بازار آریا - کوییک ارزانترین محصول کارخانهای است. با
پول مورد نیاز برای خرید آن در بازار آزاد گزینههایی مثل پراید دستدوم وجود دارد.
افزایش
قیمت محصولات داخلی بعد چند روز پاسکاری بین شورای رقابت و وزارت صمت بالاخره اوایل هفته جاری رسمی شد. در فهرست اولیه، قیمتها را بدون احتساب مالیات و عوارض منتشر کردند و با درنظرگرفتن سهم تقریبا 10 درصدی این هزینهها به جزییات جدید
قیمت محصولات داخلی دسترسی داریم. حالا باید با واقعیت کنار آمد و بپذیریم که ارزانترین
خودرو داخلی را در
کارخانه حدود 193 میلیون میفروشند و ایرانخودرو بابت دنا اتوماتیک که گرانقیمتترین
خودرو داخلی در
کارخانه است، بیش از نیممیلیارد دریافت میکند. از طرفی طبق بررسیهای فرارو الان
پژو پارس TU5 بیشترین تفاوت
قیمت را بین
کارخانه و بازار تجربه میکند و فروشندههای آن رقمی نزدیک به سه برابر نرخ
کارخانه را به خریداران پیشنهاد میدهند.
داستان ارزانترین
خودرو داخلی
کوییک دندهای حالا صاحب عنوان ارزانترین
خودرو داخلی است. طبق فهرست جدیدی که روز دوشنبه 21 فروردین در رسانهها بهاسم
قیمت نهایی یا همان
قیمت تمامشده محصولات سایپا منتشر شد، روبروی کوییک دندهای با احتساب رشد
قیمت 15 درصدی، رقم 193 میلیون و 312 هزار تومان دیده میشد. همین مدل الان در بازار آزاد حدود 430 میلیون تومان یعنی چیزی نزدیک 120 درصد بیشتر از نرخ
کارخانه معامله میشود. اگر بخواهیم بهجای اقدام برای خرید کوییک دندهای از
کارخانه یکراست سراغ بازار آزاد برویم، با پولی که سایپا بابت کوییک دندهای دریافت میکند، گزینههای تروتمیز زیادی در دسترس نیست. طوریکه ارزانترین مدلهای دستدوم کوییک دندهای را که بهاسم مدل تصادفی در پلتفرمهای خریدوفروش
خودرو آگهی کردهاند، حداقل 270 میلیون میفروشند. اما بین همین مدلهایی که ارزانتر از
قیمت کوییک در
کارخانه فروخته میشوند، میتوانیم به پراید و امویام 110 اشاره کنیم که همین مدلها را با کارکرد بالا و ویژگیهایی مثل بدنه تمامرنگ به خریداران پیشنهاد میدهند. حالا که به کوییک دندهای بهعنوان ارزانترین
خودرو داخلی اشاره کردیم بد نیست سراغ دنا پلاس اتوماتیک برویم که گرانترین
خودرو در
کارخانه محسوب میشود و قیمتش در نمایندگی ایرانخودرو از نیممیلیارد عبور کرده است.
داستان گرانترین
خودرو داخلی
قیمت دنا پلاس اتوماتیک در
کارخانه به 527 میلیون و 646 هزار تومان رسیده است. اما در بازار آزاد الان بابت خریدوفروش دنا پلاس اتوماتیک حدود یک میلیارد تومان ردوبدل میشود. روز سهشنبه 22 فروردین دنا پلاس اتوماتیک در بازار 990 میلیون تومان
قیمت داشت و در
کارخانه و بازار اختلاف تقریبا 90 درصدی بین
قیمت این محصول مشاهده میشد. کسی که با بودجه 523 میلیونی متقاضی خرید دنا پلاس اتوماتیک از نمایندگی ایرانخودرو است، با همین
پول در بازار آزاد گزینههای صفرکیلومتری مثل
پژو 405 یا کوییک پلاس اتوماتیک را دارد و بین مدلهای دستدوم میتواند نیمنگاهی به
پژو 206 تیپ 5، رانا، سمند سورن یا مدلهای مونتاژی مثل امویام 315 داشته باشد.
رکوردداران اختلاف
قیمت بین
کارخانه و بازار
پژو پارس با موتور TU5 فعلا بیشترین اختلاف
قیمت را بین محصولات داخلی در
کارخانه و بازار تجربه میکند. مدلی که سال 1401 در اغلب پیشفروشهای ایرانخودرو بیشترین متقاضی را داشت و حالا تفاوت 215 درصدی را بین نرخ
کارخانه و بازار دارد.
قیمت پژو پارس با موتور TU5 از این به بعد در
کارخانه حدود 246 میلیون تومان خواهد بود و در بازار آزاد خرید
پژو پارس TU5 نزدیک 773 میلیون تومان یعنی 3.1 برابر بیشتر از نرخ
کارخانه تمام میشود. از این حیث دوتا دیگر از اعضای خانواده
پژو پارس، یعنی پارس LX سفارشی و پارس سفارشی ELX بهترتیب با اختلاف
قیمت 203 درصدی و 188 درصدی در رتبههای بعدی فهرست رکوردداران اختلاف
قیمت کارخانه و بازار قرار میگیرند. آن طرف ماجرا کوییک پلاس اتوماتیک است که حالا کمترین اختلاف
قیمت بین
کارخانه و بازار را دارد. درحالی که سایپا قرار است از این به بعد بابت کوییک پلاس اتوماتیک 318 میلیون تومان دریافت کند، در بازار آزاد
قیمت کوییک پلاس اتوماتیک به 510 میلیون تومان رسیده و شاهد تفاوت 60 درصدی بین این دو عدد هستیم.
مقایسه
قیمت محصولات داخلی در
کارخانه و بازار
محصول
| قیمت نهایی کارخانه
| قیمت بازار
|
207 دستی فرمانبرقی
| 306 میلیون تومان
| 825 میلیون تومان
|
207 دستی پانوراما
| 332 میلیون تومان
| 882 میلیون تومان
|
207 دستی
| 297 میلیون تومان
| 770 میلیون تومان
|
207 اتوماتیک
| 400 میلیون تومان
| یک میلیارد تومان
|
پارس TU5
| 246 میلیون تومان
| 773 میلیون تومان
|
پارس سفارشی ELX
| 295 میلیون تومان
| 850 میلیون تومان
|
پارس LX سفارشی
| 264 میلیون تومان
| 800 میلیون تومان
|
پارس سال
| 237 میلیون تومان
| 600 میلیون تومان
|
پارس سال ELX با موتور XU7P
| 299 میلیون تومان
| 700 میلیون تومان
|
GLX دوگانهسوز
| 209 میلیون تومان
| 520 میلیون تومان
|
دنا پلاس
| 324 میلیون تومان
| 835 میلیون تومان
|
دنا پلاس توربوشارژ
| 448 میلیون تومان
| 950 میلیون تومان
|
دنا پلاس اتوماتیک
| 523 میلیون تومان
| 990 میلیون تومان
|
رانا پلاس
| 305 میلیون تومان
| 615 میلیون تومان
|
رانا پلاس پانورما
| 327 میلیون تومان
| 680 میلیون تومان
|
تارا دندهای
| 374 میلیون تومان
| 830 میلیون تومان
|
تار اتوماتیک
| 477 میلیون تومان
| یک میلیارد تومان
|
206 تیپ 2
| 214 میلیون تومان
| 600 میلیون تومان
|
ساینا S
| 241 میلیون تومان
| 440 میلیون تومان
|
کوییک دندهای
| 193 میلیون تومان
| 430 میلیون تومان
|
کوییک S
| 260 میلیون تومان
| 450 میلیون تومان
|
کوییک اتوماتیک
| 318 میلیون تومان
| 510 میلیون تومان
|
شاهین
| 413 میلیون تومان
| 715 میلیون تومان
|
https://www.aryabazar.com/Fa/News/948819/روایتهایی-از-قیمت-جدید-محصولات-داخلی-خودرو-در-کارخانه