بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای‌اقتصاد» یکی از شرکت‌های کانی غیرفلزی را بررسی کرد

ریسک حاشیه سود در «کفرا» بورس و بانک

ریسک حاشیه سود در «کفرا»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد - عباس بیات : شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران که در حوزه کانی‌‌‌های غیرفلزی و در زمینه تولید و فروش آجر و مواد ویژه نسوز فعالیت می‌کند، در تاریخ 16دی‌ماه سال 1351 در کیلومتر 52 جاده اصفهان به مبارکه تاسیس شد. سهامدار اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری صدرتامین با 64درصد سهام است. شاخص‌‌‌های سودآوری «کفرا» نشان می‌دهد که در چهارسال گذشته روند حاشیه سود این شرکت رو به کاهش بوده است. با این تفاسیر پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال 1402 ادامه داشته باشد و شرکت مذکور به حاشیه سود ناخالص 24درصدی برسد. با بررسی میزان تولیدات درمی‌‌‌یابیم که این شاخص همواره افزایشی بوده، به طوری که در 9ماهه 1401 نسبت به دوره مشابه گذشته 42درصد افزایش را به ثبت رسانده است. از طرفی مبلغ فروش «کفرا» ظرف سه‌سال اخیر 57درصد افزایش را به ثبت رسانده است. مجموع عوامل ذکرشده موجب می‌شود که برای سال 1402 رشد 77درصدی درآمد فروش و رشد 10درصدی میزان تولید پیش‌بینی شود. در نتیجه، این امر سبب تحقق 149تومان سود به ازای هر سهم شرکت می‌شود.
معرفی شرکت
براساس آمارهای منتشرشده، شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران در تاریخ 30مهر سال 1374 در سازمان بورس اوراق بهادار تحت نماد «کفرا» در بازار دوم بورس پذیرفته شد و در حال حاضر جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین بوده و واحد تجاری نهایی گروه، سازمان تامین‌اجتماعی است. ظرفیت سالانه شرکت «کفرا» 68هزار و 500تن انواع آجر نسوز، 22هزار تن انواع جرم‌‌‌های نسوز و 30هزار تن انواع دولومیت است. در این میان، طبق اساسنامه، موضوع فعالیت فرآورده‌های نسوز ایران عبارت است از تهیه، تولید، توزیع، خرید و فروش انواع مواد اولیه فرآورده‌‌‌های نسوز و انجام عملیات معدنی مربوط به تهیه مواد اولیه موردنیاز در داخل و خارج از کشور و همچنین صادرات و واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات ساخت و تهیه محصولات نسوز و تجهیزات جانبی آن و نیز مشارکت و سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های داخلی و خارجی مطابق ضوابط و مقررات تعیین‌شده از سوی دولت و انجام تمام اموری که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با موضوع فعالیت شرکت ارتباط داشته باشد.
محصولات شرکت
بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که محصولات اصلی شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران در پایان آذرماه که مصادف است با دوره 9ماهه شرکت مذکور، شامل آجرهای قلیایی، آجرهای آلومینی، آجرهای شاموتی، آجرهای کربن منیزیتی، مواد ویژه آلومینی و مواد ویژه قلیایی است. از طرفی در چهارسال گذشته، میانگین 3درصد درآمد شرکت را فروش صادراتی تشکیل داده است. با این حال در سال 1401 این روند افزایش یافته، به‌‌‌طوری که در دوره 9ماهه به 6درصد رسیده است. با این تفاسیر می‌‌‌توان گفت شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران عمده محصولات خود را در بازار داخل به فروش می‌‌‌رساند. با بررسی مواد مصرفی درمی‌‌‌یابیم که پنج‌نوع ماده اصلی از جمله منیزیت‌‌‌ها، بوکسیت‌‌‌ها، سیمان‌‌‌ها، خاک‌‌‌های خام و پخته و کرومیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این میان بررسی مواد مصرفی نشان می‌دهد که حدود 80درصد آن به‌‌‌صورت وارداتی تامین می‌شود و تنها 20درصد از بازار داخل تهیه می‌شود که با این تفاسیر می‌‌‌توان گفت ریسک عدم‌تامین مواد اولیه در «کفرا» که حدود 81 درصد از بهای تمام‌شده را شامل می‌شود بالاست.
بررسی آمار تولید، فروش و سودآوری «کفرا» می‌‌‌تواند نقشه‌‌‌ای از عملکرد آن در گذشته به تحلیلگران ارائه دهد.
بر این اساس در بخش تولیدات بررسی آمارها نشان می‌دهد که در سه‌سال اخیر به‌طور میانگین 10درصد به تولیدات افزوده شده، این در حالی است که در دوره 9ماهه 1401 نسبت به دوره مشابه قبل 42درصد تولیدات «کفرا» افزایش پیدا کرده است.
یکی دیگر از آمارهای مهم شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران، مبلغ فروش است. بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد که «کفرا» در سه‌سال گذشته در مبلغ فروش رشد خوبی را به ثبت رسانده و به‌‌‌طور میانگین 57درصد به این مبلغ افزوده شده است. بر همین اساس در 9ماهه 1401 شرکت مذکور موفق شده است نسبت به دوره مشابه سال قبل 30درصد به مبلغ فروش خود بیفزاید که این امر رشد درآمدی نسبتا خوبی را برای این شرکت نشان می‌دهد. بررسی‌‌‌ها حاکی از آن است که دلیل عمده افزایش درآمد فروش «کفرا» افزایش میزان تولید در کنار افزایش نرخ فروش محصولات آن بوده است.
آخرین موردی که باید در «کفرا» به بررسی روند آن بپردازیم، حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص است. بر همین اساس در چهارسال اخیر میانگین حاشیه سودهای شرکت مذکور به‌ترتیب برابر با 38درصد، 32درصد و 26درصد بوده، این در حالی است که در 9ماهه 1401 حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص به 27درصد، 20درصد و 15درصد رسیده است. با بررسی روند حاشیه سود شرکت می‌‌‌توان نتیجه گرفت که روند حاشیه سود شرکت کاهشی بوده، به طوری که حاشیه سود ناخالص از 45درصد در سال 1397 به 27درصد در 9ماهه 1401 افت پیدا کرده است. این امر نشان می‌دهد که «کفرا» در کنترل هزینه‌‌‌های خود با چالش مواجه بوده و نتوانسته است سرمایه‌گذاری خود را به‌درستی مدیریت کند تا حاشیه سود خالص آن افزایش یابد. لازم است فرآورده‌‌‌های نسوز ایران تدابیر لازم را در این زمینه اتخاذ کند.
نسبت سهامداران شرکت
سهامدار عمده حقوقی شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین است که 64درصد مالکیت «کفرا» را در اختیار دارد. همچنین در ترکیب سهامداران شرکت یک‌شخص حقیقی قرار دارد که 5/ 4درصد مالکیت سهام فرآورده‌‌‌های نسوز در اختیار اوست. با این تفاسیر شناوری «کفرا» حدود 29درصد است.
تحلیل سود سال آینده
به‌منظور تخمین سهم سود سال 1402 «کفرا»، ابتدا باید مفروضات و متغیرهای موثر بر سودآوری آن را مشخص کرد. مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر سودآوری این شرکت نرخ محصولات تولیدی آن است. محصولات اصلی «کفرا» که بیشترین درآمد شرکت حاصل فروش آنهاست، شامل آجرهای قلیایی، آجرهای آلومینی، آجرهای شاموتی، آجرهای کربن منیزیتی، مواد ویژه آلومینی و مواد ویژه قلیایی است که نرخ آنها براساس رشد 40درصدی نسبت به آخرین گزارش فعالیت ماهانه (دی‌ماه) به ترتیب 57میلیون و 768هزار تومان، 32میلیون و 870هزار تومان، 12میلیون و 939هزار تومان، 49میلیون و 921هزار تومان، 28میلیون و 968هزار تومان و 14میلیون و 568هزار تومان در نظر گرفته شده است. از طرفی نرخ‌های مهم دیگر عبارتند از افزایش حقوق، تورم و حمل‌‌‌ونقل که به‌‌‌ترتیب 60درصد، 45درصد و 40درصد برآورد شده‌‌‌اند. همچنین نرخ دلار در سامانه نیما برای سال 1402 به‌‌‌طور میانگین برابر با 34هزار تومان در نظر گرفته شده است. با فرض این متغیرها فروش شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران در سال 1402 برابر با 2هزار و 129میلیارد تومان خواهد شد. از این میزان فروش 515میلیارد تومان سود ناخالص، 391میلیارد تومان سود عملیاتی و 297میلیارد تومان برآورد می‌شود. این در حالی است که در 9ماهه 1401 «کفرا» توانسته است به میزان 761میلیارد تومان فروش به ثبت برساند. با این مفروضات سود خالص به‌ازای هر سهم شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران برای سال 1402 برابر با 149تومان پیش‌بینی می‌شود. همان‌طور که در بخش مبلغ فروش به بررسی روند سالانه پرداخته شد، «کفرا» در 9ماهه 1401 موفق به افزایش درآمد فروش خود به میزان 30درصد شده است. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود برای سال 1402 رشد 77درصدی در درآمد شرکت نسبت به سال 1401 حاصل شود. باتوجه به آخرین قیمت هر سهم «کفرا» که برابر با 821تومان بوده است، نسبت قیمت به سود هر سهم شرکت برای سال 1402 برابر با 5/ 5 می‌شود.
ریسک‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های شرکت
اولین ریسکی که می‌‌‌تواند بر سودآوری فرآورده‌‌‌های نسوز ایران تاثیر بگذارد، قدیمی و فرسوده بودن تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت است چون در صورت مستهلک شدن خطوط تولید، تولیدات شرکت کاهش می‌‌‌یابد و به دنبال آن موجب افت سودآوری می‌شود.
از دیگر ریسک‌‌‌هایی که همواره برای اکثر شرکت‌ها وجود دارد، وجود رقبا در زمینه تولید محصولات انحصاری شرکت است که در این خصوص «کفرا» حمایت‌‌‌ ویژه‌‌‌ای از واحد مرکز تحقیقات به عمل آورده و سبد کالای انحصاری متناسب با مشتریان خود ایجاد کرده است تا بتواند ریسک مذکور را به حداقل برساند.
یکی دیگر از ریسک‌‌‌هایی که در شرکت فرآوده‌‌‌های نسوز از اهمیت زیادی برخوردار است، نرخ ارز است. با توجه به اینکه 80درصد مواد اولیه شرکت وارداتی است رشد نرخ ارز می‌‌‌تواند موجب افت حاشیه سود شرکت شود. همچنین با توجه به سنگینی سایه تحریم بر ایران عدم‌تامین مواد مستقیم به دنبال تشدید تحریم‌‌‌های بین‌المللی، می‌‌‌تواند تولید شرکت را با چالش مواجه کند و افت تولید را به دنبال داشته باشد که به دنبال آن سودآوری شرکت را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
در این میان شرکت «کفرا» یک طرح توسعه تحت عنوان طرح فرآوری مواد اولیه را در برنامه‌‌‌‌‌‌های خود دارد که 99درصد آن تکمیل شده است و تا آخر سال 1401 به بهره‌‌‌برداری می‌‌‌رسد. طرح مذکور موجب تغذیه خط تولید و در نتیجه تاثیر بر بهای تمام‌شده می‌شود. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته حاشیه سود شرکت به دلیل وارداتی بودن مواد اولیه با رشد نرخ دلار و در نتیجه افزایش بهای تمام‌شده، کاهش یافته است طرح مذکور می‌‌‌تواند موجب کنترل هزینه‌‌‌های شرکت در خصوص مواد مستقیم و افزایش حاشیه سود شرکت شود. از طرفی همان‌طور که در بخش مواد مصرفی اشاره شد حدود 80درصد این مواد از طریق واردات تامین می‌شود که این امر با توجه به سنگینی سایه تحریم بر ایران همواره برای این شرکت ریسک محسوب می‌شود؛ چرا که در صورت عدم‌تامین این مواد به دنبال تشدید تحریم‌‌‌های بین‌المللی، تولید شرکت می‌‌‌تواند با چالش مواجه شود و افت پیدا کند و به دنبال آن سودآوری شرکت را تحت‌تاثیر قرار دهد.
جمع‌‌‌بندی
اگر به روند سود به‌ازای هر سهم شرکت فرآورده‌‌‌های نسوز ایران نگاهی بیندازیم، درمی‌‌‌یابیم که در سال‌های گذشته همواره این نسبت روندی رو ‌‌‌به‌‌‌ رشدی داشته، به‌‌‌طوری که در پایان 9ماه منتهی به آذر 1401 توانسته است 56تومان به ازای هر سهم سود ثبت کند. بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود که برای سال 1402 شرکت مذکور بتواند 149تومان سود برای هر سهم شناسایی کند. از طرفی با توجه به محاسبات انجام‌شده، نسبت قیمت به ازای هر سهم برابر با 5/ 5 برای سال 1402 برآورد شده است. در نهایت، با توجه به مجموع این عوامل می‌‌‌توان گفت شرکت از نظر میزان فروش و تولید در حال رشد است. با این حال بررسی حاشیه سودهای ناخالص، عملیاتی و خالص نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته روند کاهشی داشته است که این موضوع نشان می‌دهد شرکت در کنترل هزینه‌‌‌های خود با چالش مواجه است و در این زمینه لازم است تمهیداتی اتخاذ کند. با این حال با توجه به اینکه 80درصد مواد اولیه شرکت وارداتی است و حدود 81درصد بهای تمام‌شده را مواد مستقیم تشکیل می‌دهد، از این منظر فرآورده‌‌‌های نسوز ایران با ریسک مواجه است که هرچه بتواند سهم بازارهای داخلی را در مواد مصرفی افزایش دهد می‌‌‌تواند روی تداوم سودآوری در بلندمدت حساب بیشتری باز کند.
--> اخبار مرتبط مسیر پیش‌روی «غگیلا» نیاز «غشان» به بهبود خط تولید نیاز «تایرا» به کنترل ریسک شتاب صعودی درآمدهای «زفکا» مسیر پیش روی «چرخشگر»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/737230/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

سقوط قیمت بیت کوین

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی با خالی شدن خزانه

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی