بازار آریا

آخرين مطالب

گام جدید در تسهیل تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مقالات اقتصادي

گام جدید در تسهیل تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا تجارت با اعضای این اتحادیه را افزایش داده و تعرفه گمرکی حدود 87 درصد اقلام در بازار اوراسیا را برای صادرات ایران به صفر خواهد رساند. - اخبار بین الملل -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اورآسیا امروز با حضور وزیر صمت و معاون وزیر امور خارجه در امور اقتصادی در سن‌پترزبورگ به امضا رسید.
عقد موافقت نامه‌های تجاری به عنوان ابزاری برای تسهیل تجارت با بازارهای هدف در دستورکار وزارت صمت ( سازمان توسعه تجارت) قرار گرفته است. عقد موافقت‌نامه تجارت ترجیحی یا آزاد با بازارهای عمده صادراتی کشورمان با هدف کاهش هزینه صادرات به این بازارها صورت می‌گیرد. در حال حاضر بیش از 50 درصد از کل صادرات جهان از امتیاز توافق‌های تجاری بهره می برد.
اهم کارکردهای عقد موافقت نامه های تجاری را می‌توان به شرح زیر بر شمرد:
تسهیل و کاهش هزینه‌های تجارت و افزایش صادرات غیر نفتی کشورکاهش تعرفه‌های گمرکیافزایش جذابیت‌های تجاری ایران برای تجار سایر کشورهاایجاد مسیرها و سازکارهای ویژه برای تجارت اقلام راهبردی کشور
سازمان توسعه تجارت مذاکرات عقد تجارت آزاد با اوراسیا(شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس) را از سال 1394 با جدیت پی گیری کرده است و تاکنون بیش از 6 سال مذاکرات بین ایران و پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا در جریان بوده است. اولین مرحله مذاکرات در سال 1397 با امضای موافقت نامه تجارت ترجیحی به پایان رسید و در نتیجه آن توافق تجارت ترجیحی بین ایران و 5 کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا منعقد شد که از 5 آبان 1398 اجرایی شده است.
پس از آن مذاکرات برای تبدیل این موافقت نامه به موافقت نامه تجارت آزاد آغاز شد. در طول سال‌های 99 تا 1402 تیم مذاکراتی ایران به ریاست سازمان توسعه تجارت بیش از 30 نشست مذاکراتی را با 5 کشور اوراسیایی به انجام رسانده است. 6 نشست از این 30 نشست مذاکراتی به صورت حضوری و بقیه آن به صورت ویدیو کنفرانسی برگزار شده است.
بر اساس موافقت نامه تجارت آزاد فوق تعرفه گمرکی حدود 87 درصد اقلام در بازار اوراسیا برای صادرات ایران به صفر خواهد رسید و زمینه لازم را برای گسترش صادرات ایران فراهم خواهد کرد.
رییس سازمان توسعه تجارت در نشست پایانی این مذاکرات با آقای "آندره اسلپنف" وزیر محترم تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا که در 28 دی ماه در محل سازمان توسعه تجارت برگزار شد، با تصمیم گیری در خصوص موارد باقی مانده در مذاکرات، به توافق نهایی رسیدند. از دی ماه 1401 جلسات فرعی دیگری نیز جهت تکمیل فهرست‌های کالایی و موارد مربوط به متن موافقتنامه برگزار شد که آخرین آن در مهر ماه 1402 بود. 
پس از آن دو طرف نسبت به انجام هماهنگی‌های داخلی برای امضا و سپس تصویب آن اقدام کرده اند. پس از تصویب موافقتنامه بین 5 کشور اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس به مورد اجرا گذاشته خواهد شد.
محصولاتی که تعرفه آنها در طرف اوراسیایی به صفر خواهد رسید در همه فعالیت‌ها و زیر بخش‌های اقتصادی گسترده هستند. بنا بر این همه فعالین اقتصادی می‌توانند بزودی بدون پرداخت تعرفه گمرکی کالاهای خود را به این بازار بزرگ صادر کنند. بطور مثال برخی از بخش های اقتصادی که به میزان زیادی تعرفه آنها تحت پوشش موافقت نامه قرار خواهد گرفت به شرح جدول زیر است:

بازار آریا

بعد از تشکیل اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان، در سال 2015 میلادی، بسیاری از کشورها، تمایل خود را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با آن اتحادیه اعلام و مذاکرات را آغاز کرده‌اند. این اتحادیه به سرعت در حال امضای موافقتنامه‌های تجارت آزاد با قطب‌های اقتصادی آسیا است.
کشورمان از سال 1394 مذاکرات را جهت بررسی چگونگی گسترش رابطه تجاری و اقتصادی با اتحادیه مذکور آغاز کرد و پس از امضای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اردیبهشت 1397 توسط مقامات طرفین و طی فرایند تصویب داخلی در کشورها، این موافقتنامه از 5 آبان 1398 اجرایی گردیده است.
عملکرد آماری موافقتنامه مذکور طی سال اول اجرایی شدن آن، افزایش 82 درصدی صادرات در اقلام ترجیحی مشمول موافقتنامه را نسبت به زمان مشابه و بدون وجود موافقتنامه مذکور نشان می‌­دهد.
پس از انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی، حجم تجارت کل فیمابین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. بنحوی که در سال سوم اجرای موافقتنامه شاهد رشد 63 درصدی صادرات کشورمان به آن اتحادیه در مقایسه با مدت زمان مشابه قبل از اجرای موافقتنامه هستیم.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا با 183 میلیون نفر جمعیت و واردات 388 میلیارد دلاری از جهان بازار بسیار بزرگ در نزدیکی ایران محسوب می‌شود و افزایش مناسبات فیمابین امکان استفاده حداکثری از این پتانسیل و بازار بزرگ را برای کشورمان فراهم خواهد آورد.
فرایند اولیه مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از سال 1399 آغاز شد و پس از برگزاری بیش از 30 جلسه مذاکراتی به صورت ویدیو کنفرانس و 6 دور مذاکرات حضوری، با سفر وزیر تجارت اوراسیا به ایران در 28 دی ماه سال جاری (1401) به ایران و دیدار و جلسه با رییس سازمان توسعه تجارت ایران، رسماً اتمام فرایند کلی مذاکرات اعلام و طرفین در حال آماده سازی متن موافقتنامه برای امضای مقامات در آینده نزدیک هستند.
با امضای موافقتنامه توسط مقامات کشورها، متن موافقتنامه برای تصویب به مراجع قانونی کشورمان و کشورهای عضو ارسال و پس از آن فرایند اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد آغاز می شود.
با توجه به واردات قابل ملاحظه اوراسیا و به ویژه کشور روسیه از جهان با انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد فیمابین، پیش بینی می‌شود با افزایش سرمایه گذاری‌ها و تولیدات مشترک و فراهم آوردن زیرساخت‌های مناسب تجارت فیمابین می‌تواند تا حدود 30 میلیارد دلار افزایش یابد.
عمده اقلام واردات ایران از اوراسیا شامل کالاهای اساسی از جمله غلات، گندم، ذرت دامی و.. است و هر چند طی سالهای گذشته حداقل 70 درصد از تجارت فیمابین را محصولات کشاورزی تشکیل داده‌اند از جمله در بخش صادرات ایران، ولی از تیر ماه سال 1401، کالاهای صنعتی با ارزش افزوده بالا نیز وارد سبد صادراتی کشورمان به این اتحادیه شده است و سهم محصولات صنعتی نیز در صادرات افزایش یافته است.
صفر شدن تعرفه 87 درصد کالاها در تجارت ایران با اوراسیاجلالی: موافقتنامه تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا زمینه جهانی سازی تجارت ایران را فراهم می‌کندوزیر تجارت اتحادیه اوراسیا: با امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران به یکی از شرکای مهم تبدیل خواهد شدمعاون وزیر صمت: تجارت آزاد بین ایران و کشورهای عضو اوراسیا اجرایی می‌شود انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1119346/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جذب100هزار نفر از دانشجویان نخبه درکارخانه‌های تولیدی/ورود دانش آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها

احصای بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی

مولدسازی، لازمه توسعه اقتصادی در فرآیند شهرسازی

طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه

جزیره قشم، کانون کسب‌وکارهای اقتصادی دریا پایه است

موانع داخلی جهت توسعه کشور

همه ظرفیت پروازهای استان کرمان توسط معادن و شرکت‌های زیرمجموعه پُر می‌شود

افزایش 54 درصدی تورم تولیدکننده بخش خدمات

فرار سرمایه از 11 به 20 میلیارد دلار رسید

قدردانی رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی

تولید بار اول لوله‌های RTP در کشور

تولد دوباره 395 واحد تولیدی اقتصادی مرده

دیدار وزیر صنعت و تجارت طالبان با رئیس‌جمهور تاتارستان

وزیر جهاد کشاورزی: تولیدکنندگان برنج حمایت می‌شوند

کنایه عباس عبدی به گرانی های اخیر؛ صدای آشپزان هم از شوری غذا بلند شده است

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

مدیرعامل بیمه دی: شبکه فروش نقطه عطف ارتباط با مشتریان است

برپایی بزرگترین نمایشگاه و جشنواره گل و گیاه شمال کشور در ساری

واگذاری بیش از 90 درصد زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به سرمایه‌گذاران

ظرفیت های گردشگری کرمان به مردم کره جنوبی معرفی می شود

شکست «آیمک»؛مرگ ناجی صهیونیست‌ها

تعاونی‌های دانش بنیان، بهترین مسیر پرورش ایده‌های نخبگان

پاسخ به دو پرسش درباره مصوبه تعطیلی شنبه

کشف لوازم خانگی قاچاق از فروشگاهی در شمال تهران

اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران در بین روابط عمومی‌های دستگاه‌های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان «روابط عمومی برتر» انتخاب شد

جارو شارژی فندکی!! دیگه نگران نظافت ماشین نباشید

این افراد از مالیات معاف شدند

اظهارات رئیس انجمن شرکت‌های ریلی درباره فعالیت اقتصادی بخش خصوصی راه آهن

واکنش حسین شریعتمداری به مصوبه مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها: اهانت به نظام است | شنبه روز تعطیلی یهودیان است

فیلم| فعالیت اقتصاد دریامحور نیاز به زیرساخت دارد

ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران جدی شد؟

فعالیت اقتصاد دریامحور نیاز به زیرساخت دارد

کدام ارگان ها مشمول تعطیلی شنبه ها نمی‌شوند؟

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن: سامانه برآورد منطقه‌ای قیمت مسکن ایجاد می‌شود

شرایط معافیت از مالیات بر اجاره اعلام شد

دیدار عمومی مدیرکل بنیاد هرمزگان با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

شهدا به ملت ایران آبرو بخشیدند و مایه اعتلای نظام اسلامی شدند

پیام تبریک مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات

روایت کشمکش دولت و صنف طلا بر سر مالیات

شهدا و جانبازان بهترین دارایی خود که جانشان بود از آن گذشتند تا ایثار و فداکاری را به ما بیاموزند

بازدید معاون نظارت راهبردی نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از غرفه نشر شاهد

عیادت مدیر کل بنیاد سمنان از مادر معظم شهیدان "میر کریمی" در بیمارستان خاتم الانبیا تهران

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

روزنامه جمهوری اسلامی : گرانی شدید، کمر مردم را شکسته و دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

روزنامه جمهوری اسلامی: گرانی شدید، کمر مردم را شکسته و دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

روابط عمومی در خط مقدم «جهاد تبیین» قرار دارد

آرامش نسبی پس از اصلاح بند‌ دردسرساز

تداوم تخصیص ارز؛ شرط ثبات بازار موبایل

اینفلوئنسرهای اینستاگرامی چقدر مالیات می دهند؟

سیاه و سفید کارنامه تجارت خارجی ایران؛ ارز واردات چطور تامین می‌شود؟ / ویدئو

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی