بازار آریا

آخرين مطالب

آمار جریانات پول نقد در دو هفته اخیر در بازار سهام بررسی شد

پول‏‏‏‏‏‏‏‌ها به کدامین سو می‌روند؟ تحلیل بازار آریا

پول‏‏‏‏‏‏‏‌ها به کدامین سو می‌روند؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد – علی عبدالمحمدی : به‌تازگی سازمان بورس در قالب گزارشی اطلاعات مربوط به معاملات هفتگی بازار سرمایه را منتشر می‌کند. بررسی اعداد و ارقام و جزئیات مندرج در این گزارش نکات قابل‌توجهی را برای سهامداران مشخص می‌کند. یکی از بخش‌های این گزارش، خالص جریان وجوه نقد کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها است که به تفکیک سهامداران حقیقی و حقوقی منتشر می‌شود. نکته قابل‌توجه درمقطع فعلی این است که در هفته‌های اخیر بازار سهام در اکثر روزهای معاملاتی با افت قیمت‌ها و به موازات آن، خروج پول حقیقی همراه شده‌است. بخشی از این پول‌ها راهی صندوق‌های بادرآمد ثابت می‌شود، بخشی به خرید سکه در بورس‌کالا و واحدهای صندوق طلا اختصاص می‌یابد و قسمتی از این پول راهی معاملات صندوق‌های سهامی می‌شود و نهایتا بخشی از این پول نیز در حساب آنلاین معاملاتی کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها باقی‌می‌ماند.
عکس: علی محمدی
بررسی جریانات نقدی بازار
در هفته‌ای که گذشت، خالص جریان وجوه نقد کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای سهامداران حقیقی، 1009‌میلیارد‌تومان و برای سهامداران حقوقی، 574‌میلیارد‌تومان بود. بررسی اعداد و ارقام مربوط به معاملات بازار سهام در هفته گذشته نشان می‌دهد که در پنج روز معاملاتی که در هفته گذشته سپری شد، 2‌هزار و 336‌میلیارد‌تومان از گردونه معاملات سهام خارج شده‌است.
افزون بر این، صندوق‌های سهامی نیز در هفته قبل، شاهد ورود 27‌میلیارد‌تومانی پول بودند. واکاوی اعداد و ارقام صندوق‌های با درآمد ثابت در هفته پیش نشانگر این است که در هفته گذشته، 727‌میلیارد‌ تومان، خالص خرید مثبت در صندوق‌های بادرآمد ثابت به‌ثبت رسیده است. به‌علاوه، بررسی معاملات سکه رفاه به‌عنوان یکی از نقدشونده‌‌‌‌‌‌‌‌ترین قطعه‌‌‌‌‌‌‌‌های سکه در بورس نشان می‌دهد که در هفته گذشته، 44‌میلیارد‌تومان در سکه رفاه، به‌عنوان خالص خرید مثبت به‌ثبت رسیده‌است. بررسی خالص جریان وجوه نقد کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها در هفته منتهی به 12مهر برای سهامداران حقیقی، مانده مثبت ‌هزار و 964‌میلیارد ‌تومانی و برای سهامداران حقوقی، منفی‌هزار و 120‌میلیارد‌تومان را نشان می‌دهد. در همین مورد، ‌هزار و 58‌میلیارد‌تومان از گردونه معاملات سهام خارج شد و 99‌میلیارد‌تومان خالص خرید مثبت در صندوق‌های سهامی ثبت شد. علاوه‌بر این در هفته‌ای که ذکر شد، 484‌میلیارد‌تومان، نقدینگی وارد صندوق‌های بادرآمد ثابت شد و 15‌میلیارد‌تومان هم رهسپار دادوستدهای معاملات سکه رفاه شد.
می‌توان گفت که در شرایط کنونی که رکود در بازارهای دارایی و به‌ویژه در بازار سهام حاکم است، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را به بازار طلا و سکه و بازارهای دیگر انتقال دهند تا از ریسک کاهش روزافزون قیمت سهام مصون بمانند.

بازار آریا

چرخش پول در بین ابزارهای مالی
شاید در نگاه اول، برقراری ارتباط بین اعداد و ارقام فوق کمی دشوار باشد، اما با کمی تعمق در بررسی اعداد و ارقام فوق، مخاطب به سمت و سوی دریافت این نتیجه رهنمون می‌شود که نقدینگی در بین دارایی‌های مختلف در حال نقل و انتقال است. مانده حساب کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها از دو طریق افزایش می‌‌‌‌‌‌‌‌یابد. اول اینکه نقدینگی حاصل از فروش سهام در حساب آنلاین معاملاتی کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها جای می‌گیرد و دومین آیتم نیز پول نقدی است که از طریق شارژکردن حساب آنلاین معاملاتی به‌کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها اضافه می‌شود. می‌توان گفت که بخشی از پولی که از فروش سهام آزاد شده و بخشی از پولی که از طریق شارژ‌‌‌‌‌‌‌‌کردن حساب آنلاین معاملاتی وارد کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها شده‌، راهی ابزارهای مختلف معاملاتی شده‌است که در این میان نقش بی‌‌‌‌‌‌‌‌بدیل صندوق‌های با درآمد ثابت، به‌وضوح قابل‌ردیابی است.
این موضوع بدین معناست که با توجه به رشد نقدینگی در سالیان اخیر، همواره در بطن بازارها نقدینگی سرگردانی وجود دارد که در جست‌وجوی کسب بازدهی، راهی بازارهای مختلف دارایی می‌شود. نکته‌‌‌‌‌‌‌‌ای که از رصد اتفاقات اخیر بازارهای دارایی قابل‌استنتاج است، این است که در مقطع کنونی، پول نقد تمایل بسیار بالایی برای حضور در اوراق و فرصت‌های سرمایه‌گذاری کم‌‌‌‌‌‌‌‌ریسک دارد، به‌گونه‌ای‌که در سه ماه گذشته، همواره صندوق‌های بادرآمد ثابت با استقبال از سوی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها مواجه شده‌اند. با توجه به اینکه بازار سهام در برهه کنونی، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز رشد بلندمدتی در بطن خود ندارد، شماری از سرمایه‌گذاران از خرید مستقیم سهام ممانعت به‌عمل می‌‌‌‌‌‌‌‌آورند. این موضوع موجب‌شده تا پول حاصله از هر دو جریان ذکرشده در فوق، راهی ابزارهایی مانند صندوق‌های سهامی، صندوق‌های بادرآمد ثابت و معاملات سکه شود.
سیگنال صادره از جریان نقد
می‌‌‌‌‌‌‌‌توان از روند این آیتمی که به‌صورت هفتگی در گزارش سازمان بورس و اوراق‌بهادار منتشر می‌شود، به‌عنوان سیگنال معاملاتی استفاده کرد. به بیانی ساده‌‌‌‌‌‌‌‌تر، هنگامی که مانده حساب حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها کاهش یابد و بازار سهام نیز با خروج پول حقیقی همراه شود، می‌توان این معنا و مفهوم را دریافت کرد که نقدینگی، فرصت رشد را در بازارهای دیگر یافته‌است یا حداقل در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌مدت برای بازار سهام، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز رشدی قائل نیست، اما وقتی مانده حساب حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کار‌‌گزاری‌‌‌‌‌‌‌‌ها نسبت به روند گذشته، در مقادیر پایین‌تری قرار داشته‌باشد و بازار سهام نیز با ورود پول حقیقی همراه شود، می‌توان گفت بخش‌اعظم پول واردشده به‌حساب آنلاین معاملاتی کار‌‌گزاری‌ها به خرید سهام اختصاص می‌یابد و سرمایه‌گذاران حاضر در صحنه معاملات سهام برای بازار در بازه میان‌مدت، چشم‌‌‌‌‌‌‌‌انداز روشنی را متصور هستند.
در پایان نیز باید به‌رغم انواع و اقسام انتقاداتی که از سازمان بورس در ماه‌های اخیر در زمینه‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلف داشته‌‌‌‌‌‌‌‌ایم، از سازمان به منزله این اقدام که می‌تواند در حکم راهنمای جامع آماری برای تشخیص روند آتی بازار باشد، می‌توان مراتب تحسین را به‌جا آورد. یقینا انتشار چنین اعداد و ارقامی که به منزله شفاف‌‌‌‌‌‌‌‌شدن هرچه بیشتر معاملات بازار سهام است، سبب می‌شود که سهامداران در یک وضعیت چراغ خاموش به‌سر نبرند و با دیدی جامع و از زوایای مختلف، کلیات حاکم بر بازار سهام را رصد کنند تا بتوانند در مواقع مقتضی، تصمیم درستی را در رابطه با پورتفوی معاملاتی خود اتخاذ کنند. به هر روی باید منتظر انتشار این آمار در ماه‌های آتی بود تا با رصد جریان این اعداد و ارقام بتوان پیش‌بینی درستی از اوضاع و احوال حاکم بر جریان معاملات تالار شیشه‌ای داشت.
--> اخبار مرتبط 6 مزیت معاملات شمش طلا در بورس‌کالا فوران ناامیدی در تالار شیشه‌ای یک سناریوی بدبینانه اما ارزنده بورس در گوشه رینگ موج نااطمینانی در بازار سهام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/1095977/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جزئیات کمیسیون‌های مجلس در روزهای پایانی مجلس یازدهم

اجازه نمی‌دهیم چرخ تولید در کرمان متوقف شود

پایداری شبکه سراسری گاز خراسان رضوی پس از وقوع سیل/ قعطی‌های موردی ناشی از تخریب علمک به‌زودی برطرف می‌شود

تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان چه شد؟

انتصاب سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کهگیلویه و بویر احمد

کشف 4300 میلیارد فرار مالیاتی/ مفاسد اقتصادی را اطلاع دهید

گرانی شدید، کمر مردم را شکسته؛ دولت رئیسی فقط سکوت و نگاه می‌کند

پیش‌بینی یک محصول هویت بنیان برای استان‌های کشور

استقبال خارجی ها از سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی استان

آژانس بین‌المللی انرژی: دورنمای تقاضای جهانی برای نفت ضعیف‌تر می‌شود

کشف بیش از 4300 میلیارد فرارمالیاتی از سوی پلیس

اقتصاد مردمی در افق تمدن نوین اسلامی

احیای 8770 واحد راکد و نیمه فعال در دولت سیزدهم

روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام جزو روابط عمومی های برتر قرار گرفت

بیت‌کوین صعود کرد

معاون اسبق سازمان هواپیمایی: در 35 سال گذشته واردات هواپیمای نو صفر بوده است

قیمت طلا، سکه و ارز 27 اردیبهشت‌ماه 1403؛ قیمت طلا و سکه ریزشی شد

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه «صبح عالی»

کسب رتبه برتر روابط عمومی اداره کل بنیاد شهید در میان روابط عمومی های دستگاه های اجرایی در استان بوشهر

کشف بیش از 4 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی

هنر روابط‌عمومی و دانش تخصصی لازمه دفاع از دستاورد‌های اقتصادی است

موانع داخلی برای توسعه کشور

کشف بیش از 4300 میلیارد تومان فرار مالیاتی از سوی پلیس

ایجاد مرکز مطالعات اقتصاد دریا و مرکز توسعه کسب‌وکارهای دریایی

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: پیام انقلاب اسلامی به عالم، بیداری اسلامی و فهم مستقل بود + فیلم

اعتراض مدیر مسئول کیهان به تعطیل شدن شنبه‌ها

شرکت‌های اقتصادی استان یک هواپیما برای کرمان خریداری کنند

طراحی سامانه جریان اقتصادی نوین برای ثبت طرح‌های شرکت‌های دانش‌بنیان

دلار در کانال 58 هزار تومان؛ سکه 41 میلیون تومان شد

جذب100هزار نفر از دانشجویان نخبه درکارخانه‌های تولیدی/ورود دانش آموزان دبیرستانی به کارخانه‌ها

احصای بیش از دو هزار و 700 میلیارد تومان فرار مالیاتی

مولدسازی، لازمه توسعه اقتصادی در فرآیند شهرسازی

طرحی برای بورسیه دانشجویان نخبه

جزیره قشم، کانون کسب‌وکارهای اقتصادی دریا پایه است

موانع داخلی جهت توسعه کشور

همه ظرفیت پروازهای استان کرمان توسط معادن و شرکت‌های زیرمجموعه پُر می‌شود

افزایش 54 درصدی تورم تولیدکننده بخش خدمات

فرار سرمایه از 11 به 20 میلیارد دلار رسید

قدردانی رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی

تولید بار اول لوله‌های RTP در کشور

تولد دوباره 395 واحد تولیدی اقتصادی مرده

دیدار وزیر صنعت و تجارت طالبان با رئیس‌جمهور تاتارستان

وزیر جهاد کشاورزی: تولیدکنندگان برنج حمایت می‌شوند

کنایه عباس عبدی به گرانی های اخیر؛ صدای آشپزان هم از شوری غذا بلند شده است

فروش اقساطی بیمه نامه خودرو برای شبکه فروش بیمه دی مهیا شد

مدیرعامل بیمه دی: شبکه فروش نقطه عطف ارتباط با مشتریان است

برپایی بزرگترین نمایشگاه و جشنواره گل و گیاه شمال کشور در ساری

واگذاری بیش از 90 درصد زمین‌های منطقه ویژه اقتصادی بروجرد به سرمایه‌گذاران

ظرفیت های گردشگری کرمان به مردم کره جنوبی معرفی می شود

شکست «آیمک»؛مرگ ناجی صهیونیست‌ها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی