بازار آریا
کودکان به‌عنوان « جامعه هدف»‌ احیای گردشگری در پساکرونا معرفی شدند
محرک خانوادگی سفرهای توریستی
سه شنبه 14 تير 1401 - 01:34:52
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : اگرچه همه‌گیری کووید-19 ضربه سهمگینی بر صنعت گردشگری جهان وارد کرد، اما در کنار تمام تهدیدها یک فرصت استثنایی برای بهبودی این صنعت تحقق یافت که اکنون گردشگری را در بهترین زمان خود برای بازیابی و توسعه قرار داده است. از این رو باتوجه به تغییرات جهان در سبک زندگی‌‌‌ها و تاثیرگذاری مثبت گردشگری بر افراد (البته از یک سال پیش از شیوع کرونا)، سازمان جهانی گردشگری برای دستیابی به این امر، علاوه بر حضور دولت‌‌‌ها به‌‌‌عنوان اعضای اصلی این سازمان ‌‌سراغ شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه گردشگری به‌‌‌عنوان اعضای وابسته سازمان در کشورهای مختلف رفت تا فرصت بازیابی گردشگری برای همه کشورهای جهان فراهم شود و تنها محدود به کشورهای پیشرفته نشود.
یک موسسه بین‌المللی توسعه گردشگری در ایران نیز از سپتامبر 2019 به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمد و فعالیت‌های خود را به عنوان آکادمی این سازمان جهانی گردشگری در دو بخش آموزش و توسعه گردشگری در ایران آغاز کرد. «الناز تقوا»، از اعضای موسسه بین‌المللی عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد»، اهداف و نحوه فعالیت سازمان در ایران را مورد بررسی قرار داده و کودکان را به‌‌‌عنوان عنصر اصلی بازگشت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در جهان معرفی کرده است.
تقوا، بر اساس آموزه‌‌‌های سازمان جهانی گردشگری معتقد است، برای گذراندن این دوران و ورود به دوران پساکرونا، اولین راه برای جلب آرامش و شادی انسان، گردشگری و سفر است. در این مدت که سفرها با پیگیری و رعایت پروتکل‌‌‌های بهداشتی انجام می‌‌‌شده در آینده نیز ادامه‌‌‌دار خواهد بود و سفر ایمن برای همیشه ماندگار می‌شود. در این میان، «کودکان» مبتدی و شروع‌کننده قوی هستند. آنها مشوق و محرک خانواده‌‌‌ها برای برنامه سفر هستند. از این رو طرح شبکه گردشگری خانوادگی به اجرا درآمد.
سازمان جهانی گردشگری مهم‌ترین هدف خود را برای دوران پساکرونا بازگشت صنعت گردشگری به شرایط قبل و تقویت گروه‌‌‌های ضعیف و منعطف همچون زنان و جوانان و جوامع محدود مثل جامعه محلی در حوزه گردشگری قرار داده است. در این نظریه رکن اساسی جامعه، کودکان محسوب می‌‌‌شوند؛ زیرا آنها انتقال‌‌‌دهنده میراث فرهنگی به آیندگان خواهند بود و گردشگری در آینده توسط کودکان امروز بهبود، رشد و توسعه می‌یابد. از این رو کودکان مهم‌ترین نقش را در آینده صنعت گردشگری جهان خواهند داشت.
گردشگری خانوادگی
«شبکه گردشگری خانوادگی» متشکل از مجموعه‌‌‌ای از فعالان، بخش‌ها و مقاصد مختلف گردشگری جهان است که تمرکز خود را بر کودکان و خانواده‌‌‌ها گذاشته و تمامی صنعت گردشگری همچون خطوط هوایی، مراکز اقامتی، تفریحی و رستوران‌‌‌ها و... را با آموزش در جهت دستیابی به این هدف آماده‌سازی می‌کنند. در این آموزش‌‌‌ها، صنعت گردشگری را در جهت ایجاد خطوط هوایی، هتل‌‌‌ها و مقاصد نمونه گردشگری دوستدار کودک آماده می‌کند تا ضمن ایمن‌سازی این بخش‌‌‌ها، پذیرایی دلپذیری را برای خانواده و فرزندان فراهم کنند.
عضو وابسته به سازمان جهانی گردشگری، این را یک اصل مهم و قابل دسترسی معرفی می‌کند که در حال حاضر بخش بزرگی از جامعه گردشگری جهانی به آن پیوسته و علاقه خود را اعلام کرده‌‌‌اند؛ زیرا سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) می‌تواند شبکه گردشگری کودکان و خانواده را رهبری کند. بنابراین موسسه بین‌المللی وابسته به سازمان جهانی گردشگری از ژانویه 2020، موفق به ایجاد شبکه جهانی گردشگری خانوادگی و کودک شد. شبکه‌‌‌ای که قادر است به تمام جنبه‌‌‌های مرتبط سفرهای خانوادگی رسیدگی کند و از ارزش‌ها و مزایای مشترک آن حمایت کند. این طرح با تعهد به داشتن برنامه‌هایی برای فعالیت‌های گردشگری پایدار و کل‌‌‌نگر پروژه‌های خود را در آفریقا و خاورمیانه پیش می‌‌‌برد.
«جامعه هدف» عضو وابسته به سازمان شامل هتل‌‌‌ها، اقامتگاه‌‌‌ها، کمپ‌‌‌های اقامتی، خطوط هوایی، رستوران‌‌‌ها، پارک‌‌‌های ملی، وسایل نقلیه ویژه گردشگری، مراکز خرید، آژانس‌های گردشگری، انجمن مجریان تور، موزه‌‌‌ها، نمایشگاه‌‌‌ها و گالری‌‌‌ها می‌شود که این جامعه هدف با توجه به نقش اساسی خانواده‌ها در گردشگری باید برنامه‌های خود را برای ایجاد فضاهای مناسب با کودکان تدوین کنند.
در هتل‌ها باید طراحی داخلی هتل دوستدار کودکان، مدیریت کیفیت خدمات برای خانواده و فرزندان، ارتباط موثر کودکان، مدیریت بازاریابی و جذب گروه‌‌‌های هدف و ترتیب میزبانی از کودکان و میزبانی شایسته در هتل مورد توجه قرار گیرد. همچنین با توجه به اینکه یکی از بخش‌‌‌های مهم مربوط به سفر شرکت‌های هواپیمایی و خدمه پرواز است، از این رو توجه به این بخش با آموزش خدمه پرواز، آموزش کارکنان زمینی، ارائه نماد عروسکی هر پرواز، کیف بهداشتی کودکان، هدیه ویژه هواپیمایی، عضویت شرکت‌های هواپیمایی در انجمن بین‌المللی خطوط هوایی دوستدار کودکان و توجه به حقوق کودکان در پروازها و استانداردسازی خدمات درون‌پروازی بسیار حائز اهمیت است. این آموزش‌‌‌ها در دیگر بخش‌‌‌های فعال در حوزه گردشگری نیز وجود دارد که اصل این آموزش‌‌‌ها بر محور ایجاد شرایط گردشگری قابل دسترس برای کودکان استوار است.
تقوا، دلایل چرایی اهمیت گردشگری خانوادگی در دوران پساکرونا به‌ویژه تمرکز بر کودکان را اینگونه بازگو می‌کند که گردشگری خانوادگی به عنوان یکی از شاخه‌‌‌های مهم گردشگری نقش بسیار مهمی در ایجاد وحدت و ایجاد خاطرات خانوادگی دارد. خانواده بازار بزرگ و رو به رشدی برای صنعت گردشگری است و نزدیک به 30‌درصد از انواع سفرهای تفریحی را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که سفرهای خانوادگی سریع‌‌‌تر از سایر سفرهای تفریحی رشد می‌کنند که راهی برای خانواده‌‌‌ها و اعضای آنها برای ماندن طولانی‌‌‌تر در کنار هم است. نقش کودکان در تصمیم‌گیری در مورد گردشگری و کسب تجارب مختلف سفر از مهم‌ترین زمینه‌‌‌های مورد مطالعه در گردشگری خانوادگی است. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که کودکان نقش اول گردشگری خانوادگی را بر عهده دارند، بنابراین توجه به نگرش‌‌‌ها و علایق آنها در توسعه این نوع گردشگری بسیار موثر است. نکته مهم دیگر در گردشگری خانوادگی اتحاد و همدلی بین اعضای خانواده و ایجاد تحرک و فعالیت بدنی است و محصول اصلی این نوع گردشگری تجربه‌‌‌ای است که به دست می‌‌‌آید.
مهم‌ترین مرحله رشد و شکل‌گیری هویت فردی و اجتماعی در دوران کودکی اتفاق می‌افتد. باید توجه داشت که گردشگری کودکان در این سنین چه نقشی در شکل‌‌‌گیری هویت خواهد داشت. مواجهه با حیوانات، چشیدن طعم غذاهای محلی و دیدن محیط طبیعی برای کودکان بسیار مهم است و همه اینها می‌تواند در گسترش گردشگری خانوادگی موثر باشد.
وی معتقد است، صنعت گردشگری رویکردی فعال به بازار گردشگری کودکان در پیش گرفته است. درک نیازها و خواسته‌های سفر کودکان که معمولا با بزرگسالان مرتبط است، بسیار مهم خواهد بود. به عنوان مثال، مکان‌‌‌های مورد علاقه کودکان مانند پارک‌‌‌ها، مراکز خرید و سینماها برای ترویج گردشگری خانوادگی شاد برای جذب کودکان طراحی شده‌‌‌اند، بنابراین می‌تواند در توسعه گردشگری خانوادگی موثر باشد. بررسی تجربیات کودکان در نمایشگاه‌‌‌ها، گالری‌‌‌ها، موزه‌‌‌ها و باغ وحش‌‌‌ها نیز بسیار جالب است. ساحل، استخر، پارک، امکانات ورزشی و.... از برجسته‌‌‌ترین مکان‌‌‌ها برای کودکان هستند که در راس برنامه‌‌‌های گردشگری خانوادگی قرار دارند. بسیاری از مقاصد گردشگری فعالیت‌های ویژه‌‌‌ای را برای توسعه تعامل بین والدین و فرزندان طراحی می‌کنند. گردشگری از طریق تجربه مستقیم زندگی فراتر از یک زندگی معمولی، فرصت‌‌‌های زیادی را برای ذهن کنجکاو و حساس کودکان فراهم می‌کند تا بتواند به مراتب بیشتر از والدینی که آنها را همراهی می‌کنند بیاموزد یا جلوه‌‌‌های شگفت‌انگیزی را در ذهن آنها ایجاد کند.
فضاهای گردشگری طراحی شده متناسب با موقعیت کودکان می‌تواند نقش معلمی مناسب را ایفا کند تا با جاذبه‌‌‌های آن درس بزرگی از زندگی را تجربه کرده و بیاموزد. فضاهای دوستدار کودک بیشتر به دنبال ایجاد شرایط مناسب برای سرگرمی، آموزش و همچنین رشد فکری و اجتماعی کودکان هستند. گردشگری کودکان روابط و تعاملات اجتماعی را بهبود می‌‌‌بخشد، آداب و رسوم را حفظ می‌کند، آموزش و یادگیری را توسعه می‌دهد، از محیط‌زیست محافظت می‌کند، خلاقیت کودکان را شکوفا می‌کند، به کودکان کمک می‌کند در تصمیم‌گیری‌‌‌ها مشارکت کنند، آنها را در برابر خشونت و جنایت محافظت می‌کند، امنیت ایجاد می‌کند، به کودکان کمک می‌کند دوستان را ملاقات کنند، آنها را تشویق به بازی می‌کند.

https://www.aryabazar.com/Fa/News/696792/محرک-خانوادگی-سفرهای-توریستی
بستن   چاپ