بازار آریا

آخرين مطالب

آغاز فعاليت اپراتورهاي مجازي در ايران/12ميليون مشترک در انتظار ديجيتال

  بزرگنمايي:

آريا بازار- بحث فعاليت اپراتورهاي مجازي تلفن همراه يا همان MVNOها از  مدتهاي پيش وارد فاز جدي‌تري شده تا شايد بدين ترتيب پس از وقفه چندساله ايران نيز به جمع کشورهاي ارائه کننده اين خدمات بپيوندد بر همين اساس به تازگي از صدور اولين پروانه اپراتور مجازي براي شرکت کيش سل پارس خبر داده‌اند.

علي‌اصغر عميديان-رئيس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي - در اين باره اعلام کرد: شرکت کيش سل پارس با اپراتور تلفن همراه رايتل قرارداد همکاري منعقد کرده و با توجه به برنامه‌ريزي انجام شده انتظار مي‌رود تا اوايل آذر، سيم‌کارت‌هاي اين اپراتور با پيش شماره 0999 به عنوان اولين اپراتور MVNO، وارد بازار شود.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اينکه پروانه MVNO، پنج ساله است، افزود: در حال حاضر از سوي رگولاتوري براي 24 شرکت، موافقت اصولي پروانه اپراتور مجازي تلفن همراه صادر شده و در صورتيکه هر کدام از اين شرکت‌ها بتوانند با يکي از اپراتورهاي تلفن همراه قرارداد همکاري به امضاء برسانند، پروانه MVNO را دريافت مي‌کنند.

وي درباره الزام اپراتورهاي تلفن همراه کشور براي عقد قرارداد عمده‌فروشي با دارندگان موافقت اصولي پروانه MVNO گفت: براساس مصوبه کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات اپراتورهاي تلفن همراه تا سوم آبان سال جاري فرصت دارند تا براي عقد حداقل يک قرارداد عمده‌فروشي با دارندگان موافقت اصولي پروانه اپراتور مجازي تلفن همراه اقدام کنند.

عميديان افزود: همچنين براساس اين مصوبه، اپراتورهاي تلفن همراه حداکثر تا سوم آذر سال 1395 فرصت دارند حداقل يک قرارداد ديگر را با ساير دارندگان موافقت اصولي MVNO منعقد کنند.

بدين ترتيب طبق آنچه پيش از اين اعلام شده بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته، راه ورود اپراتور چهارم تلفن همراه از طريق MVNO  خواهد بود و به نظر مي‌رسد زمان چنداني تا آغاز به کار اپراتورهاي مجازي باقي نمانده باشد.

اما اپراتورهاي مجازي (Mobile Virtual Network Operator) قرار است با استفاده از ظرفيت‌هاي مازاد اپراتورهاي صاحب شبکه يعني همان اپراتورهاي اصلي تلفن همراه (همراه اول، ايرانسل و رايتل) بدون داشتن شبکه زيرساخت، خدماتي را به کاربران بازارهاي خاص عرضه کنند.

در خصوص اينکه اپراتور مجازي چيست و چه کارکردي دارد مدير وقت بررسي‌هاي اقتصادي سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي پيش از اين اعلام کرده بود: سرويس‌هاي اپراتور چهارم که به عنوان اپراتور مجازي در کشور فعاليت خواهند کرد همان سرويس‌هاي مشابه اپراتورهاي موجود را ارائه مي‌دهند و عمده تفاوتي که خواهند داشت اين است که شبکه دسترسي يا همان طيف راديويي را ندارند.

حسين فلاح در توضيح بيشتر اين مطلب گفت: با توجه به اين‌که کشور از نظر پوشش تلفن همراه به درجه اشباع رسيده است و مشترکان مي‌توانند علاوه بر خدمات تلفني از خدمات اينترنتي نيز با استفاده از سيم‌کارت‌هايشان استفاده کنند لازم است روي اين بستر موجود خدمات محتوايي و ارزش افزوده جديد ارائه شود.

در واقع اپراتور مجازي شبکه تلفن همراه نوعي اپراتور تلفني است که خود عملأ داراي امکانات فيزيکي براي ارسال مکالمات و داده‌ها نيست. اين نوع اپراتورها با بستن قرارداد با يک اپراتور ديگر که داراي امکانات فيزيکي براي ارسال مکالمات و داده‌هاست، خدمات خود را بصورت عمده خريداري کرده و سپس با نشان تجاري و برند خود اقدام به فروش خدمات تلفن همراه، در بازار خرده‌فروشي مي‌کنند.

به عبارت ديگر MVNO سرويس ويژه‌اي متفاوت از خدمات تلفن همراه ارائه نمي‌دهد، بلکه شرکت‌هاي اپراتور مجازي مي‌توانند با استفاده از بستر تلفن‌هاي همراه محتوا و اپليکيشن‌هاي داخلي را ارائه دهند و براي رسيدن به اين نقطه لازم است ميزان توليد محتوا افزايش پيدا کند.

سرشماره يا همان کد اپراتورهاي مجازي مي‌تواند متفاوت باشد و رگولاتوري به اين اپراتورها سرشماره خاصي را ارائه کند. به عنوان مثال اپراتور مجازي طرف قرارداد همراه اول به جاي استفاده از 091 در شماره سيم‌کارت‌هاي خود از شماره مخصوص واگذار شده توسط سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي استفاده کند.

اپراتورهاي مجازي مي‌توانند سيم‌کارت‌هاي خود را از اپراتور اصلي تهيه نکرده و خودشان از شرکت توليدکننده خريداري کنند؛ در ضمن قيمت سيم‌کارت‌هاي اين اپراتورها مي‌تواند متفاوت باشد و در اين زمينه از اپراتور اصلي تبعيت نکنند.

اما براساس آمار رسمي انجمن جهاني GSM تا پايان سال ميلادي 2014 بالغ بر هزار اپراتور مجازي در سراسر دنيا شکل گرفته است به اين شکل که 992 اپراتور مجازي توسط اپراتورهاي موبايل ميزباني شده و 260 اپراتور موبايل نيز اقدام به راه‌اندازي برندهاي فرعي کرده‌اند که مجموعا تعداد تأمين کنندگان سرويس‌هاي موبايل را به بيش از 1250 مورد رسانيده است.

در ايران نيز در پروانه ارتقاء اپراتورهاي موبايل اينگونه عنوان شده که هريک از آنها بايد حداقل با دو اپراتور مجازي همکاري کنند و طبق اعلام رگولاتور سرشماره ي 0999 هم به اپراتور هاي مجازي موبايل تخصيص يافته است.

صادق عباسي شاهکوه، معاون بررسي هاي فني سازمان تنظيم مقررات ارتباطات  چندي پيش درباره نحوه فعاليت دريافت‌کنندگان موافقت اصولي اظهار کرده بود: اين متقاضيان براساس مصوبه کميسيون، از تاريخ اعطاي موافقت اصولي شش ماه فرصت دارند تا براي عقد قرارداد با حداقل يکي از اپراتورهاي تلفن همراه به عنوان اپراتور ميزبان اقدام کنند.

وي در عين حال تصريح کرده بود: در حال حاضر يکي از دارندگان موافقت اصولي پروانه MVNO، مراحل نهايي صدور پروانه را طي مي کند و احتمالا تا سه ماه پس از دريافت پروانه مي تواند سيم کارت مربوط به خود را به متقاضيان واگذار کند.

اما در ارتباط با تاريخچه اپراتورهاي مجازي بايد گفت، نخستين MVNO توسط اپراتور دانمارکي TELE2 راه اندازي شد و پس از آنکه موج اين پديده اروپا را فراگرفت، اپراتور مجازي موفق انگليس در سال 1999 ميلادي (1378 شمسي) با برند Nextel به فروش خدمات مخابراتي اپراتور UK پرداخت. موفقيت اين اپراتور فاقد شبکه و تجهيزات به شکل گيري اپراتور مجازي «ويرجين موبايل» در ايالات متحده امريکا منجر شد. اپراتوري که توانست از ابتداي آغاز به کار خود تاکنون رقمي بالغ بر 480 ميليون درآمد داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/8606/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

منتظر برنامۀ بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم

هشدار ارزی قالیباف به دولت

قالیباف: تا یکشنبه برنامه ارزی خود را ارائه نکنید خودمان موضوع را دنبال خواهیم کرد!

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

ضرورت جهادتبیین در موضوعات اقتصادی/تعیین مشوق‌های ویژه برای استان

چرخه اقتصادی کشور وابسته به قشر کارگر است

تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان

ضرب العجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی