بازار آریا

آخرين مطالب

صورت‌های مالی 9‏‏‌ماهه صنعت بانکی بررسی شد

بانک‌های سود‌ساز 1401 بورس و بانک

بانک‌های سود‌ساز 1401
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : صورت‌های مالی حسابرسی نشده دوره منتهی به پایان آذر سال 1401 نشان می‌دهد که از میان 20 بانک بورسی کشور، 14 بانک سود‌ده بوده و 6 بانک هم زیان ساخته‌‌‌اند. بر اساس این صورت‌های مالی، بانک ملت بیشترین میزان رشد را در سوددهی خود تجربه کرده است و همچنین باتوجه به اینکه بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور است، بیشترین میزان سوددهی را داشته است. کمترین میزان رشد سود هم مربوط به بانک رفاه بوده که سود خالص این بانک حدود 61‌درصد نسبت به 9 ماهه سال 1400 کاهش داشته است.
نقش بانک‌ها در اقتصاد ایران
بانک‌ها در ایران نقش مهمی در حوزه ایجاد چرخه سرمایه در کشور و تامین مالی کسب و کارها بر عهده دارند. این نقش عمدتا به دلیل آن است که دیگر بازارهای پولی که برای تامین سرمایه شرکت‌ها کاربرد دارند، در ایران از بلوغ کافی برخوردار نیستند. از جمله این بازارها می‌توان به بازار اوراق قرضه اشاره کرد. به گفته یکی از کارشناسان بانکی، درحال حاضر بیش از 80‌درصد سهم تامین مالی کسب و کارها در ایران توسط بانک‌ها انجام می‌شود که عمدتا از طریق اعطای تسهیلات صورت می‌گیرد. باقی سهم تامین مالی در ایران هم مربوط به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌ها و صندوق‌های خطرپذیر است. در نتیجه می‌توان گفت که بانک‌ها نقش موثری در چرخه اقتصادی ایران داشته و درصورتی که این بازیگران اقتصادی در انجام امور خود با مشکل مواجه شوند، کل چرخه اقتصادی کشور با مشکل مواجه خواهد شد. از طرف دیگر این نهادهای پولی به سرچشمه اصلی خلق پول در ایران، یعنی بانک مرکزی متصل بوده و معمولا کسری‌‌‌های خود را با استقراض از این نهاد جبران می‌کنند. در نتیجه اختلال عملکرد بانک‌ها می‌تواند کل نظام پولی کشور را تحت‌تاثیر خود قرار دهد.
بررسی صورت سود و زیان بانک‌ها
بررسی صورت سود و زیان بانک‌های کشور نشان می‌دهد که بانک ملت موفق شده بیشترین میزان سودسازی را نسبت به دیگر بانک‌ها داشته باشد. البته این موضوع امری طبیعی است؛ چرا که این بانک بزرگ‌ترین بانک بورسی کشور محسوب می‌شود. اما از این موضوع مهم‌تر، میزان رشد سود خالص این بانک است. سود خالص بانک ملت طی 9 ماه سال 1401 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 260‌درصد رشد داشته است که این میزان رشد، بیشتر از تمامی بانک‌های بورسی است. بر اساس اطلاعات صورت‌های مالی، سود این شرکت از 4‌هزار و 735 میلیارد تومان در 9 ماهه سال 1400، به 17‌هزار و 54 میلیارد تومان رسیده است. پس از بانک ملت، بانک سامان بیشترین میزان رشد را در سود خالص خود تجربه کرده است. بر اساس گزارش صورت سود و زیان 9 ماهه سال 1400، این بانک توانسته بود 958 میلیارد تومان سود‌سازی داشته باشد که این سود در 9 ماهه سال‌جاری به 2‌هزار و 742 میلیارد تومان رسیده است و بر این اساس می‌توان گفت این بانک رشد 186 درصدی را در سود خود تجربه کرده است. در جایگاه سوم این جدول، بانک شهر قرار دارد. این بانک موفق شده سود خود را نسبت به مدت مشابه مورد بررسی در سال گذشته، 166‌درصد افزایش دهد. سود این بانک بر اساس اطلاعات منتشر‌شده در سامانه کدال، از یک‌هزار و 601 میلیارد تومان در دوره 9 ماهه منتهی به آذر 1400، به 3‌هزار و 465 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است. عمده این رشد حاصل سودسازی این بانک در بخش خالص درآمد تسهیلات و سپرده‌‌‌گذاری است. این بانک در سال 1400 در این بخش 832 میلیارد تومان زیان ساخته بود. اما در سال 1401 این زیان تبدیل به سود خالص 3‌هزار و 398 میلیارد تومانی شد.
ضعیف‌‌‌ترین عملکرد در میان بانک‌های سودده
در بحث سودسازی بانک‌ها شاید بتوان گفت که سه بانک کارآفرین، صادرات و رفاه عملکرد ضعیف‌‌‌تری نسبت به دیگر رقبای خود داشته‌‌‌اند. درآمدهای بانک کارآفرین رشد خیلی کمی را تجربه کرده است. این بانک در 9 ماهه سال 1400 حدود 903 میلیارد تومان سود خالص داشته که این درآمد در 9 ماهه سال 1401 تنها 600میلیون تومان افزایش داشته است که از این لحاظ می‌توان گفت سود خالص این بانک تنها 1/ 0‌درصد رشد کرده است. پس از این بانک، بانک صادرات قرار دارد که سود خالص آن در دوره 9 ماهه منتهی به آذر سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 8‌درصد کاهش داشته است. این بانک در سال گذشته موفق شده بود 174 میلیارد تومان سود‌سازی داشته باشد که این مبلغ در سال‌جاری به 161 میلیارد تومان رسیده است. در نهایت بانک رفاه هم کاهش چشمگیری در سود خود تجربه کرده است. این بانک در دوره 9 ماهه سال 1400 سود 258 میلیارد تومانی داشته که این سود در سال 1401 به 100 میلیارد تومان کاهش یافته است. بر این اساس می‌توان گفت این بانک کاهش 61 درصدی را در سود خالص خود تجربه کرده است. البته باید توجه داشت که بانک رفاه تعداد بسیار زیادی مستمری بگیر داشته که این موضوع هزینه عملیاتی بالایی را بر صورت سود و زیان این بانک تحمیل می‌کند.
بانک‌های زیان‌‌‌ده
بر اساس اطلاعات منتشر‌شده در سامانه کدال، شش بانک از بانک‌های مورد بررسی زیان‌‌‌ده بوده‌‌‌اند. بر اساس این اطلاعات، بیشترین میزان رشد زیان خالص مربوط به موسسه اعتباری ملل است. میزان زیان این بانک طی 9‌‌‌ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 191‌درصد رشد داشته است. زیان این بانک از حدود 367 میلیارد تومان در سال 1400 به یک‌هزار و 96 میلیارد تومان در 9 ماهه سال‌جاری رسیده است.
پس از این بانک، بانک پارسیان قرار دارد. میزان زیان این بانک هم نسبت به سال گذشته 29‌درصد رشد داشته است. بر اساس اطلاعات صورت سود و زیان، زیان خالص این بانک از 5‌هزار و 998 میلیارد تومان به 7‌هزار و 726 میلیارد تومان رسیده است.
سومین بانک هم در میزان رشد زیان، مربوط به بانک ایران‌زمین بوده است. زیان خالص این بانک در 9 ماهه منتهی به آذر سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24‌درصد رشد داشته است. زیان این بانک در مدت مورد بررسی سال گذشته 7‌هزار و 77 میلیارد تومان بوده که در سال‌جاری به 8‌هزار و 806 میلیارد تومان رسیده است. عملیات جاری واسطه‌گری بانک ایران زمین به دلیل اجرای سیاست‌های کلان بانک مرکزی در راستای سامان‌دهی بازار غیر‌متشکل پولی و انتقال دارایی‌های تعاونی مولی‌الموحدین به این بانک در شرایط ویژه‌ای است. بیش از 60 درصد مجموع دارایی‌های بانک را دارایی‌های انتقالی تشکیل می‌دهد و میزان درآمد عملیاتی آن در قیاس با هزینه جاری(عمدتا سود پرداختی به سپرده‌ها) کمتر است که این امر موجب ایجاد زیان دوره می‌شود.
طی تلاش صورت گرفته مدیریت بانک با وجود رشد سپرده‌های این بانک در 9ماهه منتهی به سال 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل، زیان دوره نسبت به این مدت کاهش یافته است که این امر ناشی از اجرای اصلاحاتی در ساختار مالی این بانک است.
با اجرای فرآیند فروش دارایی‌های این بانک و تعیین تکلیف بدهی‌های تعاونی مولی‌الموحدین زیان انباشته بانک به‌طور کل از بین رفته و این بانک از منظر شاخص‌های عملکردی در رده بانک‌های ممتاز کشور قرار خواهد گرفت. از جمله دیگر بانک‌های زیان‌‌‌ده می‌توان به سرمایه، آینده و دی اشاره کرد.
--> اخبار مرتبط پیش‌قراولان رشد «حاشیه سود عملیاتی» سه صنعت با رشد مثبت ماهانه شرایط مطلوب رشد تولید در کشور نسبت به سال گذشته برتری بیمه پاسارگاد با مهر تایید IMI100 موتور خودرو در آذرماه گرم شد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/738933/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخی مسائل باید از موضوع به رسمیت شناسی طالبان تفکیک شود

تامین سرمایه اجتماعی و اعتماد سازی عمومی رکن اساسی در تحقق شعار سال است

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

نیسان آر383؛ ابرخودرویی از سال 1970 در ژاپن/ تصاویر

اشتغال بیش از 2 هزار نیروی بومی استان بوشهر در منطقه ویژه پارس

احیای اعتبار خرید آمبولانس دریایی جزیره خارک پس از 10 سال

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

ذاکری: پیام امام در حوزه مسکن فراموش شد! باید به همان مسیر برگردیم / «آرامش قبرستانی» مسکن افتخاری ندارد / رکود مسکن، درمان مشکلات اقتصادی کشور نیست / سیاستگذاران از لجبازی با متغیرهای اقتصادی دست بردارند

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

تعطیلی روز شنبه در راستای تحقق جهش تولید است

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا می‌شود

شناسایی 80 واحد نیمه تمام در چهارمحال و بختیاری

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

بهره‌برداری از 54 طرح صنعتی و گردشگری در قشم

تصاویر | تشییع پیکر پرویز داوودی

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ سقوط آزاد قیمت ها در بازار

خبر جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید و فروش هواپیماهای جت7 نفره | چه کسانی می توانند جت‌ خصوصی بخرند؟

نظرات و مطالبات مردم از اقتصاد را در «هشت صبح» بشنوید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

قطار وعده‌ها برای ساخت راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه گذاری

ترکیه در برابر تورم و ریاضت اقتصادی

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

بورس جهش کرد

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی