بازار آریا

آخرين مطالب

تصمیم قطعی دولت درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین نفت و گاز

تصمیم قطعی دولت درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین
  بزرگنمايي:

بازار آریا - جواد اوجی، وزیر نفت، 15 فروردین امسال اعلام کرد مصرف بنزین طی 14 روز عید، تقریباً حدود هفت میلیون لیتر نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

طبق اعلام او، قانون‌گذار در بودجه 1403، وزارت نفت را مکلف کرده تا 95 درصد عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی افراد انجام شود.
بر این اساس قرار شد سوخت‌گیری در جایگاه‌ها صرفاً از طریق کارت سوخت شخصی امکان‌پذیر باشد.
دولت مدعی شده‌اند، این اقدام با هدف مدیریت مصرف بنزین و به عنوان راه‌حل غیرقیمتی مطرح شده است.
در همین زمینه جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش، اعلام کرد در صورت پیاده‌سازی و حذف فرایندهای سنتی و یکپارچه‌سازی فرایندها، کارت سوخت قطعاً ظرف کمتر از 10 روز به دست متقاضیان خواهد رسید و زمان تولید کارت سوخت از سوی شرکت ملی پخش بیشتر از 48 ساعت زمان نمی‌برد.
این اظهارات در حالی مطرح شد که طبق پیگیری‌ها رسیدن این کارت‌ها به دست مردم بیش از دو ماه زمان برده است. پیرو خبر اعلام‌شده از سوی وزیر نفت و افزایش تقاضا برای صدور کارت سوخت، توزیع کارت‌ها با مشکل مواجه شده است.
از این رو اگر قرار است سوخت‌رسانی تنها از طریق کارت سوخت‌های شخصی انجام شود، دسترسی سخت بخش بزرگی از جامعه به کارت سوخت و تاخیر در صدور کارت‌ها در بازه اعلام‌شده از موانع جدی اجرای چنین طرحی خواهد بود.
حذف کارت سوخت قاچاق را کاهش می‌دهد؟
فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، عنوان کرد، حذف کارت سوخت جایگاه‌ها و شناسایی کارت سوخت شخصی به مثابه کارت شناسایی هر شخص، راه‌حلی کارا برای افزایش شفافیت در بحران بنزین و کاهش قاچاق خواهد بود.
به گفته او، این طرح با مشکل خاصی مواجه نشده و بوروکراسی‌های موجود از مهم‌ترین عوامل اجرا نشدن طرح تاکنون است. پس از صدور کارت سوخت‌های شخصی، کارت سوخت جایگاه‌ها حذف می‌شود و کسی نمی‌تواند بیشتر از سهمیه کارت سوخت شخصی خود بنزین دریافت کند.
او همچنین تصمیم‌گیری نادرست مدیران دستگاه اجرایی، تعدد مراتب تصمیم‌گیری، عدم شجاعت، اقتدار و تصمیم‌گیری به‌موقع را از دلایل طول کشیدن روال اجرایی صدور کارت شخصی به شمار آورد.
بر اساس این گزارش، شایان ذکر است از سال 86 به دنبال افزایش مصرف بنزین در سال‌های پس از جنگ و به‌ویژه در نیمه دوم دهه 70، دولت کارت‌های سوخت را وارد چرخه مصرف بنزین کرد که به این ترتیب هر فرد بتواند مصرف خود را مدیریت کند تا مجبور به پرداخت هزینه بیشتر نشود. گفته می‌شود مصرف بنزین در سال 93 به 70 میلیون لیتر بنزین در روز کاهش پیدا کرد.
تاکید دولت بر اجرای سیاست غیرقیمتی است
بهزاد قانعی، دبیر کانون صنفی جایگاه‌داران سوخت، توضیح داد: تمام تلاش مجموعه شرکت پخش بر این است که سیاست دولت مبنی بر بالا نبردن نرخ بنزین و کنترل فروش از طریق محدود کردن کارت‌های آزاد را اجرا کنند.
به گفته او تلاش دولت بر این است که تا جای ممکن از طریق سیاست قیمتی، بهینه‌سازی مصرف سوخت صورت نگیرد تا جامعه دچار التهاب نشود. از طرف دیگر با راهکارهای غیرقیمتی سعی بر کمتر شدن فروش سوخت و کنترل آن دارند. راهکارهای متفاوتی از طریق سامانه هوشمند به منظور کنترل فروش صورت گرفته اما تاکنون مصرف کاهش پیدا نکرده است.
او همچنین عنوان کرد: کنترل کارت‌های سوخت آزاد در کلانشهرها سخت‌تر از باقی شهرها خواهد بود. این یکی از دلایل طول کشیدن مراحل اجرای چنین طرحی در کلانشهرهاست.
به گفته قانعی، افزایش سالانه قیمت بنزین با درصدی پایین‌تر از درصد تورم، فشار افزایش ناگهانی قیمت را به جامعه وارد نخواهد کرد و هزینه‌های سوخت‌رسانی را نیز تامین خواهد کرد.
او از سویی زیان دولت در زمینه تامین هزینه تولید، انتقال، توزیع و انبارداری را از جمله عوامل تاثیرگذار در به‌کارگیری سیاست قیمتی به شمار آورد. سیاست‌های یاشده برنامه‌های مد نظر دولت و شرکت پخش بوده و کانون انجمن‌های صنفی و انجمن‌های استان‌ها سعی بر رساندن صدای مردم به مسئولان دارند؛ اما در نهایت جایگاه‌داران تابع سیاست‌های دولت خواهند بود.
پیش از این شرکت ملی پخش و پالایش اعلام کرده بود،‌ استفاده از کارت سوخت شخصی افزون بر ایجاد شفافیت در مقدار برداشت سهمیه و نیاز واقعی سوخت خانوار، کمک موثری به دولت در مدیریت صحیح و مهار مصرف بی‌رویه سوخت به‌ویژه از طریق عرضه خارج از شبکه خواهد کرد. این اقدام به منظور افزایش شفافیت روند عرضه سوخت در کشور است.
با وجود اینکه تاکنون در مورد افزایش قیمت بنزین صحبت دقیقی نشده است، حذف کارت سوخت‌های آزاد نمی‌تواند راه‌حل غیرقیمتی برای مدیریت هدفمند و اصلاح مصرف انرژی باشد.
بهینه‌سازی مصرف سوخت و جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی با ثبت دقیق اطلاعات سوخت‌گیری وقتی به بحران بنزین کمک خواهد کرد که صنعت خودروسازی نیز چاره‌ای برای این بحران بیندیشد.
وجود خودروهایی که 30 سال کار کرده‌اند و هنوز اسقاط نشده‌اند منجر به مصرف دو برابر استاندارد جهانی بنزین خواهد شد. در چنین شرایطی سوخت‌گیری به وسیله کارت‌های شخصی نمی‌تواند به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کند و راهکاری غیرقیمتی تلقی شود.
راهکار غیرقیمتی در صورتی می‌تواند منجر به بهینه‌سازی مصرف انرژی شود که کارایی آن با توجه به شرایط اقتصادی سنجیده شود. توجه به دیگر مولفه‌هایی چون وجود خودروهای پرمصرف باید از نکات مورد توجه سیاست‌گذار باشد تا راهکارهای غیرقیمتی بهینه‌سازی انرژی کارایی پیدا کنند. بی‌توجهی به بحران صنعت خودروسازی و پافشاری بر سیاست‌های قیمتی یا سیاست‌های غیرقیمتی ناکارا نه‌تنها منجر به بهبود وضعیت انرژی در کشور نمی‌شود، بلکه ممکن است منجر به عمیق‌تر شدن بحران بنزین شود.
افزایش تنش در جامعه از پیامدهایی جدی سیاست‌های ناکارا در حوزه انرژی است. بالا بردن اقتدار و کاهش مراتب تصمیم‌گیری لزوماً نمی‌تواند بحران انرژی را حل کند. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار پیرو ناکارایی سیاست قیمتی، به راهکارهای غیرقیمتی رو آورده است که لزوماً شفافیت را به دنبال نخواهد داشت؛ چراکه کنترل تمامی جایگاه‌ها به منظور استفاده نکردن از کارت سوخت جایگاه امری ناممکن به نظر می‌رسد و افراد ممکن است همچنان به طرق مختلف بیش از سهمیه کارت خود بنزین مصرف کنند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1152689/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل مدیرکل بنیاد کرمانشاه از خانواده شهید «کریمی»

قیمت نفت صعودی شد

به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال گازی در منطقه در جهت تحقق منافع ملی و توسعه درآمدهای ارزی

تاکید پوتین بر لزوم تعمیق همکاری‌ها در منطقه اوراسیا

افزایش اندک قیمت مرغ

دیدار نماینده تام ‌الاختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران  با تیم ایثار جانبازان قم

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید کنسولگری ایران

آتش‌سوزی در انبار ضایعات منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

ادای احترام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدا در گلزار امامزاده ابراهیم قم

ستاد ارتباطات مردمی در مرکز توانبخشی ایثار قم برپا شد

میانگین قیمت خودرو در بازار افت کرد

وزارت جهاد کشاورزی: امسال واردات گندم نخواهیم داشت

اجرا طرح‌های پرورش ماهی در روستاهای ساحلی استان بوشهر

مذاکره پوتین و پاشینیان درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/رکود رکورد زد؛ رشد 1 دهه فقط 1درصد

طلای جهانی دوباره اوج گرفت

واریز مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی است؟

آتش سوزی در سایت مرزی ماهیرود

دیدار محسن رضایی با آیت‌الله اعرافی

جریان سازان دلار تلگرامی!

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

دستاورد نمایشگاه نفت مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است

صنعت پتروشیمی؛ بزرگ‌ترین بازار برای سازندگان ایرانی

شکسته‌شدن تابوی تولید و صادرات کاتالیست با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان

برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درگذشت معاون پیشین حقوقی و مجلس وزارت نفت را تسلیت گفت

یه چراغ قوه با 8 تا کار ... فقط 248 تومان

پیش‌بینی جدید درباره قیمت مسکن در بازار

قیمت دلار و یورو امروز 20 اردیبهشت؛ کاهش نرخ رسمی 27 ارز

رونمایی از فناوری بومی WRFM در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران: شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها در صف تخصیص ارز به دنبال رانت‌خواری هستند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درگذشت معاون سابق حقوقی وزارت نفت را تسلیت گفت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درگذشت معاون پیشین حقوقی وزارت نفت را تسلیت گفت

رشد عجیب قیمت تویوتا کمری های قدیمی؛ بازار چند میلیاردی مدل پایین های ژاپنی

نشست خبری مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان

بذرپاش: 2 میلیون و 560 هزار ‌واحد مسکن در حال ساخت دا‌ریم‌

تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی

تجارت آمریکا و ایران 2 برابر شد

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران

طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت

پوتین و پاشینیان دیدار کردند

اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است

منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟

خبر جدید وزیر کار برای یارانه‌بگیران

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی