بازار آریا

آخرين مطالب

پیش بینی قیمت دلار در هفته سوم بهمن اقتصاد ايران

پیش بینی قیمت دلار  در هفته سوم بهمن
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تجارت نیوز / قیمت دلار روز پنج‌شنبه، 13 بهمن‌ 1401، صعودی بود و این روند برخلاف ثبات اسکناس آمریکایی در روزهای گذشته رخ داد. در هفته‌ای که گذشت، بازار ارز در بمباران خبری قرار گرفت و همچنان معامله‌گران چشم‌انتظار نتیجه برجام هستند.
قیمت دلار، در آخرین روز هفته اندکی روند صعودی داشت، اما در پله جدید قیمتی قرار نگرفت. این اسکناس آمریکایی روز پنج‌شنبه در حالی در مرز 45 هزار تومان بسته شد که جسارت خرید و فروش را از معامله‌گران گرفت و دستکاری قیمت در بازار پشت‌خطی نیز نتوانست برگ دلالان دلار را در مقابل بازارساز برنده کند.
قیمت دلار در دومین هفته بهمن‌ در تلاطم اخبار داخلی و خارجی نوسان داشت. بازار ارز با تمایل به روند‌های افزایشی، اما در روزهای میانی هفته اخیر باثبات بود و برخی معامله‌گران این ثبات را خواست بازارساز برای گذر از دهه فجر می‌دانستند.
ارتقای بازار متشکل ارزی
روز سه‌شنبه، 11 بهمن‌ ماه، شورای پول و اعتبار، مصوبه پیشین خود درباره بازار متشکل معاملات ارزی را اصلاح و این بازار را در سطح توسعه‌‌یافته‌ای به عنوان «مرکز مبادله ارز و طلای ایران» معرفی کرد.
بر اساس اعلام روابط عمومی بانک مرکزی، شورای پول و اعتبار با پیشنهاد بانک مرکزی و به منظور ساماندهی و توسعه بازار در حوزه ارز و طلا، مرکز مبادله ارز و طلای ایران را تاسیس کرد تا معاملات ارز (اعم از اسکناس و حواله) و طلا به تشخیص رئیس کل بانک مرکزی در بسترهای الکترونیکی مورد معامله و تسویه قرار گیرد.
ایده راه‌اندازی این مرکز با روی کار آمدن محمدرضا فرزین مطرح شد. هدف از این اقدام نیز سروسامان دادن به قیمت دلار و نظارت مستقیم و بدون واسطه بر بازار ارز، عنوان شد. در همین زمینه قیمت‌‌های متنوع بازار متشکل ارزی از سامانه حذف و تغییراتی نیز در عرضه، فروش و نرخ‌گذاری ارز و سکه ایجاد شد.
مدیریت دلار با سیاست‌های شکست‌خورده
برخی از فعالان بازار، در روزهای گذشته مداخله مستقیم بانک مرکزی را حاکی از به رسمیت شناختن بازار معاملات ارز آزاد توسط نهاد پولی کشور دانستند و نسبت به آن خوش‌بین بودند، اما بعضی از کارشناسان نیز پروژه‌های شکست‌‌خورده دولت‌های قبل را در تخصص دولت فعلی عنوان کردند.
اینکه مرکز مبادله ارزی فرزین با مرکز مبادلات ارزی سال 91 که در بستر وزارت بازرگانی شکل گرفت چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی دارد هنوز در ابهام است. مرکز مبادلات ارزی مهر‌ماه سال 91 با هدف جلوگیری از نوسانات شدید نرخ ارز ایجاد و در سال 95 نیز با سیاست ارز تک نرخی بساط آن برچیده شد.
هر چند نهاد پولی کشور سعی در نشان دادن تلاش مضاعف برای ساماندهی بازار دارد، اما دورنمای دلار در کشور ما همیشه صعودی است و شاید این روند بتواند در برهه‌ای از زمان به ثبات برسد. اما در بلندمدت سیاست‌های مالی کشور قادر نخواهد بود مانعی برای رشد ارزش دلار باشد. تحلیلگران فنی معتقدند تنها راه ریزش دلار، تقویت ارزش ریال است.
با وجود فضای فعلی حاکم بر اقتصاد و تلاش بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز، باید دید قیمت دلار با این مُسکن‌های موقتی خارج از قاعده‌های اقتصاد، روند نزولی نه، آیا در روندی با ثبات قرار می‌گیرد؟
پنجشنبه 13 بهمن‌ماه بازارهای موازی سیگنال افزایش قیمت به دلار تهران دادند. دلار هرات یک پله بالاتر نشست و با قیمت 44 هزار و 550 تومان معامله شد و سلیمانیه نیز با اندکی افزایش با قیمت 44 هزار و 950 تومان معامله شد. درهم امارات امروز روند افزایشی در کانال 12 هزار تومانی داشت. این ارز که بیشترین سهم را در مبادلات اقتصادی ما دارد با قیمت 12 هزار و 510 تومان مبادله شد.
معجزه برجام دود شد
روز گذشته موضوع سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پاریس، برای دیدار با امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با هدف جلب حمایت علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد. خبرگزاری فرانسه اینطور نوشته که، سفارت اسرائیل در پاریس اعلام کرد که این دو در مورد «تلاش بین المللی برای توقف برنامه هسته‌ای ایران» گفتگو خواهند کرد.
موضوع برجام که به خط قرمز دلار در میان معامله‌گران و ابزاری در دست دولت تبدیل شده بار دیگر توانست روند قیمت دلار را، بین معامله‌گران تحت تاثیر قرار دهد.عده‌ای می‌گفتند این سفر ممکن است بر سرنوشت برجام تا حدودی اثر بگذارد.
بازار ارز فعلا در رکود است و معامله‌گران تمایلی به خرید یا فروش ندارند. هر چند دورنمای قیمت دلار از منظر کارشناسان صعودی است اما برخی فعالان بازار نیز هنوز انتظار معجزه از لاشه برجام دارند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/737620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی