بازار آریا

آخرين مطالب

اجرای ساخت‌‌وساز بدون صنعتی‌‌سازی ابتر است مقالات اقتصادي

اجرای ساخت‌‌وساز بدون صنعتی‌‌سازی ابتر است
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد- گروه شرکت‌های ساختمانی: درحال حاضر، مشکل عمده‌‌ای که بازار مسکن پیش رو دارد، کمبود شدید فایل فروش مسکن‌‌های ریزمتراژ است. در واقع این واحدهای مسکونی به ندرت پیدا می‌‌شوند و در صورتی هم که پیدا شوند قیمت بالایی دارند.
اولین دلیل کمبود واحدهای ریزمتراژ به رکود شدید ساخت‌وساز در کشور برمی‌‌گردد. همچنین ساخت‌وساز واحدهای کوچک در شهر تهران هرگز محبوب نبوده است و خیلی از سازندگان علاقه‌‌ای به آنها نداشته‌‌اند.
از طرف دیگر، طی سال‌های اخیر قیمت مسکن با رشد قابل‌توجهی روبه‌‌رو شده و این افزایش قیمت مسکن باعث شده که قدرت خرید مردم نیز بسیار پایین بیاید و به ناچار به سمت خرید خانه‌‌های کوچک متراژ رفته‌‌اند. در واقع برعکس سال‌های گذشته که خیلی از مردم بعد از چند سال، واحدهای کوچک‌تر خود را می‌‌فروختند و خانه‌‌های بزرگ‌تر می‌‌خریدند، حالا این امکان نیز به طور کامل از بین رفته است و خیلی از خانواده‌‌ها ناچار هستند در همان خانه‌‌های کوچک خود باقی بمانند البته نه واحد‌‌های 35 یا 25 متری که الان مطرح است، در نتیجه طبیعی است که تعداد فایل‌‌های کوچک متراژ عرضه شده در بازار با کاهش جدی روبه‌‌رو شده است.
در این میان برخی از سازندگان هزینه‌‌های بالای ساخت و بخش تاسیسات و فونداسیون را دلیل عدم‌حضور خود در این بازار عنوان می‌کنند.
در این باره حسن نظرزاده دباغ دبیر و عضو هیات‌مدیره انجمن ال اس اف ایران معتقد است اگرچه هزینه‌‌های ساخت املاک کوچک متراژ در کشور به علت عدم‌استفاده از صنعتی‌‌سازی گران‌‌تر است، اما می‌توان با تدابیری این هزینه‌‌ها را کاهش داد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ما به املاک کوچک متراژ هم نیاز داریم گفت: برای واکاوی این مساله باید به طرح‌‌های مطروحه در باب مسکن نگاهی داشته باشیم. بعد از طرح مسکن مهر، طرح مسکن اجتماعی به عنوان طرح جایگزین مسکن مهر به دولت ارائه و تصویب شد، که هیچ گاه رنگ عمل و واقعیت به خود نگرفت و نهایتا تعدادی از واحدهای مسکن مهر که در برخی از شهرها متقاضی نداشت، به عنوان مسکن اجتماعی به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی واگذار شد؛ وزیر سابق راه و شهرسازی نیز توانست با این معدود واگذاری‌‌ها، گزارشی از اجرای مسکن اجتماعی برای ارائه به مجلس و مردم برای خود دست و پا کند.
حال بعد از این طرح مسکن ملی عنوان شد که این طرح نیز تاکنون به موفقیت چندانی دست پیدا نکرده است، اما اگر هم بتواند اجرایی شود باز به علت فاصله قیمتی آن با دارایی متقاضیان طرح موفقی نخواهد بود بنابراین شاید بتواند بخشی از تقاضا را پوشش دهد، اما بخش دیگر مانند زوج‌‌های جوان، قشر کارگر و دانشجویان همچنان از این طرح جا خواهند ماند.
دباغ با بیان اینکه اگرچه بر اساس طرح جامع مسکن، واحد مسکونی مورد تایید وزارت راه و شهرسازی در تهران حداقل 75 مترمربع و در سایر شهرها، 90 مترمربع است گفت: شورای عالی شهرسازی نیز در طرح تفصیلی شهر تهران، حداقل واحد مسکونی که به رسمیت شناخته را 50 مترمربع می‌‌داند، اما بدون تردید به املاک کوچک‌تر هم نیاز خواهیم داشت.
به گفته وی بهترین حالت ممکن این است که خانه‌‌هایی در ‌شأن شهروندان ایرانی ساخته شود، چرا که امکانات مطلوبی در این حوزه وجود دارد و ما مانند کشور‌‌هایی مثل ژاپن با کمبود زمین روبه‌‌رو نیستیم، اما بخش اعظمی ‌‌از زمین‌‌های ما فاقد زیرساخت‌‌های قابل قبول است و احداث این املاک بدون زیرساخت می‌تواند چالش‌‌های جدیدی برای کشور ایجاد کند . بنابراین برای رسیدن به آمال دست یافتنی باید عزم جدی در بدنه دولت ایجاد شود، اما به نظر می‌رسد با توجه به کمبود‌‌های مالی و شرایط سخت کشور اجرای این مساله سخت باشد .
بنابراین باید در اینجا یک سوال پاسخ داده شود: آیا بد‌مسکنی مطلوب‌‌تر از مسکن کوچک است باید بگوییم خیر ! یک سبد کامل سبدی است که بتواند تمام تقاضا را پوشش دهد و ما باید با تنوع‌دهی این سبد مسکن را ایجاد کنیم .
دباغ خاطرنشان کرد: دولت در عرصه ساخت مسکن فرصت سوزی داشته و در مسکن‌دار کردن اقشار کم‌درآمد بسیار ضعیف عمل کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقد هستند هزینه ساخت کوچک‌متراژ‌‌ها بیشتر از املاک متوسط است گفت: دقیقا پرت انرژی در این نوع ساخت‌وسازها بسیار زیاد است، چرا که انشعابات و سرویس‌‌های بهداشتی و مینی آشپزخانه‌‌های زیادی را برای این واحد‌‌های کوچک‌متراژ باید بسازیم که خیلی مقرون به‌‌صرفه نیست، اما چاره آن توجه جدی به مقوله صنعتی‌‌سازی است. در واقع ما با روش‌های صنعتی می‌توانیم جلوگیری از پرت انرژی و همچنین سیو انرژی داشته باشیم.
با کاهش بیش از 30‌درصد مصرف انرژی در این نوع روش‌های ساخت‌وساز صرفه‌‌جویی داشته باشیم و همچنین از پرت مصالح و منابع طبیعی نیز صرفه‌‌جویی کنیم.
به گفته وی در واقع با روش‌های جدید علاوه بر اینکه منابع طبیعی کشورمان را کمتر استفاده می‌کنیم برای نسل‌‌های بعدی‌مان نیز منابع طبیعی را باقی می‌گذاریم و می‌توانیم با روش‌های صنعتی‌‌سازی در واقع واحدهای ایمن و پایدار برای هموطنانمان به سرعت بسازیم.
وی ادامه داد: در واقع برای رفع این نوع چالش‌‌ها باید بخش مسکن متولی واحد داشته باشد و استفاده از فناوری‌‌های نوین به‌‌خصوص iSFو بهره‌‌گیری از مهندسان مشاور قوی در بحث شهرسازی و آینده‌‌نگری الزامی ‌‌شود و در این میان باید تاکید شود کشور ما نیازی به حضور هیچ کشور خارجی برای ساخت‌‌وساز ندارد، فقط باید به مهندسی کشور اعتماد داشته باشیم. وی در ادامه تاکید کرد: امروز صنعتی‌‌سازی در بخش مسکن یک توصیه نیست، بلکه یک الزام است و تمامی ‌‌بخش‌‌های دولتی و ذی‌صلاح باید یکپارچه از این موضوع حمایت کنند.
اکنون با توجه به نوع فناوری‌‌های نوین حتی می‌توانند علاوه بر طراحی و شهرسازی صحیح در انبوه‌‌سازی، انرژی موردنیاز نیز توسط خود این نوع تکنولوژی‌‌ها برای این انبوه‌‌سازی تهیه و اجرا شود و نیازی به اضافه کردن بار اضافی به شبکه‌‌های انرژی موجود نخواهد داشت.
دباغ در پاسخ به این سوال که یکی از چالش‌‌های اصلی انبوه‌‌سازی چه در متراژ استاندارد چه کوچک زیرساختارهاست؛ برای این معضل چه باید کرد، گفت: برای حل این مساله باید مطالعات دقیقی انجام شود و قبل از اجرای هر پروژه‌‌ای زیرساخت‌‌های آن تعبیه شود و تجربه نشان داده انبوه‌‌سازی بدون ایجاد زیرساخت‌‌ها هدر‌رفت سرمایه است و مشکلی از بخش تقاضا را رفع نمی‌‌کند .
وی در نهایت اضافه کرد: طرح مسکن اجتماعی که از سوی عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی به عنوان طرح جایگزین مسکن مهر به دولت ارائه و تصویب شد، هیچ گاه رنگ عمل و واقعیت به خود نگرفت و نهایتا تعدادی از واحدهای مسکن مهر که در برخی از شهرها متقاضی نداشت، به عنوان مسکن اجتماعی به خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی واگذار شد؛ وزیر سابق راه و شهرسازی نیز توانست با این معدود واگذاری‌‌ها، گزارشی از اجرای مسکن اجتماعی برای ارائه به مجلس و مردم برای خود دست و پا کند. این احتمال وجود دارد که وزارت کشور برای جلب نظر مثبت وزارت راه و شهرسازی برای ساخت واحدهای مسکونی کوچک‌اندازه از سوی شهرداری‌‌ها که احتمالا نظردهنده نهایی این طرح است، بار دیگر به طرح شکست خورده مسکن اجتماعی متوسل شده است.
--> اخبار مرتبط وظیفه شهر مقابل مستاجرها مختصات بازار شب عید مسکن ریسک چینی بازار مسکن مسکن کوچک‌متراژ نیاز مبرم جامعه قطب‏‏‌نمای کم‏‏‌خطا در بازار مسکن

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1140358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شوراهای اسلامی برای تولید و رونق اقتصادی روستاها برنامه‌ریزی کنند

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جمع تهرانی‌هـا!

فیلم پربـازدید فضای مجازی؛ سخنرانی اقتصادی رئیسی در جنوب تهـران!

شناسه یکتا ارتباطی با افزایش مالیات ندارد

آخرین مهلت تبدیل مجوزهای کاغذی قدیمی به مجوزهای جدید، 17 روز دیگر

ادامه روند ریزش قیمت‌ها در بازار طلا و ارز

تازه‌ترین خبرها از قیمت دلار، سکه و بازار سهام

کارگران رزمندگان حقیقی نظام جمهوری‌ اسلامی هستند

تشکیل زنجیره سبز برای تصمیم‌گیری در بخش کشاورزی

پیشرفت اجتماعی ایران از سال 2019 کم و در سال 2023 منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد

معرفی 110 فرصت اقتصادی خراسان جنوبی به سرمایه‌گذاران

تبدیل 468 هزار مجوز کاغذی به شناسه یکتا

سکوت، استراتژی بانک مرکزی در مقابل ناترازی بانک مسکن

پرداخت یارانه 220 هزار تومانی ادامه خواهد داشت؟

همه چیز درباره وام ازدواج در سال 1403

بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی

جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است

کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد

مشکل تورم با افزایش تولید از بن بست خارج می‌شود

قرارگاه تولید مسکن ارزان‌قیمت در برنامه صندوق ذخیره فرهنگیان است

هشدار نشریه اقتصادی درباره رکود تورمی در آمریکا

110 فرصت اقتصادی استان به 2 زبان زنده دنیا ترجمه شد

حداقل دستمزد کاهش پیدا کرد؛ حقوق چهار سال کارگر هم قیمت یک دستگاه جانشین پراید!

رئیس اتاق مشترک ایران و هند: با این وضعیت نمی‌توانیم شعار امسال را محقق کنیم

رئیس بانک مرکزی آمریکا در راه عربستان/ آیا مذاکرات پنهانی در زمینه مبادلات بانکی در راه است؟

بورس قرمز شد

تأکید بر تعیین‌تکلیف تجهیزات و اقلام مازاد شرکت انتقال گاز

دولت می خواهد قیمت دلار را بین 65 تا 75 هزار تومان نگه دارد /در مجلس بعدی همه وزرا احضار خواهند شد

طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی

حرکت چرخه تولید موجب رونق اقتصادی می‌شود

انبار دپوی باتری خودرو در بابل کشف شد

رسیدگی قضائی به اخلال 6000 میلیارد ریالی در نظام اقتصادی

پرونده کثیرالشاکی موسوم گروه "ش" به دادگاه ارسال شد

پرونده کلاهبرداری در حوزه پیش فروش خودرو

چشم‌انداز روشن توسعه همکاری نفتی ایران و آفریقا طی 2 دهه آینده

پیکر مطهر پدر شهیدان بابایی ملکشاه در بابل تشییع شد

قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو؛ حرکت خلاف جهت تارا و 207 در بازار

رویکرد مثبتی را در بهینه‌سازی مصرف گاز در دولت سیزدهم شاهد هستیم

کشف و توقیف 25هزار لیتر سوخت قاچاق در خراسان جنوبی

مجوزهای الکترونیک به نفع فعالان اقتصادی واقعی است

بیشترین نرخ بیکاری متعلق به این استان کردنشین است

واردات 1.8 میلیارد دلار طلا برای رفع تعهد ارزی در سال گذشته

قیمت آب تصفیه شده چقدر در می آید؟

استان‌ها در 62 رشته طرح زنجیره‌های ارزش راهبردی فعالیت دارند

پتانسیل بازار آفریقا برای خودروهای اقتصادی سایپا

ظرفیت جوانان در رونق اقتصادی بکار گرفته شود

بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود

پاسخ مهدی چمران در مورد واردات خودرو برقی: نمی‌توانم درباره این موضوع چیزی بگویم!

وزیر کار: بیش از 3 میلیون و700 هزار کارگر بیمه‌شده زن هستند

تعمیر اضطراری توربین ورکسپور کارخانه گاز و گاز مایع 200 نفت و گاز آغاجاری

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی