بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی تهران:

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: قیمت نان طبق گفته مسوولان و روسای اتحادیه نانوایان از سال 1400 به بعد تغییری نکرده است. نان در سال‌های اخیر با دغدغه‌های فراوانی روبه‌رو بوده است و همواره سعی بر این شده است که فعالیت نانوایان با کمترین چالش ادامه پیدا کند. به گزارش اتاق اصناف تهران رئیس اتحادیه صنف نانوایی‌های سنگکی تهران، عوامل موثر بر قیمت نان و دغدغه‌های مربوط به نانوایی‌ها را بررسی کرده است که در ادامه این گزارش می‌‌‌خوانیم.
روز ملی نان و گندم در 31 فروردین
وی گفت: نام‌گذاری روز ملی نان و گندم امسال برای اولین بار رخ داد و بنابر تخمین‌های بنده پیش‌بینی می‌شود در این روز به تمجید از فعالیت نانوایان پرداخته خواهد شد؛ اما چون نخستین سال برگزاری این روز ملی است، سلیمانی افزود: از دیرباز تا امروز، نان حرمت بسیار زیادی بین فرهنگ ایران و ایرانی داشته است. قدیمی‌تر‌ها اگر تکه‌ای نان را روی زمین می‌یافتند، آن را برمی‌داشتند، می‌بوسیدند و کناری می‌گذاشتند. بنابراین بر همه ما واضح است که نان چه جایگاه مقدسی برای هموطنانمان دارد. بنابراین نام‌گذاری یک روز به مناسبت روز ملی نان و گندم و پرداختن به دغدغه‌های این صنف، کاری بسیار پسندیده و ضروری بوده است.
دغدغه نانوایان در یک سال اخیر
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران خاطرنشان کرد: مشکل عمده تمام نانوایان در کشور، نرخ نان است. از سال 1400 به بعد نرخ رسمی به نانوایان نداده‌اند. در سال 1400 یک نرخی بوده است و تا پایان همان سال اعتبار داشته است و طبیعتا باید از 1400 به بعد نرخ جدید نان را به صورت رسمی اعلام می‌کردند. در این شرایط که نرخ نان ثابت مانده است و از طرفی هزینه‌های تولید روز‌به‌روز افزایشی پیش می‌رود، نانوایان مجبور به گران‌فروشی یا کم‌فروشی می‌شوند و قطعا ما این اقدام را نیز تایید نمی‌کنیم. امیدواریم در سال 1403 نرخ نان به‌روز شود و به نرخی برسیم که هم نانوا راضی باشد و هم مردم تحت فشار قرار نگیرند و هم دولت نسبت به آن رضایت داشته باشد.
نانوایان قادر نیستند نان را به قیمت 1400 بفروشند
سلیمانی در ادامه گفت: اگر در سطح شهر بررسی میدانی داشته باشیم، حتما با نانوایی‌هایی برخورد خواهیم داشت که نان را به قیمت مصوب عرضه نمی‌کنند و نه اینکه نخواهند، بلکه قادر نیستند با قیمت سال 1400 نان را به فروش برسانند. اگر نانوا قرار باشد نان را با نرخ 1400 به دست مردم برساند، از کیفیت نان هم کاسته خواهد شد. امکان ندارد نانوایی بتواند با نرخ سال 1400، نان را با همان وزن و همان کیفیت پخت کند و به دست مردم برساند. نانوا مگر اینکه با کم‌فروشی فعالیت کند یا از طریق گران‌فروشی بتواند هزینه‌هایش را جبران کند.
وی تاکید کرد: نانوایی کارگاه تولیدی است و کارگاه تولیدی در صورتی می‌تواند تداوم فعالیت داشته باشد که دخل و خرج با هم بخواند و بار هزینه‌ها بسیار بالاتر از درآمد آن کارگاه تولیدی نباشد. اگر شرایط قیمت‌گذاری نان به همین منوال پیش رود، نخستین صنفی که در نانوایان قادر نخواهد بود به فعالیت ادامه دهد، نانوایی‌های سنگکی است. نانوایی‌های سنگکی کارگر بیشتری برای فعالیت نیاز دارند و از طرفی نیروی کار باید مهارت کافی داشته باشد. البته ناگفته نماند که نانوایی‎های دیگر هم با همین دغدغه‌‌‌ها روبه‌رو هستند؛ ولی نانوایی سنگکی نسبت به دیگر نان‌‌‌ها، سختی کار بیشتری دارد و در نتیجه کارگران آن دستمزد بیشتری را مطالبه می‌کنند.
چرخه معیوب تولید در کشور
رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران اظهار کرد: چرخه تولیدی که در حال حاضر با آن مواجهیم، چرخه معیوبی است؛ به این دلیل که وقتی حرف از یارانه می‌شود، سیستم به سمت فسادزا بودن پیش می‌رود. امیدواریم مراحل چرخه تولید به صورت کلی آزاد شود تا تمام این چرخه به دست بخش خصوصی مدیریت شود و در ادامه رقابت سالم نیز در چرخه تولید ایجاد شود. وقتی در چرخه تولید رقابت وجود داشته باشد، خواه‌ناخواه بر کیفیت محصولات نیز اثرگذار است؛ اما وقتی رقابتی وجود نداشته باشد، تولیدکننده انگیزه‌ای برای بهبود وضعیت تولید خود ندارد؛ چراکه خواه نا‌خواه آن یارانه را بابت تولید خود دریافت می‌کند.
سلیمانی گفت: امیدواریم چرخه تولید گندم و آرد و نان به سمت آزادسازی برود تا رقابت سالم در تولید نان ایجاد شود. برخی مسوولان با این اتفاق مخالفت می‌کنند، به این دلیل که در ظاهر با گرانی نان مخالفند‌؛ اما در صورتی که مردم خود یارانه نان را دریافت کنند و بعد نان را با کیفیت بهتری تهیه کنند، در ادامه رضایتمندی بیشتری به خودشان خواهد رسید. بنابراین بهتر است چرخه یارانه‌ای که قرار است به دست نانوا برسد، به خود مصرف‌کننده برسد تا مردم خودشان انتخاب کنند چه نانی به دستشان برسد.
--> اخبار مرتبط پینگ در «دو تله» قربانیان بزرگ پاندمی مالیات یا جریمه بخش مولد؟ ملاحظات مالیات‏‏‌ستانی در دوران رکود حفره آماری مالیات‌ستانی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150855/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

افشای مدرک تحصیلی استاد همه‌چیزدان عرصه سیاست ایران | کدام دانشگاه درس خوانده است؟ +سند

ذاکری: تنها 18 درصد دارایی ها به بخش خصوصی واقعی واگذار شده است/ سرمایه‌ها در دست اقلیتی متمرکز شده که امروز امکان کنترل آنها نیست / هشدار نسبت به تهی سازی ظرفیت دولت با خصوصی سازی رانتی

سخنگوی دولت: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

تقدیر معاون فرهنگی سازمان برنامه و بودجه از بیمه دی

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی

فریدون عباسی: مشکل کشور فعلا سهمیه بندی بنزین نیست

دستاورد سفر بذرپاش به امارات چه بود؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی