بازار آریا - دنیایاقتصاد : یکدهه پیش نیسان به فکر افتاده بود تا برند
اقتصادی زیرمجموعهاش را احیا کند و برای مشتریان بازارهای نوظهور کمدرآمد خودروی ارزان بسازد؛ سیاستی که نتیجه نداد.
به گزارش سایپانیوز، این خودروساز ژاپنی در بیانیهای خبری اعلام کرد که نیسان در حال تمرکز روی مدلهای اصلی و سگمنتهایی است که بیشترین منافع را برای مشتریان، نمایندگیهای فروش و خدمات پس از فروش و به طور کلی کسبوکار داشته باشند. از این به بعد تولید محصولات مدلهای ردیگو (redi-GO) در
کارخانه چنای (Chennai) متوقف خواهد شد. البته فروش محصولاتی که تا امروز تولید شدهاند، ادامه خواهد داشت.
کارخانه داتسون در چنای هندوستان، آخرین
کارخانه گروه خودروسازی نیسان است که برای برند داتسون
خودرو تولید میکند. پیش از آن کارخانههای اندونزی و
روسیه از حرکت بازایستاده بودند. نیسان به مشتریان خود اطمینان داده که قطعات یدکی و خدمات پس از فروش این محصولات ادامه خواهد یافت. نیسان یکبار در سال 1981 به حیات برند داتسون خاتمه داده بود؛ اما کارلوس گوسن، مدیرعامل وقت اتحاد رنو-نیسان در سال 2013 به فکر احیای آن افتاد و اعتقاد داشت که در بخشهایی از دنیا، خودروهای ارزان هنوز مشتری دارند. اما وی به اتهام سوءمدیریت مالی دستگیر شد و پیش از آنکه در
ژاپن محاکمه شود، از آن کشور گریخت و به زادگاهش لبنان پناه برد؛ کشوری که قرارداد استرداد متهم با کشور
ژاپن ندارد.
مرگ دوم داتسون را فروش ناامیدکننده محصولات این برند رقم زده است؛ زمانی که این خودروساز ژاپنی با انواع روشها به دنبال کاهش هزینه و افزایش حجم فروش است. برند داتسون فروش محصولاتش را از سال 1931 به 190 کشور جهان آغاز کرد و با اینکه احیای آن در سال 2013 با روزآمدی طراحی انجام شده بود، در سال 2021 فقط 7هزار دستگاه از آن به فروش رسید که دیگر ارزش حفظ کردن برای گروه خودروسازی نیسان را ندارد.