بازار آریا

آخرين مطالب

بهبود صادرات، بخشی از صنایع چینی را به فاز رونق سوق داد تامین‏‏‌کنندگان داخلی با رکود مواجهند

دوگانه رکود و رونق اژدهای زرد مقالات اقتصاد جهاني

دوگانه رکود و رونق اژدهای زرد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد-راضیه احقاقی : داده‏‏‌های رسمی بخش تولید چین در ماه فوریه در فاز رکود باقی ماند و این موضوع فعالان بازارهای کالایی را ناامید کرد، به نحوی که این بازارها با سیگنال کاهشی مواجه شدند. اثرگذاری این داده بر بازارهای کالایی در افت نرخ سنگ‏‏‌آهن وارداتی به چین و فولاد معامله‌شده در بازار داخلی چین مشهود بود. با این حال صنایع صادرات‏‏‌محور چین ظرف ماه فوریه، با افزایش ثبت تقاضا برای صادرات، بر میزان فعالیت تولیدی خود افزودند و این موضوع باعث شد تا بخشی از تولیدکنندگان چینی که عمدتا بر تامین بازارهای صادراتی متمرکز هستند از رکود در امان بمانند.
در شـــرایطی که بزرگ‌ترین اقتصاد شرقی طی ماه‌‌‌های متوالی با رکود مصرفی مواجه بوده است، تحلیلگران به بهبود داده‌‌‌های تولیدی در آمریکا به‌رغم بالا ماندن نرخ بهره امیدوارند. بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی از رکود در امان مانده است، اما در شرایطی که این داده باعث شود فدرال‌رزرو زمان آغاز سیاست کاهش نرخ بهره را به تعویق بیندازد، فعالان بازارهای کالایی از این رونق منتفع نخواهند شد.
سال نو چینی، عامل کاهنده PMI
شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه 2024 مطابق انتظار تحلیلگران رویترز در فاز انقباضی اعلام شد. این موضوع سیگنال کاهشی موثری برای بازارهای کالایی به همراه دارد. اداره مرکز آمار چین، این شاخص را برابر 49.1واحد اعلام کرد؛ این رقم کمترین میزان این شاخص پس از دسامبر 2023 بود. سطح 50واحدی معیاری برای سنجش رکود و رونق برای شاخص مدیران خرید بخش تولید تلقی می‌شود. اعلام این شاخص با نرخی کمتر از 50واحد بیانگر قرار گرفتن در فاز رکود و اعلام آن بالاتر از سطح 50واحدی نشان از قرار گرفتن آن در فاز رونق دارد. با وجود محرک‌‌‌های اعمالی از سوی دولت چین برای تحریک اقتصاد در ماه فوریه، همچنان شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه در فاز رکود اعلام شد. البته تحلیلگران بخشی از اعلام ضعیف این داده را به تعطیلات سال نو در چین مربوط می‌‌‌دانند. آغاز سال نوی چینی برای امسال منطبق با دهم فوریه بود.
با توجه به تعطیلات سراسری یک‌هفته‌‌‌ای در این کشور به مناسبت سال نو چینی که البته عموما این تعطیلات حداقل تا دوهفته به طول می‌‌‌کشد، کاهش ثبت خرید از سوی صنایع چینی در ماه فوریه کاملا قابل انتظار بود. به این ترتیب در شرایطی که برخی تحلیلگران بر این باورند که داده‌‌‌های رسمی PMI در چین ناامید‌کننده است، برخی دیگر نگاه خوش‌بینانه‌‌‌تری به وضعیت بزرگ‌ترین اقتصاد کالامحور جهانی داشته و معتقدند این وضعیت نتیجه تعطیلات طولانی‌مدت به مناسبت سال نو چینی در ماه فوریه 2024 بوده است. تقویم سنتی چینی یک تقویم قمری است که براساس مشاهدات نجومی موقعیت خورشید در آسمان و فازهای ماه است.
اولین روز سال نو قمری می‌‌‌تواند در زمانی بین 21ژانویه تا 20فوریه رخ دهد. در سال 2024، آغاز سال نو چینی منطبق با دهم فوریه بود. این در حالی است که ظرف سال 2023 آغاز سال نو قمری در چین منطبق با 22ژانویه شد. به این ترتیب در حالی که عمده اثرگذاری این تعطیلات بر داده‌‌‌های بخش تولید ظرف سال 2023 مربوط به ماه ژانویه بود، بنابراین تعطیلات سال نو چینی ظرف سال گذشته میلادی عمدتا بر داده‌‌‌های ماه ژانویه اثرگذار شد؛ هر چند با توجه به طولانی بودن زمان تعطیلات بخشی از اثرگذاری آن بر ماه فوریه نیز بود. اما ظرف سال 2024 تعطیلات سال نو چینی کاملا در ماه فوریه بود و این موضوع عقبگرد شاخص PMI رسمی چین در این بازه زمانی را به همراه داشت.

بازار آریا

صادرات‌‌‌محورها از رکود قسر در رفتند
در حالی که شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید چین برای ماه فوریه در فاز رکود اعلام شد، شاخص مدیران خرید Caixin چین برای این ماه در فاز رونق اعلام شد. شاخص مدیران خرید Caixin از صنایع واقع در مناطق ساحلی که عمدتا کوچک و متوسط هستند اخذ می‌شود و این صنایع صادرات‌‌‌محور نیز هستند. شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین برای ماه فوریه برابر 50.9واحد اعلام شد. این شاخص علاوه بر آنکه در فاز رونق بود، 0.2واحد بالاتر از پیش‌بینی‌‌‌ها بود و در عین حال این شاخص به بیشترین میزان در بازه 6ماهه یعنی پس از ماه اوت 2023 رسید. به این ترتیب باید گفت، صنایع صادرات‌‌‌محور چین به استمرار صادرات در میان‌مدت امیدوارند و وضعیت روشن صادرات باعث شده تا حتی تعطیلات سال نو نیز نتواند به آمار خرید مواد اولیه و خدمات مصرفی آنها آسیب وارد کند. صنایع صادرات‌‌‌محور چینی از افزایش ثبت‌سفارش صادرات در این ماه خبر دادند و این موضوع حامی رشد شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید بود.
اعلام شاخص مدیران خرید Caixin بخش تولید چین در فاز رونق داده مثبتی برای اقتصاد چین است؛ اما باید این نکته را نیز مدنظر داشت که بخش عمده تولید ناخالص ملی در چین بر مصرف داخلی متکی است. در این شرایط اگرچه وضعیت صادرات نیز بر وضعیت اقتصاد در چین اثرگذار می‌شود؛ اما در نهایت بازارهای صادراتی این امکان را ندارند تا به‌تنهایی اقتصاد چین را در برابر چالش‌‌‌هایی نظیر رکود، حفظ کنند.
بازار به داده‌‌‌های PMI آمریکا امیدوار است
شاخص مدیران خرید رسمی بخش تولید آمریکا هنوز منتشر نشده، اما تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز به بهبود این داده در ماه فوریه 2024 نسبت به ماه ژانویه امیدوارند. به این ترتیب در شرایطی که این شاخص در ماه ژانویه با فاصله محدودی از فاز رکود قسر در رفت، این شاخص در ماه فوریه با بهبود پیش‌بینی شده بود. شاخص مدیران خرید بخش تولید آمریکا برای ماه ژانویه 2024 برابر 50.7واحد اعلام شد، این در حالی بود که پیش‌بینی‌‌‌ها از اعلام آن در سطح 51.5واحدی در ماه فوریه حکایت دارد. تحقق این پیش‌بینی خوش‌بینانه حاکی از آن است که بالا ماندن نرخ بهره در آمریکا نتوانسته به بروز رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهانی بینجامد.
انتشار این داده در این سطح از تعویق زمان کاهش نرخ بهره در ایالات‌متحده آمریکا برای ظرف سال‌جاری میلادی حمایت می‌کند. انتشار بیش از حد انتظار داده‌‌‌های تورمی آمریکا در ماه ژانویه باعث شد تا احتمال آغاز کاهش نرخ بهره از ماه مارس یا ماه مه به‌شدت کاهش یابد. در شرایط کنونی اغلب فعالان بازار، کاهش نرخ بهره در ماه ژوئن را پیش‌بینی می‌کنند. کاهش انتظار از فدرال‌رزرو برای پایان سیاست انقباضی در حالی که سیگنالی افزایشی برای دلار آمریکا به همراه داشت، زمینه عقبگرد قیمتی در بازار کامودیتی‌‌‌ها با محوریت کالاهای فلزی را فراهم کرد.
--> اخبار مرتبط رشد ناپایدار بهای جهانی سنگ‌آهن غلبه سیگنال افزایشی در بازار آهن و فولاد ضربه خلف‌وعده چینی‌ها به بازار سنگ‌آهن مه‌شکنی فولاد در غبار چین پکن برای ارزان‌کردن سنگ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‌آهن دست به‌کار شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1140350/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رکورد عجیب نرخ تکفل ایران در جهان: هر شاغل خرج چند نفر را می‌دهد؟

با متر و مقیاس آقای همتی فقط درسال 1399معادل 100 برابر کل دوران سازندگی خلق پول شده است

امضای تفاهم‌نامه همکاری بین پالایشگاه گاز هاشمی‌نژاد و پارک علم و فناوری خراسان

پالایشگاه گاز پارسیان و دانشگاه علم و صنعت یک تفاهم‌نامه و یک قرارداد امضا کردند

نشست تخصصی شرکت نفت و گاز پارس برگزار می‌شود

صرفه‌جویی 1.2 میلیارد یورویی در طرح توسعه پالایشگاه تهران با خرید سهام کنترلی پتروشیمی شازند

ضرورت استفاده به‌موقع از ابزارهای پولی مناسب توسط مقام پولی

شهرت و اعتبار بانک مرکزی؛ شرط اول اثربخشی سیاست‌های پولی و ارزی

ایمن‌سازی تأسیسات؛ مهم‌ترین برنامه شرکت پایانه نفتی ایران در سال 1403

مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی

افزایش بی‌رویه مصرف، ظرفیت‌های صادراتی گاز ایران را از بین‌ می‌برد

کشف 3.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق تنها در یک فقره عملیات ویژه در 2 استان جنوبی کشور

سفر بارزانی همراه با تعهد کتبی امنیتی و همکاری با بانک مرکزی ایران/ منتظر کاهش بیشتر نرخ ارز باشید

چگونه طرح جنجال‌برانگیز دستمزد منتفی شد؟

وزیر نفت با دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز دیدار کرد

دستور مسکنی رئیس جمهور به بانک‌ها

ضرورت توجه به هوش مصنوعی برای ایجاد مزیت رقابتی در صنعت نفت

شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با صندوق پژوهش و فناوری نفت تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد

جلوگیری از انحراف روزانه 8 میلیون لیتر گازوئیل با راه‌اندازی سامانه تخصیص نفت‌گاز براساس اسناد حمل برخط

هدیه دولت به بازار اجاره؛ سامانه خودنویس به داد مستاجران می رسد؟

جامعه نیازمند نقش زنان در صنعت و فناوری است

تأمین 5800 قلم کالابه ارزش 12 هزار میلیارد ریال در نفت و گاز گچساران

آمادگی ایران برای امضای توافق‌نامه همکاری با کمیسیون انرژی اتحادیه آفریقا

رهاورد نمایشگاه بین‌المللی مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است

کاهش 43 درصدی کربن تا افق 2030

آفریقا پس از خاورمیانه بزرگترین صادرکننده گاز خواهد شد

استقبال کشورهای آفریقایی از حضور ایران برای توسعه صنعت نفت و گاز این قاره

اطلاعیه مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران درباره پرونده بابک زنجانی

ریل گذاری برای تامین مالی غیرتورمی

وزیر اقتصاد: رکورد ورود سرمایه خارجی به کشور شکسته شد.

معاون بانک مرکزی: نرخ تورم 38.8 درصد شد

پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تهران تفاهم‌نامه علمی امضا کردند

رونمایی از سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت در نمایشگاه نفت

12 قرارداد دانش‌محور با هدف توسعه میدان‌های نفت و گاز امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نیجریایی امضا شد

شرکت انرژی دانا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

ساختمان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری قم توسط وزیر اقتصاد افتتاح شد

مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی است

صنعت نفت بهترین بخش برای تحقق شعار سال است

اولویت اصلی دولت رسیدگی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

دست سودجویان در حوزه سوخت باید قطع شود/ 85 درصد سوخت کشور استاندارد یورو 4 و 5 دارد

مشاور امور زنان و خانواده وزارت نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد

3 عنوان کتاب حوزه صنعت نفت رونمایی شد

نرم‌افزار بومی مدیریت یکپارچگی چاه‌های نفت و گاز رونمایی شد

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «شیخ‌شعبانی»

دهه کرامت با حال و هوای شهدایی/اجلاسیه‌های کنگره 12هزار شهید استان تهران در دهه کرامت آغاز می‌شود

2 دانش‌ فنی و کاتالیست تولیدی در نمایشگاه نفت رونمایی شد

فرصت‌ برای نمایش توانمندی‌های صنعت نفت ایران به دنیا به‌طور کامل مهیاست

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی