بازار آریا

آخرين مطالب

معاون سازمان جهاني گمرک:

پيشرفت الکترونيکي گمرک ايران زياد است ديجيتال

  بزرگنمايي:

آريا بازار- به نقل از شبکه اخبار اقتصادي و دارايي، سرجيو موجيکا مونتس که پس از کونيو ميکوريا دومين مقام مسئول در بزرگ‌ترين سازمان گمرکي جهان (WCO) است، مي‌گويد: قبل از سفر به ايران فکر نمي‌کردم گمرک جمهوري اسلامي تا اين حد در پياده‌سازي برنامه‌هاي مبتني بر آي‌تي پيشرفت کرده باشد و توصيه مي کنم است مسئولان گمرک ايران ضمن حفظ خط ارتباطي خود با سازمان جهاني گمرک همچنان به همکاري خوب خود با اين سازمان به ويژه در زمينه ظرفيت‌سازي ادامه دهند.
وي افزود: مدرنيزاسيون و توسعه گمرک الکترونيکي ايران در سطح مطلوب انجام شده و کار شما در امور توسعه سيستم‌هاي گمرکي ازجمله تک پنجره و مديريت خطر بسيار خوب بوده و عوامل اصلي پياده شده است و مي‌توانيد خدمات خوبي را به شهروندان و تجار ارائه دهيد.

سرجيو موجيکا مونتس اظهار داشت : کار سازمان جهاني گمرک ارائه کمک به اعضادر جهت دست يافتن به عملکرد خوب در فعاليت‌هاي اصلي‌شان يعني جمع‌آوري درآمدها، تسهيل تجارت و سلامت جامعه است. ظرفيت‌سازي جزء لاينفک کارايي و تأثيرگذاري سازمان جهاني گمرک است. استانداردها، ابزارها و برنامه‌هايي را در زمينه مدرن‌سازي تدارک مي‌بينيم، ولي اگر اعضاي ما نتوانند به درستي اين برنامه‌ها را در فعاليت‌هاي روزمره‌شان پياده‌سازي کنند طبيعي است که تأثيرات لازم را نخواهند داشت.
وي افزود: تسهيلاتي را در قالب کمک‌هاي فني و ظرفيت‌سازي به تمام اعضايمان ارائه مي‌دهيم و 3 رويکرد را در اين زمينه مدنظر قرار مي‌دهيم که اولين آن واقعيت‌هاي موجود است. يعني اينکه با توجه به استانداردهاي بين‌المللي، در حال حاضر چه داريم و تا کجا پيش رفته‌ايم. دوم ، به کشورهاي عضو کمک مي‌کنيم تا به يک موفقيت علمي دست يابند و سوم اينکه براي اجراي طرح عملياتي در کنار اعضاي خود هستيم و در پايان اين مراحل را ارزيابي مي‌کنيم تا ببينيم تا چه حد به اهدافمان دست يافته‌ايم (اهدافي که از ابتدا در نظر داشته‌ايم). به طور خلاصه مي‌توانم بگويم ما در مورد ظرفيت‌سازي و کمک‌هاي فني به اعضايمان براي تأثيرگذاري و کارايي بهتر آمادگي کامل داريم.
سرجيو موجيکا مونتس افزود : 3 موضوع وجود دارد که در زمينه توسعه فناوري اطلاعات براي ما اهميت دارد ، موضوع اول سيستم جامع گمرکي است. شما در اين زمينه سيستم کاملي داريد که تمام رويه‌هاي گمرکي را دربرمي‌گيرد. موضوع دوم بحث پنجره واحد است که در مورد کشور شما اين طرح بسيار تأثيرگذار است و تمامي سازمان‌هاي مرتبط به يکديگر متصل شده‌اند و تا آنجا که من دريافته‌ام کار خوبي در اين زمينه انجام شده است.
معاون سازمان جهاني گمرک ايران گفت: همچنين مديريت خطر که براي شناسايي محموله‌هاي پرخطر در گمرک اهميت بسيار زيادي دارد و مي‌توان به وسيله آن تسهيلات لازم را براي تجارت قانوني فراهم کرد.
سرجيو موجيکا مونتس افزود : فکر مي‌کنم گمرک ايران در زمينه مدرنيزاسيون خوب عمل کرده و به همين جهت توصيه مي‌کنم همچنان به همکاري با سازمان جهاني گمرک و اتصال به آن ادامه دهد. ما هميشه پيام‌ها را مي‌خوانيم و تلاش داريم استانداردهاي WCO را پياده‌سازي کنيم.
وي گفت : آنچه که ما انجام مي‌دهيم برقراري ارتباط بين‌المللي است و شما نيز مي‌توانيد تجارب خودتان را با کشورهاي ديگر به اشتراک بگذاريد. ما هنوز کشورهايي را داريم که در انتظار دريافت تجربيات خوب هستند.
سرجيو موجيکا مونتس گفت : شما در طول ساليان گذشته به تعدادي از شرکت‌ها گواهي داده‌ايد و همين‌طور با برخي کشورها در اين زمينه در جست‌وجوي انعقاد موافقت‌نامه هستيد. تسهيلاتي که براي تجارتان فراهم مي‌کنيد شامل حال کشورهاي ديگر هم مي‌شود. توصيه مي کنم که همچنان به WCO متصل بمانيد. کارگروه سلامت در سال دو بار تشکيل جلسه مي‌دهد که خيلي اهميت دارد و گمرک ج.ا.ا  مي‌تواند در آن مشارکت کنيد.
وي افزود: هر سال نامه‌اي به کشورها مي‌فرستيم تا نيازهاي ضروريشان را در زمينه مسائل آموزشي مطرح کنند و به نظر من اين امر کاملاً امکان‌پذير است و مي‌توانيم دامنه همکاري‌ها را وسيع‌تر کنيم.
 
 سرجيو موجيکا مونتس در باره بحث مبارزه قاچاق در ايران و گمرک اعلام کرد :  راهکار جادويي در اين زمينه يعني مبارزه با قاچاق وجود ندارد. در اين زمينه همه بايد همکاري کنيم تا به يک نتيجه خوب برسيم. در مرحله اول کشورهاي همسايه بايد بر ميزان همکاري‌هاي دوجانبه بيفزايند و اقدامات مشترکي انجام دهند. دوم اينکه براي مديريت مرزي خود يک سيستم مناسب داشته و با سازمان‌هاي ديگر مرزي مثل پليس همکاري نزديک داشته باشند. اين سازمان‌ها اطلاعات خوبي دارند که مي‌توانند با گمرک هم به اشتراک بگذارند و در کل مي‌توان از اين طريق مبارزه خوبي با قاچاق داشت و اينها شاه‌کليدهاي مبارزه با قاچاق هستند.

وي درباره عملکرد گمرک طي سال‌هاي اخير و اقداماتي که در قالب گمرک ديجيتالي انجام داده و باعث شده است رتبه ايران در فضاي کسب‌وکار براساس گزارش‌هايي که از سوي بانک جهاني منتشر مي‌شود بسيار بالا بيايد، گفت : ما در WCO رتبه‌بندي نکرده‌ايم و اين کار را به سازمان‌هاي بين‌المللي ديگر واگذار کرديم. کاري که ما مي‌کنيم اين است که ارتباط نزديکي با سازمان‌هاي گمرک داشته باشيم و به آنها براي مدرنيزاسيون رويه‌هاي گمرکي کمک کنيم. طبيعتاً بعد از انجام صحيح مدرنيزاسيون رتبه‌هاي آنها نيز ارتقا پيدا مي‌کند.

من فکر مي‌کنم رتبه‌بندي مبحثي است که بايد با دقت به آن پرداخته شود، چون بعضي از آنها براساس واقعيت و برخي بر پايه استنباط‌ها است. آنچه که براي ما مهم است توسعه، پيشرفت و مدرنيزاسيون گمرکات است.

سرجيو موجيکا مونتس افزود : گمرک در رقابت اقتصادي کشورها نقش کليدي دارد. گمرک در 3 محدوده مي‌تواند مشارکت داشته باشد که اولين محدوده تسهيل تجارت است. بديهي است که اگر کشورهاي عضو WCO بتوانند هزينه‌ها را کاهش دهند و استانداردها را اعمال کنند، بيشتر مي‌توانند در رقابت اقتصادي شرکت کنند. دومين مسئله جمع‌آوري درآمدها است که اگر به طور صحيح انجام شود و افزايش يابد مي‌توان براي سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌ها مثل بزرگراه‌ها، فرودگاه‌ها و غيره از آن استفاده کرد و در نتيجه موجب رقابت‌پذيري بيشتر کشور مي‌شود و مسأله سوم امنيت است که مسأله بزرگي است.

کشورها اگر نتوانند حداقل امنيت را فراهم کنند جذب سرمايه هم نخواهند داشت. 3 مسأله ذکر شده يعني تسهيل تجارت، جمع‌آوري درآمد و برقراري امنيت از وظايف گمرک است و مي‌تواند تعيين‌کننده ميزان جذب سرمايه‌هاي خارجي باشد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/8920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس/ چه کسی قیمت را بالا برد؟

کارت‌های بانکی اعتباری روسی به زودی به ایران می‌آیند

خیز ایران و پاکستان برای رشد 5 برابری تبادلات تجاری

پیشگامی آذربایجان شرقی برای تحقق شعار سال

ضرورت اجرایی شدن سریع‌تر توافقات ایران و پاکستان

تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران برعظمت جهان اسلام افزود

جدال ادامه دار بر سر تعطیل روز شنبه یا پنج شنبه

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم

تحریف بازدارندگی، سناریوی جدید علیه عملیات وعده صادق/ عبدالحمید می‌خواهد در چارچوب نظام فعالیت کند!

توسعه همکاری با پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

مقامات ایالت سند در دیدار آیت الله رئیسی: تنبیه رژیم صهیونیستی از سوی ایران بر عزت و عظمت جهان اسلام افزود

اولویت‌های پیشنهادی مجلس برای شکوفایی اقتصادی کشور منتشر شد

با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می‌دهیم

رئیسی: توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه پاکستان از اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است

توسعه همکاری با همسایگان جزو اولویت‌های سیاست خارجی ایران است

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

فروش 2.7 تن طلا در 20 حراج؛ 80 کیلو طلا امروز فروخته شد

افزایش ضریب امنیت غذایی ایرانیان با خودکفایی در تولید لاین مرغ آمین

تعطیلی پنجشنبه ها از موانع اصلی عدم تحقق شعار سال است

تأکید بر تأسیس هنرستانهای جوار صنعت در آذربایجان‌غربی

پرداخت 16 میلیارد یورو ارز دولتی برای واردات هیچ در 8 سال!

کراچی سومین مقصد رئیس جمهور در سفر به پاکستان

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت: با تعطیل شدن پنجشنبه 25 درصد ظرفیت کار با دنیا را از دست می دهیم

تهران و اسلام آباد؛ فرصت‌های پیش رو برای همکاری

در دومین روز از سفر رئیس جمهور به پاکستان چه‌گذشت؟/ توسعه مبادلات اقتصادی محور سفر رئیسی

بخشی از اقتدار کشور مرهون تلاش رزمندگان خط مقدم نبرد اقتصادی است

افزایش تعداد شرکت‌های دولتی از 300 به 2هزار!

زلزله در بازار طلا و سکه؛ کمر قیمت ها شکست

مرحله‌ی پایانی تدوین یک لایحه‌ی ضد کارگری؛ حذف کارگران از میدان مناقشه!

مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی

جایزه تتری و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

آمار قابل تامل از میزان مسافرت ایرانیان؛ تنها 30 درصد!

هیچ مجوز کاغذی از 25 اردیبهشت در دستگاه‌ها قابل پذیرش نخواهد بود

قطع خدمات دولتی برای صاحبان مجوزی که شناسه یکتا ندارند

کم‌کاری وزارت نیرو و سازمان ثبت اسناد برای تکمیل سامانه ملی املاک و اسکان

سکه و طلا ارزان‌تر شد

آیت‌الله رئیسی وارد قلب اقتصادی پاکستان شد

موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود

بغض و ناراحتی بازیگران در حضور مهران مدیری به وضعیت بد اقتصادی: خجالت بکشید (فیلم)

سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند

کاهش حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه تخلف است

نماینده مجلس: آقای رئیس جمهور، ملاک تورم، جیب مردم است نه آمارسازی‌ها

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی