بازار آریا

آخرين مطالب

توصیه صندوق بین‌المللی پول به سیاستگذاران چیست؟

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه اقتصاد ايران

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقصاد-گروه اقتصاد بین‏ الملل : تازه‌ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول درباره چشم‌انداز اقتصادی خاورمیانه و آسیای مرکزی حاکی از آن است که تاب‌آوری اقتصاد جهانی و کاهش فشارهای تورمی در جهان، اقتصاد کشورهای این منطقه را نیز تحت تاثیر مثبت قرار داده است. براساس گزارش این نهاد معتبر بین‌المللی، برآورد می‌شود که رشد اقتصادی در خاورمیانه و آسیای مرکزی از 2درصد در سال2023 به 2.8درصد در سال جاری بهبود پیدا کند. این روند مثبت در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت و رشد اقتصادی این منطقه در سال2025، 4.2درصد پیش‌بینی می‌شود.
در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منطقه منا)، هیچ وقفه‌ای در مناقشات و چالش‌ها مشاهده نمی‌شود. جنگ میان حماس و اسرائیل، رنج سهمگینی را به مردم غزه تحمیل کرده است. علاوه بر این، اختلال در حمل‌‌ونقل کشتی‌ها در دریای سرخ و کاهش تولید نفت، آسیب‌پذیری‌ کشورهای این منطقه نسبت به سطوح بالای بدهی و هزینه سنگین استقراض را تشدید کرده است. در نتیجه، برآورد می‌شود که نرخ رشد اقتصادی در منطقه منا محدود بماند و با بهبودی ملایم از 1.9درصد در سال2023 به 2.7درصد در سال جاری برسد. همچنین با فروکش کردن تدریجی تبعات این چالش‌ها، انتظار می‌رود که این منطقه در سال2025 شاهد رشد اقتصادی 4.2درصدی باشد.
درمیان اعضای شورای همکاری خلیج فارس که برنامه‌های متنوع‌سازی اقتصاد را دنبال می‌کنند، افزایش فعالیت‌ اقتصادی در بخش‌های غیر هیدروکربنی، مهم‌ترین موتور محرک رشد خواهد بود. درهمین حال، اقتصادهای نوظهور و کشورهای با درآمد متوسط در منطقه منا، به‌دلیل افزایش هزینه پرداخت بهره با فشارهای فزآینده بودجه‌ای مواجه خواهند بود که این امر تلاش آنها برای تعادل بخشی به بودجه را تضعیف می‌کند. بحران غزه با توجه به نامعلوم بودن مدت و پیامدهای تخاصمات، عدم‌قطعیت‌ها را افزایش داده است. علاوه بر این، مناقشات در برخی از کشورهای کم‌درآمد که با شرایط شکننده مواجه هستند، بر فعالیت‌های اقتصادی تاثیر منفی گذاشته است؛ البته پیش‌بینی می‌شود با تعدیل تدریجی عوامل تضعیف‌کننده رشد اقتصادی، وضعیت در معدودی از این کشورها در سال2025 بهبود یابد.
جنبه مثبت
در تحولی مثبت، به نظر می‌رسد با بازگشت سطوح تورم به میانگین تاریخی در بسیاری از کشورهای منطقه منا، چرخه انقباضی سیاست پولی در اغلب این کشورها پایان یافته باشد. نرخ تورم در یک‌سوم اقتصادهای این منطقه حتی به زیر میانگین تاریخی تنزل پیدا کرده است. منطقه قفقاز و آسیای مرکزی نیز در برابر بحران اوکراین تاب‌آوری قابل‌توجهی از خود نشان داده است. با وجود برخی تعدیل‌ها، برآورد می‌شود که به‌دلیل تسهیل سیاست‌های کلان، تقاضای داخلی قوی و افزایش تولید نفت، رشد اقتصادی نسبتا قدرتمند 3.9درصدی در سال2024 در این منطقه ثبت شود. انتظار می‌رود که با تداوم شرایط مثبت، این منطقه در سال2025 رشد اقتصادی 4.8درصدی را تجربه کند. در میان‌مدت انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در کشورهای واردکننده نفت به‌دلیل تقاضای داخلی قوی، نسبتا پایدار بماند؛ درحالی‌که ایستایی سطح تولید فرآورده‌های هیدروکربنی در کشورهای صادرکننده نفت، به مانعی در مقابل تقویت رشد اقتصادی تبدیل خواهد شد.
در اکثر اقتصادهای منطقه قفقاز و آسیای میانه، نرخ تورم پایین‌تر یا در سطح نرخ هدف قرار گرفته است و اغلب بانک‌های مرکزی، سیاست پولی خود را تسهیل کرده‌اند. در کل می‌توان گفت چشم‌انداز اقتصاد منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی متاثر از نااطمینانی‌های فراتر از معمول خواهد بود و مخاطرات فراوانی رشد اقتصادی را تهدید می‌کنند. جنگ میان حماس و اسرائیل یک ریسک کلیدی برای اقتصاد منطقه منا باقی خواهد ماند. این ریسک می‌تواند ناشی از تشدید تنش‌ها یا طولانی‌شدن مناقشات باشد. تداوم منازعات نه تنها منجر به تحمیل پیوسته هزینه‌های انسانی و اجتماعی می‌شود، بلکه می‌تواند به‌صورت مزمن و گسترده تولید را مختل کرده و پیامدهای بالقوه‌ای برای سایر کشورها نیز داشته باشد.
از این گذشته، تغییر در الگوهای تجارت در نتیجه این مناقشات می‌تواند اثرات جانبی برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه و درآمد دولت‌ها داشته باشد. از طرف دیگر، تبعات مخاطرات بین‌المللی، از جمله ازهم‌‌گسیختگی‌های ژئوپلیتیک می‌تواند به کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی سرایت کند. البته از نگاه خوش‌بینانه، رشد بیش از انتظار اقتصاد جهانی می‌تواند تجارت منطقه‌ای را تقویت کند و همچنین آغاز سریع‌تر از انتظار کاهش نرخ‌ بهره در اقتصادهای پیشرفته می‌تواند باعث کاهش فشارهای بودجه‌ای و بهبود دینامیک بازار بدهی شود.
توصیه‌های سیاستی
در این شرایط، سیاستگذاران با وظیفه دشوار صیانت از ثبات اقتصاد کلان و حفظ پایداری بدهی‌ها مواجه هستند تا بتوانند چالش‌های ژئوپلیتیک را مدیریت و چشم‌انداز رشد میان‌مدت اقتصادی را روشن‌تر کنند. در عین حال، سیاستگذار پولی باید هوشیار بماند و نسبت به تسهیل بیش از حد و زودهنگام سیاست پولی محتاط باشد. با توجه به بالا بودن سطح بدهی‌های بخش عمومی، سیاست بودجه‌ای باید به گونه‌ای طراحی شود تا به کاهش چشمگیر این بدهی‌ها کمک کند و درحالی‌که سطح نااطمینانی‌ها بسیار بالاست، اجرای اصلاحات برای تقویت شاخص‌های بنیادین و نهادها ضروری به نظر می‌رسد. علاوه براین، می‌توان با کاهش موانع دیرپای تجاری، متنوع‌‌سازی محصولات و بازارها و همچنین ارتقای زیرساخت‌ها، از فرصت‌های بالقوه ناشی از برقراری کریدورهای تجاری ‌بهره برد.
--> اخبار مرتبط پیش‌بینی رکود توسط سازمان تجارت جهانی کاهش رشد اقتصادی در پی شیوع «اومیکرون» وحشت بدهکاران جنگ تجاری رشد اقتصادی جهان را کند می‌کند اقتصاد جهان در نقطه حساس

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150811/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساخت شهرک سیر برای تقویت زنجیره‌ ارزش پیگیری شود

کشور نیازمند آرایش مدیریتی متناسب با شرایط اقتصادی است

اجاره آنلاین ویلا، راهی آسان برای سفر

مجلس دوازدهم در پیگیری مسائل اقتصادی یک‌صدا خواهد بود

همتی: این دولت 600 هزار میلیارد تومان پول چاپ کرده است/ ویدئو

قیمت انواع شکر بسته بندی موجود در بازار

رشد وحشتناک نقدینگی طی 22 سال

مقام مسئول: کانال های تلگرامی دنبال سود جویی و بهم ریختن بازار ارز بودند

نرخ بهره بین بانکی اندکی کاهش یافت

چند درصد چک‌ها در اسفند 1402 برگشت خورد؟

بیمه دی یکی از فرصت های خوب سرمایه گذاری در سال 1403

معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی: ارزش آفرینی برای مشتریان، جریان پایدار رشد صنعت بیمه است

رشد اقتصادی اردبیل بالاتر از میانگین کشوری است

بذرپاش: فصل نوینی از تعاملات اقتصادی ایران و امارات رقم می‌خورد

شرایط دومین حراج سکه در سال 1403 اعلام شد

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟

9 میلیون خانه خالی در ژاپن!

تصویری تأمل برانگیز از انبوه پول ملی در دستان گردشگر روس

3 استان پر مصرف برق خانگی کشور/ اینفوگرافی

والدین شهدا تجلی صبر و استقامت و الگوی ایثار و از خودگذشتگی هستند

سوزوکی هایابوسا؛ شاهین ژاپنی 25 ساله شد/ اینفوگرافی

نهادینه‌سازی ایثار اجتماعی راه حل رفع موانع مختلف است

برخوردِ با ترک فعل روسای شهرستان‌ها درخصوص خدمات دهیِ سلامت به والدین شهدا

الزام کسب و کارها برای دریافت شناسه یکتا

بازگرداندن زن کلاهبردار کلان اقتصادی به کشور

فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان

نوآوری و خلاقیت لازمه عبور از بحران‌های اقتصادی

رشد 150 درصدی تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر

ایران و روسیه در جستجوی روش‌های جدید برای تسویه حساب‌های تجاری

آخرین وضعیت افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی؛ مطالبه بازنشستگان اجرایی شد؟

توقیف شمش‌های قاچاق در ساری

ثبت همزمان صورتحساب طلافروشان در 2 سامانه‌ لغو شد؟

فقر در 7 نما

بهادری جهرمی: مشکلی در تامین منابع ارزی نداریم

کارشناس صنعت خودرو: مردم پول ندارند سمند 20 سال پیش را عوض کنند؛ می خواهند خودروی برقی یک میلیارد و 300 میلیونی وارد کنند؟

سطح تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار می‌رسد

رشد اقتصادی شهرها در گرو پتانسیل کارآفرینی

تمامی دستگاه‌های اجرایی موظف هستند 20درصد از بودجه فرهنگی خود را به حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند

دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری

گزارش تکان دهنده از دروغ های کارفرماها و پرونده سازی و محکومیت ناحق برای کارگران

قیمت روز محصولات ایران خودرو و محصولات سایپا ؛ کف قیمت خودرو در بازار

تعیین تکلیف طرح ساماندهی به مجلس دوازدهم موکول شد؟

دستاورد سفر بذرپاش به امارات متحده عربی چه بود؟

وزیر راه و شهرسازی با نایب‌رئیس دولت امارات دیدار کرد

جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن؛ کنترل بازار با مالیات

الزام نقره داغ کردن مالیاتی احتکارکنندگان مسکن

چرا بیت کوین کاهشی شد؟

افزایش تجارت ایران و امارات به 30 میلیارد دلار+ فیلم

سامانه مودیان مالیاتی چگونه از ورود کالای قاچاق جلوگیری می‌کند؟

ورود اژه‌ای به موضوع واردات کالای ممنوعه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی