سنگيني طرح تشويقي اجباري بر دوش مشترکان
ديجيتال
بزرگنمايي:
آريا بازار- طرحهاي تشويقي از جمله راهکارهايي هستند که اپراتورهاي مختلف ميتوانند با استفاده از آنها در بازار رقابتي ارتباطات، مشتريان خاص خود را به دست آورند. البته طبق قانون اپراتورها مجبور به ارائهي طرح تشويقي نبوده و حتي قرار نيست يک طرح را بهطور دائمي ادامه دهند.
اما آنچه مشخص است آنکه اگر اپراتوري چند طرح تشويقي ارائه کند و قرار باشد مشترک تنها امکان استفاده از تعداد محدودي از آنها را داشته باشد، طبيعي است که انتخاب طرح مربوطه برعهده مشترک بوده و وي ميتواند براساس سليقه خود اين اقدام را انجام دهد.
با اين حال مدتي است ايرانسل در قالب ارسال پيامکهايي به برخي از مشترکان خود خبر ميدهد که با توجه به استفاده از طرح تشويقي مکالمه رايگان امکان استفاده از طرحهاي ديگر را ندارند.
حال در اين ميان برخي مشترکان تعجب ميکنند که چه زماني نسبت به فعالسازي اين بسته اقدام کردهاند، اما تماسي با اپراتور و اطلاعات ارائه شده از سوي کارشناسان ايرانسل گوياي آن است که اين بسته تشويقي به انتخاب اپراتور براي برخي از مشترکان فعال شده و به دليل فعالسازي آن مشترک امکان استفاده از بستههاي تشويقي ديگر را ندارد.
نکته ديگر آنکه براي پايان استفاده از بستههاي تشويقي نيز معمولا اپراتور کد خاصي را به مشترک اعلام ميکند تا در زمان صلاحديد نسبت به غير فعال کردن طرح مربوطه اقدام کنند اما براي اين بسته خودمختار راهي براي پايان دادن به آن وجود نداشته و اين بسته هر زمان که اپراتور صلاح بداند حذف ميشود.
در هر صورت اين اتفاقي است که افتاده و ظاهرا اپراتور هرگاه و هر طور که صلاح بداند طرحي را براي مشترک فعال ميکند و حتي توضيحي دربارهي جزييات اين طرح ارائه نکرده و مشترک مجبور باشد براي مطلع شدن از جزييات خود دست به کار شود.
نکته جالب تر اينکه پس از تماس با اپراتور و طرح پرسش درباره اين طرح، اعلام ميشود که با فعالسازي اين طرح مشترک تنها در صورتي از مکالمه رايگان برخوردار ميشود که با مدت زماني بيش از 10 دقيقه مکالمه کرده و هزينه 10دقيقه اول تماس را متقبل شود تا مابقي مکالمه او به شکل رايگان محاسبه شود. حال آنکه ممکن است بخش عمده تماسهاي بسياري مشترکان در مدت زماني کمتر ازچند دقيقه انجام شده و مشترک ترجيح دهد براي استفاده از تخفيف در اين تماس ها به استفاده از طرحهايي مانند 20 درصد شارژ شگفت انگيز که اپراتور امکان آن را در نظر گرفته بهرهمند شود اما با اين طرح اجباري ديگر چنين امکاني وجود نخواهد داشت.
حال اين نکته جاي سوال دارد که آيا فعالسازي بستهاي بدون اطلاع و جلب رضايت مشترک و در نظر نگرفتن راهي براي پايان دادن به آن با حقوق مشترکان تعارض ندارد؟ البته اين اولين بارنيست که درباره عدم شفافيت اطلاع رساني اپراتورها سوال ايجاد مي شود اما تا لحظه ارسال اين گزارش نه اپراتور مربوطه و نه سازمان تنظيم مقررات ارتباطات توضيحي دراين باره به خبرنگار ايسنا ارائه نکرده و پيگيريها در اين خصوص بي نتيجه بوده است.
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/7487/