بازار آریا

آخرين مطالب

مسکن؛ لکوموتیو «تورم» و «کاهش رفاه» اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - فردین یزدانی افزایش تولید و عرضه مسکن به میزان 4 میلیون واحد در طول چهار سال از اصلی‌ترین وعده‌های دولت جدید در سال 1400 بود. بنا بر آن بود که این امر با اتکا به قانون جهش تولید مسکن و اجرای طرح نهضت ملی مسکن محقق شود.
مجموعه کارشناسی دولت برای دفاع از این طرح مجموعه دلایلی را به شرح زیر مطرح می‌کرد:
* افزایش عرضه مسکن به بازار از طریق این طرح منجر به کنترل قیمت خواهد شد.
* با اجرای این طرح نرخ مالکیت خانوارهای ایرانی افزایش خواهد یافت.
* با اجرای این طرح حجم تقاضا در بازار استیجارکاهش یافته و در نتیجه رشداجاره‌بها روندی نزولی خواهد گرفت. پیامد این مساله کاهش هزینه سکونت خانوارهای مستاجر خواهد بود.
* مسکن لکوموتیو رشد اقتصادی است بنابر این انتظار بر این است که با رشد بالای مسکن، اقتصاد ملی نیز رشد یابد. پیامد این امر بهبود درآمد خانوار و افزایش توان‌پذیری خانوارهای ایرانی جهت ورود به بازار ملکی خواهد بود.
* رویکرد اصلی دولت مبتنی بر بازار مسکن ملکی و اجتناب از جای دادن واحدهای استیجاری در طرح نهضت ملی مسکن بود.
هم اکنون با گذشت بیش از نیمی از عمر دولت زمان مناسبی جهت ارزیابی تحقق اهداف فوق است. در بیان کلی نتایج عملکرد دولت در بخش مسکن باید گفت که هیچ‌یک از اهداف پیش‌گفته محقق نشده است. برای تدقیق بیشتر این مطلب توجه به موارد زیر ضروری است:
1-تولید و عرضه سالانه مسکن در سال‌های 1401 و 1402، تغییر محسوسی نسبت به سال 1399 نداشته است. با توجه به فقدان آمار‌های رسمی از تعداد پروانه صادر شده در طرح نهضت ملی مسکن نمی‌توان قضاوت صریحی پیرامون آن داشت، اما با عنایت به گزارش عملکرد بانک‌ها از تسهیلات پرداختی به طرح نهضت ملی مسکن می‌توان گفت همان‌طور که انتظار می‌رفت، دولت نتوانسته است، عملکرد قابل قبولی در عرصه تولید مسکن در این طرح از خود به نمایش بگذارد. در کنار این مطلب شرایط بازار و فقدان توان‌پذیری خانوارهای شهری موجب شده که تولید و عرضه مسکن توسط بخش خصوصی نیز عملکرد قابل قبولی نداشته باشد‌. برآوردها حاکی از افت ساخت‌وساز بخش خصوصی به حجم کمتر از 300 هزار واحد در سال است.
2-آخرین گزارش مرکز آمار ایران از رشد اقتصادی نشانگرآن است که رشد ارزش افزوده بخش ساختمان(شامل ساختمان‌های مسکونی و غیر‌مسکونی)در 9 ماه اول سال‌جاری به 2.5‌درصد و رشد سرمایه‌گذاری ساختمانی در همین دوره زمانی 2.8‌درصد بوده است. سهم اصلی رشد اقتصادی مربوط به بخش نفت و معادن و خدمات عمومی و اجتماعی (که بعضا ماهیت دولتی دارند) بوده است که رشد سرمایه‌گذاری ساختمانی در پاییز سال‌جاری به رقم 0.4درصد تنزل یافته است. بنا‌بر‌این می‌توان گفت که رشد حقیقی سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های مسکونی در کل سال به احتمال زیاد رقمی کمتر از 2‌درصد خواهد بود. با احتساب این ارقام باید گفت که حجم سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در سال 1402 کمتر از سال‌های 1397 تا 1399 بوده است. مجموعه ارقام فوق بیانگر عدم‌تحقق وعده جهش مسکن است. همچنین باید توجه داشت که ارقام داده شده، بیانگر آن است که در دو سال گذشته رشد اقتصادی مشروط به رشد بخش مسکن نبوده است.
3-ادعای بزرگ دولت تلاش جهت تسهیل دسترسی خانوارها به مسکن ملکی بوده است. برای آزمون این مدعا می‌توان از شاخص توان‌پذیری استفاده کرد. این شاخص از تقسیم قیمت یک واحد مسکونی بر درآمد سالانه خانوار به دست می‌آید. در صورت در نظر گرفتن یک واحد 80متری به عنوان مبنای محاسباتی، و برمبنای آمار منتشره قیمت مسکن در تهران باید گفت که شاخص توان‌پذیری از 1400 به بعد بالاتر از 19 سال بوده است. این رقم به معنی دوره انتظار بالاتر از 50سال برای متوسط خانوارهاست. بدیهی است که در صورت در نظر گرفتن گروه‌های میان درآمد و کم‌درآمد این رقم به حدی بالاتر از 75 سال خواهد رسید. این ارقام نشانگر آن است که عملا مالکیت مسکن برای خانوارهای تازه تشکیل شده تبدیل به امری محال شده که نتیجه آن افزایش تقاضا برای مسکن استیجاری است.
4-اصرار عجیبی در طرح نهضت ملی مسکن برای ملکی بودن تمامی واحدها وجود دارد اما داده‌های مربوط به درآمد و پس‌انداز خانوار نشانگر آن است که بخش مهمی از خانوارها، به‌ویژه در گروه‌های میان درآمد و کم‌درآمد فاقد توان کافی برای تامین آورده اولیه و همچنین بازپرداخت وام هستند؛ بنابر این باید گفت که عملا جامعه هدف طرح نهضت ملی مسکن چهار دهک بالای درآمدی بوده و شش دهک پایین درآمدی فاقد شرایط لازم برای ورود به این طرح خواهند بود. برآیند این شرایط آن است که بهره‌مندان از طرح‌های دولت در عمل گروه‌های درآمدی با توان کافی و بعضا متمول خواهند بود. می‌توان تصور کرد که برخی از این واحدها، حتی در صورت تکمیل از طریق دریافت‌کنندگان آن وارد بازار استیجار خواهند شد که درآن صورت اجاره‌بهای دریافتی این واحدها بر مبنای‌سازوکار بازار آزاد و به قیمت‌های روز تعیین خواهد شد.
5-در مجموع در طول دو سال و نیم گذشته تولید و عرضه مسکن ملکی در کانون توجه دولت قرار داشته است و در کنار آن شرایط اقتصادی خانوارها موجب افزایش خانوارهای مستاجر به‌ویژه در گروه‌های میان درآمد و کم‌درآمد شده است. با توجه به اینکه تورم سالانه قیمت مسکن در دی همچنان بالاتر از 70‌درصد بوده و با عنایت به افزایش تقاضا برای مسکن استیجاری، افزایش هزینه‌های اجاره مسکن امری اجتناب‌ناپذیر در طول سالیان گذشته بوده است.
5-پیامد شرایط پیش گفته موجب تبدیل مسکن به پیشران تورم در سبد کالاهای مصرفی بوده است. داده‌های 10ماهه سال‌جاری نشانگر آن است که شاخص هزینه اجاره مسکن از فروردین سال‌جاری تا بهمن ماه 38‌درصد افزایش یافته است در صورتی که رشد شاخص بهای کالاها و خدمات (با حذف مسکن) معادل 21‌درصد رشد یافته است. نکته قابل‌توجه در آمارهای موجود اینکه نرخ تورم ماهانه در اکثر ماه‌های سال به‌ویژه در 6 ماه اخیر در بخش مسکن بالاتر از نرخ متوسط تورم ماهانه بوده است. نتیجه آنکه مسکن تبدیل به پیشران تورم و عاملی در راستای افزایش هزینه خانوار شده است‌. داده‌های هزینه درآمد خانوار بیانگر آن است که هزینه متوسط اجاره مسکن برای خانوارهای شهری در سال 1391 ماهانه بیش از 4میلیون تومان و در استان تهران 8 میلیون تومان بوده است. با توجه به نرخ تورم می‌توان گفت هزینه اجاره مسکن یک خانوار در مناطق شهری کشور در سال 1402 حداقل معادل 6میلیون و در استان تهران 11میلیون تومان است . این تحولات پیامدهای رفاهی گسترده‌ای برای خانوارها دارد. برای واکاوی این پیامدها می‌توان از داده‌های هزینه خانوار استفاده کرد. واکاوی این داده‌ها نشان می‌دهد که خانوارها به دلیل هزینه بالای مسکن ناچارند از سایر هزینه‌های مصرفی خود بکاهند. به عنوان نمونه ارقام حاکی از آن است که حجم مصرف لبنیات در خانوارهای غیر‌مالک شش دهک پایین درآمدی 20‌درصد کمتر از خانوارهای مالک در همین گروه‌های درآمدی است. همچنین مصرف انواع پروتئین حیوانی در همین گروه‌ها 25‌درصد کمتر از خانوارهای مالک است. در مجموع می‌توان گفت که خانوارهای مستاجر در جنگ دائمی برای ایجاد توازن بین هزینه‌های خوراکی و بهداشتی و هزینه مسکن خود هستند. و در این میان دولت بدون توجه جدی به بازار استیجار، صرفا با ارائه برخی از راهکارهای بلا اثر از قبیل تعیین نرخ اجاره، یا ثبت اجاره‌نامه در سامانه‌ها که فاقد اثر معنی‌داری بر وضعیت این گروه‌هاست، در پی ساخت خانه‌های ویلایی یا آپارتمانی ملکی بوده است.
6-ادامه روند موجود می‌تواند پیامدهای اجتماعی و اقتصادی نامطلوبی بر جای بگذارد از جمله این پیامدها می‌توان به تقویت اسکان غیر‌رسمی و پرت شدگی خانوارهای تازه تشکیل شده به مناطق حاشیه‌ای و شکل‌گیری مراکز تجمع فقرا اشاره کرد.
--> اخبار مرتبط لیست افسرده‌ترین کشورهای جهان سهم بالای اجاره‌ مسکن در تورم این دهک‌ها+ نمودار هزینه واقعی غذا صعود تورم ژاپن بازار فراموش شده؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1142390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدایت نقدینگی به‌سمت صنایع پایین‌دست نفت، اشتغال‌زایی و سودآوری به‌ همراه دارد

چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟

خاندوزی: جعبه ابزار تامین مالی برای تحقق جهش تولید آماده شد

فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های اقتصادی استان یزد در نمایشگاه ایران اکسپو ارائه می‌شود

ایران تحریم‌ناپذیر است

مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است

مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است

ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی

نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان

ریسک سرمایه گذاری از طریق برات الکترونیکی صفر است

ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز؛ سکه به 41 میلیون تومان بازگشت

قیمت طلا، سکه و ارز 8 اردیبهشت‌ماه 1403؛ سکه یک کانال دیگر سقوط کرد

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان البرز با خانواده شهید راه قدس «بهروز واحدی»

بازار دلار سرد‌تر می‌شود؟

مجلس آتش‌بیار معرکه است!

فقط 4500 صنف خراسان شمالی شناسه یکتا دارد

رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیسی: ایران پیشرفته و فناور می‌تواند برای جهان نوآوری داشته باشد

جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است / طرح‌ شیطانی منزوی کردن ایران تاکنون به نتیجه نرسیده و بعد از این هم به نتیجه نمی‌رسد

قدرت تولید و صادرات کمتر از قدرت نظامی نیست

حضور فعالان اقتصادی 100 کشور در نمایشگاه توانمندی صادراتی ایران (اکسپو 2024)

جلسه ستاد شاهد استان گلستان با هدف بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان جامعه ایثارگری برگزار شد

توضیح معاون علمی رئیس جمهور درباره سرنوشت پروژه هواپیمای 72 نفره ساخت ایران

تولیدکننده بی‌سروصدای نفت

منتخب مجلس دوازدهم: به راحتی دروغ می‌گویند که وقتی عبدالملکی دستمزد را 57 درصد گران کرد 20 درصد از کارگران اخراج شدند

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه اول ایستاد

خاندوزی: 150 همت از اموال مازاد بانک‌ها واگذار شد

کدام حساب‌های بانکی مشمول مالیات بر سوداگری است؟

پرداخت وام صندوق شاهد به 9 هزار ایثارگر مازندرانی دردولت سیزدهم

لزوم تقویت برنامه های فرهنگی و معنوی در بنیاد شهید استان ایلام

نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد

نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد

حضورغرفه سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو

حضور غرفه سیستان و بلوچستان درنمایشگاه اکسپو

صحبت‌های بی‌سابقه قالیباف درباره ماجرای ارز/ آغاز گشت ارشاد مسئولان توسط رادان

کشف بیش از 2 هزار قوطی نوشیدنی انرژی‌زا قاچاق در هشترود

برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد

توضیح معاون علمی درباره سرنوشت پروژه هواپیمای 72 نفره ساخت ایران

تصمیم قطعی دولت درباره افزایش احتمالی قیمت بنزین

معرفی سیستان و بلوچستان با 3 غرفه در نمایشگاه «اکسپو»

ابهامات خط و نشان ارزی در دقیقه 90 مجلس یازدهم

قیمت رحم اجاره‌ای

بازدید دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا از دستاوردهای پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس

کارگر ماهر هم امنیت شغلی ندارد

زمان برگزاری حراج جدید شمش طلا اعلام شد

قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی

ریزش 100 دلاری طلای جهانی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی