بازار آریا

آخرين مطالب

رقابت چای با قهوه در «دیوار» گزارش ويژه

رقابت چای با قهوه در «دیوار»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد: سابقه مصرف چای در ایران به‌عنوان یک نوشیدنی سطح بالا به قرن هفدهم میلادی می‌رسد. این نوشیدنی طی سال‌ها چنان محبوبیتی به‌‌‌‌‌دست آورد که حالا ایرانی‌‌‌‌‌ها رتبه چهارم چای‌‌‌‌‌نوش‌‌‌‌‌ترین‌‌‌‌‌ مردم دنیا را در اختیار دارند، اما گویا پایه‌‌‌‌‌های تخت سلطنت این نوشیدنی در ایران در حال لرزیدن است و قهوه با سرعتی زیاد در حال گرفتن جایگاه چای است.
این را هم کافه‌‌‌‌‌ها و فروشگاه‌‌‌‌‌های پرشمار ارائه انواع قهوه در کوچه و خیابان‌های شهر و حتی روستاها نشان می‌دهد و هم آمارهای پلتفرم دیوار؛ چراکه از 13‌میلیون‌بار جست‌وجوی مرتبط با قهوه و چای در سایت و اپلیکیشن دیوار در نیمه نخست امسال، سهم جست‌وجو‌‌‌‌‌های مرتبط با قهوه 42‌درصد و جست‌وجوهای مرتبط با چای 58‌درصد بوده‌است. در این آمار اگرچه هنوز چای رتبه اول را دارد، اما فاصله قهوه با آن به شکل معناداری کم شده‌است؛ این در حالی است که تا همین چند سال‌پیش تصور اینکه قهوه بتواند به‌عنوان یک نوشیدنی پابه‌‌‌‌‌پای چای، در مهمانی‌‌‌‌‌ها و دورهمی‌‌‌‌‌های ایرانی‌‌‌‌‌ها حضور داشته‌باشد، عجیب بود.
دیوار به بهانه روز جهانی اسپرسو نگاهی به روند رقابتی این دو نوشیدنی محبوب پرداخته است. کاربران در جست‌وجوی انواع دستگاه‌های قهوه‌‌‌‌‌ساز، شامل قهوه‌‌‌‌‌ساز و اسپرسوساز، از نام عمومی قهوه‌‌‌‌‌ساز استفاده می‌کنند، بااین‌حال خروجی جست‌وجوها نشان می‌دهد کاربران بیشتر به‌دنبال دستگاه‌هایی هستند که اسپرسو فرآوری می‌کنند و استقبال از دستگاه‌های طبخ قهوه به شیوه‌‌‌‌‌های دیگر بسیار کم‌‌‌‌‌تر است. کاربران دیوار در نیمه نخست امسال، در مجموع 4‌میلیون‌بار کلمات قهوه‌‌‌‌‌ساز و اسپرسوساز را جست‌وجو کرده‌اند که در میان آنها قهوه‌‌‌‌‌ساز 1٫3‌برابر اسپرسوساز جست‌وجو شده‌است. البته این کلمات هم به‌تنهایی جست‌وجو شده‌اند و هم در کنار عبارات دیگر. با این همه از عباراتی که در کنار هریک از این کلمات جست‌وجو شده‌است، چنین برمی‌‌‌‌‌آید که منظور کاربران از قهوه‌‌‌‌‌ساز در بسیاری از این جست‌وجوها، «اسپرسوساز» بوده‌است. در نیمه نخست امسال کاربران دیوار 42برند قهوه‌‌‌‌‌ساز را در این پلتفرم جست‌وجو کرده‌‌‌‌‌اند.
درمیان این برندها، «نوا (NOVA) » – که عمدتا استفاده خانگی دارد- بیشترین سهم را به خودش اختصاص‌داده و پس از آن برندهای دلونگی و مباشی قرار دارند. این سه برند در مجموع 84‌درصد جست‌وجو‌‌‌‌‌ها را به خودشان اختصاص داده‌اند. در نیمه نخست امسال در کل دسته‌‌‌‌‌ها و زیردسته‌‌‌‌‌های دیوار بیش از 13‌میلیون‌بار کلمات مرتبط با چای و قهوه جست‌وجو شده‌است. سهم جست‌وجوی تمامی کلمات مرتبط با چای 58‌درصد و کلمات مرتبط با قهوه 42‌درصد بوده‌است. این سهم‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهند که ظاهرا چای در میان ایرانیان محبوب‌‌‌‌‌تر از قهوه است اما در عین‌حال این را هم می‌گوید که دست‌‌‌‌‌کم در میان کاربران دیوار، فاصله چندان زیادی بین‌‌‌‌‌شان نیست.
این داده‌ها به تنهایی نمی‌تواند بگوید که نسبت بین محبوبیت یا تقاضای قهوه و چای درمیان کل ایرانی‌‌‌‌‌ها چطور است یا از چه زمانی چنین نسبتی برقرار شده و از گذشته تا به امروز چه روندی داشته‌است، به همین‌دلیل هم نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. مسلما برای رسیدن به تصویری از آینده لازم است پژوهش‌های مستقلی انجام شود، با این حال اگر این تقاضای قابل‌توجه برای قهوه و ملزوماتش را در دل تغییری ببینیم که در سبک زندگی جامعه، به‌‌‌‌‌خصوص در سال‌های اخیر، در حال وقوع است، شاید این داده‌ها نشانه دیگری از پوست انداختن جامعه ایرانی باشد. شاید واقعا قرار است قهوه دوباره محبوب‌‌‌‌‌ترین نوشیدنی‌گرم ایرانیان شود. به‌نظر می‌رسد چای آهسته‌‌‌‌‌آهسته میدان را به قهوه‌‌‌‌‌ واگذار می‌کند.
--> اخبار مرتبط خزش جهانی ویکند سه‌روزه بازگشت تورم از قله قهوه ایرانی جای چای را می‌گیرد؟ ایران روی موج تهران گالری‌گردی در زمستان برفی تهران

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1111271/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریل گذاری برای تامین مالی غیرتورمی

وزیر اقتصاد: رکورد ورود سرمایه خارجی به کشور شکسته شد.

معاون بانک مرکزی: نرخ تورم 38.8 درصد شد

پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تهران تفاهم‌نامه علمی امضا کردند

رونمایی از سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت در نمایشگاه نفت

12 قرارداد دانش‌محور با هدف توسعه میدان‌های نفت و گاز امضا شد

تفاهم‌نامه همکاری بین پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت نیجریایی امضا شد

شرکت انرژی دانا و دانشگاه صنعتی امیرکبیر تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

ساختمان مرکز خدمات سرمایه‌گذاری قم توسط وزیر اقتصاد افتتاح شد

مصرف انرژی در ایران بیش از 2 برابر استاندارد جهانی است

صنعت نفت بهترین بخش برای تحقق شعار سال است

اولویت اصلی دولت رسیدگی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

دست سودجویان در حوزه سوخت باید قطع شود/ 85 درصد سوخت کشور استاندارد یورو 4 و 5 دارد

مشاور امور زنان و خانواده وزارت نفت از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

سند حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی شرکت ملی نفت ایران رونمایی شد

3 عنوان کتاب حوزه صنعت نفت رونمایی شد

نرم‌افزار بومی مدیریت یکپارچگی چاه‌های نفت و گاز رونمایی شد

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «شیخ‌شعبانی»

دهه کرامت با حال و هوای شهدایی/اجلاسیه‌های کنگره 12هزار شهید استان تهران در دهه کرامت آغاز می‌شود

2 دانش‌ فنی و کاتالیست تولیدی در نمایشگاه نفت رونمایی شد

فرصت‌ برای نمایش توانمندی‌های صنعت نفت ایران به دنیا به‌طور کامل مهیاست

معرفی 840 نیاز فناورانه صنعت نفت در نمایشگاه بیست‌وهشتم

امضای قرارداد همکاری بین شرکت آریاساسول و پژوهشگاه صنعت نفت

امضای موافقت‌نامه همکاری بین شرکت آریاساسول و پژوهشگاه صنعت نفت

امضای 5 موافقت‌نامه محیط‌زیستی بین پژوهشگاه صنعت نفت و منطقه ویژه پارس

امضای 5 قرارداد محیط‌زیستی بین پژوهشگاه صنعت نفت و منطقه ویژه پارس

پژوهشگاه صنعت نفت و بنیاد ملی نخبگان تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

پاسخ بانک مرکزی به ادعا مطرح شده از سوی همتی

چالش طلافروشان با شفافیت

تلاش برای معرفی هرچه بیشتر جذابیت‌های صنعت نفت ایران به جهان

نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در نمایشگاه نفت

منطقه 2 عملیات انتقال گاز و شرکت صنایع ابزاردقیق نفت توافق‌نامه همکاری کردند

الزام دستگاه‌های اجرایی برای پذیرش اوراق گام

سمینار استفاده از ظرفیت‌های بازارهای داوطلبانه کربن برگزار شد

شاهین صفر ارزان‌تر از دست‌دوم شد!

مهندسی و توسعه گاز و پژوهشگاه صنعت نفت یک قرارداد و یک تفاهم‌نامه امضا کردند

سامانه ثبت درخواست آنلاین کارت سوخت رونمایی شد

سوپرایز سرمایه‌گذارن چینی و پاکستانی در خراسان جنوبی‌

آمارهایی که با واقعیت اقتصادی جور در نمی‌آید | منشا اتفاقات عجیب و غریبی در بودجه کجاست؟

چرا ارتش انقلابی چین، مدافع منافع ملی شد؟ / چگونه ارتش چین از اقتصاد کنار گذاشته شد؟

دانش‌بنیان شدن صنعت نفت بدون استفاده از هوش‌ مصنوعی محقق نمی‌شود

بازدید مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت

مرکز سرمایه گذاری و فاز نخست بزرگراه قم کهک افتتاح شد

ثبت رکوردشکنی در نرخ تورم تولید کننده

افزایش 30 درصدی صادرات گاز مایع در سال 1402

حضور پررنگ زنان اثرگذار در صنعت نفت باید در جامعه بین‌الملل بازتاب یابد

همایش مهندسی با رویکرد هوش‌مصنوعی در صنایع پایین‌دستی نفت برگزار می‌شود

معاون وزیر نفت در امور گاز از تحریریه رسانه‌های روابط عمومی وزارت نفت بازدید کرد

تولید نفت ایران در خلیج‌فارس روزانه 7 هزار بشکه افزایش می‌یابد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی