بازار آریا

آخرين مطالب

چالش‌های افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال 1403؛ از ردپای احمدی‌نژادی تا ضرورت کنترل تورم اقتصاد ايران

چالش‌های افزایش حداقل دستمزد کارگران در سال 1403؛ از ردپای احمدی‌نژادی تا ضرورت کنترل تورم
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ پرونده دستمزد کارگران برای سال 1403 پس از کش و قوس‌ها و چانه زنی‌های فراوان با تصویب افزایش 3/35 درصدی حداقل دستمزد بسته شد. بر این اساس حداقل دستمزد کارگران از 5 میلیون و 308 هزار تومان به 7 میلیون و 182 هزار و 106 تومان افزایش یافته است.

بازار آریا

بازار آریا

این تصمیم در آخرین جلسه شورای عالی کار در ساعات ابتدایی بامداد 29 اسفند ماه 1402 از سوی نمایندگان دولت و نمایندگان کارفرمایان گرفته شده و نمایندگان کارگران به عنوان ضلع سوم این جلسه مذکور از امضای مصوبه مذکورخودداری کردند.
احمدرضا معینی، عضو شورای عالی کار از ترک جلسه از سوی نمایندگان کارگران خبر داده و گفته است: نمایندگان کارگران بدون امضای میزان افزایش پیشنهادی مزد جلسه را ترک کرده اند زیرا تعیین مزد پیشنهادات طرف کارفرمایی و دولت توسط گروه کارگری پذیرفته نشد.
در واکنش به ترک جلسه نمایندگان کارگری، علی حسین رعیتی فرد، معاون روابط کار گفته است: این شورا با دو سوم اعضا رسمیت می‌یابد و مصوبات آن رسمی است.
صولت مرتضوی، وزیر کار نیز پس از جلسه شورای کار از تشکیل قرارگاه مسکن برای کارگران خبر داده است. وی همچنین گفته است: به دنبال این هستیم که افزایش حقوق کارگران در بودجه تعیین شود.
درباره چالش‌های تعیین حداقل دستمزد کارگران برای سال 1403 با رحمان سعادت، کارشناس اقتصادی و استاد دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه سمنان و فرامرز توفیقی، فعال حوزه کارگری گفتگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:
تورم عامل اختلاف نظر در تعیین حداقل دستمزد است
رحمان سعادت به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: تورم سبب اختلاف نظر در تعیین دستمزد می‌شود. اگر با نگاه کارشناسی به این مساله بپردازیم، خواهیم دید که کارگران نسبت به تورم آسیب‌پذیر هستند و انتظار دارند حداقل به اندازه تورم، دستمزدها افزایش پیدا کند و هر سال شاهد این هستیم که تامین معاش برای کارگران سخت‌تر می‌شود و این چرخه معیوب همچنان ادامه پیدا می‌کند.
وی در ادامه گفت: نرخ تورم چهل تا چهل و پنج درصد است و نمایندگان کارگری به دنبال افزایش دوبرابری دستمزدها هستند تا کفاف سبد معیشیت کارگران را بدهد اما به نظر من رقم پنجاه دصد به واقعیت نزدیک‌تراست که کارفرمایان به این رقم تن نمی‌دهند و اگر هم بپذیرند خطر تعدیل بخشی از نیروی کار وجود دارد.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: مساله اصلی در حوزه عدم تعادل وضعیت معیشتی کارگران و حداقل دستمزد، معضلات اقتصادی کشوراست که منجر به ایجاد چالش بین کارگر و کارفرما می‌شود به طوری که کارگر از یک سو با مشکل عدم تامین معاش دست و پنجه نرم می‌کند و از سوی دیگر با افزایش نرخ دستمزد هم خطر بیکاری او وجود دارد و تا زمانی که مشکلات کلان اقتصادی سر و سامان نیابد این چالش‌ها نیز ادامه دارد.
سعادت در توضیح امضای مصوبه دستمزد کارگران بدون حضور نمایندگان کارگری گفت: وقتی سال به پایان می‌رسد برای این که پرداختی‌های سال بعد انجام شود باید حتما مصوبه‌ای وجود داشته باشد و جلسه شب گذشته آخرین فرصت برای تعیین نرخ دستمزد بوده است. وقتی از سه ضلع دولت، کارفرما و نمایندگان کارگران دو بخش موافقت می کنند عملا این قانون مصوب شده است.
بانک مرکزی و وزارت خارجه دو نهاد موثر در کنترل تورم
وی در ادامه گفت: بانک مرکزی و دستگاه سیاست خارجی کشور دو نهاد موثر برای پیشگیری از تکرار سناریوی چالش معیشتی برای سال‌های آینده هستند. بانک مرکزی با کنترل تورم نقش اساسی در حل مشکلات اقتصادی مردم دارد. علاوه بر بانک مرکزی برخلاف تصورعموم مردم مهم‌ترین دستگاهی که می‌تواند در آینده اقتصادی یک کشور تاثیرگذار باشد، ارگان‌ها و نهادی اقتصادی نیستند بلکه وزارت خارجه است و اگر این دو دستگاه به درستی به وظایفشان عمل کنند تورم کنترل می‌شود و با کنترل تورم بسیاری از مسائل از جمله تعیین حداقل دستمزد کارگران نیز حل می‌شود و نیازی به قانون و مصوبه جدید نیست.
سعادت درباره نقش دستگاه سیاست خارجی در کنترل تورم گفت: دنیای اقتصاد امروز به دنیای روابط بین‌الملل ‌گره خورده است و از چین تا هند و برزیل با ریل‌گذاری در حوزه بین‌الملل توانسته‌اند منافع اقتصادی کشورشان را تامین کنند و به رشد اقتصادی بالا دست پیدا کنند و ایران نیز از قضیه مستثنا نیست. جهان امروز به لحاظ تجاری و اقتصادی به هم وابسته است و ممکن است. در آینده نیز با حضور هوش مصنوعی و رمزارزها این وابستگی بیشتر می‌شود بنابراین تعادل روابط حوزه اقتصادی مشروط به تعادل روابط حوزه بین‌الملل است.
تا زمانی که دولت‌ها کارفرمای بزرگ کشور هستند چالش‌های دستمزد ادامه دارد
فرامرز توفیقی به خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز گفت: مادامی که دولت‌ها کارفرمای بزرگ کشور هستند روند چالش تعیین حداقل دستمزد ادامه دارد. دولت‌ها حق دخالت در امور تقنینی و چانه‌زنی در امور بین کارگر و کارفرما را ندارند و صرفا مکلف به اجرای قانون هستند و وظیفه تسهیل‌گری دارند. دولت‌های ما فراموش می‌کنند بیش از ورود به جلسه شورای عالی کار، لباس کارفرمایی را از تن درآورند.
این فعال حوزه کارگری در ادامه گفت: سه ضلع جلسه شورای عالی کار، منصوبان دولتی هستند و نهایتا دوازده تا چهارده درصد جامعه کارگری را نمایندگی می‌کنند. کارگران ما نمی‌تواند در چارچوب قانون دست به اقدامات صنفی، نه ناهنجاری‌های اجتماعی، بزند. کشور ما با این که عضو ILO (سازمان بین المللی کار) است؛ حق اعتراضات صنفی را هرگز امضا نکرده است.
نقش دولت احمدی‌نژاد در تغییر مصوبات شورای عالی کار
وی درباره چگونگی قانونی بودن مصوبه شورای عالی کار بدون حضور نمایندگان کارگری گفت: در دوران احمدی‌نژاد وقتی مخالفت‌های نمایندگان کارگری اتفاق افتاد، او قانونی را به مجلس برد مبنی بر این که اگر مصوبه شورای عالی کار به اکثریت رسید ولو این که نماینده یکی از سه ضلع امضا نکرد، قابلیت اجرا دارد و این قانون در مجلس وقت تصویب شد. تا بیش از آن اگر قانونی را می‌خواستند مصوب کند و باید حداقل یک امضا از اعضای هر یک از سه ضلع پای این قانون بود و در غیر این صورت از حیز انتفاع خارج می‌شد. یک سال پیش از این که دولت آقای روحانی به پایان برسد نیز ما مصوبه رقم افزایش حداقل دستمزد را امضا نکردیم و دولت آقای روحانی از همین قانون استفاده کرد و مصوبه لازم الاجرا شد.
توفیقی در ادامه گفت: در این مصوبه بند یک و دو ماده 41 قانون کار رعایت نشده است. بند یک ماده 41 صراحتا درباره حداقل دستمزد سخن می گوید و در این بند آمده است مطابق با تورم اعلامی از سوی مراجع اقتصادی - نرخ تورم 8/43 درصد اعلام شده است - افزایش دستمزد باید صورت گیرد و بنده دو می‌گوید فارغ از این که فرد چه شغلی دارد و چه اندازه توانایی جسمی دارد باید حداقل دستمزد به گونه ای تصویب شود که بتواند میانگین خانوار یعنی سبد معیشت را تامین کند، میانگین خانوار هم 3/3 است. سبد معیشتی بالای 23 میلیون تومان است و اگر 8/43 ضربدر 14 میلیون سبد سال گذشته شود رقمی حدود بیست و یک میلیون به دست می‌آید. بند دو صراحتا از لفظ باید استفاده می‌کند که الزام آور است و می‌گوید باید حداقل دستمزد این مقدار باشد. اما حداقل دستمزد اعلام شده به 50 درصد اعلام شده بند دو هم نرسیده و تورم 8/43 بنده یک را هم در نظر نگرفته است.
وی در پایان گفت: خود دو ضلع دولت و کارفرما هم تصریح می‌کنند که هرگز آیتم‌های تاثیرگذار در حداقل حقوق در بنگاهای متوسط و خرد اجرا نمی‌شود و فقط آیتم حداقل حقوق اجرا می‌شود و وقتی آیتم حداقل حقوق را ملاحظه کنید که از 5 میلیون و 308 هزار تومان به 7 میلیون و 182 هزار و 106 تومان رسیده چگونه می‌توانند از افزایش 35 درصد سخن بگویند؟ اگر 35 درصد افزایش حداقل دستمزد داشتیم، باید حداقل حقوق، به بیش ازهشت میلیون تومان می‌رسید.
انتهای پیام/

بازار آریا

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1144355/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌ساختارهای حقوقی و ‌حقیقی در تحقق شعار سال ‌مورد توجه قرار گیرد

سهم 60 هزار میلیاردی اصفهان در مولدسازی

هروی: حاکمیت باید در انتخابات 1404 اندکی نرمش نشان دهد /برای حل مشکلات اقتصادی، درهای کشور برای تعامل با بیرون باز شود

چهار اشکال جداول بودجه 1403

رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد

تغییرات اساسی برای شغل های مربوط به وزارت نفت و برخی دیگر از دستگاه ها و تمدید مهلت ثبت نام و ویرایش دومین آزمون استخدامی خاص فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان هفتاد درصد و بالاتر

امید آفرینی، سلامت روح و جسم با توسعه خدمات روانشناسی و مشاوره

تولید بیش از 196 میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی

هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد

چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟

خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد

فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو ارائه می‌شود

ایران تحریم‌ناپذیر است

مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است

مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی

نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان

ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است

ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز؛ سکه به 41 میلیون تومان بازگشت

قیمت طلا، سکه و ارز 8 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه یک کانال دیگر سقوط کرد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با خانواده شهید راه قدس «بهروز واحدی»

بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟

مجلس آتش‌بیار معرکه است!

فقط 4500 صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد

رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد

جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است / طرح‌ شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

حضور فعالان اقتصادی 100 کشور در نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران (اکسپو 2024)

جلسه ستاد شاهد استان گلستان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

توضیح معاون علمی رئیس جمهور درباره سرنوشت پروژه هواپیمای 72 نفره ساخت ایران

تولیدکننده بی‌سروصدای نفت

منتخب مجلس دوازدهم: به راحتی دروغ می‌گویند که وقتی عبدالملکی دستمزد را 57 درصد گران کرد 20 درصد از کارگران اخراج شدند

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه اول ایستاد

خاندوزی: 150 همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد

کدام حساب‌های بانکی مشمول مالیات بر سوداگری است؟

پرداخت وام صندوق شاهد به 9 هزار ایثارگر مازندرانی دردولت سیزدهم

لزوم تقویت برنامه های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام

نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد

نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد

حضورغرفه سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو

حضور غرفه سیستان و بلوچستان درنمایشگاه اکسپو

صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان

کشف بیش از 2 هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود

برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد

توضیح معاون علمی درباره سرنوشت پروژه هواپیمای 72 نفره ساخت ایران

تصمیم قطعی دولت درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی