بازار آریا

آخرين مطالب

پدیده‌ای تلخ در بازار مسکن / اجاره دلاری در کمین مستاجران! گزارش ويژه

پدیده‌ای تلخ در بازار مسکن / اجاره دلاری در کمین مستاجران!
  بزرگنمايي:

بازار آریا - متاسفانه بازار مسکن همواره همراه با بازار دلار، رشد کرده؛ اما زمانی که این شاخص اقتصادی فروکش می‌کند، دیگر نمی‌توان قیمت‌ها را برگرداند. به این ترتیب قیمت خود را حفظ می‌کند تا بازار و باور کلی اقتصادی به این نتیجه برسد که قیمت‌ها پایین است.
به گزارش گروه دیگر رسانه های خبرگزاری دانشجو، در پی افزایش قیمت دلار و روند تورمی موجود در جامعه در سال‌های اخیر، قیمت مسکن افزایش چشمگیری را تجربه کرده است.

متاسفانه در طول چند هفته گذشته شاهد افزایش قیمت ناگهانی دلار در کشور بودیم و از آن جایی که بیشتر بازارهای بزرگ بر هم تاثیر می گذارند، قیمت مسکن هم همواره از نوسانات دلار تاثیر گرفته و در روزهای ابتدایی افزایش نوسانات شاهد بودیم که قیمت مسکن به شکل هیجانی افزایش پیدا کرد.
گزارش هایی که از سوی بانک مرکزی منتشر شده است، نشان می دهد که در طی چند ماه اخیر که قیمت دلار و تورم در کشور بالا رفته است، صنعت ساختمان سازی نیز همگام با آن ها روند صعودی خود را حفظ کرده است.
رشد قیمت دلار چگونه مسکن را گران می‌کند؟ متاسفانه بازار مسکن همواره همراه با بازار دلار، رشد کرده است؛ اما زمانی که این شاخص اقتصادی فروکش می کند، دیگر نمی توان قیمت ها را برگرداند. به این ترتیب قیمت خود را حفظ می کند تا بازار و باور کلی اقتصادی به این نتیجه برسد که قیمت ها پایین است.
در همین رابطه منصور غیبی، یکی از کارشناسان بازار مسکن در خصوص این روند گفته است: برای بازاری که می تواند بیشتر از 100 تا 120 آیتم اقتصادی را رونق بدهد و چرخه اقتصاد را پیش ببرد، 10 هزار واحد برای معامله اصلا رقم جالب توجهی نیست. از سوی دیگر تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده نیز در کمترین حالت خود است.

وی معتقد است که معامله گران مسکن عقب کشیده اند و با احتیاط بیشتری سرمایه گذاری می کنند. از سوی دیگر، تعداد معاملات صورت گرفته در یک ماه از سال، اصلا آمار جالب و مطلوبی نیست؛ اما نگرانی اصلی اینجاست که بیش از 80 درصد این معاملات مربوط به کاسبان بوده است.

بر اساس آمارهایی که در مورد هشت ماه نخست سال منتشر شده است، تا پایان آبان ماه، شاخص قیمت مصرف کننده که بیانگر نرخ تورم است، حدود 37.6 درصد رشد داشته است که نمود بسیار زیادی هم در بازار پیدا کرده است.
از جمله بیشترین بازارهایی که نرخ تورم را پذیرفته و با آن همراه شده، بازار مسکن و ارز بوده است. بر اساس اطلاعات موجود، قیمت دلار در این دوره هشت ماهه حدود 34 درصد و قیمت مسکن نیز 33 درصد رشد کرده است. این نزدیکترین رشد به نرخ تورم در یک دوره هشت ماهه بوده است.
آمارهای منتشر شده همچنین نشان می دهد که میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در مناطق 22 گانه تهران در طول این هشت ماه، حدود 11 میلیون و 584 هزار تومان افزایش قیمت داشته و از حدود 35 میلیون تومان به 46 میلیون و 74 هزار تومان در آبان ماه سال 1401 رسیده است.
همین موضوع به خوبی نشان می دهد که سرمایه گذاران بخش مسکن توانسته اند با جریان افزایش تورم پیش بروند و تا حد زیادی از این بازار برای پوشش تورمی استفاده کنند و از نابودی سرمایه هایشان جلوگیری به عمل بیاورند. اما در صورتی که پول یا سرمایه خود را در بانک ها نگه داشته بودند، امروز با وجود حجم زیاد تورم و نرخ بهره منفی بانک ها، با کاهش شدید سرمایه رو به رو می شدند.
راهکار مجلس و دولت برای ساماندهی بازار آشفته مسکن بر همین اساس، با توجه به اینکه وضیعت بازار مسکن هر روز وخیم تر از روز گذشته می شود، مجلس و دولت به دنبال راهکاری برای ساماندهی این بازار هستند.
چندی پیش، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از بررسی جزئیات طرحی دو فوریتی خبر داد که قرار است به ساماندهی بازار اجاره بهای مسکن بپردازد و تمام تلاش کمیسیون عمران مجلس این است که پیش از آغاز فصل جا به جایی، ضابطه قانونمندی برای تعیین نرخ اجاره بها ایجاد کند.

بازار آریا

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفته بود که طرح ساماندهی اجاره بها املاک مسکونی کمیسیون عمران مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی به هیات رئیسه مجلس ارسال خواهد شد. این طرح تا حدودی به بازار آشفته اجاره بها مسکن، سامان می‌دهد اما کنترل نوسانات اقتصادی و بازارهای دیگر از جمله موارد بسیار ضروری بوده و تاثیر آن نیز بر بازار ملک اجتناب ناپذیر است؛ لذا تا زمانی که این طرح به تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان نرسیده دولت باید احساس مسئولیت بیشتری کرده و جلوی ورود پدیده های جدید را در بازار مسکن بگیرد.
درخواست اجاره بهای دلاری از سوی مالکان مناطق شمالی این نماینده مجلس همجنین اعلام کرد که بازار اجاره بها املاک مسکونی در سایه خلاء‌های نظارتی و نبود برنامه‌‌ مدون دستگاه‌های دولتی در وضعیت بسیار نامناسبی قرار گرفته است؛ به حدی که اخیراً به دلیل نوسانات ارزی و گرانی دلار، برخی از مالکان به ویژه در مناطق شمالی تهران درخواست اجاره بهای دلاری می‌کنند! که واقعا تاسف آور است.
بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که نه تنها در منطقه یک و دو تهران اجاره خانه دلاری شده است؛ بلکه در دیگر نقاط پایتخت فایل‌های زیادی برای خارجی‌ها وجود دارد. مثلاً آپارتمان 150 متری در خیابان خرمشهر یکی از همین گزینه‌هاست که رقم دریافتی اجاره آن بعد از توافق با مستأجر مشخص می‌شود.

بازار آریا

متأسفانه در حال حاضر از یک ‌سو قیمت‌ ها در بازار اجاره بالاست و از سوی دیگر شاهد افت توان مالی مردم هستیم؛ به‌ گونه‌ ای که خانوارها دوسوم درآمدشان را صرف پرداخت هزینه اجاره‌ بهای مسکن می ‌کنند و روزهای نامناسبی را شاهد هستیم که باید برای عبور از این وضعیت از یک ‌سو باید دولت اقدام به کنترل قیمت ‌ها در حوزه مسکن کند و از سوی دیگر با تثبیت و برقراری آرامش در اقتصاد کشور و جلوگیری از تورم، زمینه مناسبی برای افزایش قدرت خرید مردم ایجاد کنند تا بتوانیم در سایه ثبات و آرامش اقتصادی و نبود جهش قیمت‌ ها مردم قادر به تهیه مسکن مناسب شوند.
در چنین شرایطی رسالت اصلی بر دوش مسؤولان است که باید حتماً مشکل مسکن اقشار ضعیف و آسیب‌ پذیر را رفع کنند و در این ‌راستا از هیچ تلاشی فروگذار نکنند.
گرچه در طول روزهای نخست افزایش نوسانات ارز، قیمت مسکن نیز بر اساس انتظارات تورمی بالاتر رفت؛ اما بعید است که قیمت آن به روزهای اول برگردد. در حقیقت در طول دوره های مختلف اقتصادی، هرگز این اتفاق پیش نیامده بود که قیمت مسکن بلافاصله بعد از افزایش نرخ دلار بالاتر برود.
منبع: اقتصاد خوب

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/768710/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درآمد عجیب از زباله گردی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی