بازار آریا

آخرين مطالب

ابعاد فنی و اقتصادی حادثه دریایی 26 مارس

راز سقوط یک پل اقتصاد ايران

راز سقوط یک پل
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : در 26 مارس2024، ساعت 1:28 بامداد به وقت محلی، «پل فرانسیس اسکات کی» در منطقه شهری بالتیمور، مریلند، پس از برخورد کشتی کانتینری «دالی» سقوط کرد. پخش گسترده ویدئو لحظه برخورد کشتی به پل بالتیمور آن را به یکی از رویدادهای پر حاشیه 2024 بدل کرد و در «دنیای اقتصاد» بر آن شدیم تا گزارش تفضیلی از این حادثه و حواشی مربوط به آن تهیه کنیم.
در پس سقوط پل، عمده حمل و نقل به و از بندر بالتیمور مسدود شد. وس مور فرماندار مریلند این رویداد را یک «بحران جهانی» خواند که بیش از 8 هزار شغل را تحت تاثیر قرار داده است. تاثیر اقتصادی بسته شدن این آبراه 15 میلیون دلار در روز برآورد شده است. پل فرانسیس اسکات کی، پل قوس فولادی پیوسته از طریق خرپا بود که روی رودخانه پاتاپسکو جنوبی قرار داشت.
تعداد کشته‌ها
پس از فروریختن پل در سال 2024، یکی از مقامات سابق آژانس در گفت‌وگویی ناشناس با واشنگتن‌پست گفت که اداره حمل و نقل مریلند (MDTA) تاکنون احتمال برخورد با یک کشتی بزرگ‌تر را در نظر نگرفته بود و مطالعه‌ای در این زمینه صورت نداده است. این در حالی است مقامات شهری بالتیمور دهه‌ها را صرف مطالعه چگونگی حمله تروریستی، مشابه 11سپتامبر به پل کرده است.
مقررات فدرال برای محافظت از پل‌ها در برابر برخورد کشتی‌ها در 1991 پس از فروریختن پل سان‌شاین اسکای‌وی 1980 به‌روزرسانی شد؛ اما همان‌طور که در گزارش وال‌استریت ژورنال اشاره شده است پل‌های موجود از این قاعده مستثنی بودند و به این ترتیب پایه‌های پل فرانسیس اسکات کی فاقد سطوح سیستم گلگیر یا موانع جزیره‌ای مورد نیاز طبق استانداردهای جدیدتر برای پل‌ها بود. با این حال، واشنگتن‌پست در گزارش خود از این حادثه می‌نویسد کارشناسان در این زمینه هنوز به توافق نرسیده‌اند که با توجه به اندازه دالی آیا کار گذاشتن سیستم‌های حفاظتی بر پل بالتیمور بتواند از وقوع این فاجعه جلوگیری کند. سیستم‌های حفاظتی پل از آسیب برخورد کشتی به پل با منحرف کردن کشتی از برخورد مستقیم با پایه‌های پل یا حفظ و جذب ضربه جلوگیری می‌کنند.
شب واقعه
در گزارش بی‌بی‌سی ذکر شده است کشتی دالی بندر بالتیمور را در ساعت 12:44 بامداد به وقت محلی ترک می‌کند؛ در ساعت 1:24 بامداد کشتی دچار خاموشی کامل شده و از کانال حمل و نقل خارج می‌شود. گفته می‌شود هر چند ژنراتور پشتیبان بالافاصله به کار می‌افتد اما نمی‌توانسته نیروی لازم برای سیستم پیشرانه را تامین کند.
در ساعت 1:27 بامداد، یک تماس اضطراری از کشتی دالی گرفته شد و به وزارت حمل و نقل مریلند اطلاع داد که خدمه نیروی محرکه و کنترل کشتی را از دست داده‌اند و احتمال برخورد با پل وجود دارد. یکی از ملوانان درخواست کرد که تردد از روی پل فورا متوقف شود. به گزارش مجله وایر از شب واقعه در این بین چراغ‌های کشتی خاموش شد و چند لحظه بعد دوباره روشن شد. سپس دوباره خاموش شد و درست قبل از برخورد برگشت. سازمان دریانوردی و بندر سنگاپور (MPA) گزارش داده است که کشتی قبل از برخورد به پل، به عنوان بخشی از اقدامات اضطراری، لنگر انداخته بود.
در عرض چند ثانیه پس از برخورد، پل در چند نقطه از هم جدا شد آبراه آبی و مسیرهای جاده مسدود شد. دهانه اصلی پل بر روی کمان کشتی افتاد و در آنجا جای گرفت. لحظه اصابت پل و ریزش آن در ویدئوهای پخش شده قابل مشاهده بود.
در زمان فروریختن پل، چندین خودرو روی پل قرار داشتند، گاردین در گزارش خود نوشته است اگرچه در ابتدا گمان نمی‌رفت کسی داخل آنها باشد. با این حال کارگرانی که در حال تعمیر چاله‌های پل بودند، در زمان ریزش پل در خودروهای خود در حال استراحت بودند.
به گزارش نیویورک تایمز در مارس 2024، خدمه کشتی «دالی» که توسط 20 تبعه هندی و یک سریلانکایی همراهی می‌شد از پاناما راهی نیویورک بود، در 19 مارس به قرار خود رسید و کشتی در 22 مارس ویرجینیا را ترک کرد و روز بعد به بالتیمور رسید، جایی که تحت تعمیر و نگهداری موتور قرار گرفت.
همان‌طور که در گزارش فرانس 24 آمده است پل کلیدی بالتیمور در مسیر یکی از شلوغ‌ترین مسیرهای کشتیرانی آمریکا که بندر بالتیمور را به خلیج چساپیک و اقیانوس اطلس متصل می‌کند، قرار داشت. به نقل از آسوشیتدپرس در 2023، به واسطه این بندر بیش از 444 هزار مسافر و 52.3 میلیون تن محموله خارجی به ارزش 80 میلیارد دلار جابه‌جا شده است. بالتیمور، دومین بندر بزرگ آمریکا که از آن برای انتقال زغال سنگ استفاده می‌شود و به مدت 13 سال متوالی با جابه‌جایی بیش از 847 هزار وسیله نقلیه در 2023، بندر پیشرویی برای جابه‌جایی خودروها است.
ریزش پل چه پیامدهایی می‌تواند داشته باشد؟
بدیهی است که فروپاشی پل با کابوس لجستیکی همراه باشد و ترافیک کشتی‌ها را در بندر بالتیمور متوقف کند و ترافیک بار و مسافر را با مشکل مواجه می‌کند.
رئیس جمهور آمریکا،‌ بایدن، در بازدید از بالتیمور گفت که انتظار دارد دولت فدرال تمام هزینه بازسازی را تقبل کند. دولت او در حال حاضر 60 میلیون دلار کمک اضطراری فدرال برای پرداخت آوار برداری و سایر هزینه‌های اولیه را تصویب کرده است. به گفته افسر ارشد گارد ساحلی ایالات متحده، مهندسین ارتش ایالات متحده و یک شرکت نجات تجاری در حال برنامه‌ریزی عملیات نجات، موقعیت بندر را بررسی کرده‌اند.
دریاسالار ارشد گارد ساحلی نیز اعلام کرده است که اولین هدف بازگشایی کانال کشتیرانی و حذف کشتی از این آبراه است. وزارت حمل و نقل مریلند و گارد ساحلی ایالات متحده طی دو روز خسارت وارده را بررسی کرده‌اند. سرپرست تحقیقات حمل و نقل جهانی گفت که سقوط پل بالتیمور احتمالا تاثیر زیادی بر تجارت جهانی نخواهد داشت؛ زیرا بالتیمور بندر اصلی مورد نظر کشتی‌های کانتینری نیست و در مورد کالاهایی مانند تجهیزات کشاورزی و خودرو اهمیت بیشتری دارد. این در حالی است که رئیس اتحادیه، در مورد احتمال از دست رفتن شغل 2400 نفر صحبت می‌کند که ممکن است تا زمانی که ترافیک حمل و نقل از سر گرفته شود ادامه داشته باشد.
سابقه تاریخی ریزش پل‌ها به چه شکل است؟
طبق گزارش سال 2018 انجمن جهانی زیرساخت‌های حمل‌ونقل آبی، از سال 1960 تا 2015، جهان شاهد فروریختن 35 پل بزرگ در سراسر جهان به دلیل برخورد کشتی و بارج بوده است که در مجموع این حوادث 342 نفر کشته شدند و هجده مورد از این موارد متعلق به ایالات متحده بوده است.از جمله دهشتناک‌ترین اتفاقات می‌توان به فرو ریختن پل Sunshine Skyway اشاره کرد. در 9 مه 1980 کشتی باری 609 فوتی سامیت ونچر در حال عبور از کانال باریک و پر پیچ و خم خلیج تامپا فلوریدا بود که یک غوغای ناگهانی و کور، رادار کشتی را از کار انداخت. کشتی تکیه‌گاه پل سان‌شاین اسکای‌وی را قطع کرد و در ساعات شلوغی صبح، بخش 1400 فوتی از جاده بتنی را خراب کرد. هفت وسیله نقلیه از جمله یک اتوبوس با 26 سرنشین از ارتفاع 150 فوتی در آب سقوط کردند. در این حادثه تاریخی که منجر به تغییرات اساسی در استانداردهای پل‌سازی شد، سی و پنج نفر جان باختند.
22 سپتامبر 1993 قایق‌های یدک‌کش در مه غلیظ به پل راه آهن بیگ بایو کانوت در نزدیکی آلاباما برخورد کردند و به پل آسیب جدی وارد شد. دقایقی بعد یک قطار آمتراک با 220 سرنشین به آوار پل رسید و از ریل خارج شد و 47 نفر کشته و 103 نفر مجروح شدند.
در سال 2001، یک یدک‌کش و بارج به مسیر کوئین ایزابلا در پورت ایزابل، تگزاس برخورد کرد و باعث شد که بخشی از پل به عمق 80 فوت (24 متر) به خلیج پایین سقوط کند، در این حادثه نیز هشت نفر کشته شدند.
از جمله حادثه‌ای در سال 2002 که در آن یک بارج (شناوری است که برای ترابری اشیای بزرگ یا حجم نسبتا زیادی از کالا یا مواد بر روی آب به‌کار می‌رود) به پلی بر روی رودخانه آرکانزاس در آبشار وبرز، اوکلاهاما برخورد کرد و طی آن 14 نفر کشته و 11 نفر مجروح شدند.
اثرات اقتصادی فروریختن پل
در حالی که جامعه محلی بندر بالتیمور پس از فروریختن پل فرانسیس اسکات کی، کار دشواری را که برای بازگشت به حالت عادی لازم است آغاز می‌کند، کارشناسان می‌گویند که اقتصاد بندر بالتیمور احتمالا می‌تواند در برابر تبعات اقتصادی ناشی از اثرات فروریختن پل تاب بیاورد. به نقل از سی‌ان‌ان می‌توان گفت شرایط اقتصادی بالتیمور در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار دارد:
بیکاری کم: بر اساس داده‌های وزارت کار، منطقه شهری بالتیمور، که شهرهای مجاور کلمبیا و تاوسون را نیز در بر می‌گیرد، نرخ بیکاری پایین 2.8 درصدی را در ژانویه ثبت کرده است. این بسیار کمتر از نرخ ملی 3.9 درصدی در ماه فوریه است و از بین 389 منطقه در سراسر کشور با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در رتبه 43 قرار دارد. ایالت مریلند در وضعیت مناسبی نسبت به سایر شهرهای شرقی ایالات متحده مانند بوستون، اورلاندو و آتلانتا و شهر واشنگتن دی سی قرار دارد.
تورم پایین: درحالی‌که اقتصاد ایالات متحده همچنان با تورم بالا دست و پنجه نرم می‌کند، اما در مورد شهر بالتیمور اوضاع متفاوت است. بر اساس آخرین داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده، تورم در این منطقه در ماه فوریه نسبت به سال قبل فقط 1.7 درصد افزایش یافته است. بر اساس تجزیه و تحلیل سی‌ان‌ان،‌ این بسیار کمتر از نرخ ملی 3.2 درصدی در فوریه است و در میان 23 کلان‌شهر با بیش از 2.5 میلیون ساکن که وزارت کار آمریکا داده‌های تورم آنها منتشر می‌کند، در بین پایین‌ترین تورم‌ها قرار دارد.
بازار مسکن مناسب: بازار مسکن بالتیمور در وضعیت نسبتا مساعدی به سر می‌برد. به گفته انجمن ملی مشاوران املاک، متوسط قیمت یک خانه در کلانشهر بالتیمور در سه ماه چهارم سال 2023، در حدود 384 هزار دلار بوده است. گزارش ماه گذشته انجمن ملی مشاوران املاک نشان می‌دهد که این مقدار تا حدودی کمتر از میانگین قیمت ملی در ماه فوریه 384500دلار بود،‌ قرار دارد.
احتمال حادثه مشابه بالتیمور
مهندس عمران شاغل در دانشگاه میشیگان در مصاحبه‌ای با PBS توضیح داد که احتمال تصادف کشتی‌ها با پل‌ها تا چه حد جدی است و برای محافظت از پل‌ها در برابر برخورد چه کارهایی می‌توان انجام داد.
با توجه حدود 40 برخورد در 65 سال گذشته به نظر می‌رسد که به طور متوسط هر یک‌سال‌ونیم تا دو سال این اتفاق در سراسر جهان رخ می‌دهد. با در نظر گرفتن میلیون‌ها پلی که در سراسر جهان وجود دارد و این نکته که بیشتر آنها بر سر آبراه‌ها هستند؛ می‌توان دریافت که برخوردها رویدادی نادر است.
تاثیرگذارترین تصادف در تاریخ مدرن آمریکا، ریزش پل Sunshine Skyway در فلوریدا در سال 1980 بود که دولت فدرال آمریکا را بر آن داشت تا در زمینه تدوین دستورالعمل‌هایی در باب طراحی پل‌ها برای جلوگیری از برخورد کشتی‌ها اقدام کند.
اینجا این سوال پیش می‌آید که فاجعه پل Sunshine Skyway چه تفاوتی با برخوردهای قبلی پل داشت؟ جواب میزان تلفاتی بود که این برخورد به جای گذاشت. این واقعیت که یک تصادف می‌تواند یک پل را به طور کامل خراب کند، درست مانند وضعیت بالتیمور، این نگرانی را برانگیخت: برای پیشگیری از این اتفاق چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ آنچه دستورالعمل جدید توضیح می‌دهد این است که یا پل را برای نیروی ضربه‌ای که یک کشتی می‌تواند وارد کند طراحی می‌شود یا باید با طرح موانعی از پل در برابر نیروی ضربه محافظت شود.
این استاد دانشگاه می‌گوید اگر پل بالتیمور با استانداردهای فعلی طراحی شده بود، احتمالا می‌توانست سر پا بماند. در چنین برخوردهایی دو دلیل عمده برای اینکه کشتی بتواند ضربه مهلکی به پل وارد کند، وجود دارد: سرعت آن زیاد باشد و یا باری که حمل می‌کند بسیار سنگین باشد. در هر زمان این دو عامل در نیروی ضربه‌ای که پل برای تحمل آن طراحی شده در نظر گرفته می‌شود.
--> اخبار مرتبط پیروزی دیپلماتیک ناپایدار برای بایدن فرشته عدالت در ترافیک پیشتازی آمریکا در توسعه صنایع نفت و گاز درگیری آمریکا با افزایش قیمت واردات بدهی آمریکا به 35 تریلیون دلار رسید

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1150517/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیس جدید اداره امور شعب استان گلستان معرفی شد

وزیر راه و شهرسازی عازم ابوظبی شد

پیش فروش سایپا ویژه ثبت نامی های سامانه یکپارچه

رشد اقتصادی ایران در 2023 بر اثر دانش‌بنیان شدن صنعت نفت و گاز بود

بذرپاش عازم ابوظبی شد

ادامه واردات گوشت قرمز تا به ثبات رسیدن بازار

اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه ناکارآمد است

واردات نفت هند از روسیه افزایش و از عربستان کاهش یافت

واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت

عرضه خودرو‌های وارداتی از یکشنبه هفته آینده

حال مستاجران بهتر می‌شود؟

قطع سهمیه خودرویی «مادران» و «فرسوده ها»؟

تبدیل مناطق آزاد ویژه اقتصادی مازندران از واردات صرف به دانش فنی و صادرات

اخطار به صاحبان خانه‌های خالی برای پرداخت مالیات

فروش 3 تن طلا در 22 حراج

تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت اعلام شد

ظرفیت 50 میلیارد دلاری تجارت ایران و چین

آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه 16 میدان گازی/ بخش دوم

جمعیت شاغل ایران به دوره قبل از کرونا رسید

نوسان سبز و قرمز در بازار طلا و سکه؛ نرخ دلار افزایشی شد

میز خدمت بنیاد شهید استان آذربایجان شرقی برگزار شد

آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه 16 میدان گازی/ بخش نخست

فرار مالیاتی به سبک معامله میلیونی خط‌های رند

توضیح وزیر صمت در مورد ارز تخصصی به مونتاژکاران خودرو

کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران

رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور

‏جزییات پرداخت ارز حجاج؛ ارز حج مغایرتی با ارز مسافرتی ندارد

زمان آغاز عرضه خودروهای وارداتی و برقی اعلام شد

تماس تصویری بدون نیاز به اینترنت، امکانی جدید برای گوشی‌های ساخت ایران

پایان تدوین برنامه عملیاتی و تحولی رشد اقتصادی آذربایجان‌شرقی

اکسپو 2024، «نمایش امنیت» ایران

تفاوت بازار «وام مسکن» در ایران و آمریکا؛ چرا نسخه آمریکایی مفید است؟

اعتراض طلافروش ها به مقررات مالیاتی دولت؛ بازار طلا در تهران نیمه تعطیل است

مزایای واگذاری بازارگردانی به بورس و فرابورس

حکم جدید بابک زنجانی اعلام شد

پیشنهاد مجلس به دولت در مورد سهمیه بندی بنزین

کشف دو محموله میلیاردی قاچاق در این استان

پنجشنبه را تعطیل کنید که از نظر فرهنگی و تمدنی مهم است | برای فعالیت اقتصادی هم فضای مجازی و دورکاری هست!

مدیرعامل شرکت نفت: سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز در دولت رئیسی افزایش یافت

وزیر نفت: هر چه تولید سوخت می‌کنیم باز هم از مصرف عقبیم

وحدت رمز پیروزی ایران اسلامی در دفاع مقدس بود

فروش کدام املاک شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمی‌شود؟/ اینفوگرافیک

زمان‌بندی جدید عرضه در بورس کالا اعلام شد

ابتکار عمل یزدی‌ها برای معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تقدیر شد

بازگشت 1200 کارگر استان بوشهر به اشتغال

اقساط مالیاتی اصناف بلندمدت‌تر می‌شود

جلسات دولت و مجلس برای اتخاذ تدابیر ارزی به کجا رسید؟

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با مشارکت دستگاه‌ها امکان‌پذیر است

چرا نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی پایین است؟

برنامه وزارت نفت برای تبدیل متانول به بنزین

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی