراکر خاورمیانه در پالایشگاه آبادان به بهره‌برداری می‌رسد

دستگاه تولید شرمندگی/ «خدا هیچ فرزندی رو شرمندهٔ پدر و مادرش نکنه!»

بدون برجام

کیهان: تعطیلی شنبه یعنی تخریب فرهنگ کشور

کشف انبار 33 تن مواد خوراکی احتکاری و قاچاق در بازار تهران

مهدی افشارنیک آزاد شد

روند پیشرفت و توسعه آذربایجان غربی شتاب گرفته

طراحی و تولید سامانه پایش مصرف برق توسط شرکت های دانش بنیان

نماینده مجلس: اعتراض طلافروشان هیچ ربطی به مالیات ندارد

زمان واریز یارانه 300هزارتومانی اعلام شد

بیت‌کوین بعد از 3 هفته رکوردی دیگر ثبت کرد

زمان دقیق واریز حقوق بازنشستگان مشخص شد؟

لطمه به معیشت مستاجران با افزایش اجاره‌بها

عوارض شهرداری‏‏‌ها مقابل رونق مسکن

تعطیلی شنبه با کدام پیوست فرهنگی یا اقتصادی توجیه شده است؟

دستور وزیر راه برای خرید سیمان و فولاد از بورس کالا

اخذ شناسه یکتا جلوی فعالیت‌های قاچاق را می گیرد

سد قیزقلعه سی؛ طرحی برای شکوفایی اقتصادی شمال‌غرب کشور

فهرست خودروهای برقی در سامانه اعلام شد

دیدار فرمانده مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران با دو خانواده شهید کرمانشاهی

قیمت دلار تا چه عددی تغییر می‌کند؟

دستگاه تولید شرمندگی

صدور حکم نهایی شرکت مدیران خودرو تا دو روز آینده

مالیات بر عایدی سرمایه مشمول چه کسانی می شود؟

خانه های مشمول مالیات برخانه خالی مشخص شد

پرده برداری ناقص از آمار ساخت مسکن

نشست فرمانده مرکز بسیج بنیاد شهید کشور با خادمین شهدای کرمانشاه

شرکت گاز مازندران از سازمان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است

جمعیت با پرداخت پول زیاد نمی‌شود/روشن کردن آتش نفرت کارگران در داستان مالیات/ این آخرین سیلاب نیست!

معامله بزرگ تهران و واشنگتن؟

مبل‌فروش متخلف در اردبیل جریمه شد

خروج بانک‌ها از بنگاهداری سرعت می‌گیرد؟

70 نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان بوشهر برگزار شد

گزارش اقتصادی سفیر ایران در قطر به امیر عبداللهیان

سفیر ایران در قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

زهرا خوشکام به خاک سپرده شد

نمایش فیلم تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

موسیقی در اولویت نیست

هشدار فورد کاپولا درباره آینده آمریکا

کارزار نیم‌همتی کتاب

قهرمانی تکواندو در آسیا

دستمال کاغذی رکوردشکن مسی

برای اسمت بجنگ!

قول ‌شرف؛ یعنی چه؟

چرا اشکان را دوست داریم؟

بزرگ‌ترین مانع صادرات لوازم خانگی ایران

بازار لوازم خانگی در بحران

شکست تحریم با «فولاد نی‏‏‌ریز»

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی