بازار آریا

آخرين مطالب

«عدالت مالیاتی» در فاز انتظار تحلیل بازار آریا

«عدالت مالیاتی» در فاز انتظار
  بزرگنمايي:

بازار آریا - خراسان /به‎رغم همه تلاش ها در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور، اساس این نظام همچنان در حد ابتدای قرن 19 انگلستان است. در پاسخ به این نقیصه، پایه مالیات بر مجموع درآمد پس از مدت ها و سرانجام آبان امسال به مجلس رسیده و در انتظار بررسی و تصویب است.
نقش‎آفرینی دولت در اقتصاد، بدون دریافت مالیات به عنوان یک منبع پایدار برای تامین هزینه ها، بی معنی است. بماند این که در نبود نظام کارای مالیاتی، بروز کسری بودجه و تشدید تورم کاملاً محتمل است. با همه این ها، در اقتصاد کشورهایی مانند ایران، وجود نفت مانع از تشکیل این سنگ بنای مهم در اقتصاد شده است. به جرئت می توان گفت نظام مالیاتی که هم اینک با آن مواجه هستیم پایه های کهنه و بسیار مستهلک و ناکارایی دارد که تاریخ مصرف آن مدت هاست گذشته است. چرا که یکی از مهم ترین ارکان آن یعنی مالیات بر درآمد، درست شکل نگرفته است. در این زمینه، اگر چه درمان بخش مهمی از این مسئله در قالب مالیات مجموع درآمد واضح بوده و سالیان سال است که مطرح شده است، با این حال، سرانجام در آبان امسال شاهد ارسال لایحه این پایه مهم مالیاتی به مجلس بودیم. انتظار می رود در شرایطی که تغییر مجلس در راه است و احتمال عقب افتادگی بیشتر اجرای این مالیات در صورت موکول شدن به مجلس بعد وجود دارد، این لایحه در ماه های آتی به تصویب مجلس برسد.
به گزارش خراسان، با همه اتفاقات و تحولاتی که در نظام مالیاتی کشور و به‎خصوص در سال های اخیر به وجود آمده، با این حال متاسفانه باید گفت هنوز یک بخش اصلی هسته نظام مالیاتی کشور، کهنه و ناکارا باقی مانده است. برای توضیح بیشتر این موضوع ابتدا باید به دو رویکرد مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی اشاره کرد.
2رویکرد مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی از ابتدای پیدایش
بازار
مرکز پژوهش های مجلس در گزارش 17509 خود، تاریخچه قابل توجهی از این موضوع را بیان کرده است. طبق این گزارش اگرچه برای جامعه شیعی، محاسبه و پرداخت مالیات بر مجموع درآمد به‎صورت «خمس ارباح مکاسب» از قرون اولیه اسلامی شناخته شده و مورد عمل بوده است، اما در دنیای جدید، سابقه اخذ مالیات بر درآمد به سختی از دو قرن فراتر می رود. بر همین اساس، و از زمانی که اخذ مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی در کشورهای مختلف جهان رواج یافت دو رویکرد در محاسبه و اخذ مالیات بر درآمد وجود داشته است. رویکرد اول اخذ جداگانه مالیات ها از پایه های مختلف درآمدی است. در این رویکرد قانون‎گذار پایه های مختلف درآمدی را از جهت نوع درآمد (مانند حقوق و دستمزد، سود سپرده ها، سود سهام، درآمد املاک، درآمد اتفاقی و ...) تفکیک و بر هر پایه با نرخ ها و ضوابط مختلفی مالیات وضع می کند. رویکردی که به رویکرد انگلیسی اخذ مالیات بر درآمد نیز مشهور است. رویکرد دوم نیز اخذ یکپارچه مالیات از همه پایه های درآمدی مؤدیان است که امروزه در جهان با نام نظام مالیات یکپارچه بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی شناخته می شود. این رویکرد که از انتهای قرن نوزدهم در اروپای قاره‎ای رواج یافت هم اکنون با الگوهای مختلف در اغلب کشورهای جهان در حال اجراست.
با این توصیف، شاهد این هستیم که نظام مالیات بر درآمد در ایران از ابتدا با رویکرد اول (اخذ جداگانه مالیات از پایه های مختلف درآمدی) متولد شد و در حالی همچنان عملاً این رویکرد، مبنای نظام مالیاتی ایران است که در بیشتر کشورهای جهان – حتی در کشورهای در حال توسعه هم‎تراز ایران – از دهه ها پیش منسوخ شده است.
عدالت مالیاتی مهم ترین وجه تمایز پایه مالیات بر مجموع درآمد
برقراری عدالت مالیاتی با مالیات بر مجموع درآمد، یکی از مهم ترین تفاوت های دو رویکرد یادشده است. مصداق تمام و کمال این ادعا را باید در نظام مالیاتی کنونی کشور خود ما جست‎وجو کرد. به عنوان مثال در شرایطی که حجم نقدینگی در یک دهه اخیر به شدت توسط برخی بانک ها افزایش یافته، شاهد این هستیم که بخش عمده این نقدینگی به‎طور عادلانه (یعنی بهره مندی اشخاص حقیقی و حقوقی به تناسب ایجاد ارزش افزوده واقعی که در اقتصاد دارند) توزیع نشده است و در عین حال، ابزارهای مالیاتی کنونی به همراه ساختار ناکارای معافیت های مالیاتی، فاقد اثرگذاری بر این پدیده در جهت مطلوب بوده و هستند. به طوری که هم اینک حدود 40 تا 50 درصد اقتصاد کشور از پرداخت مالیات معاف است.
در این شرایط، مالیات مجموع درآمد به دلیل ایجاد شفافیت تقریباً کامل در درآمد اشخاص مختلف و اخذ مالیات از مجموع درآمد اشخاص (پس از کسر هزینه های قابل قبول مالیاتی)، نقش بسیار مهمی در تحقق یکی از ارکان اصلی حکمرانی کشور می تواند ایفا کند. همچنین به جای آن‎که بخش های اقتصادی و مشاغل از پرداخت مالیات معاف شوند، سطح درآمد سالانه برای معافیت یا تخفیف مالیاتی درنظر گرفته می شود. در این صورت، احتمالاً بخش زیادی از کارگران و کارمندانی که هم اینک شفاف ترین پرداختی های مالیاتی را دارند، از مالیات معاف خواهند شد.
یک مزیت دیگر
استقرار نظام مالیات یکپارچه بر مجموع درآمد، همچنین علاوه بر کاهش نابرابری های اقتصادی، می تواند به هدفمندسازی مخارج حمایتی دولت هم بینجامد.
مالیات مجموع درآمد سرانجام به مجلس رسید
در مجموع و در حالی که سال هاست لزوم پیاده سازی این پایه مالیاتی مطرح شده است، آبان امسال سرانجام دولت لایحه این مالیات را به مجلس فرستاده است. به نظر می رسد برای این که کار تصویب این مالیات مهم به مجلس بعد موکول نشود و اجرای آن بیش از این به تعویق نیفتد، سرعت و دقت عمل مجلس یازدهم در این خصوص و در ماه های پایانی فعالیت لازم است. از سوی دیگر در صورت تصویب این مهم ، تسریع دولت در تکمیل و استقرار سامانه یکپارچه داده های اقتصادی مرتبط نیز ضروری خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1137060/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آتش‌سوزی در انبار ضایعات منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی

ادای احترام رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام شامخ شهدا در گلزار امامزاده ابراهیم قم

ستاد ارتباطات مردمی در مرکز توانبخشی ایثار قم برپا شد

میانگین قیمت خودرو در بازار افت کرد

وزارت جهاد کشاورزی: امسال واردات گندم نخواهیم داشت

اجرا طرح‌های پرورش ماهی در روستاهای ساحلی استان بوشهر

مذاکره پوتین و پاشینیان درباره روابط اقتصادی و امنیت منطقه

دهه «رکود، عبرت، تجربه»/رکود رکورد زد؛ رشد 1 دهه فقط 1درصد

طلای جهانی دوباره اوج گرفت

واریز مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی است؟

آتش سوزی در سایت مرزی ماهیرود

دیدار محسن رضایی با آیت‌الله اعرافی

جریان سازان دلار تلگرامی!

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران

دستاورد نمایشگاه نفت مشارکت در اجرای طرح‌های ملی است

صنعت پتروشیمی؛ بزرگ‌ترین بازار برای سازندگان ایرانی

شکسته‌شدن تابوی تولید و صادرات کاتالیست با تلاش یک شرکت دانش‌بنیان

برداشت گاز از فاز 11 پارس جنوبی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درگذشت معاون پیشین حقوقی و مجلس وزارت نفت را تسلیت گفت

یه چراغ قوه با 8 تا کار ... فقط 248 تومان

پیش‌بینی جدید درباره قیمت مسکن در بازار

قیمت دلار و یورو امروز 20 اردیبهشت؛ کاهش نرخ رسمی 27 ارز

رونمایی از فناوری بومی WRFM در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت

رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران: شرکت‌های زیر مجموعه بانک‌ها در صف تخصیص ارز به دنبال رانت‌خواری هستند

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درگذشت معاون سابق حقوقی وزارت نفت را تسلیت گفت

رئیس کمیسیون انرژی مجلس درگذشت معاون پیشین حقوقی وزارت نفت را تسلیت گفت

رشد عجیب قیمت تویوتا کمری های قدیمی؛ بازار چند میلیاردی مدل پایین های ژاپنی

نشست خبری مدیرعامل پالایشگاه نفت آبادان

بذرپاش: 2 میلیون و 560 هزار ‌واحد مسکن در حال ساخت دا‌ریم‌

تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی

تجارت آمریکا و ایران 2 برابر شد

تکرار در تأخیر پرداخت مطالبات گندم‌کاران

طرح فیبر نوری استان قم با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید

جزییات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام‌ عدالت

پوتین و پاشینیان دیدار کردند

اندیشکده مطالعات جنگ بررسی کرد؛ حضور ایران در آفریقا، آمریکا را ترسانده است

منطقه معاملاتی امن دلار شکل گرفت؟

خبر جدید وزیر کار برای یارانه‌بگیران

آمارهای رئیسی با واقعیت های اقتصادی کشور نمی خواند /اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه افتاده /افزایش فهرست اعتبارات نهاد ریاست‌جمهوری

مشکل اشتغال همچنان به قوت خود باقی است آقای وزیر!طرحی برای استیضاح دیپلماسی اقتصادی/چند نکته درباره یک سکانس جنجالی

برگزاری کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ترکیه ماه آینده

دیدار سفیر ایران در بلاروس با امیرعبداللهیان

مزیت پروژه محوری در حوزه دریا، رشد اقتصادی، اشتغال و رونق معیشت مردم است

شاه‌بیت مأموریت‌های پلیس/ ممنوعیت‌های جدید یک حوزه جنجالی/ اولین انتصاب در سازمان تازه تأسیس

گام‌های جدید در رفع موانع تولید با کمک اتحادیه‌ها و اصناف

همایش‌ها در استان بوشهر روستامحور برگزار می‌شوند

خطر بزرگ‌ در بازار کار/ تا سال 1407 چه اتفاقی می‌افتد؟

آثار رضا مافی در موزه هنرهای معاصر

شناسایی نقاشی‌های جعلی با هوش مصنوعی

شجریان بر دستانش بوسه زد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی