بازار آریا
زیر پوست نسخه جدید برای بنزین
همه‌چیز درباره تغییرات جدید سهمیه بنزین/ کاهش سهمیه سوخت و سقف ذخیره بنزین به ضرر چه کسانی است؟
سه شنبه 3 بهمن 1402 - 11:49:58
بازار آریا - کاهش سهمیه بنزین آزاد از 150 لیتر به 100 لیتر شاید خیلی تاثیرگذار نباشد، اما اعلام بی‌مقدمه خبر، گروه زیادی از مردم را نگران کرده است. ضمن اینکه شنیده شده از حالا به بعد سقف مجاز ذخیره بنزین در کارت سوخت 360 لیتر خواهد بود.

کاهش سهمیه بنزین آزاد و سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت صبح روز دوشنبه 11 بهمن ماه به‌عنوان خبر روی خروجی خبرگزاری تسنیم قرار گرفت. در ابتدا منبع خبر مشخص نبود، اما به‌طور واضح نوشته‌اند کاهش سهمیه تنها محدوده به بنزین سه‌هزار تومانی می‌شود و سهمیه بنزین هزار و 500 تومانی با مقدار 60 لیتر همچنان پابرجاست. مورد بعدی کاهش سقف ذخیره‌سازی بنزین در کارت‌های سوخت است که اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، در حقیقت حکم برگشت به دوره پیش از کرونا را خواهد داشت. اگر حجم اخبار و تحلیل‌هایی متفاوتی که در ساعت‌های گذشته زیاد بوده و باعث شده سرگیجه‌تان شده، این نوشته ماجرای کاهش سهمیه بنزین آزاد و مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت را به زبان ساده توضیح می‌دهد.
سهمیه بنزین کاهش پیدا کرده است؟
کاهش سهمیه کارت سوخت، تنها شامل حال بنزین آزاد سه هزار تومانی می‌شود. مالکان خودرو پیش از این ماهی 60 لیتر بنزین هزار و 500 تومانی و 150 لیتر بنزین سه هزار تومانی به‌عنوان سهمیه در کارت سوخت خود دریافت می‌کردند که روی هم به 210 لیتر می‌رسید.
سهمیه بنزین هزار و 500 تومانی با مقدار 60 لیتر همچنان به روال سابق ادامه پیدا می‌کند، اما عوض 150 لیتر سهمیه بنزین سه هزار تومانی قرار است ماهی 100 لیتر بنزین برای هر کارت سوخت شارژ شود و سهمیه کارت سوخت خودرو‌های شخصی در مجموع به 160 لیتر کاهش پیدا می‌کند. قیمت بنزین با وجود کاهش میزان سهمیه سوخت آزاد، تغییر نمی‌کند.
سهمیه سوخت 60 لیتری تغییر می‌کند؟
سهمیه بنزین 60 لیتری با قیمت هزار و 500 تومان ابتدای هر ماه به دارندگان کارت سوخت تعلق می‌گیرد. با وجود کاهش سهمیه آزاد، همین مقدار بنزین را در ماه بعد مانند قبل در کارت سوخت دریافت می‌کنید. ارزش سهمیه بنزین 60 لیتری به این ترتیب معادل 90 هزار تومان در ماه خواهد بود.
سهمیه بنزین 60 لیتری برای یک دستگاه پراید با ظرفیت باک تقریبا 30 لیتر، معادل دو مرتبه سوخت‌گیری کامل در پمپ بنزین است. اگر مالک این خودرو هفته‌ای یک مرتبه باک بنزین خود را پر کند، باید علاوه بر دو باک بنزین هزار و 500 تومانی، ناچار است دو بار با نرخ سه هزار تومان سوخت‌گیری کند. پر کردن دو باک بنزین با این شرایط 180 هرار تومان هزینه دارد.
کاهش سهمیه بنزین آزاد منصفانه است؟
کاهش سهمیه بنزین، تنها مختص بنزین سه هزار تومانی است و بنزین 60 لیتری با قیمت هزار و 500 تومان، همچنان هر ماه در کارت سوخت شارژ می‌شود. فرض کنیم یک خودرو کم‌مصرف ماهی دو بار به جایگاه مراجعه کرده و هر مرتبه 30 لیتر سوخت‌گیری کند. این فرد نهایتا ماهی 90 هزار تومان بنزین می‌زند که از قیمت یک پیتزا کمتر است.
سهمیه بنزین 60 لیتری برای خیلی از خودرو‌ها کافی نیست. اگر همان پراید را در نظر بگیریم که روزانه مسافت محدودی را طی می‌کند، راننده به ناچار باید هفته‌ای یک مرتبه باک را پر کند. پس احتمالا دو باک به قیمت 90 هزار تومان و دو باک به قیمت 180 هزار تومان خرج روی دستش می‌گذارد که در مجموع می‌شود ماهی 270 هزار تومان.
سهمیه بنزین 60 لیتری با قیمت هزار و 500 تومان ابتدای هر ماه به دارندگان کارت سوخت تعلق می‌گیرد
سهمیه سوخت با صاحبان بقیه خوردو‌ها مهربان نیست. باک خودرو پژو 206 تقریبا 50 لیتر ظرفیت دارد و سهمیه سوخت هزار و 500 تومانی در هر همان مرتبه اول به پایان می‌رسد. راننده‌ای که ماهی چهار بار راهی پمپ بنزین می‌شود، باید سه باک بنزین آزاد بزند. قیمت تمام شده این مقدار بنزین فعلا مهم نیست، چون کاهش سهمیه بنزین آزاد از 150 لیتر به 100 لیتر خودش نوعی معما به حساب می‌آید.
کاهش سهمیه سوخت و سقف ذخیره بنزین به ضرر چه کسانی است؟کاهش سهمیه بنزین به 160 لیتر زحمت صاحبان خودرو‌های شخصی پرمصرف را زیاد می‌کند. به‌خصوص اگر زیاد از ماشین کار می‌کشند
کاهش سهمیه بنزین به 160 لیتر منطقی است؟
کاهش سهمیه سوخت برای پراید و تیبا زحمت زیادی درست نمی‌کند. پژو 206 با میزان پیمایش کم هم قطعا خواهد توانست با کمک 160 لیتر سوخت، شامل 60 لیتر سهمیه بنزین هزار و 500 تومانی و 100 لیتر بنزین سه هزار تومانی خودش را تا آخر ماه برساند.
کاهش سهمیه سوخت، خودرویی با ظرفیت باک 80 لیتر و مصرف پایین را هم به زحمت نمی‌اندازد. صاحب این خودرو اگر دو بار در ماه به جایگاه سوخت مراجعه می‌کند، هر طور شده موفق خواهد شد گلیمش را از آب بیرون بکشد. خودرو‌های خارجی با مصرف پایین هم از این آزمون سربلند بیرون می‌آیند ولی...
کاهش سهمیه سوخت را اگر از دید صاحب یک دستگاه پژو پرشیا با ظرفیت باک 70 لیتر ببینید، متوجه می‌شوید کل سهمیه موجود در کارت سوخت احتمالا کفاف دو مرتبه مراجعه به جایگاه را می‌دهد، ضمن اینکه باید مصرف سوخت چنین خودرویی را هم مدنظر قرار داد.
کاهش سهمیه بنزین چه کسانی را به زحمت می‌اندازد؟
کاهش سهمیه بنزین فعلا باعث تکدر خاطر تاکسی‌ها و وانت‌ها نمی‌شود، چون سهمیه سوخت تاکسی بنزینی ماهی 400 لیتر و سهمیه سوخت تاکسی بین‌شهری بنزینی، 750 لیتر است. سهمیه سوخت خودرو‌های فعال در تاکسی آنلاین مانند اسنپ، تپسی و... همچنان بر اساس پیمایش اختصاص داده می‌شود، ولی سهمیه سوخت خاص نصیب رانندگانی خواهد شد که در طول ماه پیش از 200 کیلومتر پیمایش داشته‌اند و مسافر جابجا کرده‌اند.
کاهش سهمیه بنزین به 160 لیتر زحمت صاحبان خودرو‌های شخصی پرمصرف را زیاد می‌کند. به‌خصوص اگر زیاد از ماشین کار می‌کشند و مدام در رفت‌وآمد باشند.
کاهش ذخیره بنزین در کارت سوخت یعنی چی؟
کاهش سهمیه بنزین یک طرف ماجراست ولی از این طرف با آب رفتن مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت روبرو هستیم. مالک خودرو شخصی بعد از کرونا مجاز بود به مدت 9 ماه، سهمیه بنزین خودرو را در کارت سوخت ذخیره کند. ماهی 60 لیتر سهمیه یعنی سقف مجاز ذخیره بنزین هزار و 500 تومان در کارت سوخت در نهایت تا 540 لیتر می‌رسید. پس از رسیدن به این میزان، سهمیه ماه بعد دیگر در کارت سوخت شارژ نمی‌شد.
سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت، قبل کرونا و کاهش میزان رفت‌وآمد‌ها معادل شش ماه و نهایتا 360 لیتر بنزین هزار و 500 تومانی بود. صبح روز دوشنبه دوم بهمن ماه اعلام شد، مقدار ذخیره بنزین در کارت سوخت دوباره به دوره پس از کرونا برمی‌گردد و از حالا به بعد اگر کسی توان و یارای ذخیره کردن 60 لیتر بنزین هزار و 500 تومانی را دارد، قانون به او تا شش ماه و حداکثر 360 لیتر فرصت می‌دهد.

https://www.aryabazar.com/Fa/News/1128622/همه‌چیز-درباره-تغییرات-جدید-سهمیه-بنزین--کاهش-سهمیه-سوخت-و-سقف-ذخیره-بنزین-به-ضرر-چه-کسانی-است؟
بستن   چاپ