بازار آریا
سهم بازار شبکه های اجتماعی
جمعه 23 دي 1401 - 16:17:09
بازار آریا - بدون شک سایتهای شبکه اجتماعی از اتفاقات ویژه در حوزه ی وب و همچنین بازاریابی اینترنتی (شبکه های اجتماعی برای اهداف بازاریابی برندها را بخوانید) در چند سال اخیر بوده اند. اثباتی بر این مدعا تعداد بالای مقالاتی است که مجلات علمی در سالهای اخیر پیرامون موضوع بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی یا همان (social network marketing و social media marketing) منتشر کرده اند. علاوه بر آن کتابهای پرفروش بسیاری با موضوع روشها، تکنیکها و استراتژیهای بازاریابی از طریق این شبکه های اجتماعی منتشر شده است و برخی از آنها حتی موضوع را به قدری دقیق تلقی کرده اند که صرفاً به روشها بازاریابی از طریق یک شبکه اجتماعی خاص مثل فیسبوک یا توییتر پرداخته اند. به هر شکل باید پذیرفت که در حوزه ی وب این شبکه های اجتماعی پدیده ای قابل تامل هستند.
بدون شکل بازار شبکه های اجتماعی یک بازار پرسود است که سایتی مثل فیسبوک بیش از 50 میلیارد دلار ارزش گذاری شده است (در سال 2010) . فیسبوک در سال 2009 بیش از 777 میلیون دلار درآمد داشته است پیش بینی شده است که درامد آنها در سال 2010 بین 1 تا 1/1 میلیارد دلار بوده است. با این تفاسیر بازار شبکه های اجتماعی که تنها یکی از فعالان آن در یک سال بیش از 1 میلیارد دلار درآمد کسب کرده است و مدیر آن از چهره های ویژه ی سال 2010 میلیادی بوده است، بازار مهمی است که باید دقیق تر آن را مورد مطالعه قرار دهیم.
اما به نظر شما سهم بازار سایتهای مختلف از این بازار پرسود و جدید چه قدر است ؟
خب طبیعتاً شناسایی فیس بوک به عنوان رهبر بازار شبکه های اجتماعی اصلاً کار مشکلی نیست، اما سایر رقبا چه کسانی هستند ؟ سوالی که برای دریافت پاسخ آن یک نگاه گذرا به نمودار زیر کفایت می کند. اما با نگاهی دقیق تر به این نمودار می توان نتایج مهمی گرفت.
نمودار زیر درصد سهم بازار 10 سایت برتر در بین شبکه های اجتماعی را در فاصله ی زمانی سالهای 2008 تا 2011 نشان می دهد.
محور عمودی درصد از سهم بازار است و محور افقی نمایان گر تاریخ است.
خطوطی که ادامه دار نیستند و در جایی قطع شده اند، در آن زمان از بین 10 سایت برتر خارج شده اند و احتمالاً به جای آن سهم بازار سایت دیگری به نمودار اضافه شده است. به همین دلیل این نمودار از بیش از 10 منحنی تشکیل شده است.

بازار آریا


اولین نکته ای که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند، کاهش چشمگیر و سریع سهم بازار Myspace است. این وب سایت که متعلق به دیجیتال مدیا می باشد در سال 2008 نزدیک به نیمی از بازار را به خود اختصاص داده بود و درآمد آنها در سال 2009 نزدیک به 385 میلیون دلار تخمین زده شده است. بازاری که به راحتی تقدیم به فیسبوک تازه وارد شد ...
به نظر می رسد صهم بازار از دست رفته ی Myspace را یوتوب (Youtube) و فیسبوک (Facebook) تصاحب کرده باشند. زیرا این دو وبسایت تنها وبسایتهایی بوده اند که سهم بازارشان رو به رشد بوده است و سایرین تغییرات مهمی را شاهد نبوده اند. بدین ترتیب با توجه به فاصله ی نه چندان زیاد یوتوب و فیسبوک باید گفت که گوگل مالک اصلی یوتوب هنوز فرصتهای زیادی برای شکست دادن رقیبش facebook در این رقابت دارد. و احتمالاً زوکربرگ مالک facebook نیز این خطر را احساس کرده باشد، خطری که شاید با مطالعه گوگل برای شکست دادن فیسبوک">این خبر بیشتر از قبل نیز اهمیت پیدا کند.
بازار شبکه های اجتماعی یک ویژگی به خصوص دارد، ویژگی که شانس ایجاد یک بازار تک قطبی را بسیار افزایش می دهد و آن این که معمولاً کاربران شبکه های اجتماعی فقط در یک سایت شبکه اجتماعی فعالیت می کنند و کمتر کاربری به طور همزمان در چند شبکه ی اجتماعی فعال است. همچنین این بازار ماهیتش به گونه ای است که بازپس گرفتن سهم بازار سایت دیگر بسیار مشکل است و کاربران کمتر تمایل به تغییر شبکه ی اجتماعی دارند و این نکات کار را برای تازه واران بسیار مشکل می کند و به عبارتی مشکلات ورود به بازار برای رقبا بسیار است !
این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی و با استفاده از منابع زیر نوشته شده است.

بازار آریا

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
سایت انگلیسی:
سایت Dreamgrow
Wikipedia

https://www.aryabazar.com/Fa/News/729274/سهم-بازار-شبکه-های-اجتماعی
بستن   چاپ