بازار آریا
واکنش‌ها به دو رنگ شدن پیکره‌ فردوسی ادامه دارد
ماجرای شست‌وشوی پرحاشیه
دوشنبه 13 تیر 1401 - 2:45:47 AM
روزنامه دنیای اقتصاد
بازار آریا - دنیای اقتصاد : بی‌مبالاتی در نگهداری آثار ملی، این‌بار دامن مجسمه فردوسی را گرفت. شست‌وشوی غیراصولی این مجسمه مشهور در پایتخت، که موجب تغییر رنگ بخش‌هایی از آن شده، پس از آن‌که عکسی از آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، اعتراض تعدادی از هنرمندان و کارشناسان هنری و پیگیری برخی مسوولان را در پی داشت.
در روزهای گذشته نخستین نهادی که رسانه‌ها برای پاسخگویی این دورنگی سراغ او رفتند سازمان زیباسازی بود. اما مجید قادری، معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بی‌اطلاعی از کم‌و‌کیف ماجرا گفته بود: درباره این مورد خاص حضور ذهن کافی ندارم، ولی در سازمان زیباسازی تهران، برای مرمت، شست‌وشو و جا‌به‌جایی آثار شهری، برنامه مرمتی مستمر داریم و به ندرت چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؛ چون یا یک اثر را مرمت و تمیز نمی‌کنیم یا به طور کامل کار را انجام می‌دهیم. اگر هم این اتفاق افتاده باشد به خاطر تغییر مدیریت و کوتاهی پیمانکار است. ولی به هر حال پس از بررسی لازم، شست‌وشو و حفظ این اثر را در اولویت قرار خواهیم داد. اما این جواب بسیاری را قانع نکرد؛ از جمله مرتضی ادیب‌زاده مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی را که در گفت‌وگو با ایسنا با اعتراض به این اقدام شهرداری گفت:‌ مجسمه فردوسی در سال 1398 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده و دارای ضوابط حفاظت اختصاصی است، بنابراین شهرداری یا هر ارگان دیگری بدون دریافت مجوز از میراث فرهنگی، اجازه مرمت، ‌پاکسازی یا هر اقدام دیگری را ندارند.
وی تاکید کرد: شهرداری ‌برای پاکسازی و شست‌وشوی مجسمه فردوسی باید مجوز میراث فرهنگی را می‌گرفت و توسط کارشناسان متخصص این حوزه، عملیات پاکسازی را انجام می‌داد که چنین اقدامی انجام نشده است و شهرداری بدون مجوز به پاکسازی غیراصولی سطح مجسمه فردوسی اقدام کرده است. ادیب‌زاده که پیش‌تر معاون میراث فرهنگی استان تهران بوده، با یادآوری تخریب مجسمه‌های میدان حر تهران از سوی شهرداری در سال گذشته، توضیح داد: با توجه به آن تجربه و همچنین به سبب آسیب‌های خاص وارده، ناشی از آلودگی شدید و نیز اهمیت این آثار، شهرداری باید این احتیاط را درباره مجسمه فردوسی لحاظ می‌کرد، به ویژه آن‌که مراتب ثبت آثار ملی به استانداران ابلاغ می‌شود و لازم است مرمت مجسمه‌های شهری ثبت‌شده توسط متخصصان این امر و با نظارت کارشناسی صورت گیرد. در همین راستا نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران نیز روز گذشته (یکشنبه) در تذکر پیش از دستور خود در صحن شورا، به مصوبه حفظ آثار فاخر اشاره کرد و از شهرداری خواست که هرچه سریع‌تر مساله دورنگ شدن مجسمه فردوسی را رفع کند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در گذشته شورای شهر برای حفظ آثار فاخر هنری مصوبه‌ای را به تصویب رسانده بود با عنوان «حفظ حریم آثار هنری و نگهداری آثار فاخر». انتظار این است که شهرداری تهران، ضمن رفع این اقدام غیرفنی، نسبت به حفظ و نگهداری آثار فاخر هنری حساسیت و دقت لازم را داشته باشد. تندیس حکیم ابوالقاسم فردوسی، بنابر اطلاعاتی که مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی وزارت میراث فرهنگی منتشر کرده است، به شماره 1444 به تاریخ ششم بهمن‌ماه سال 1398 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده و از آثار ماندگار استاد ابوالحسن خان صدیقی، ‌نقاش و مجسمه‌ساز مشهور ایرانی است. ساخت این مجسمه در میدان فردوسی تهران که سومین مجسمه فردوسی نصب‌شده در ایران است، از سوی انجمن آثار ملی در قراردادی به استاد ابوالحسن خان صدیقی که در آن زمان در ایتالیا به سر می‌برد، سپرده شد و اوایل سال 1348 به پایان رسید و در سال 1350 در محل میدان فردوسی نصب شد. جنس مجسمه از سنگ مرمر کارارا و ارتفاع آن بیش از سه متر است. استاد ابوالحسن خان صدیقی، از مجسمه‌سازان مشهور معاصر است که سازنده آثاری چون مجسمه فردوسی و نادرشاه افشار در مشهد و سازنده تندیس خیام در پارک لاله تهران است.

https://www.aryabazar.com/Fa/News/696637/ماجرای-شست‌وشوی-پرحاشیه
بستن   چاپ