بازار آریا

آخرين مطالب

چرا صنعت خودروی ایران خصوصی نمی‌شود؟ تحلیل بازار آریا

چرا صنعت خودروی ایران خصوصی نمی‌شود؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - رئیس سابق هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروی مجلس شورای اسلامی، وجود رانت دولتی و خصوصی در این صنعت را به عنوان مهمترین مانع خصوصی‌سازی آن معرفی کرد.

رئیس سابق هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروی مجلس شورای اسلامی، وجود رانت دولتی و خصوصی در این صنعت را به عنوان مهمترین مانع خصوصی‌سازی آن معرفی کرد.
گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند ؛ «علی علی‌لو» رئیس سابق هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودروی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون علل تاخیر خصوصی‌سازی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا اظهار کرد: علت تعویق این امر متاثر از وجود انحصار دولتی و خصوصی است که در طول سال‌های اخیر مانع از کارآمدی این صنعت و واگذاری آن به بخش خصوصی واقعی شده و همچنان تحت مدیریت دولت قرار دارد.

بازار آریا


عضو سابق کمیسیون صنایع مجلس درباره انحصار دولت در صنعت خودرو توضیح داد: این صنعت با داشتن 140 تا 150 شرکت اقماری برای دولت یک حیاط خلوت محسوب می‌شود. تعداد این نوع شرکت‌ها در ادوار گذشته رقمی بالغ بر 160 تخمین زده شده بود، اما اکنون ادعا شده که در طول سال‌های گذشته، وضعیت برخی از این بنگاه‌های اقماری تعیین تکلیف شده و تعداد آن‌ها به عددی بالغ بر 150 شرکت اقماری رسیده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر عموم شرکت‌های اقماری صنعت خودرو متشکل از بنگاه‌های زیان‌ده‌ای هستند که هیئت مدیره آن‌ها را افرادی سفارشی و فاقد تخصص تشکیل می‌دهد.
علی‌لو همچنین درباره انحصار بخش خصوصی در صنعت خودرو توضیح داد: در طرفِ مقابل دولت، شرکت‌های خصوصی در این صنعت فعالیت دارند که برای رسیدن به سهم بیشتر در ایران‌خودرو و سایپا، در مقابل مسیر واگذاری عادی و طبیعی سهام این دو شرکت، سنگ‌اندازی و مشکلات متعددی را ایجاد می‌کنند.
این نماینده مجلس نهم تاکید کرد: مقاومت این دو جریان انحصاری تاکنون باعث شده که واگذاری سهم ایران خودرو وسایپا و خصوصی‌سازی صنعت خودرو تاکنون محقق نشود.
تخلف آشکار در صنعت خودرو و سکوت دستگاه نظارتی
علی‌لو در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون جلوی این دو جریان انحصاری در صنعت خودرو گرفته نشده است، گفت: ناکامی در این امر به دلیل دو عامل عدم اجرای دقیق قانون و دستکاری در ساختار ایدرو و صنعت خودروی کشور است.
رئیس سابق هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تصریح کرد: بنابر ماده‌های 46 قانون تسهیل رقابت و منع انحصار، هیچ یک از مدیران، مشاوران نمی‌تواند به طور همزمان سمتی را در بنگاه‌های مرتبط با فعالیت خود داشته باشد.
وی تصریح کرد: علاوه بر این در ماده 47 این قانون به صراحت آمده است که اشخاص حقیقی و حقوقی نباید سرمایه یا سهام دیگر شرکت‌ها را به شکلی به تملک خود در بیاورند، اما با این حال، این دو قانون در صنعت خودروی کشور نقض شده و اکنون شاهد عضویت برخی قطعه‌سازان در هیئت مدیره خودروسازان بزرگ هستیم.
علی‌لو خاطر نشان کرد: علی‌رغم محرز بودن این تخلف، تاکنون هیچ مقام مسئول و یا دستگاه نظارتی به این مسئله رسیدگی نکرده است. گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودرو که در زمان مجلس نهم تهیه و به بازرسی ریاست جمهوری ارسال شد، اما با این حال این موضوع به هیچ وجه پیگیری نشد.
انحصار تولید باک خودرو در دست یک شرکت قطعه‌ساز
علی‌لو همچنین درباره سهام تودلی ایران خودرو خاطرنشان کرد: اساس این موضوع ماهیتی غیرقانونی دارد. در حال حاضر ظاهر امر نشان می‌دهد که سهم دولت در این خودروسازی 6 درصد است، اما با این حال، مدیریت ایران خودرو عملاً در دست دولت قرار دارد.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطر نشان کرد: با بررسی جزئیات بدنه سهامداری این شرکت، به این نتیجه می‌رسیم که سهامداران عمده آن شرکت‌های انحصار دولت است.
وی گفت: در حال حاضر ساخت باک خودرو در ایران، تنها در انحصار یک شرکت است. این سطح از انحصار باعث شده که برخی از قطعه‌سازان این قطعه به مرز ورشکستگی رسیده و یا کاملا ورشکسته شوند.
بنگاه‌داری بانک‌ها، سم مهلک اقتصاد ایران
علی‌لو همچنین با اشاره به سهامداری بانک‌های عمومی- دولتی در ایران خودرو اظهار کرد: جایگاه این بانک‌ها برای تصمیم‌گیری برای این خودروساز بسیار اندک بوده و نمی‌تواند اعمال نظر خاصی را مطرح و یا اجرا کند. اگرچه بنگاه‌داری یک بانک برای نظام بانکی کشور یک خطر است، اما در مجموع این وضعیت برای اقتصاد ایران سمی مهلک محسوب می‌شود.
این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: حضور بانک‌ها در صنعت خودرو نباید ماهیتی سهامداری داشته باشد، بلکه در چنین شرایطی بانک‌ها موظف‌اند به وظیفه اصلی خود یعنی ارائه خدمات بانکی و مالی بپردازند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: تمام مشکل صنعت خودرو ایران ریشه در رانت‌های دولتی و خصوصی دارد که به دلیل عدم اجرای قوانین و ساختار سازمان ایدرو پدید آمده است؛ لذا تا زمانی که این مشکلات حل نشود، صنعت خودرو کشور هم خصوصی نخواهد شد.
پایان پیام//
نام نویسنده:

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/882114/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال

بازارچه‌های مرزی خراسان رضوی اشتغال 700 نفر را فراهم کردند

‌اقتصاد کشور را نباید دولتی مدیریت کرد

تامین سوخت، مهمترین دغدغه مدیران واحد‌های صنعتی است

روایت رئیسی از محدودیت های امنیتی برای حضورش در برخی اجتماعات پاکستان /برق آبی سریلانکا از سوی شرکت ایرانی با تکنولوژی پیچیده اجرا شده است

مسیر طلای جهانی عوض می‌شود؟

89 درصد فقرا از شاغلین سابق و امروز هستند/ ماجرای تحمیل ایمان با زور را کنار بگذارید

سبد محصولاتی ارائه شده در «ایران‌هلث» منجر به تعاملات اقتصادی می‌شود

رئیسی پس از بازگشت به تهران: این سفر پیام مهمی داشت

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

خطوط ناخوانا در واگذاری سرخابی‌ها!

کارگران مهاجر در کشورهای همسایه چقدر حقوق می‌گیرند؟

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

دنیای اقتصاد : در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

شرکت 27 واحد تولیدی مازندران در نمایشگاه اکسپو

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم

دسترسی اقتصادی شرط اجرایی شدن سند ملی امنیت غذا

در سال 1403 نه منتظر کاهش قیمت ارز باشید، نه کاهش نرخ تورم/ رشد اقتصادی هم بالا نخواهد رفت

کشف 2تن شکر قاچاق در رودسر

رئیس‌جمهور: سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی داشت

35 درصد از قانون جوانی جمعیت اجرا شده

از این فراری فقط 31 دستگاه در جهان وجود دارد/ تصاویر

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی