بازار آریا

آخرين مطالب

افزایش 7‌درصدی تحویل گاز به پتروشیمی‌ها اقتصاد ايران

افزایش 7‌درصدی تحویل گاز به پتروشیمی‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با وجود همه محدودیت‌ها، تحویل گاز به واحدهای پتروشیمی در سال‌1402، هفت‌درصد افزایش داشته‌است. به گزارش «شانا»، مجید چگنی در نشست مدیران ارشد صنعت پتروشیمی اظهار کرد: صنعت پتروشیمی، صنعتی پرافتخار است و مصداق مشارکت مردمی را در حوزه تولید می‌توان در این صنعت مشاهده کرد. وی افزود: صنعت پتروشیمی قابل‌مقایسه با دیگر صنایع نیست و از مزیت‌های قطعی کشور به‌‌‌‌شمار می‌آید و این صنعت بدون‌شک با سیاست کارآ و انسجام کافی از سطح حاکمیت تا سطح‌‌‌‌های پایین‌تر به رشد اقتصادی کشور کمک شایانی می‌کند.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به دغدغه‌‌‌‌های شرکت‌های پتروشیمی گفت: هر کاری در توانم باشد کوتاهی نمی‌کنم، اما بعضی از برنامه‌‌‌‌ها و تکالیف خارج از اراده ماست که سبب می‌شود تصمیم‌ها ناخوشایند باشد. چگنی به رتبه بالای ایران در تولید و تزریق گاز به شبکه اشاره کرد و ادامه داد: مصرف انرژی در کشور بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است. روزانه 850‌میلیون مترمکعب گاز وارد شبکه سراسری می‌شود که 70 تا 73‌درصد آن به بخش خانگی، تجاری و صنایع کوچک تعلق می‌گیرد و اگر در بخش بهینه‌سازی به‌‌‌‌خوبی عمل می‌کردیم شاید حدود 300 تا 400‌میلیون مترمکعب ذخیره و در صنعت استفاده می‌شد.
وی با تاکید بر اینکه دغدغه شرکت ملی گاز ایران این است که تعهد خود به صنعت پتروشیمی را انجام دهد، ادامه داد: اولویت تامین گاز در دنیا صنایع هستند و بخش‌های غیرمولد با روش‌های دیگر تامین می‌شوند که انرژی کافی وجود داشته‌باشد. مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه با وجود همه محدودیت‌ها در سال‌1402 گاز بیشتری به صنعت پتروشیمی تحویل شد، گفت: سال‌گذشته 24.4میلیارد مترمکعب گاز به صنعت پتروشیمی تحویل شد که این رقم 22.8میلیارد مترمکعب در سال‌1401 بوده و 7‌درصد افزایش داشته‌است.
چگنی درباره فرمول قیمت‌گذاری خوراک گازی پتروشیمی‌ها تصریح کرد: دیدگاه‌های شرکت‌های پتروشیمی در این مورد را با معاونت برنامه‌‌‌‌ریزی وزارت نفت مطرح خواهم کرد که اگر امکان دارد این فرمول اصلاح شود. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون محدودیتی در تامین گاز پتروشیمی‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: امروز 80‌میلیون مترمکعب به پتروشیمی‌ها تحویل شد، درحالی‌که روزهای گذشته به 89‌میلیون مترمکعب هم رسیده بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اقدام بسیار مطلوب سرمایه‌گذاری در ذخیره‌سازی گاز گفت: هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی استقبال خوبی از این موضوع کرده‌اند که در زمان محدودیت‌های تامین خوراک می‌تواند به آنها کمک کند و بهترین شیوه برای تثبیت خوراک در زمستان است. چگنی تاکید کرد: شرکت ملی گاز ایران تضمین می‌کند که در صورت احداث مینی ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی‌‌‌‌ها از سوی پتروشیمی‌ها، این شرکت هیچ دخالتی در گاز ذخیره‌‌‌‌شده ندارد و متعلق به همان پتروشیمی است. وی صنایع پتروشیمی را دعوت به احداث مینی ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی‌‌‌‌ کرد و ادامه داد: هزینه سرمایه‌گذاری احداث این واحدها بالا نیست و در این‌باره با فولادی‌‌‌‌ها قرارداد امضا کرده‌‌‌‌ایم و در حال اجرای مینی ال‌‌‌‌ان‌‌‌‌جی‌‌‌‌ هستند. نشست مدیران ارشد صنعت پتروشیمی با حضور مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مدیران‌عامل هلدینگ‌های پتروشیمی، مدیران‌عامل شرکت‌های پتروشیمی و مدیران ارشد این صنعت از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار شد.
تولید 24‌میلیون ‌تن محصول
عبدالعلی علی‌‌‌‌عسکری؛ مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از تولید حدود 24‌میلیون‌ تن محصول پتروشیمی با حدود 6‌درصد افزایش در این مجموعه در سال‌1402 خبر داد و گفت: ظرفیت تولید هلدینگ خلیج‌فارس امسال حدود 14‌درصد و تولید واقعی بیش از 2‌میلیون ‌تن افزایش می‌‌‌‌یابد. علی‌‌‌‌عسکری با بیان اینکه موانع کسب‌وکار بسیار است، گفت: مردم در حرکت به سمت صنایع پایین‌‌‌‌دستی پتروشیمی بیشتر می‌توانند مشارکت و سرمایه‌گذاری کنند. باید به مردم احترام گذاشت و آنها را تکریم کرد. وی با تاکید بر اینکه محیط کسب‌وکار در کشور باید مناسب و اصلاح شود، ادامه داد: برای فراهم‌‌‌‌سازی محیط مناسب کسب‌وکار باید گره‌‌‌‌گشایی کنیم تا سرمایه‌گذاران به سمت کار مولد روی آورند. وی اظهار کرد: دولت باید در تامین مالی به سرمایه‌گذاران کوچک و متوسط کمک کند تا سرمایه‌های خرد به سمت سرمایه‌گذاری‌های مولد آورده شود.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس افزود: 1.6میلیون ‌تن یعنی حدود 6‌درصد افزایش تولید در سال‌گذشته داشتیم. علی‌‌‌‌عسکری با اعلام این خبر که ظرفیت تولید هلدینگ خلیج‌فارس امسال حدود 14‌درصد و تولید واقعی بیش از 2‌میلیون‌تن افزایش می‌‌‌‌یابد، افزود: طرح‌های پتروشیمی هنگام، صدف، ارغوان گستر ایلام، شیرین‌‌‌‌سازی پتروشیمی نوری، بازسازی پارازایلین بوعلی، تصفیه‌‌‌‌خانه و بازیافت اتان پتروشیمی بندرامام، هایکو کارون، پتروپرک پویا، نگین سنقر و پتروآرمند لردگان امسال به بهره‌‌‌‌برداری می‌رسند. وی با اشاره به اینکه امسال سال‌پررونقی برای هلدینگ خلیج‌فارس خواهد بود، ادامه داد: این مجموعه اجرای پارک‌های پایین‌‌‌‌دستی پتروشیمی را نیز در دستور کار دارد که کار در پارک پتروشیمی مکران به‌عنوان نخستین پارک و قطب کود شیمیایی در چابهار تا دوماه آینده با پایان فرآیند انتخاب پیمانکار آغاز می‌شود.
--> اخبار مرتبط نقش اصحاب‌رسانه در تبیین وضع تولیدگاز اجرای 320 پروژه مدیریت بحران در صنعت گاز راهکار سه‌گانه برای نجات متانول افزایش بهره‌‌‌‌‌‌‌‌وری در صنعت گاز در گرو تحول دیجیتال تامین بیش از 93‌درصد سوخت نیروگاه‌های کشور از سوی صنعت گاز

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1147883/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟

پروندۀ 75 رزمندۀ فاقد مدارک بالینی در کمیسیون تطبیق احراز جانبازی بنیاد شهید آذربایجان شرقی بررسی شد

خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد

با ابطال مصوبه دستمزد؛ افزایش حقوق کارگران 1403 به 15/000/000 تومان می رسد؟

خاندوزی: در آینده‌ای نزدیک شاهد آغاز مرحله عملیاتی‌سازی شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق خواهیم بود

آخرین قیمت مرغ در بازار اعلام شد

افزایش محسوس قیمت‌ها در بازار طلا و سکه؛ دلار در کانال 61 هزارتومان ماند

تعرفه‌های جدید برقراری و تخلیه خط اینترنت اعلام شد

لامبورگینی دیابلو GT فقط 80 دستگاه!/ تصاویر

عربستان قیمت نفت را برای آسیایی‌ها برای سومین ماه پیاپی افزایش داد

کشور نیازمند «سرمایه انسانی آموزش دیده» است

پیش بینی بورس سه شنبه 18 اردیبهشت 1403

افزایش قیمت گاز در اروپا؟

تبلور دیپلماسی انرژی ایران در نمایشگاه بین‌المللی نفت تهران

نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم

افزایش محسوس قیمت‌های طلا، سکه و دلار

نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه نفت

نشست خبری بیست‌وهشتمین نمایشگاه صنعت نفت

قیمت عجیب اجاره اتاق های مجردی

افزایش «حق مسکن» کارگران منتفی است

بهره‌مندی 1650 روستا و 33 شهر کردستان از گاز طبیعی

کشف 20 همت کالای قاچاق و دستگیری 945 متهم اقتصادی در سال جاری

رشد استفاده از خودروهای برقی تقاضای بنزین را کاهش می‌دهد

جزئیات جدید از همسان سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته

درخششی دیگر در صنعت پرداخت ایران/ سپ دوباره پیشتاز شد

سند حکمرانی هوش‌ مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی می‌شود

قیمت مرغ و شترمرغ زنده گوشتی چقدر است؟

5.6 میلیارد دلار ارز برای واردات تامین شد

مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی خود استفاده کنند

دارایی های ارزی افزایش یافت

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ: از واردکننده تخم‌مرغ به صادرکننده تبدیل شدیم

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا

دهه «رکود، عبرت، تجربه»؛ رشد 1000 درصدی نقدینگی و «بلای تورم»

صعود بازار آسیا

افت شاخص بورس ادامه دارد

ریسک کمتر با بازدهی بیشتر، 2 رکن اصلی تصمیم‌گیری در انتخاب نوع دارایی

رونمایی «دیپلماسی اقتصادی و برندسازی ملی» در نمایشگاه کتاب

پایه‌گذاری بیش از 100000 شغل توسط بنیاد علوی در سال جاری

رئیس کل بانک مرکزی: دارایی‌های ارزی افزایش یافت

نماینده نیروهای شرکتی: لایحه امنیت شغلی دولت یک تیر مشقی است!

حمایت قاطع شرکت ملی صنایع پتروشیمی از سرمایه‌گذاران توسعه صنعت پتروشیمی

آخرین مهلت استفاده از کالابرگ اعلام شد

مخبر: ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند

احضار 40 متهم در معاملات مشکوک بورس به دستگاه قضا

واردات اتوبوس بین شهری کارکرده آزاد شد

چینی‌ها برای 12 هزار نفر در کرمان اشتغال ایجاد کردند

ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند

نوسان قیمتی گوشت قرمز از 450 تا 880 هزار تومان

صادرات 710 میلیون یورویی تجهیزات صنعت نفت از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم

نشاط سازمانی و رضایتمندی خانواده‌های کارکنان صنعت نفت در اولویت است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی