بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» چشم‏‏‌انداز سفر در 1403 را از زاویه دیگری بررسی می‏‏‌کند

تبعات چالش اتوبوسی در بازار گردشگری اقتصاد ايران

تبعات چالش اتوبوسی در بازار  گردشگری
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان : اتوبوس‌‌‌هایی که یکی پس از دیگر از رده خارج می‌‌‌شوند و نه تنها صنعت گردشگری بلکه صنعت حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای را با چالش جدی مواجه کرده و این روند همچنان ادامه دارد، زیرا تحریم، عدم‌سرمایه‌گذاری در تقویت زیرساخت‌‌‌های ناوگان حمل‌ونقل عمومی باعث فرسودگی این بخش شده و قیمت‌‌‌گذاری دستوری در کنار تحریم بر کاهش سرمایه‌گذاری تاثیر مستقیمی داشته است و اتوبوس‌‌‌ها را به سمت سرویس‌‌‌های دربستی، حمل بار و رونق بازار سیاه هدایت کرده است.
در نظرسنجی که از سوی «دنیای‌اقتصاد» در اوایل سال صورت گرفت، حدود 74‌درصد از شرکت‌کنندگان از وسیله نقلیه شخصی در سفرها استفاده کردند و سهم قطار و اتوبوس کمتر از 10درصد بود که این را باید در فرسوده بودن حمل‌ونقل ریلی و جاده‌‌‌ای و کمیاب بودن بلیت دانست که سهم این بخش را در توریسم ایران کاهش داده است.
بررسی‌‌‌ سفرهای نوروزی نشان می‌‌‌دهد که بیشترین میزان سفرها به خودروهای شخصی اختصاص داشته و در مقابل، سهم حمل‌ونقل عمومی به‌‌‌ویژه حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای به حداقل رسیده و در مقایسه با سال‌‌‌های گذشته کاهش چشمگیری داشته است. در واقع سفر با خودرو توانست جایگزین بخش عمده حمل‌‌‌ونقل عمومی شود. این در حالی است که در سال‌‌‌های گذشته بخش حمل‌‌‌ونقل عمومی سهم قابل‌‌‌توجهی از حمل‌‌‌ونقل سفرهای نوروزی را به خود اختصاص می‌‌‌‌‌‌‌‌‌داد. اما طی 3سال گذشته میزان استفاده از خودروی شخصی در مقایسه با سال‌‌‌های گذشته از وسایل حمل‌‌‌ونقل عمومی پیشی گرفت که عمده دلیل آن را می‌توان در گران شدن بیش از حد هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ناوگان حمل‌‌‌ونقل عمومی کشور، همچنین کمبود ناوگان و قدیمی بودن آنها که با استانداردهای ملی و بین‌المللی بسیار فاصله دارد و همچنین قیمت‌‌‌گذاری دستوری دانست.
در حالی سهم اتوبوس‌‌‌ها در سفرهای جاده‌‌‌ای رو به کاهش است که نیاز به سفر با این نوع حمل‌ونقل عمومی بیش از گذشته احساس می‌شود. زیرا باتوجه به هزینه بسیار بالای پروازها و همچنین کمبود بلیت و هواپیماها عملا گزینه‌‌‌های انتخابی افراد کم‌‌‌درآمد زیاد نیست و باتوجه به اینکه قطارها امکان سفر به همه شهرها و مناطق را ندارد، اتوبوس که ارزان‌‌‌ترین گزینه حمل‌ونقل عمومی است و پوشش تمامی مناطق را دارد، بهترین گزینه ممکن برای سفرهاست.
علاوه بر این، پدیده‌‌‌ای که در کشور حداقل طی 5 ساله گذشته به سرعت گسترش یافته، افزایش خانوارهای تک نفره است. بسیاری از فرزندان برای تحصیل به شهر دیگری می‌‌‌روند و در همان شهر یا شهری دیگر مشغول به کار می‌‌‌شوند یا بسیاری از جوانان در شهرهای کوچک امکان یافتن شغلی ندارند و در سودای یافتن شغل، مجبور به مهاجرت به شهرهای بزرگ می‌‌‌شوند و باتوجه به ناهمسانی درآمدها با تورم و پایین آمدن سطح معیشت، جوانان کمتر ازدواج می‌کنند و خانوارهای تک نفره و زندگی مجردی به شدت رواج یافته است. عمده افراد مجرد و خانوارهای تک نفره هم وسیله نقلیه شخصی ندارند، برای سفرها یا بازگشت به خانه پدری خود در تعطیلات، وسیله نقلیه اتوبوس را ترجیح می‌‌‌دهند. اما حداقل 3سالی هست که بلیت اتوبوس به‌‌‌ویژه در دوران تعطیلات با کمبودی جدی مواجه شده است.
«دنیای اقتصاد» تبعات چالش اتوبوسی در بازار گردشگری را در چهار محور اصلی مورد بررسی قرار داده است که این کمبود اتوبوس و بلیت می‌تواند نه تنها گردشگری و سفر در سال‌جاری بلکه آینده این صنعت را تحت‌تاثیر قرار دهد. تحریم‌‌‌های حداکثری که از سال 98 به بعد به نهایت خود رسید، واردات اتوبوس‌‌‌های برند را تا حدودی غیرممکن کرد و دیگر اتوبوس جدیدی نتوانست وارد شود. باتوجه به اینکه اتوبوس‌‌‌ پس از گذشت 5 سال به‌‌‌دلیل کاربرد بیش از حد به مرحله فرسودگی می‌‌‌رسد، باید گفت که از بین 14هزار اتوبوس بین شهری موجود در حال حاضر، 10هزار اتوبوس فرسوده در کشور داریم که باید تعویض شوند. برخی از اتوبوس‌‌‌ها نیز به دلیل فرسودگی بیش از حد از دور خارج شده‌‌‌اند. در واقع، تحریم‌‌‌های حداکثری صنعت اتوبوسرانی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرد و تعداد قابل‌توجهی از اتوبوس‌های قدیمی را زمینگیر کرد و این امر منجر به کمتر شدن عرضه بلیت در مقایسه با تقاضا شد و این تنها محدود به ایام پیک سفر یا به منظور بازار واسطه‌‌‌گری نیست. همین کمبود باعث برهم خوردن توازن بین عرضه و تقاضا شده است و باید 10هزار اتوبوس در بازه زمانی 5 ساله نوسازی شوند. این صنعت، نیاز به نوسازی دارد، اما انگیزه‌ای برای آن وجود ندارد، زیرا نوسازی حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای به دلیل تحریم و ممنوعیت واردات و عدم‌تمایل شرکت‌های بزرگ برای کار با ایران عملا غیرممکن است.
چالش دومی که صنعت اتوبوس‌‌‌های بین‌‌‌شهری با آن مواجه است، افزایش روزافزون تورم، ناپایداری اقتصادی، بالا رفتن بیش از حد هزینه‌‌‌های اتوبوس و عدم‌تمکن مالی برای خرید اتوبوس‌‌‌های جدید است. اگرچه تحریم‌‌‌ها مانع از خرید اتوبوس‌‌‌های جدید شده‌‌‌اند، اما حتی امکان تعویض قطعات هم وجود ندارد، زیرا قطعات اتوبوس‌‌‌ها هم اغلب وارداتی است. اما علاوه بر تحریم گرانی بیش از حد اتوبوس‌‌‌های جدید و قطعات آن هم امکان خرید را کاهش داده است. درآمد صاحبان اتوبوس خصوصی، باتوجه به هزینه نگهداری آن به واسطه تورم به صرفه نیست و این باعث شده تا کیفیت و کمیت در حاشیه قرار بگیرد. به دلیل گرانی بیش از حد قطعات اصلی و فابریک و برند به منظور کاهش هزینه‌‌‌ها به دنبال قطعات چینی و سطح پایین می‌‌‌روند. این موضوع باعث می‌شود تا ایمنی وسایل حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای با چالشی جدی مواجه شود. این فرسودگی و عدم‌توان مالی صاحبان اتوبوس در تعمیر و تعویض اتوبوس‌‌‌ها باعث شده تا لغو سفرها به دلیل مشکلات فنی اتوبوس‌‌‌های فرسوده به صورت چشمگیری افزایش یابد و فروش بلیت‌‌‌ها روزانه شود.
قیمت‌‌‌گذاری دستوری یکی دیگر از چالش‌‌‌های پیش روی صنعت حمل‌ونقل عمومی است. قیمت‌گذاری دستوری نوعی بی‌ثباتی در این صنعت را ایجاد کرده است، علاوه بر ورود واسطه‌‌‌گران منجر به انحصارطلبی و دردست گرفتن قدرت توسط عده‌ای محدود در این عرصه شده است. نتیجه این مداخلات نیز خود را به شکل بالا رفتن نجومی قیمت بلیت‌‌‌ها نشان می‌دهد.
از نگاه صاحبان اتوبوس‌‌‌ها، قیمت‌های دستوری بسیار پایین‌‌‌تر از قیمت تمام شده هزینه‌های روزانه اتوبوس‌‌‌هاست و این امر منجر به رواج بازار سیاه و کمبود بلیت شده است و این ناهمسانی درآمدها با هزینه‌ها به عدم‌ سرمایه‌گذاری دامن زده است. این امر باعث شده است تا سرمایه‌گذاران انگیزه و تمایلی برای پذیرفتن ریسک سرمایه‌گذاری باتوجه به تحریم‌‌‌ها نداشته باشند و شرکت‌های داخلی به حرکت درنیایند. با قیمت‌گذاری دستوری‌، بخش خصوصی تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارد چون نمی‌تواند به سود موردنظر برسد؛ زیرا تورم هر نوع تصمیم اقتصادی را ناپایدار می‌‌‌کند. این قیمت‌‌‌گذاری دستوری باعث شده تا صاحبان اتوبوس‌ها از حمل مسافر به حمل بار تغییر کاربری دهند، زیرا عدم‌ثبات درآمدها و هزینه‌‌‌ها آن را به سمت دیگر راه‌‌‌های کسب درآمد و تغییر کاربری هدایت کرده است و مسافران دیگر برایشان عایدی کافی و مطلوب را ندارد.
شاید یکی از دلایلی که سفرها بیشتر به سمت جاده‌‌‌ای و شخصی پیش رفت به‌ویژه از دوران پساکرونا نبود بلیت حمل‌ونقل عمومی در زمان اوج سفرها بود که علاوه بر کمبود یا نبود بلیت در زمان معین قیمت‌های نجومی وسایل حمل‌ونقل عمومی افراد را به سمت سفرهای جاده‌‌‌ای و خودروی شخصی هدایت کرد و علاوه بر این بلیت‌‌‌های تک نفره به سمت چارتری با تورهای گارانتی شده پیش رفت که امکان خرید بلیت برای وسایل حمل‌ونقل عمومی را برای بسیاری از افراد کاهش داد. کمبود بلیت هواپیما و قطار، تقاضا را به سمت ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای سوق داد و چالش‌‌‌هایی را به وجود آورد. به‌دلیل نبود زیرساخت‌‌‌های لازم و کافی در طول مسیرها و فرسودگی این ناوگان، مالکان اتوبوس‌‌‌ها برای تامین مخارج و هزینه‌‌‌ها و افزایش درآمد در سفرهای بین شهری سراغ سرویس‌‌‌های دربستی می‌‌‌روند.
به همان اندازه که اتوبوسی برای مسافران بین شهری وجود ندارد در مقابل، شرکت‌های مسافرتی و تورها اتوبوس‌‌‌هایی را در اختیار دارند که صاحبان اتوبوس‌‌‌ها ترجیح می‌‌‌دهند به‌‌‌جای سفر هر روزه در یک مسیر خاص با درآمد اندک، با آژانس‌‌‌های مسافرتی قرارداد ببندند چرا که از هر فرد مبلغی چند برابر بیشتر از سفرهای جاده‌‌‌ای کسب خواهند کرد. همچنین، خرید ارزان‌تر بلیت اتوبوس نسبت به بلیت هوایی برای سفرهای خارجی به کشورهای همسایه باعث شد بسیاری از صاحبان اتوبوس مقاصد خارجی را انتخاب کنند و تورهای خارجی رونق چشمگیری پیدا کنند. با افزایش دلار و بالا رفتن تورم، قیمت سفرهای هوایی نیز گران‌تر شد و این امر باعث شد، تورهای خارجی زمینی رواج یابد؛ زیرا هزینه مسافران را گاهی تا 30 میلیون تومان کاهش می‌‌‌دهد.
با توجه به چالش‌هایی که صنعت اتوبوسرانی بین شهری کشور با آن مواجه است، این کمبود بلیت و اتوبوس و افزایش اتوبوس‌‌‌های از رده خارج شده، دیگر پاسخگوی نیازهای قشری که حالا بیش از هر زمانی در افزایش است و سهم قابل‌توجهی از سفرها چه انفرادی چه گروهی را تشکیل می‌‌‌دهد، نیست و نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای گردشگری از منظر حمل‌ونقل جاده‌‌‌ای درنظر گرفت، چرا که، نیاز خانوارهای تک نفره، جمعیتی که بیشترین سهم از مسافران اتوبوس‌‌‌ها را به خود اختصاص می‌‌‌دهند، تامین نمی‌‌‌کند و چالش‌‌‌های پیش روی این صنعت همچنان گسترده‌‌‌تر شده و بر بحران نبود بلیت و اتوبوس دامن می‌‌‌زند.
--> اخبار مرتبط اتاق قزوین، متولی برندینگ گردشگری این استان می‌شود حمل 11 میلیون تن بار در سال 1400 تغییر ریتم سفرهای تابستانی روی نت اقتصاد فرمول مقابله با افت سرمایه‌گذاری درگردشگری ردپای دولت در ضعف سرمایه‌گذاری گردشگری

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150521/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت

عرضه خودرو‌های وارداتی از یکشنبه هفته آینده

حال مستاجران بهتر می‌شود؟

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده ها»؟

تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات

اخطار به صاحبان خانه‌های خالی برای پرداخت مالیات

فروش 3 تن طلا در 22 حراج

تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

ظرفیت 50 میلیارد دلاری تجارت ایران و چین

آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه 16 میدان گازی/ بخش دوم

جمعیت شاغل ایران به دوره قبل از کرونا رسید

نوسان سبز و قرمز در بازار طلا و سکه؛ نرخ دلار افزایشی شد

میز خدمت بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی برگزار شد

آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه 16 میدان گازی/ بخش نخست

فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند

توضیح وزیر صمت در مورد ارز تخصصی به مونتاژکاران خودرو

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

‏جزییات پرداخت ارز حجاج؛ ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد

زمان آغاز عرضه خودروهای وارداتی و برقی اعلام شد

تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت، امکانی جدید برای گوشی‌های ساخت ایران

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی

اکسپو 2024، «نمایش امنیت» ایران

تفاوت بازار «وام مسکن» در ایران و آمریکا؛ چرا نسخه آمریکایی مفید است؟

اعتراض طلافروش ها به مقررات مالیاتی دولت؛ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است

مزایای واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس

حکم جدید بابک زنجانی اعلام شد

پیشنهاد مجلس به دولت در مورد سهمیه بندی بنزین

کشف دو محموله میلیاردی قاچاق در این استان

پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!

مدیرعامل شرکت نفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در دولت رئیسی افزایش یافت

وزیر نفت: هر چه تولید سوخت می‌کنیم باز هم از مصرف عقبیم

وحدت رمز پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس بود

فروش کدام املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود؟/ اینفوگرافیک

زمان‌بندی جدید عرضه در بورس کالا اعلام شد

ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد

بازگشت 1200 کارگر استان بوشهر به اشتغال

اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود

جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت دستگاه‌ها امکان‌پذیر است

چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی پایین است؟

برنامه وزارت نفت برای تبدیل متانول به بنزین

سیگنال منفی دولت به بورس

«دماوند انرژی» چراغ تولید 3 طرح پتروشیمی را روشن کرد

اکسپو سکوی پرتاب توسعه خراسان جنوبی

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان شرقی

چرایی بدل شدن اردن به بخشی از سپردفاعی در خدمت صهیونیست‌ها

احساس امنیت، پایداری واحدهای اقتصادی را به‌دنبال دارد

بازگشت 497 واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید

هنرمندان صنایع دستی در اکسپو 2024/ حضور فارس با بسته‌های گردشگری

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی