بازار آریا

آخرين مطالب

وارونه نمایی علت افزایش قیمت آی‌فون در بازار ایران تحلیل بازار آریا

وارونه نمایی علت افزایش قیمت آی‌فون در بازار ایران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : درحالی‌که پس از اعلام ممنوعیت واردات آی‌فون‌های سری 14 به بعد و رجیستر نشدن آنها در شبکه موبایل کشور، قیمت آی‌فون‌های موجود در بازار (خصوصا سری13) سر به فلک کشیده است، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در مصاحبه‌ای اعلام کرد که علت این افزایش قیمت، کاهش تولید آی‌فون است. مهدی عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی به تازگی در مصاحبه با «ایسنا» اعلام کرد: افزایش قیمت آی‌فون در بازار به خاطر کاهش تولید است و ربطی به خبر ممنوعیت واردات آی‌فون14 از رویه مسافری ندارد. عبقری در تشریح این مساله اظهار کرد: اگر اخیرا قیمت سایر مدل‌های برند آی‌فون افزایش یافته به این دلیل است که با توجه به تولید آی‌فون14، تولید مدل‌های قبلی کاهش یافته است و بازرگانان سخت‌تر مدل‌های قبلی را پیدا می‌کنند و منجر به افزایش قیمت شده است. تعطیلات عید چین هم بر این وضعیت تاثیر داشته است.
این اظهارات درحالی از سوی دبیر انجمن واردکنندگان موبایل عنوان شده است که هر سال و پس از معرفی سری جدید گوشی‌های آی‌فون، روند تولید مدل‌های قبلی متوقف می‌شود. در شرایطی که مسیر واردات و استفاده از مدل‌های جدید برای مصرف‌کنندگان باز باشد، عموما این کاهش تولید، هیچ تاثیری بر قیمت مدل‌های پیشین نمی‌گذارد؛ زیرا اصولا ترجیح مصرف‌کننده بر آن است که مدل جدیدتر یک گوشی‌ را خریداری کند. این در حالی است که اکنون چون واردات آی‌فون سری14 به بازار ایران متوقف شده و آی‌فون‌های سری13 آخرین آی‌فون‌هایی هستند که امکان فعال‌سازی در شبکه موبایل ایران را دارند، چاره‌ای جز خرید این سری برای دوستداران برند اپل باقی نمی‌ماند و این رقابت در خرید معدود آی‌فون‌های‌13 باقی‌مانده بازار، به افزایش قابل‌توجه قیمت آی‌فون13 در بازار ایران انجامیده است.
عبقری در صحبت‌های خود با «ایسنا» درباره تعیین تکلیف موبایل‌های آی‌فون14 واردشده تاکنون نیز اظهار کرد: مسافر واقعی کالای آی‌فون14 را سوم تا دهم مهر ماه وارد کرده است؛ چراکه در آن مقطع به مبادی ورودی اعلام نشده بود که نمی‌توانند این کالا را ثبت کنند. اما از دهم مهرماه این موضوع اعلام شده است. وی افزود: در این فاصله زمانی حدود 8000 آی‌فون14 به کشور وارد شده که رجیستر هم شده است. مابقی چون ثبت مسافری نمی‌شده، قاچاق بوده است. بارها هم اعلام شده که موبایل‌های واردشده از طریق رویه مسافری، تجاری نیست و نباید خرید و فروش شود. دبیر انجمن موبایل در پاسخ به اینکه تکلیف آی‌فون‌های14 که اکنون دست مردم است چه می‌شود، تصریح کرد: این افراد کالای قاچاق خریده‌اند و در این رابطه دولت باید تصمیم‌گیری کند.
دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت واردات برای سایر گوشی‌های بالای 600دلار هم مطرح هست یا خیر؟ گفت: این موضوع درباره سایر موبایل‌ها مطرح نیست. حتی S23، جدیدترین مدل سامسونگ، 12مهر در دنیا رونمایی شد و 19مهر کف بازار ایران بود. به گفته عبقری، موبایل‌های بالای 600دلار دربرگیرنده کل مدل‌های اپل و 7 یا 8 مدل از دیگر برندهاست. هیچ محدودیتی برای واردات این موبایل وجود ندارد، اما آی‌فون14 به هر دلیلی که ما هم از آن مطلع نیستیم، مجوز واردات نگرفته است. در این شرایط هم دیگر فرقی ندارد رویه مسافری یا تجاری باشد و در هر دو حالت سامانه همتا نمی‌تواند ثبت رجیستری را انجام دهد. وی با بیان اینکه تاکنون کسانی که از رویه مسافری برای واردات موبایل قاچاق به کشور استفاده می‌کردند، اخبار این حوزه را به شکل دیگری مطرح می‌کردند، گفت: گوشی همراه مسافری باید در بدو ورود ثبت شود و با توجه به طرح رجیستری وقتی موبایل ثبت‌نشده، فقط یک ماه قابل استفاده است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه ممنوعیت واردات آی‌فون14 به شکل مسافری موضوع جدیدی نیست، تصریح کرد: این موضوع قبلا هم در مبادی ورودی اعلام می‌شد. تنها تفاوت این است که ابلاغ‌های قبلی زمان داشت و تمدید می‌شد؛ اما این بار اعلام شده است تا اطلاع ثانوی ممنوعیت ادامه دارد.
--> اخبار مرتبط افت نسبی قیمت آی‌فون‌های سری 12 طی یک ماه گذشته بازار در انتظار کاهش قیمت گوشی اجاره پاسپورت برای واردات موبایل درخواست 80 شرکت برای نمایندگی 3 برند موبایل عرضه موبایل‌های میان‌رده با قیمت آی‌فون؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/742781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

کشت فراسرزمینی یا کشت سرزمینی؛ اولویت با کدام است؟

گلخانه‌داران در برمودای مشکلات

انفعال عجیب در برابر قاچاق آدامس

یک نشست فرهنگی در موزه هنرهای معاصر

برپایی نمایشگاهی با نوستالژی نوار کاست

کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در ارسباران

چه کسی به شما دستور داده کوبیسم را رواج دهید؟

جنجال عجیب در سینما

تسهیل تجارت و تردد در پایانه‌‌‌های مرزی؛ اولویت راهداری

57 هزاریزدی درخواست صدور مجوز کسب‌وکار دادند

مانع‏‏‌زدایی از معادن تبریز

اورنج استراتژی؛ راه‌حلی بر مشکل ضایعات پلاستیکی نیجریه

چرا فشار بر رهبران سازمان‌ها برای استفاده از هوش‌مصنوعی افزایش یافته است؟

توسعه زیرساخت‌‌های جاده‌‌ای و بندری ایران و پاکستان

کسب گواهینامه مدیریت کیفیت در رضایتمندی مشتریان

تاکید بر نوسازی ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تهدیدهای ترانزیت دریایی در 1403

یحیی- تراکتور؛ چه می‌شود؟

از تاجیک‌ها بیاموزیم

رستگاری در 90 به علاوه چند

نیمکت نشین نشوید

یک دادگاه در برزیل ایکس را بازخواست می‌کند

هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده رونمایی می‌شود

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

پیمانکاران دفاعی کره‌جنوبی از سوی کره‌شمالی هک شدند

استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو 2024

معرفی توانمندی‌‌‌های کشور در ایران‌‌‌اکسپو

حضور پررنگ تشکل ها در ایران اکسپو2024

کاتالیزور روابط تجاری

زنجیره فولاد - 1403/02/05

بازار فولاد - 1403/02/05

بازار آتی - 1403/02/05

بحران عرضه، مس را صعودی کرد

تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

افزایش بی‌سابقه ذخایر طلای ایران

کاهش هزینه تولید طلا با حراج شمش در مرکز مبادله

ساخت کارخانه خودروی برقی هوندا در کانادا

تاکسی برقی چند؟

اصلاح تعرفه واردات قطعات خودرو

قیمت‌گذار خودرو کیست؟

ساخت خط لوله در دریای خزر

پاکستان خواهان بهره‌‌‌‌برداری از خط لوله گازی آی‌‌‌‌پی

افزایش کیفیت محصولات نفتی

افزایش واردات نفت چین از روسیه

کشف «نئولیبرالیسم» و «اوتیسم جمعی»

چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک‌درصدی حذف شد

برخورد ویژه با 4 گروه کالایی قاچاق در تهران

تجارت در کانال مانش

عاقبت پروژه‌های روی‌زمین‌مانده تجارت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی